Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Moja dłoń – poznajemy siebie za pomocą linii

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.2.a) podejmuje działalność twórczą, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji

na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały,

narzędzia i techniki plastyczne).

Temat lekcji:

Moja dłoń – poznajemy siebie za pomocą linii

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcie linii i zna jej rodzaje,

  • wie, że za pomocą linii może wyrazić kształt,

  • określa funkcję linii jako konturu

umiejętności – uczeń:

  • potrafi zastosować linie do przedstawienia kształtu,

  • nazywa i rozpoznaje rodzaje linii

  • potrafi wykonać prosty rysunek za pomocą narzędzia interaktywnego, stosując różne rodzaje linii

postawy:

  • poznawanie kształtu własnej dłoni poprzez stosowanie konturu jako środka wypowiedzi plastycznej,

  • kształtowanie wyobraźni plastycznej,

  • rozwijanie wrażliwości na kształty.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja filmu, działania praktyczne (rysowanie)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

w tym zasoby multimedialne:

Interaktywne narzędzie do rozpoznawania i rysowania różnych rodzajów linii.

Film pokazujący tworzenie prostych rysunków z wykorzystaniem linii.

Materiały plastyczne:

kartka formatu A‑4, różnokolorowe flamastry, kredki, ołówek

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Uczniowie na polecenie nauczyciela patrzą na swoje dłonie, uniesione na wysokości oczu (wskazane jest, aby w ćwiczeniu wykorzystać jako tło jednolitą powierzchnię – ścianę, niebo itp.). Nauczyciel informuje, że kształt dłoni oddziela się od tła a jej zarys to kontur.

  3. Nauczyciel uświadamia uczniów, że jedną z możliwości wyznaczenia kształtu dłoni jest linia.

faza wprowadzająca:

(6 min.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Uczniowie wykonują zadanie plastyczne: do kartek papieru przykładają własną dłoń i ołówkiem obrysowują jej kształt. Obrys poprawiają czarnym flamastrem. Nauczyciel informuje uczniów, iż wyznaczony kształt dłoni to kontur.

  2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z różnymi rodzajami linii, wykorzystując interaktywne narzędzie. Chętni uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne.

  3. Uczniowie kontynuują rozpoczęte wcześniej zadanie plastyczne, stosując wiedzę uzyskaną na temat rodzajów linii. W kontur dłoni wrysowują różne linie stosując narzędzia rysunkowe. Nauczyciel zwraca uwagę na wykorzystanie wielu narzędzi (ołówek, kolorowe flamastry i kredki), by powstały ciekawe efekty.

faza podsumowująca:

(9 min.)

  1. Nauczyciel wspólnie z uczniami eksponuje prace i omawia szerokie wykorzystanie linii. Zwraca uwagę na oryginalność pomysłów, indywidualizm prac. Dokonuje oceny prac.

  2. Nauczyciel informuje uczniów o znaczącej roli linii w rysunku i prezentuje film pokazujący tworzenie prostych rysunków z wykorzystaniem linii.

RegtW1kVuUD7C

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 88.00 KB w języku polskim
R1LQ0iETxx03F

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 48.91 KB w języku polskim