Mój robot
Mój robot
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie, że technika zmienia życie ludzi,
zna zastosowanie robota,
rozpoznaje rodzaj rzeczownika i przymiotnika,
tworzy przymiotniki od podanych rzeczowników,
zna różne kształty geometryczne,
zna reguły zabaw,
wie, co zadaniu jest dane, a co szukane.
b) Umiejętności
Uczeń:
układa wypowiedź w formie opisu,
formułuje pytania w związku z tekstem,
pisze ze słuchu wyrazy z ż i rz,
rozwiązuje zadania wielodziałaniowe,
przedstawia ciekawe projekty urządzeń i programów.
c) Postawy
Uczeń:
jest zainteresowany techniką,
uruchamia twórczą wyobraźnię,
umie współdziałać w zespole,
respektuje reguły zabaw.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa, problemowa (działanie praktyczne).
Praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Ilustracja przedstawiająca robota, opowiadanie (podręcznik, s. 196), dyskietki, klawiatura, programy komputerowe, pisaki, kredki, kartki rysunkowe.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Pokaz ilustracji przedstawiającej robota.
Opisywanie wyglądu robota.
Wypowiedzi dotyczące zastosowania robota.
b) Faza realizacyjna
Zapoznanie z treścią utworu Na wystawie techniki:
głośne czytanie tekstu ze zrozumieniem,
wyszukiwanie fragmentów na dany temat,
układanie pytań do robota.
Bogacenie słownictwa ucznia o wyrazy związane z komputerem. Pokaz dyskietek, klawiatury, myszki, programów komputerowych, gier komputerowych.
Budowa i zastosowanie komputera w życiu człowieka:
elementy budowy,
zastosowanie komputera w życiu codziennym,
niebezpieczeństwa płynące z długiego siedzenie przed komputerem.
Drama: Jak sobie wyobrażasz własnego robota? Zaprogramuj go. Prezentacja pomysłów.
Tworzenie przymiotników od podanych rzeczowników (załącznik 1).
Sprawdzenie wykonania zadania przez poszczególne grupy i wklejenie kartek do zeszytu.
Pisownia ze słuchu wyrazów z rz i ż:
porzeczka, jarzębina, rzodkiewka, Grzegorz, burza, grzyby, piekarz, orzechy, rzeka, brzeg;
żyrafa, żołędzie, żaba, książka, wróżka, żarówka, Bożena, ryż, plaża, duża.
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.
Rozwiązywanie zadań testowych złożonych. Uzupełnianie treści zadania o brakujące dane.
c) Faza podsumowująca
Przedstawienie zjawisk fantastycznych inspirowanych marzeniami w działalności plastycznej (mój robot).
Określanie kształtów geometrycznych.
Wyróżnianie i stosowanie kresek pionowych, poziomych, ukośnych, owalnych.
5. Bibliografia
Konieczna A., Wasilewska K., Integralny plan pracy dydaktyczno‑wychowawczej dla klasy 2, semestr 2, WSiP, Warszawa 1999.
Kowaliszyn K., Lenkiewicz K., Krajobraz z uśmiechem. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 2, WSiP, Warszawa 1992.
Lenkiewicz B., Semadeni Z., Matematyka 2. Zeszyt ćwiczeń dla klasy drugiej szkoły podstawowej, WSiP*,* Warszawa 1994.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Od podanych rzeczowników utwórz odpowiednie przymiotniki.
Grupa I:
orzechy – tort ______________
warzywa – ogród ____________
jarzyny – zupa ______________
porzeczka – sok _____________
jarzębina – korale ____________
Grupa II:
pomidor – zupa _______________
mleko – czekolada _____________
słońce – dzień _________________
cytryna – galaretka _____________
odwaga – żołnierz ______________
7. Czas trwania lekcji
3 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej.