Tworząc dokumenty tekstowe, masz nieograniczone możliwości ich modyfikacji. To od ciebie zależy, jaki układ tekstu zastosujesz i w jaki sposób rozmieścisz na stronie tekst, grafikę, tabele. Aby mieć pełną kontrolę nad swoją pracą, musisz nauczyć się „panować” nad wszystkimi elementami wchodzącymi w skład dokumentu.
Przyjrzyj się przykładowym dokumentom tekstowym zawierającym grafikę i tabele. Zwróć uwagę na układ dokumentu. Pamiętaj, że dokumenty powinny być estetyczne i czytelne, a ich wygląd powinien być zgodny z przeznaczeniem.

Potrafisz już umieścić grafikę w dowolnym miejscu strony. Z tabelą należy postępować podobnie, jak w przypadku obiektów graficznych. Możesz zmieniać położenie tabeli względem tekstu i innych obiektów. Masz do wyboru kilka możliwości:

  • wyrównanie tabeli na stronie (wyśrodkowanie, wyrównanie do lewej, wyrównanie do prawej);

  • zawijanie (opływanie) tekstu wokoło tabeli – czyli otoczenie tabeli tekstem;

  • pozycjonowanie tabeli, określając dokładne jej położenie na stronie.

Uwaga: w programie Writer ostatnie dwa przypadki wykonasz, gdy tabela umieszczona będzie w ramce.
Sprawdź w poniższym ćwiczeniu, jak działają te narzędzia.

Ćwiczenie 1

Pobierz i otwórz plik Zawody_sportowe prezentujący wyniki zawodów lekkoatletycznych w pewnym gimnazjum. Tekst, tabelę i grafikę rozmieść na jednej stronie, komponując przejrzysty dokument. Zachowaj estetykę swojej pracy. Zapisz plik pod tą samą nazwą. Zobacz przykładowe rozwiązanie, które znajduje się na początku rozdziału. W przypadku problemów lub wątpliwości skorzystaj ze wskazówki.

RZ7ZiKj7mkIWF1
Plik do pobrania
Źródło: Izabela Dubaniewicz, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Pobierz i otwórz plik Uwaga_hałas zawierający informacje przeznaczone dla szkolnej gazetki ściennej. Tekst, tabelę i grafikę rozmieść na jednej stronie. Zachowaj estetykę swojej pracy. Zapisz plik pod tą samą nazwą. Przykładowe rozwiązanie znajduje się na początku rozdziału. W przypadku problemów lub wątpliwości, skorzystaj ze wskazówki.

RloGUsWsWSrQQ1
Plik do pobrania
Źródło: Izabela Dubaniewicz, licencja: CC BY 3.0.