Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mój robot

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie, że technika zmienia życie ludzi,

  • zna zastosowanie robota,

  • rozpoznaje rodzaj rzeczownika i przymiotnika,

  • tworzy przymiotniki od podanych rzeczowników,

  • zna różne kształty geometryczne,

  • zna reguły zabaw,

  • wie, co zadaniu jest dane, a co szukane.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • układa wypowiedź w formie opisu,

  • formułuje pytania w związku z tekstem,

  • pisze ze słuchu wyrazy z żrz,

  • rozwiązuje zadania wielodziałaniowe,

  • przedstawia ciekawe projekty urządzeń i programów.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest zainteresowany techniką,

  • uruchamia twórczą wyobraźnię,

  • umie współdziałać w zespole,

  • respektuje reguły zabaw.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa, problemowa (działanie praktyczne).

Praca indywidualna i zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Ilustracja przedstawiająca robota, opowiadanie (podręcznik, s. 196), dyskietki, klawiatura, programy komputerowe, pisaki, kredki, kartki rysunkowe.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Pokaz ilustracji przedstawiającej robota.

  2. Opisywanie wyglądu robota.

  3. Wypowiedzi dotyczące zastosowania robota.

b) Faza realizacyjna

  1. Zapoznanie z treścią utworu Na wystawie techniki:

  • głośne czytanie tekstu ze zrozumieniem,

  • wyszukiwanie fragmentów na dany temat,

  • układanie pytań do robota.

  1. Bogacenie słownictwa ucznia o wyrazy związane z komputerem. Pokaz dyskietek, klawiatury, myszki, programów komputerowych, gier komputerowych.

  2. Budowa i zastosowanie komputera w życiu człowieka:

  • elementy budowy,

  • zastosowanie komputera w życiu codziennym,

  • niebezpieczeństwa płynące z długiego siedzenie przed komputerem.

  1. Drama: Jak sobie wyobrażasz własnego robota? Zaprogramuj go. Prezentacja pomysłów.

  2. Tworzenie przymiotników od podanych rzeczowników (załącznik 1).

  3. Sprawdzenie wykonania zadania przez poszczególne grupy i wklejenie kartek do zeszytu.

  4. Pisownia ze słuchu wyrazów z rzż:

  • porzeczka, jarzębina, rzodkiewka, Grzegorz, burza, grzyby, piekarz, orzechy, rzeka, brzeg;

  • żyrafa, żołędzie, żaba, książka, wróżka, żarówka, Bożena, ryż, plaża, duża.

  1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

  2. Rozwiązywanie zadań testowych złożonych. Uzupełnianie treści zadania o brakujące dane.

c) Faza podsumowująca

  1. Przedstawienie zjawisk fantastycznych inspirowanych marzeniami w działalności plastycznej (mój robot).

  2. Określanie kształtów geometrycznych.

  3. Wyróżnianie i stosowanie kresek pionowych, poziomych, ukośnych, owalnych.

5. Bibliografia

  1. Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 2, WSiP, Warszawa 1999.

  2. Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.

  3. Lenkiewicz B., Semadeni Z., Matematyka 2. Zeszyt ćwiczeń dla klasy drugiej szkoły podstawowej, WSiP*,* Warszawa 1994.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Od podanych rzeczowników utwórz odpowiednie przymiotniki.

Grupa I:

  • orzechy – tort ______________

  • warzywa – ogród ____________

  • jarzyny – zupa ______________

  • porzeczka – sok _____________

  • jarzębina – korale ____________

Grupa II:

  • pomidor – zupa _______________

  • mleko – czekolada _____________

  • słońce – dzień _________________

  • cytryna – galaretka _____________

  • odwaga – żołnierz ______________

7. Czas trwania lekcji

3 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej.

Rw6b9UGPJy29w

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.95 KB w języku polskim
RWIzWNk8GYK0B

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim