przekształcać rysunek poprzez przerzucanie i obracanie;
przewidzieć efekt działania wybranych narzędzi.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
pliki graficzne dołączone do podręcznika;
podręcznik.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap
Zadanie
Przebieg realizacji
Uwagi do realizacji
Faza przygotowawcza
– czynności organizacyjne (5 min)
- wprowadzenie do tematu lekcji (5 min)
przypomnienie pojęcia edytora grafiki
przypomnienie narzędzi i działań wykonywanych w edytorze grafiki
podanie tematu lekcji
przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią
Faza realizacyjna
– przenoszenie fragmentów obrazu (10 min)
otworzenie pliku Puzzle z płyty CD‑ROM dołączonej do podręcznika
omówienie narzędzi edytora służących do zaznaczania fragmentu obrazu (Zaznacz oraz Zaznacz dowolny kształt)
wybranie przycisku Zaznacz z Przybornika
wybranie stylu przezroczystego w polu wyboru cech
zaznaczenie pojedynczego elementu układanki
przesunięcie elementu układanki
ułożenie puzzli za pomocą przenoszenia fragmentów obrazu
zapisanie rysunku na dysku pod nazwą wskazaną przez nauczyciela
– kopiowanie fragmentów obrazu za pomocą Schowka i przeciągania (20 min)
otworzenie nowego rysunku w programie Paint
wybranie największej grubości linii
narysowanie okręgu z wciśniętym klawiszem Shift
zaznaczenie okręgu za pomocą narzędzia Zaznacz
skopiowanie okręgu przez przeciąganie go z wciśniętym klawiszem Ctrl
wykonanie kolejnych trzech kopii okręgu
pomalowanie okręgów przez dobieranie właściwych kolorów
przesunięcie figury i stworzenie kompozycji przypominającej flagę olimpijską
otworzenie nowego rysunku
przygotowanie trzech linii o różnej grubości i tej samej długości
utworzenie kodu paskowego z wykorzystaniem gotowych linii (przez powielanie i przenoszenie ich)
zapisanie rysunku na dysku pod nazwą Kod paskowy
Uwaga! Okręgi nie mogą się stykać ze sobą.
– przekształcanie fragmentów rysunku (15 min)
otworzenie nowego rysunku w programie Paint
wprowadzenie tekstu do rysunku (np. nazwa miejscowości)
skopiowanie napisu
zaznaczenie kopii napisu i wykonanie polecenia Przerzuć w poziomie
wykonanie trzech kopii napisu oraz obrócenie kolejno o 90, 180, 270 stopni
porównanie uzyskanych efektów
ponowne wklejenie napisu
wyczyszczenie rysunku
wstawienie napisu Ambulans
przerzucenie napisu w poziomie
pogadanka o tym, gdzie można zetknąć się z takim napisem i dlaczego (w karetkach pogotowia, by kierowcy w lusterku mogli poprawnie odczytać napis)
– odwracanie kolorów i zmiana rozmiaru rysunków (15 min)
otworzenie nowego rysunku w programie Paint
utworzenie napisu w kolorze czerwonym
zaznaczenie napisu za pomocą narzędzia Zaznacz
odwrócenie barw rysunku
zmiana rozmiaru zaznaczonego rysunku za pomocą przeciągania myszką
– tworzenie rysunków z wykorzystaniem przekształcania fragmentów obrazu (10 min)
otworzenie pliku Planety z płyty CD‑ROM
ułożenie planet we właściwej kolejności (jeżeli uczniowie nie pamiętają kolejności planet w Układzie Słonecznym mogą to sprawdzić w internecie)
zapisanie rysunku na dysku
Faza podsumowująca
– podsumowanie
(10 min)
przypomnienie poznanych operacji pozwalających na modyfikowanie rysunków
podanie przykładów zastosowań poznanych operacji
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.
[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.