Technik lotniskowych służb operacyjnych

1
RRp9M8GxKKeZM
Model 3 De przedstawiający ciągnik lotniskowy dyszlowy.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Technik lotniskowych służb operacyjnych, licencja: CC BY-SA 3.0.

Model 3 De przedstawia ciągnik lotniskowy, nazywany inaczej „puszbak”. Na wizualizacji widoczna jest płyta lotniska, na której stoją dwa samoloty. W tle widać budynek wieży kontroli lotów. Między samolotami stoi niski pojazd, ciągnik lotniskowy, wyposażony w przeszkloną kabinę kierowcy, osadzony na dwóch osiach z dużymi kołami. Kabina umieszczona jest przed kołami, tak, żeby kierowca widział wszystko co znajduje się przed pojazdem.

W górnym lewym rogu wizualizacji znajduje się przycisk. Po wciśnięciu przycisku z lewej strony wyświetla się ramka z tekstem. Treść ramki podana jest poniżej.

Technik lotniskowych służb operacyjnych.
Ciągnik lotniskowy – puszbak.
Dyszlowy.
Ciągnik samolotowy, puszbak – pojazd służący do przeciągania samolotów na terenie lotniska. Mają dojść specyficzny wygląd. Są to maksymalnie niskie pojazdy o wielkiej masie (często z dodatkowym balastem), aby mogły wjeżdżać pod nos samolotu i nie uszkodzić go. Typowy ciągnik dla dużych samolotów waży do pięćdziesięciu czterech ton. Stanowisko operatora jest w wyciszonej kabinie, która bardzo często ma możliwość podnoszenia się i opuszczania dla poprawy widoczności. Opony ciągnika są możliwie najmniejszej średnicy, a jednocześnie możliwie największej szerokości dla zwiększenia przyczepności do podłoża. Zaczepy (haki) mają możliwość regulowania wysokości zapięcia dyszla (bomu). Dzięki temu mają możliwość holowania różnych typów samolotów. Zaczepy (haki) są tak skonstruowane, że mogą poruszać się poprzecznie i pionowo. Ciągniki dyszlowe są bardziej uniwersalne. Mogą jednocześnie służyć do holowania samolotów, agregatów lotniskowych, trapów, wózków bagażowych itp.

Po kliknięciu w poszczególne elementy pojazdu podświetlają się one i wyświetla się okienko z komentarzem.

Elementy pojazdu:

  • kabina dźwiękoszczelna – szeroka przeszklona kabina kierowcy umieszczona na samym przedzie pojazdu,

  • zaczep przedni bomu – miejsce mocowania długiego pręta, bomu, służącego do pchania samolotu, umieszczone jest tuż pod kabiną, na przednim zderzaku,

  • skrętne koła na obu osiach – duże koła na dwóch osiach pojazdu, są wyższe niż połowa wysokości samego ciągnika,

  • maksymalnie niska sylwetka z balastem – cały pojazd jest maksymalnie niski, aby umożliwić wjazd pod samolot bez obaw o uszkodzenia.