1762‑1768 – Jacques‑Ange Gabriel wznosi we francuskim Wersalu Petit Trianon, pierwszą klasycystyczną budowlę
1775‑1788 – Dominik Merlini na zlecenie ostatniego polskiego króla, Stanisława Augusta Poniatowskiego, buduje Pałac na Wodzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie
1806‑1836 – w Paryżu powstaje Łuk Triumfalny według projektu Chalgrina
1818‑1822 – Jakub Kubicki wznosi klasycystyczny Belweder w Warszawie
1818‑1826 – w Warszawie powstaje, inspirowany rzymskim Panteonem, Kościół św. Aleksandra, zaprojektowany przez Piotra Aignera
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1W5VnMaDhrKN1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
rozpoznawać wybrane sylwetki twórców klasycystycznej architektury oraz ich dzieła;
tłumaczyć pojęcie klasycyzm;
określać cechy budowli klasycystycznych, zarówno sakralnych, jak i świeckich;
tworzyć opisy wybranych przykładów dzieł architektonicznych.
Wprowadzenie
W połowie XVIII wieku w kulturze europejskiej twórcy wszystkich dziedzin sztuk: malarze, rzeźbiarze i architekci, żywo interesowali się osiągnięciami kultury antycznej Grecji i Rzymu. Moda na architekturę starożytną, aż do połowy XIX wieku, szczególnie widoczna była w największych miastach Europy: w Rzymie, Paryżu, Londynie czy Warszawie.
Niezwykle bogate źródło inspiracji dla projektantów budowli stanowiła rozwijająca się archeologia. W XVIII stuleciu ponownie odkryto sztukę klasyczną, prowadzono liczne wykopaliska. Wyobraźnię twórców ożywiało odkrycie ruin starożytnych Pompejów, miasta leżącego u stóp wulkanu. Osada w I w. n.e. została zasypana przez popiół wulkaniczny, uwalniający się podczas erupcji. Popiół wulkaniczny zasypał i utrwalił miasto takim, jakim było w momencie tragedii. Wyniki badań nad antyczną kulturą publikowano, rozpoczynając modę na sztukę i architekturę starożytną (Ilustracja 1). Wzorując się na osiągnięciach dawnej cywilizacji europejskiej, wznoszono budowle zarówno sakralne, jak i świecie. Oprócz świątyń budowano także szkoły, pałace, kamienice, domy handlowe oraz pierwsze muzea.
RbGzeu2XUS9ld1
Za pierwszą budowlę nurtu klasycyzmuKlasycyzmklasycyzmu uznawany jest Petit Trianon, pałacyk znajdujący się w ogrodach Wersalu.
R1StdjVHL9Qlm1
RLOaXOVxVymWR1
Petit Trianon powstawał w latach 1762‑1768 na zlecenie ówczesnego króla Francji, Ludwika XV. Architekt, Jacques‑Ange Gabriel oparł budynek na planie regularnej figury geometrycznej – prostokąta. Niewielka rezydencja zachwyca do dziś prostotą, harmonią i oszczędnością dekoracji. Niezwykle ciekawym elementem fasadyFasadafasady Petit Trianon są pilastry, dodające lekkości bryle budynku. Płaskie, pionowe filary łączą dwie kondygnacje, równoważąc gzymsGzymsgzyms wieńczący dach.
Wybitnym przykładem klasycystycznej fascynacji antykiem jest Łuk Triumfalny w Paryżu. Zbudowano go, by uczcić zwycięstwa armii Napoleona Bonaparte. Monumentalna, ponad pięćdziesięciometrowa budowla, wzorowana była na tradycji starożytnego Rzymu.
RpZ8jN0kwO3lN1
R1WJI25aBWUPr
Rzymianie stawiali łuki triumfalne, by upamiętnić zwycięstwa militarne lub uczcić ważne wydarzenie. Francuski architekt Chalgrin świadomie nawiązał do dorobku antycznej kultury, by porównać Napoleona do najsławniejszych władców Imperium Rzymskiego.
Doba klasycyzmu to również w Polsce okres twórczej aktywności wielu wybitnych architektów. Ostatni król Polski, Stanisław August Poniatowski, bardzo dbał o rozwój kulturalny stolicy. Jako miłośnik sztuki i mecenasMecenasmecenas, zapraszał do Polski sławnych i uznanych ówcześnie artystów europejskich, takich jak architekt Dominik Merlini. Z królewskiego polecenia wzniesiono wspaniałą letnią rezydencję w Warszawskich ŁazienkachŁazienki KrólewskieŁazienkach, zwaną Pałacem na Wodzie.
