Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Moda średniowieczna.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. zna najważniejsze elementy stroju średniowiecznego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

1. łączyć pracę z tekstem epickim z pracą z zasobami internetowymi.

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna ucznia, dyskusja, praca z zasobami internetowymi.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, tekst epicki (H. Sienkiewicz, Krzyżacy), karty pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Odwołanie się do zadania domowego: uczniowie mieli zaznaczyć w powieści H. Sienkiewicza fragmenty poświęcone ubiorom męskim i damskim. (Bardzo ważne jest, aby każdy uczeń miał własny egzemplarz Krzyżaków.)

b) Faza realizacyjna

  1. Prosimy uczniów, aby uruchomili komputery i podajemy adres strony internetowej.

  2. Rozdajemy uczniom karty pracy (Załącznik nr 1). Na podstawie zaznaczonych w powieści fragmentów i informacji zamieszczonych na stronach internetowych uczniowie uzupełniają kartę pracy.

c) Faza podsumowująca

Prezentacja efektów pracy. Zadanie uczniom pytania: „Który strój i dlaczego najbardziej Ci się podobał?”.

5. Bibliografia

Morley J., Moda – od starożytności do współczesności, Arkady, Warszawa 1997.

Sienkiewicz H., Krzyżacy, t. II, PIW, Warszawa 1988.

Zdjęcia przedstawiające stroje średniowieczne:

http://www.bractwo.sanok.com.pl/galeria.htm

http://chantberry.w.interia.pl/middle1.html

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Załącznik nr 1

MODA ŚREDNIOWIECZNA

Strój kobiecy

Strój męski

Elementy wspólne

Notatki dla nauczyciela

MODA ŚREDNIOWIECZNA

Strój kobiecy

Strój męski

Elementy wspólne

Np.

  • Długie, wąskie spódnice

  • Szeroki kaptur

  • Pelison – szata wierzchnia podbita futrem

  • Siatka na włosy

  • Spódnice z fałdami podkreślającymi brzuch

  • Hennin – stożkowe nakrycie głowy z welonem

Np.

  • Długie tuniki wycięte w ząbki

  • Luźne rękawy

  • Doublet - suknie wierzchnie bez rękawów

  • Pończochy i krótkie spodnie

  • Skórzane kubraki podróżne

  • Spodnie w kolorowe pasy

Np.

  • Trzewiki z długimi noskami

  • Złote klamry u pasa

7. Czas trwania lekcji

45 minut lub 2x45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcje należy koniecznie przeprowadzić w pracowni, w której uczniowie mają dostęp do Internetu. Jeśli jest to niemożliwe, należy zadbać o dostarczenie na lekcję bardzo dużej ilości zdjęć, reprodukcji z dokładnym opisem. Tylko praca samodzielna uaktywni i zainteresuje wszystkich uczniów.

RS2SwgHPeXV1g

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.52 KB w języku polskim
Ri5hhdR5bkcEf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim