| II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI |
| |
| |
| |
| (3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki). |
| |
| Moja podróż do starożytności |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna rodzaje budowli starożytnych właściwe dla państw starożytnych: Egiptu, Grecji, Rzymu,
wymienia układy kompozycyjne stosowane w architekturze,
zna przeznaczenie wskazanych budowli,
wymienia przykłady zabytków starożytnych.
|
| umiejętności – uczeń:
zna cechy konstrukcyjne dla piramidy, świątyni greckiej i łuku,
rozpoznaje wskazane budowle starożytne,
omawia wpływ wierzeń na powstanie budowli egipskich i greckich,
wskazuje akwedukt jako budowlę użyteczności publicznej.
|
| postawy:
budzenie zainteresowania sztuką starożytną,
szacunek i podziw nad znaczącymi dziełami kultury starożytnej,
kształtowanie umiejętności opisu budowli,
aktywizowanie i rozwijanie wyobraźni o zabytkach.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | albumy z zabytkami architektury starożytnej |
| |
| animacja na temat powstawania budowli: egipskiej, greckiej i rzymskiej. |
| |
|
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).
Nauczyciel prezentuje uczniom mapy historyczne z okresu starożytnego i omawia położenie państw Basenu Morza Śródziemnego: Egiptu, Grecji i Rzymu. Uświadamia uczniów o zmianach terytorialnych, związanych z podbojami Rzymu.
Na polecenie nauczyciela uczniowie, wykorzystując informacje z lekcji historii przypominają o wierzeniach, hierarchii społecznej.
|
faza wprowadzająca: (8 min.) | |
faza realizacyjna: (7 min.) |
Nauczyciel prezentuje kolejną budowlę – grecki Partenon. Mówi, że jest to jedna z wielu świątyń znajdujących się na wzgórzu Akropol. Zapoznaje uczniów z budową świątyni, jej proporcjami. Uczniowie otrzymują skserowany schemat świątyni greckiej, na którym podpisują wskazane przez nauczyciela podstawowe detale architektoniczne.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z cechami architektury rzymskiej. Pokazuje albumy ze zdjęciami, informując o budowlach użytku publicznego: bazylice, amfiteatrze, łaźniach, łukach triumfalnych oraz akweduktach. Podkreśla, że motywem często wykorzystywanym przez Rzymian był łuk i prezentuje uczniom materiał animacyjny.
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Nauczyciel przeprowadza krótki quiz z wiadomości zapamiętanych z lekcji. Zadaje pytania, np. Komu poświęcone były piramidy? Jaki kształt maja piramidy? Jaki kształt ma tympanon w świątyni greckiej? Jak nazywa się wzgórze, na którym znajduje się Partenon? Jaki kształt był często stosowany przez starożytnych Rzymian? W jakim celu wznoszono łuk triumfalny?
Nauczyciel nagradza uczniów oceną kształtującą.
|