RFN47dGGsMwa31
Przedsięwzięcie realizowano w latach 1775‑1788, na podstawie projektu Merliniego oraz jego pomocnika, Jana Chrystiana Kamsetzera. Klasycystyczna szlachetność uzyskana została poprzez prostotę bryły budynku, symetryczne ułożenie okien oraz prostotę dekoracji. Innym obiektem na mapie Warszawy, który bazuje na antyku, jest Belweder.
R10ohKJyM1hB71
Pochodząca z I połowy XIX wieku budowla, została wykonana przez Jakuba Kubickiego. Prosta, nieskomplikowana konstrukcja, urozmaicona jest przez portykPortykportyk z kolumnami, zakończony gładkim tympanonemTympanontympanonem.
Warszawska perła architektury klasycystycznej, Kościół św. Aleksandra w Warszawie, zaprojektowana została przez Piotra Ajgnera. Inspirując się starorzymską świątynią – Panteonem, twórca wzorował się na planie koła, a kościół przybrał formę rotundyRotundarotundy. Niezwykle charakterystycznym elemetem architektonicznym jest także portyk z kolumnadąKolumnadakolumnadą, zwieńczoną trójkątnym tympanonem.
R1dCMbV2MY2Tu
R1LM3K0mJcj521
Zadania
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1ZKPtM0ADOrV1
static
Ćwiczenie 1
W którym wieku w europejskiej architekturze pojawił się nurt klasycyzmu?
A - W XVI wieku B - W XVII wieku C - W XVIII wieku
C
classicmobile
Ćwiczenie 2
R1V7L76NIqT9v1
static
Ćwiczenie 2
Dopasuj do wybranych fotografii nazwy obiektów, które przedstawiają.
R72PPEPlxpG9a1
1 - Petit Trianon 2 - Belweder
B‑1,A‑2
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1PsrGoi2ej4Tm3c6763c26b4af8c3_00000000000131
Ćwiczenie 3
classicmobile
Ćwiczenie 4
R1Mc2HkVb4wAg1
Polecenie do zadania brzmi: Dopasuj hasła do odpowiadających im definicji. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć, aby dobrać parami pasujące do siebie odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Dopasuj hasła do odpowiadających im definicji. Poniżej polecenia, w dwóch kolumnach, znajdują się elementy z odpowiedziami. Należy je tak przesunąć, aby dobrać parami pasujące do siebie odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Dopasuj hasła do odpowiadających im definicji.
Portyk, Pilaster, Kolumnada, Mecenas
Płaski filar przyścienny pełniący funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną.
Frontowa część budowli przed głównym wejściem, wsparta na kolumnach.
Rząd lub kilka rzędów kolumn pełniących funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną
Osoba wspierająca rozwój sztuki.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 4
Dopasuj hasła do odpowiadających im definicji.
A - Płaski filar przyścienny pełniący funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną. B - Osoba wspierająca rozwój sztuki. C - Rząd lub kilka rzędów kolumn pełniących funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną D - Frontowa część budowli przed głównym wejściem, wsparta na kolumnach.
1 - Kolumnada 2 - Portyk 3 - Mecenas 4 - Pilaster
C‑1,D‑2,B‑3,A‑4
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1FGWlGH7vCftm3c6763c26b4af8c3_00000000000141
Ćwiczenie 5
classicmobile
Ćwiczenie 6
RCvHsPnKY1hDQ1
static
Ćwiczenie 6
Budynek przedstawiony na zdjęciu charakteryzuje:
R1GFYSnAmhAYZ1
A - Wielki porządek B - Tympanon C - Galeria pilastrów
A
classicmobile
Ćwiczenie 7
R1ZmuCHfRMfH41
static
Ćwiczenie 7
Które elementy są charakterystyczne dla architektury klasycystycznej?
A - Symetryczny układ okien. B - Plan budowli oparty na regularnej figurze geometrycznej. C - Inspiracja kulturą i architekturą starożytnych Greków i Rzymian.
A
B
C
Ćwiczenie 8
Przyporządkuj bryły budowli do właściwych planów, przenosząc je w szare miejsca pod zdjęciami budowli.
