Mój obraz w zwierciadle wklęsłym
SCENARIUSZ LEKCJI
III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Mój obraz w zwierciadle wklęsłym.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka, 7.4: opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej, rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez zwierciadła wklęsłe;
Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.
Cele zoperacjonalizowane:
Cel ogólny: Poznanie i zrozumienie powstawania obrazów zwierciadle wklęsłym
wie na czym polega zjawisko prostoliniowego rozchodzenia się światła,
wie, że światło rozchodzi się prostoliniowo,
wie, na czym polega zjawisko odbicia,
wie, że podczas odbicia światła ulega zmianie jego kierunek rozchodzenia się,
wie, że zwierciadła, których powierzchnię odbijająca światło stanowi część powierzchni kuli, nazywamy zwierciadłami kulistymi,
wie, że zwierciadło wklęsłe skupia równoległą wiązkę światła,
wie, że za pomocą zwierciadeł wklęsłych możemy otrzymać obrazy rzeczywiste i pozorne;
wie, że zwierciadło kuliste wklęsłe to zwierciadło, którego powierzchnię odbijającą stanowi część wewnętrznej powierzchni kuli,
wie, że ognisko F zwierciadła wklęsłego jest to punkt, w którym skupiają się po odbiciu promienie światła padające równolegle do osi optycznej zwierciadła
wie, że ogniskowa f zwierciadła wklęsłego jest to odległość ogniska od zwierciadła, ogniskową f zwierciadeł kulistych obliczamy ze wzoru f = r/2,
wie, co to jest główna oś optyczna, ognisko, ogniskowa i promień krzywizny, co to jest ognisko pozorne.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
potrafi - wskazać na rysunku kąt padania oraz kąt odbicia,
opisać skupianie promieni światła w zwierciadle wklęsłym, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej,
potrafi rysować konstrukcje obrazów wynikowych w zwierciadle wklęsłym korzystając z prawa odbicia, prostoliniowego rozchodzenia się światła,
potrafi starannie wykonywać rysunki,
potrafi współpracować i komunikować się w grupie, nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,
potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję: - Gdzie spotkaliście się ze zjawiskiem odbicia przedmiotów w zwierciadle wklęsłym? - Czy wiecie, dlaczego latarka świeci wiązką strumieni równoległych? - Gdzie ludzie wykorzystują zwierciadła wklęsłe? | problemowa: aktywizująca dyskusja | zbiorowa, jednolita | |
Etap realizacji | Fizyka | porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Przypomnienie wiadomości - Co wiecie o kształcie drogi rozchodzenia się światła? - Co to jest promień świetlny? - Jak brzmi prawo odbicia? Zwierciadła, których powierzchnię odbijająca światło stanowi część powierzchni kuli, nazywamy zwierciadłami kulistymi, Zwierciadło kuliste wklęsłe to zwierciadło, którego powierzchnię odbijającą stanowi część wewnętrznej powierzchni kuli, Ognisko F zwierciadła wklęsłego jest to punkt, w którym skupiają się po odbiciu promienie światła padające równolegle do osi optycznej zwierciadła Ogniskowa f zwierciadła wklęsłego jest to odległość ogniska od zwierciadła, ogniskową f zwierciadeł kulistych obliczamy ze wzoru f = r/2. Omówienie pojęć: obraz rzeczywisty i pozorny, prosty i odwrócony. | notatki z poprzednich zajęć, nowa wiedza | podająca: wykład informacyjny | zbiorowa, jednolita |
Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera Galerię Zdjęć z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający zdjęcia, odtwarza Galerię zdjęć. Uczeń steruje ich wyświetlaniem. W trakcie pokazu Zdjęć nauczyciel objaśnia zdjęcia oraz ich treść, a także zadaje uczniom pytania ujęte w opisie niektórych zdjęć Galerii. Po zakończonym pokazie zdjęć nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą na temat obejrzanego materiału, zadając pytania zmierzające do nazwania oraz jakościowego wyjaśnienia poznanych zjawisk fizycznych oraz warunków, jakie muszą być spełnione, aby miały one miejsce. | galeria zdjęć (zasób nr 1) | eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem | zbiorowa, jednolita | |
Fizyka | porozumiewanie się w języku ojczystym; umiejętność uczenia się; świadomość i ekspresja kulturalna | Przeprowadzenie doświadczenia na podstawie Kart Pracy. Uczniowie dzielą się na 3 grupy. | ćwiczenie praktyczne (zasób nr 2) | praktyczna: ćwiczenia | grupowa, zróżnicowana | |
Etap podsumowujący | Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Podsumowanie lekcji. Omówienie wyników uzyskanych w doświadczeniach, podsumowanie wiadomości o odbijaniu się światła od zwierciadła wklęsłego oraz jego zastosowaniu. | podająca: pogadanka | zbiorowa, jednolita |