| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.2.a) podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne). |
| |
| Moja dłoń – poznajemy siebie za pomocą linii |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna pojęcie linii i zna jej rodzaje,
wie, że za pomocą linii może wyrazić kształt,
określa funkcję linii jako konturu
|
| umiejętności – uczeń:
potrafi zastosować linie do przedstawienia kształtu,
nazywa i rozpoznaje rodzaje linii
potrafi wykonać prosty rysunek za pomocą narzędzia interaktywnego, stosując różne rodzaje linii
|
| postawy:
poznawanie kształtu własnej dłoni poprzez stosowanie konturu jako środka wypowiedzi plastycznej,
kształtowanie wyobraźni plastycznej,
rozwijanie wrażliwości na kształty.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja filmu, działania praktyczne (rysowanie) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne: w tym zasoby multimedialne: | Interaktywne narzędzie do rozpoznawania i rysowania różnych rodzajów linii. Film pokazujący tworzenie prostych rysunków z wykorzystaniem linii. |
| |
| kartka formatu A‑4, różnokolorowe flamastry, kredki, ołówek |
| |
|
Czynności organizacyjne.
Uczniowie na polecenie nauczyciela patrzą na swoje dłonie, uniesione na wysokości oczu (wskazane jest, aby w ćwiczeniu wykorzystać jako tło jednolitą powierzchnię – ścianę, niebo itp.). Nauczyciel informuje, że kształt dłoni oddziela się od tła a jej zarys to kontur.
Nauczyciel uświadamia uczniów, że jedną z możliwości wyznaczenia kształtu dłoni jest linia.
|
faza wprowadzająca: (6 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Uczniowie wykonują zadanie plastyczne: do kartek papieru przykładają własną dłoń i ołówkiem obrysowują jej kształt. Obrys poprawiają czarnym flamastrem. Nauczyciel informuje uczniów, iż wyznaczony kształt dłoni to kontur.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z różnymi rodzajami linii, wykorzystując interaktywne narzędzie. Chętni uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne.
Uczniowie kontynuują rozpoczęte wcześniej zadanie plastyczne, stosując wiedzę uzyskaną na temat rodzajów linii. W kontur dłoni wrysowują różne linie stosując narzędzia rysunkowe. Nauczyciel zwraca uwagę na wykorzystanie wielu narzędzi (ołówek, kolorowe flamastry i kredki), by powstały ciekawe efekty.
|
faza podsumowująca: (9 min.) |
Nauczyciel wspólnie z uczniami eksponuje prace i omawia szerokie wykorzystanie linii. Zwraca uwagę na oryginalność pomysłów, indywidualizm prac. Dokonuje oceny prac.
Nauczyciel informuje uczniów o znaczącej roli linii w rysunku i prezentuje film pokazujący tworzenie prostych rysunków z wykorzystaniem linii.
|