RN30igq0mJZQ0
RgAiVbaogsFIV
Przyporządkuj bryły budowli do właściwych planów, przenosząc je w szare miejsca pod zdjęciami budowli. 1 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. C, 3. A 2 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. C, 3. A 3 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. C, 3. A
Przyporządkuj bryły budowli do właściwych planów, przenosząc je w szare miejsca pod zdjęciami budowli. 1 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. C, 3. A 2 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. C, 3. A 3 Możliwe odpowiedzi: 1. B, 2. C, 3. A
A, B, C
1
2
3
classicmobile
Ćwiczenie 9
R1BHjlkojGMNM1
static
Ćwiczenie 9
Wybierz charakterystyczne cechy przedstawionej budowli klasycystycznej.
R5nunfVE27cSF1
A - Oszczędność ornamentyki B - Portyk z kolumnami C - Trójkątny tympanon
A
B
C
Polecenie 1
Wybierz dwa dzieła architektury klasycystycznej i dokonaj ich analizy. Zwróć uwagę na ich wspólne cechy charakterystyczne.
RQNgcONKv1yGq
m3c6763c26b4af8c3_0000000000013
m3c6763c26b4af8c3_0000000000013
Dopasuj do wybranych fotografii nazwy obiektów, które przedstawiają.
Pytania: Płaski filar przyścienny pełniący funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną. - ................ Frontowa część budowli przed głównym wejściem. - ................ Rząd lub kilka rzędów kolumn pełniących funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną - ................ Osoba wspierająca rozwój sztuki. - ................
Odpowiedzi: A - Mecenas B - Kolumnada C - Portyk D - Pilaster
Rozwiązanie: 1‑D 2‑C 3‑B 4‑A
m3c6763c26b4af8c3_0000000000015
m3c6763c26b4af8c3_0000000000015
Przyporządkuj bryły budowli do właściwych planów, przenosząc je w szare miejsca pod zdjęciami budowli.
poziomo biegnący profilowany występ ściany, chroniący ścianę budynku przed deszczem - dlatego zwykle znajduje się na szczycie budynku; może także oddzielać kondygnacje budynku.
Mecenas
Mecenas
osoba wspierająca rozwój sztuki.
Fasada
Fasada
frontowa ściana budynku.
Klasycyzm
Klasycyzm
kierunek w kulturze i sztuce europejskiej nawiązujący do dorobku epoki starożytności.
Pilaster
Pilaster
płaski filar przyścienny pełniący funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną.
Łazienki Królewskie
Łazienki Królewskie
park w Warszawie, klasycystyczny zespół pałacowo‑ogrodowy.
Portyk
Portyk
frontowa część budowli przed głównym wejściem, wsparta na kolumnach.
Tympanon
Tympanon
stosowane w architekturze antycznej i klasycystycznej trójkątne pole na zwieńczeniu fasady budynku, często wypełnione płaskorzeźbą.
Rotunda
Rotunda
budowla wzniesiona na planie koła.
Kolumnada
Kolumnada
rząd lub kilka rzędów kolumn pełniących funkcję dekoracyjną i konstrukcyjną.
Wieki porządek
Wieki porządek
uporządkowanie elewacji poprzez wykorzystanie filarów, biegnących przez kilka kondygnacji budynku.
Ornament
Ornament
motyw zdobniczy.
Słownik pojęć został opracowany na podstawie:
sjp.pwn.pl
m3c6763c26b4af8c3_0000000000246
Galeria dzieł sztuki
Rk4hjaEz1wnPv1
R1GAbXdgR5R7B1
RLOaXOVxVymWR1
RZjYsHamlYjSw1
R1WJI25aBWUPr1
R977RdzEnRJ2E1
Rp5dVaHF23Xtn1
R1dCMbV2MY2Tu1
RK8nLP873sObh
m3c6763c26b4af8c3_0000000000253
Bibliografia
A. Zaguła, Arystotelesowskie i religijne źródła nowego klasycyzmu w architekturze współczesnej, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2013.
E. Cole, Architektura: style i detale, Arkady, Warszawa 2007.
H. Pyre, Co to jest klasycyzm?_, PWN, Warszawa 1985.
J. A. Chrościcki, Atlas architektury Warszawy. Arkady, Warszawa 1977.
M. Lewicka, W kręgu architektury, WSiP, Warszawa 1976.
W. Tatarkiewicz, O sztuce polskiej XVII i XVIII wieku: atchitektura, rzeźba, PWN, Warszawa 1966.