Mnożenie liczb naturalnych - algorytmy działań
Mnożenie liczb naturalnych - algorytmy działań
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
Algorytm mnożenia liczb naturalnych;
Algorytmy mnożenia przez wielokrotności 10, 100, 100, …
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wykonać pisemnie mnożenie liczb naturalnych;
Poprawnie zapisać i wykonać mnożenie liczb;
Respektować zasady pracy w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca uczniów w grupach;
Ćwiczenia indywidualne;
Elementy zabawy.
3. Środki dydaktyczne
Laski Napiera;
Karty pracy - grafy;
Kalkulator.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności, pracy domowej.
Przypomnienie praw działań na liczbach naturalnych pamiętając przy tym o wykonalności tych działań oraz własnościach zera i jedynki w działaniach.
Przypomnienie z klasy IV, jak liczymy za pomocą lasek Napiera na przykładach:
12 ∙ 34 = 28 ∙ 35 = 47 ∙ 98 =
Zapisanie tematu lekcji.
b) Faza realizacyjna
Przypominamy algorytm mnożenia liczb rozwiązując na tablicy i w zeszytach następujące zadania:
Piekarnia dostarcza do 12 sklepów w mieście po 158 bochenków chleba. Ile bochenków co najmniej musi być codziennie wypieczone w tej piekarni?
Rok szkolny twa ok. 40 tygodni. Ile to dni?
W kinie jest 28 rzędów po 35 miejsc w rzędzie. Ilu widzów może oglądać równocześnie film?
W dużym pudle są 54 pudełka z czekoladkami, w każdym pudełku jest 18 czekoladek. W hurtowni jest tych dużych pudeł 128. Ile czekoladek jest we wszystkich dużych pudłach?
W pewnej książce są 284 strony, na każdej stronie jest 46 wierszy, a w każdym wierszu nie więcej niż 90 znaków. Ile, co najwyżej, znaków jest w tej książce?
Każde zadanie zapisujemy w zeszycie z pełnym rozwiązaniem: zapisujemy pytanie, działanie, odpowiedź. Pomoże nam to w kolejnych lekcjach, kiedy uczniowie będą rozwiązywać zadania z tekstem wyrabiamy w nich nawyk dokładnego zapisu zadania.Uzupełnienie karty pracy i grafu.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie pracy na lekcji:
Ćwiczenie sprawdzające.
Wykonaj pisemnie następujące działania:
487 ∙ 3 624 ∙ 7 864 ∙ 35 385 ∙ 50 5380 ∙ 6400
Zebranie ćwiczeń do oceny.
Zapisanie i omówienie pracy domowej: zadanie 13, 14, 15 str. 17 (podręcznik).
Ćwiczenie A7 a, b, c str.12 (zeszyt ćwiczeń).
5. Bibliografia
Matematyka 2001, Warszawa 2006
(podręcznik dla klasy 5 oraz zeszyt ćwiczeń)
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia 1
b) Karta pracy - Graf
c) Zadanie domowe