Ważna z punktu widzenia funkcjonowania społecznego książka z serii „Biblioteka self‑adwokata”, mającej na celu zwiększenie podmiotowości osób z niepełnosprawnością intelektualną poprzez podniesienie świadomości prawnej oraz orientacji w rzeczywistości społecznej. Ta publikacja jest drugą częścią publikacji na temat relacji dziewczyna‑chłopak. To bardzo istotny obszar, gdyż osoby z tą niepełnosprawnością także marzą o przyjaźni i miłości, mogą mieć jednak ograniczone kompetencje społeczne konieczne do nawiązania i podtrzymania związku, mogą też mieć niewłaściwy obraz drugiej osoby oraz relacji między nimi. Dlatego autorka w prostych słowach (publikacja zgodna z zasadami tekstu łatwego do czytania, dodatkowo każde zagadnienie ilustrowane obrazkiem) wyjaśnia czym jest związek uczuciowy między dziewczyną i chłopakiem (książka nie dotyka aspektu seksualności). Przedstawia wartości w związku między dziewczyną i chłopakiem, nadaje im znaczenie na podstawie konkretnych przykładów. Pisze o szacunku, przyjaźni, zaufaniu, szczerości i zrozumieniu. Rozwija umiejętność rozmawiania (także z przykładami). Pisze, czym jest zaangażowanie w związek, ale także jak zachować w związku własną przestrzeń. Udziela rad dziewczynom  i chłopakom, jak dbanie o swoją atrakcyjność, włączając w to podstawową higienę. Opisuje, na co zwracamy uwagę przy wyborze dziewczyny lub chłopaka i czy tak samo wyglądają w tym względzie oczekiwania dziewczyn i chłopaków. Mierzy się z pojęciem stereotypu i objaśnia pewne stereotypy na temat roli dziewczyn i chłopców w związkach, obecne w naszym społeczeństwie. Kończy opisem najczęściej popełnianych błędów przez dziewczyny i chłopaków.

Otwórz linkhttps://psoni.org.pl/wp‑content/uploads/2016/10/Moj‑CHLOPAK‑Moja‑DZIEWCZYNA‑wydanie‑II‑do‑internetu.pdfOtwórz link

*Źródło:

Źródło: Karolina Makowiecka, Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną