Mój dom rodzinny
Mój dom rodzinny
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna członków swojej rodziny,
zna wiersz Nasza rodzina.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi scharakteryzować członków swojej rodziny.
2. Metoda i forma pracy
Metoda pracy: praktyczne działanie, pogadanka, odgrywanie ról.
Forma pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Materiały plastyczne (biała kartka, ołówki).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Praktyczne działanie: członkowie mojej rodziny.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki (dla każdego po jednej). Zadaniem dziecka jest namalowanie ołówkiem domu z tyloma oknami, ilu jest członków jego rodziny. W każde z tych okien uczeń wpisuje imię członka rodziny. Po wykonaniu rysunków uczniowie kolejno kończą zdanie: Moja rodzina to... (uczniowie wskazują każdego członka rodziny).
b) Faza realizacyjna
Pogadanka: nasza rodzina.
Nauczyciel czyta uczniom wiersz Joanny Boberowej Nasza rodzina. Po wysłuchaniu wiersza uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
O czym był wiersz?
Kto był bohaterem wiersza?
Wymień członków rodziny przedstawionych w wierszu?
Nauczyciel przeprowadza pogadankę na temat rodzin uczniów. Należy zwrócić uwagę na następujące zagadnienia:
rodzina dalsza i bliższa,
tradycje i zwyczaje rodzinne,
zajęcia członków rodziny,
sposoby kontaktowania się (telefony, odwiedziny, listy) z członkami mieszkającymi daleko,
poczucie więzi i przynależności do rodziny,
wspieranie się i wzajemna pomoc.
Odgrywanie ról: tata, mama (scenki rodzinne).
Nauczyciel prosi pary chętnych uczniów (dziewczynkę i chłopca) o odegranie scenek:
Tata naprawia zamek w drzwiach, a mama chce przybić gwóźdź (zadaniem chłopca jest podanie dokładnej instrukcji dziewczynce).
Mama maluje płot, a tata ma przygotować kolację dla całej rodziny (zadaniem dziewczynki jest udzielenie dokładnej instrukcji chłopcu, jak przyrządzić kolację. Chłopiec w tym czasie wykonuje wszystkie czynności związane z przygotowywaniem kolacji i zadaje pytania, jeśli czegoś nie wie).
Mama zajmuje się dzieckiem, a tata musi ugotować zupę (zadaniem dziewczynki jest udzielenie dokładnej instrukcji chłopcu jak przyrządzić zupę, chłopiec w tym czasie wykonuje wszystkie czynności związane z gotowaniem i zadaje pytania, jeśli czegoś nie wie).
c) Faza podsumowująca
Praktyczne działanie: praca plastyczna – drzewo genealogiczne mojej rodziny.
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy z narysowanym drzewem genealogicznym. Tłumaczy uczniom, że jest to obraz ich rodziny. Na dole drzewa jest miejsce na narysowanie dziadków i babć jako korzeni rodziny. Wyżej znajduje się miejsce dla rodziców. W gałązkach drzew umieszczamy dzieci. Uczniowie uzupełniają rysunkami drzewo genealogiczne.
5. Bibliografia
M. Bober‑Pełzakowska, H. Małkowska‑Zegadło, Język polski. Chodźmy razem. Klasa 2, Wydawnictwo JUKA, Łódź 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Drzewo genealogiczne
Rys. Katarzyna Ruta
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji jest przeznaczony dla klasy drugiej szkoły podstawowej.