Mój przyjaciel pies
Mój przyjaciel pies
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna rasy psów,
zna pojęcia: ćwierćnuta i ósemka,
zna pojęcia: tyle samo, mniej, więcej.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozwiązuje proste zagadki i plątaninki,
wypowiada się na temat ulubionego czworonoga,
umie pisać literę b i B,
układa wyrazy z liter alfabetu,
rozumie czytany tekst, potrafi porównywać zbiory bez liczenia elementów,
śpiewa piosenkę,
projektuje budę dla psa.
c) Postawy
Uczeń ma świadomość przywiązania psa do człowieka i odpowiedzialności człowieka za swojego czworonoga.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne).
3. Środki dydaktyczne
Wiersz (podręcznik, s. 24), opowiadanie (podręcznik, s. 24‑25), zagadki, ilustracje psów, alfabet ruchomy, piosenka, papier kolorowy, klej, nożyczki, szablony figur.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nawiązanie do tematu – rozwiązanie zagadki z hasłem pies z książki: Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję...Ćwiczenia do kształcenia zintegrowanego
w klasie pierwszej. Część 2, s. 68.Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów na temat ich czworonogów i opieki nad nimi.
b) Faza realizacyjna
Zapoznanie z treścią wiersza: Jego oczy wodzą za mną:
słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela,
analiza treści utworu,
wypowiedzi na temat psiej wierności.
Wprowadzenie liter B i b na podstawie wyrazów buda i Bolek:
analiza słuchowa wyrazów: podział wyrazów na sylaby, liczenie głosek
w słowach, określanie miejsca głosek (wygłoś, śródgłos, nagłos);analiza wzrokowa wyrazów: pokaz i budowa litery B, b, układanie wyrazów buda
i Bolek na tablicy, liczenie liter i głosek w wyrazach.
Podawanie innych wyrazów, w których występuje nowopoznana litera (burak, brzoskwinia, Basia, Bogdan, robak, torebka, kubek).
Nauka piosenki Puszek Okruszek, zabawy rytmiczne przy piosence.
Poznanie ćwierćnuty i ósemki, ćwiczenia w pisaniu nut.
Głośne czytanie tekstu: Tak tu milutko – sprawdzenie zrozumienia tekstu przez uczniów.
Wypowiedzi uczniów na temat ras psów przedstawionych na ilustracjach
w podręczniku.Podkreślenie roli psów poszczególnych ras w życiu człowieka (psy obronne, ratownicy, opiekunowie ociemniałych).
Porównywanie liczebności zbiorów: tyle samo, mniej, więcej bez liczenia elementów.
Wyodrębnianie różnych zbiorów w klasie, liczenie elementów (nie ograniczamy zakresu liczbowego).
c) Faza podsumowująca
Projektowanie budy dla psa z różnych elementów i kształtów.
5. Bibliografia
Kapica G., Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1986.
Szymańska M.A., Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję...Ćwiczenia do kształcenia zintegrowanego w klasie pierwszej. Część 2, Nowa Era, Warszawa 1999.
Szymańska M.A*., Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję... Podręcznik do kształcenia zintegrowanego w klasie pierwszej. Semestr 1*, Nowa Era, Warszawa 1999.
Szymańska M.A., Rozkład treści kształcenia zintegrowanego i działań edukacyjnych do programu nr DKW‑40‑14‑149/99. Klasa 1, semestr 1, Nowa Era, Warszawa 1999.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Rozwiąż plątaninki.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.