Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Mój obraz w zwierciadle wklęsłym.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 7.4: opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej, rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez zwierciadła wklęsłe;

  • Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Cele zoperacjonalizowane:

Cel ogólny: Poznanie i zrozumienie powstawania obrazów zwierciadle wklęsłym

  • wie na czym polega zjawisko prostoliniowego rozchodzenia się światła,

  • wie, że światło rozchodzi się prostoliniowo,

  • wie, na czym polega zjawisko odbicia,

  • wie, że podczas odbicia światła ulega zmianie jego kierunek rozchodzenia się,

  • wie, że zwierciadła, których powierzchnię odbijająca światło stanowi część powierzchni kuli, nazywamy zwierciadłami kulistymi,

  • wie, że zwierciadło wklęsłe skupia równoległą wiązkę światła,

  • wie, że za pomocą zwierciadeł wklęsłych możemy otrzymać obrazy rzeczywiste i pozorne;

  • wie, że zwierciadło kuliste wklęsłe to zwierciadło, którego powierzchnię odbijającą stanowi część wewnętrznej powierzchni kuli,

  • wie, że ognisko F zwierciadła wklęsłego jest to punkt, w którym skupiają się po odbiciu promienie światła padające równolegle do osi optycznej zwierciadła

  • wie, że ogniskowa f zwierciadła wklęsłego jest to odległość ogniska od zwierciadła, ogniskową f zwierciadeł kulistych obliczamy ze wzoru f = r/2,

  • wie, co to jest główna oś optyczna, ognisko, ogniskowa i promień krzywizny, co to jest ognisko pozorne.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • potrafi - wskazać na rysunku kąt padania oraz kąt odbicia,

  • opisać skupianie promieni światła w zwierciadle wklęsłym, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej,

  • potrafi rysować konstrukcje obrazów wynikowych w zwierciadle wklęsłym korzystając z prawa odbicia, prostoliniowego rozchodzenia się światła,

  • potrafi starannie wykonywać rysunki,

  • potrafi współpracować i komunikować się w grupie, nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję:

- Gdzie spotkaliście się ze zjawiskiem odbicia przedmiotów w zwierciadle wklęsłym?

- Czy wiecie, dlaczego latarka świeci wiązką strumieni równoległych?

- Gdzie ludzie wykorzystują zwierciadła wklęsłe?

problemowa: aktywizująca

dyskusja

zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości

- Co wiecie o kształcie drogi rozchodzenia się światła?

- Co to jest promień świetlny?

- Jak brzmi prawo odbicia?

Zwierciadła, których powierzchnię odbijająca światło stanowi część powierzchni kuli, nazywamy zwierciadłami kulistymi,

Zwierciadło kuliste wklęsłe to zwierciadło, którego powierzchnię odbijającą stanowi część wewnętrznej powierzchni kuli,

Ognisko F zwierciadła wklęsłego jest to punkt, w którym skupiają się po odbiciu promienie światła padające równolegle do osi optycznej zwierciadła

Ogniskowa f zwierciadła wklęsłego jest to odległość ogniska od zwierciadła, ogniskową f zwierciadeł kulistych obliczamy ze wzoru f = r/2.

Omówienie pojęć: obraz rzeczywisty i pozorny, prosty i odwrócony.

notatki z poprzednich zajęć, nowa wiedza

podająca: wykład informacyjny

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera Galerię Zdjęć z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający zdjęcia, odtwarza Galerię zdjęć. Uczeń steruje ich wyświetlaniem.

W trakcie pokazu Zdjęć nauczyciel objaśnia zdjęcia oraz ich treść, a także zadaje uczniom pytania ujęte w opisie niektórych zdjęć Galerii.

Po zakończonym pokazie zdjęć nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą na temat obejrzanego materiału, zadając pytania zmierzające do nazwania oraz jakościowego wyjaśnienia poznanych zjawisk fizycznych oraz warunków, jakie muszą być spełnione, aby miały one miejsce.

galeria zdjęć (zasób nr 1)

eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

zbiorowa, jednolita

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna

Przeprowadzenie doświadczenia na podstawie Kart Pracy.

Uczniowie dzielą się na 3 grupy.

ćwiczenie praktyczne (zasób nr 2)

praktyczna: ćwiczenia

grupowa, zróżnicowana

Etap podsumowujący

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Omówienie wyników uzyskanych w doświadczeniach, podsumowanie wiadomości o odbijaniu się światła od zwierciadła wklęsłego oraz jego zastosowaniu.

podająca: pogadanka

zbiorowa, jednolita

Ru1zyoBhRwsYG

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 89.58 KB w języku polskim
R1CdI9t8JjqXv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 147.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3