Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mnożenie liczb naturalnych - algorytmy działań

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  1. Algorytm mnożenia liczb naturalnych;

  2. Algorytmy mnożenia przez wielokrotności 10, 100, 100, …

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wykonać pisemnie mnożenie liczb naturalnych;

  2. Poprawnie zapisać i wykonać mnożenie liczb;

  3. Respektować zasady pracy w grupie.

2. Metoda i forma pracy

  1. Praca uczniów w grupach;

  2. Ćwiczenia indywidualne;

  3. Elementy zabawy.

3. Środki dydaktyczne

  1. Laski Napiera;

  2. Karty pracy - grafy;

  3. Kalkulator.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Sprawdzenie listy obecności, pracy domowej.

Przypomnienie praw działań na liczbach naturalnych pamiętając przy tym o wykonalności tych działań oraz własnościach zera i jedynki w działaniach.

Przypomnienie z klasy IV, jak liczymy za pomocą lasek Napiera na przykładach:

12 ∙ 34 = 28 ∙ 35 = 47 ∙ 98 =

RpLF8iXDOcDhn

Zapisanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

Przypominamy algorytm mnożenia liczb rozwiązując na tablicy i w zeszytach następujące zadania:

  1. Piekarnia dostarcza do 12 sklepów w mieście po 158 bochenków chleba. Ile bochenków co najmniej musi być codziennie wypieczone w tej piekarni?

  2. Rok szkolny twa ok. 40 tygodni. Ile to dni?

  3. W kinie jest 28 rzędów po 35 miejsc w rzędzie. Ilu widzów może oglądać równocześnie film?

  4. W dużym pudle są 54 pudełka z czekoladkami, w każdym pudełku jest 18 czekoladek. W hurtowni jest tych dużych pudeł 128. Ile czekoladek jest we wszystkich dużych pudłach?

  5. W pewnej książce są 284 strony, na każdej stronie jest 46 wierszy, a w każdym wierszu nie więcej niż 90 znaków. Ile, co najwyżej, znaków jest w tej książce?
    Każde zadanie zapisujemy w zeszycie z pełnym rozwiązaniem: zapisujemy pytanie, działanie, odpowiedź. Pomoże nam to w kolejnych lekcjach, kiedy uczniowie będą rozwiązywać zadania z tekstem wyrabiamy w nich nawyk dokładnego zapisu zadania.

  6. Uzupełnienie karty pracy i grafu.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie pracy na lekcji:

Ćwiczenie sprawdzające.

Wykonaj pisemnie następujące działania:

487 ∙ 3 624 ∙ 7 864 ∙ 35 385 ∙ 50 5380 ∙ 6400

Zebranie ćwiczeń do oceny.

Zapisanie i omówienie pracy domowej: zadanie 13, 14, 15 str. 17 (podręcznik).

Ćwiczenie A7 a, b, c str.12 (zeszyt ćwiczeń).

5. Bibliografia

  1. Matematyka 2001, Warszawa 2006
    (podręcznik dla klasy 5 oraz zeszyt ćwiczeń)

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia 1

b) Karta pracy - Graf

c) Zadanie domowe

RZciy51sHYeX2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 179.50 KB w języku polskim