Mój przyjaciel pies

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna rasy psów,

  • zna pojęcia: ćwierćnuta i ósemka,

  • zna pojęcia: tyle samo, mniej, więcej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozwiązuje proste zagadki i plątaninki,

  • wypowiada się na temat ulubionego czworonoga,

  • umie pisać literę bB,

  • układa wyrazy z liter alfabetu,

  • rozumie czytany tekst, potrafi porównywać zbiory bez liczenia elementów,

  • śpiewa piosenkę,

  • projektuje budę dla psa.

c) Postawy

Uczeń ma świadomość przywiązania psa do człowieka i odpowiedzialności człowieka za swojego czworonoga.

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne).

3. Środki dydaktyczne

Wiersz (podręcznik, s. 24), opowiadanie (podręcznik, s. 24‑25), zagadki, ilustracje psów, alfabet ruchomy, piosenka, papier kolorowy, klej, nożyczki, szablony figur.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nawiązanie do tematu – rozwiązanie zagadki z hasłem pies z książki: Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję...Ćwiczenia do kształcenia zintegrowanego
    w klasie pierwszej. Część 2
    , s. 68.

  2. Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów na temat ich czworonogów i opieki nad nimi.

b) Faza realizacyjna

  1. Zapoznanie z treścią wiersza: Jego oczy wodzą za mną:

  • słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela,

  • analiza treści utworu,

  • wypowiedzi na temat psiej wierności.

  1. Wprowadzenie liter Bb na podstawie wyrazów buda i Bolek:

  • analiza słuchowa wyrazów: podział wyrazów na sylaby, liczenie głosek
    w słowach, określanie miejsca głosek (wygłoś, śródgłos, nagłos);

  • analiza wzrokowa wyrazów: pokaz i budowa litery B, b, układanie wyrazów buda
    i Bolek na tablicy, liczenie liter i głosek w wyrazach.

  1. Podawanie innych wyrazów, w których występuje nowopoznana litera (burak, brzoskwinia, Basia, Bogdan, robak, torebka, kubek).

  2. Nauka piosenki Puszek Okruszek, zabawy rytmiczne przy piosence.

  3. Poznanie ćwierćnuty i ósemki, ćwiczenia w pisaniu nut.

  4. Głośne czytanie tekstu: Tak tu milutko – sprawdzenie zrozumienia tekstu przez uczniów.

  5. Wypowiedzi uczniów na temat ras psów przedstawionych na ilustracjach
    w podręczniku.

  6. Podkreślenie roli psów poszczególnych ras w życiu człowieka (psy obronne, ratownicy, opiekunowie ociemniałych).

  7. Porównywanie liczebności zbiorów: tyle samo, mniej, więcej bez liczenia elementów.

  8. Wyodrębnianie różnych zbiorów w klasie, liczenie elementów (nie ograniczamy zakresu liczbowego).

c) Faza podsumowująca

Projektowanie budy dla psa z różnych elementów i kształtów.

5. Bibliografia

  1. Kapica G., Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym, WSiP, Warszawa 1986.

  2. Szymańska M.A., Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję...Ćwiczenia do kształcenia zintegrowanego w klasie pierwszej. Część 2, Nowa Era, Warszawa 1999.

  3. Szymańska M.A*., Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję... Podręcznik do kształcenia zintegrowanego w klasie pierwszej. Semestr 1*, Nowa Era, Warszawa 1999.

  4. Szymańska M.A., Rozkład treści kształcenia zintegrowanego i działań edukacyjnych do programu nr DKW‑40‑14‑149/99. Klasa 1, semestr 1, Nowa Era, Warszawa 1999.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Rozwiąż plątaninki.

R8OE0ApPaf4ou
RfINQ5EKKaGlS

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej.

RlcalhMddDT9b

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 114.78 KB w języku polskim
R16YmUgwvhUm2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.00 KB w języku polskim