Mnożenie sposobem pisemnym liczb zakończonych zerami
Mnożenie sposobem pisemnym liczb zakończonych zerami
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcie iloczynu i czynników.
Uczeń zna algorytm mnożenia pisemnego liczb zakończonych zerami.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi mnożyć liczby zakończone zerami.
Uczeń potrafi powiększać liczby 10-, 100- i 1000‑krotnie.
Uczeń rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem działań mnożenia liczb zakończonych zerami.
b) Postawy
Uczeń współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metody
metoda czynnościowa
Formy
praca z całą klasą
praca w grupach dwuosobowych
praca indywidualna
3. Środki dydaktyczne
plansza z działaniami pisemnymi liczb zakończonych zerami
kartki z zadaniami i załącznikami
karteczki z „plusami”
4. Przebieg lekcji
Uczniowie piszą 10‑minutową kartkówkę sprawdzającą umiejętność mnożenia liczb sposobem pisemnym.
a) Faza przygotowawcza
N – nauczyciel, U – uczniowie
N – Prosi o przypomnienie lekcji o mnożeniu przez 10 100, 1000. Pyta, jak wykonywali mnożenie, gdy jeden z czynników był równy 10, 100, 1000. Wręcza jednemu z uczniów plakietkę z liczbą 18 i prosi go na środek sali.
U – Odpowiadają, że dopisywali jedno, dwa, trzy zera po prawej stronie liczby. Za każdym razem następne dzieci ustawiają się z odpowiednią liczbą plakietek z zerem po prawej stronie ucznia z liczbą 18.
N – Wyjaśnia, że celem lekcji będzie mnożenie sposobem pisemnym liczb zakończonych zerami. Podaje temat lekcji.
U – Zapisują: „Mnożenie sposobem pisemnym liczb zakończonych zerami”.
b) Faza realizacyjna
N – Pokazuje plansze z działaniami mnożenia pisemnego liczb zakończonych zerami:
245 ∙ 30, 36 ∙ 700, 560 ∙ 940, 640 ∙ 5000.
U – Głośno analizują zapis. W każdym działaniu omawiają, z których rzędów cyfry są zerami i jak zostały podpisane.
N – Rozdaje kartki z działaniami mnożenia na liczbach zakończonych zerami (załącznik 1). Prosi o podpisanie ich i porównanie zapisu z planszą.
U.: Wykonują samodzielnie obliczenia, konsultują zapis i wyniki.
N – Rozdaje na każdą ławkę kartkę z zadaniami (załącznik 2).
U – Analizują zadania, z załączników pobierają dane, wykonują obliczenia.
N – Sprawdza, czy przestrzegana jest zasada podpisywania liczb z zerami. Tłumaczy wątpliwości.
c) Faza podsumowująca
N – Rozdaje losowo plakietki z liczbami dwucyfrowymi. Prosi każdego ucznia o podanie dziesięciokrotności i stukrotności wylosowanej liczby.
N – Ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadaje pracę domową. Prosi, aby uczniowie, którzy umieją obliczać sposobem pisemnym iloczyny liczb zakończonych zerami, przypięli karteczki ze swoimi imionami na korkowej tablicy.
5. Bibliografia
H. Lewicka, E. Rosłon, Matematyka wokół nas. Podręcznik dla klasy czwartej, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Oblicz sposobem pisemnym:
47 ∙ 30 = 536 ∙ 400 = 270 ∙ 390 = 690 ∙ 8000 =
Załącznik 2.
1. Znaczek kosztuje 1 zł 35 gr, a kartka pocztowa 1 zł. Oblicz koszt zakupu 20 znaczków i 20 kartek pocztowych.
2. Do biblioteki szkolnej zakupiono po 20 egzemplarzy lektur szkolnych. Oblicz wartość zakupionych książek, wybierając ceny z załączonego cennika.
3. Jeden bochenek chleba kosztuje 1 zł 30 gr. Na stołówkę zakupuje się każdego dnia 30 bochenków chleba. Ile pieniędzy potrzeba na zakup chleba do stołówki przez pięć dni?
4. Oblicz, ile sekund ma godzina lekcyjna.
5. Odczytaj z załączonej etykietki masę kostki białego sera. Kostki te są układane w dużych pojemnikach w pięciu warstwach po 12 kostek w jednej warstwie. Oblicz, ile kilogramów sera mieści się w jednym dużym pojemniku.
b) Karta pracy dla uczniów pracujących w szybkim tempie
Problem str. 113 z podręcznika Matematyka wokół nas.
c) Zadanie domowe
Zadania 6, 7, 10, 15 str. 112.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji matematyki „Mnożenie sposobem pisemnym liczb zakończonych zerami” z działu „Rozszerzenie zakresu liczbowego” jest przeznaczony do realizacji w klasie czwartej szkoły podstawowej, pracującej z podręcznikiem H. Lewickiej i E. Rosłon Matematyka wokół nas.
W trakcie lekcji stosujemy ocenianie cząstkowe, wręczając uczniom karteczki z „plusem”. Dziesięć karteczek uczeń może wymienić na ocenę bardzo dobrą.