Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      1. Nazywa swoje uczucia i emocje w stosunku do innych osób.

      2. Wie, jak wyrażać swoje uczucia i przekonania.

      3. Umie prezentować własny punkt widzenia

      4. Ocenia atmosferę i stosunki panujące w klasie.

      5. Ocenia własne postępowanie.

      6. Wie, że inni ludzie wpływają na to, co myślimy o sobie i jak się oceniamy.

      7. Wie, że atmosfera w klasie zależy od poznania i zaakceptowania jej członków.

      8. Wie, że jest współodpowiedzialny za atmosferę w klasie.\

      9. Zna sposoby komunikowania się.

      10. Ocenia obiektywnie swoje relacje z rówieśnikami.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      1. Odczuwa potrzebę przynależności do danej klasy.

      2. Potrafi wyrażać opinię na dany temat nie krytykując innych.

      3. Potrafi nazywać swoje uczucia i emocje w stosunku do innych osób.

      4. Rozwija umiejętność konfrontowania własnych opinii ze zdaniem innych.

      5. Potrafi współpracować w zespole.

      6. Potrafi odpowiednio reagować na odmienne poglądy i zachowania.

  2. Metody pracy: Rozmowa kontrolowana, metoda niedokończonych zdań, uzewnętrznienie swoich przeżyć, doświadczeń i uczuć w formie rysunku, debata, analiza argumentów.

  3. Środki dydaktyczne: Arkusz szarego papieru, plakat, mazaki, karteczki samoprzylepne, magnesy do przymocowania.

  4. Przebieg lekcji:

    1. Faza przygotowawcza

      1. Przywitanie z klasą, odnotowanie osób nieobecnych.

      2. Nauczyciel, z pomocą uczniów, przyczepia na tablicy duży plakat z napisem: JAK SIĘ CZUJESZ W NASZEJ KLASIE? (zał. 1), oraz rozdaje każdemu uczniowi po 4 samoprzylepne karteczki (różne kolory).

      3. Nauczyciel wyjaśnia, w jakim celu przygotował plakat i jakich informacji zwrotnych oczekuje. Przedstawia również cele lekcji i metody pracy.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jaką atmosferę w klasie może obrazować: słońce, chmura, błyskawica? (Dyskusję można przeprowadzić metodą uzupełniania zdań – bierze w niej udział więcej uczniów.)Nauczyciel pyta, jaką atmosferę, klimat w klasie może obrazować:
        Słońce – np. atmosfera przyjazna, serdeczna, życzliwa, ....................
        Chmura – np. atmosfera zmienna, ......................................
        Błyskawica – np. atmosfera wroga, zła, nieprzyjazna, .......................

        Po zastanowieniu się, uczniowie rysują wybrany symbol i przyklejają swoje karteczki na plakacie.

      2. Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich zastanowił się: Czy ma w klasie dobre kontakty koleżeńskie, czy koledzy z klasy traktują go jako partnera, czy może czuje się odrzucony?

        Swoje odczucia uczniowie wyrażają, wybierając jeden z dwóch rysunków na plakacie. Podchodzą do tablicy i przyklejają swoje karteczki.

      3. Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich zastanowił się: Czy w klasie panuje atmosfera współpracy (Można podać przykłady – pomagamy sobie w nauce, ..................), czy też każdy samodzielnie pokonuje trudności, nie licząc na pomoc kolegów?

        Rysunki obrazujące, jaka jest współpraca w klasie znajdują się na plakacie. Uczniowie podchodzą do tablicy i przyklejają swoje karteczki.

      4. Nauczyciel prosi uczniów, aby każdy z nich zastanowił się i napisał na ostatniej, czwartej karteczce jedną cechę charakterystyczną klasy. Po napisaniu, uczniowie przykleją swoją kartkę na plakacie.

    3. Faza podsumowująca Na zakończenie uczniowie analizują karteczki z poszczególnymi rysunkami, dzielą się swoimi odczuciami, mówią czy trudno im było dokonać wyboru, czy taka forma lekcji im się podobała. Warto zapytać uczniów: W jakim stopniu sami mogą zmienić to, co w klasie ich niepokoi?
      Należy dokonać ewaluacji zajęć i, na następnej lekcji, omówić wyniki – jak uczniowie czują się w klasie.

  5. Bibliografia [1] Garczyński S., Rozmawiać? Tak. Ale jak?, WSiP, Warszawa 1993.
    [2] Garczyński S., Współżycie łatwe i trudne, Iskry, Warszawa 1973.
    [3] Kołodziejczyk A., Czemierowska E., Spójrz inaczej. Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych dla klas 7 i 8 SP, Wydawnictwo Edukato, Kraków1993.
    [4] Melibruda J., Ja – Ty – My. Psychologiczne możliwości ulepszania konfliktów międzyludzkich, Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.
    [5] Włodarski Z., Hankała A., Jestem człowiekiem i żyję wśród ludzi, WSiP, Warszawa 1991.

  6. Załączniki

    WZÓR PLAKATU

    JAK SIĘ CZUJĘ W NASZEJ KLASIE?

    1. ATMOSFERA W KLASIE.

    2. KOMUNIKACJA. Czy porozumiewasz się z innymi, czy masz dobre kontakty z kolegami?

    3. WSPÓŁPRACA. Czy w klasie jest atmosfera współpracy?

    4. NAPISZ JEDNĄ CECHĘ CHARAKTERYSTYCZNĄ KLASY.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut.

  8. Uwagi do scenariusza Celem lekcji jest diagnoza (metodami aktywnymi) relacji między uczniami w klasie, wzmocnienie poczucia przynależności do danej grupy, uświadomienie dzieciom, że atmosfera w grupie zależy od wszystkich jej członków.
    Ewaluacji zajęć należy dokonać na następnej lekcji Można to zrobić według następującego zestawienia tabularycznego.

    Rc5swsvh0cMiW

    Każdy uczeń miał podać jedną cechę charakterystyczną klasy:

    RL4wk3sR8LNbS

RsAKhy3kpLkg4

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 187.87 KB w języku polskim
Rs8MRAlLINQTt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 1.20 MB w języku polskim