Moja podróż do starożytności

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki).

Temat lekcji:

Moja podróż do starożytności

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna rodzaje budowli starożytnych właściwe dla państw starożytnych: Egiptu, Grecji, Rzymu,

  • wymienia układy kompozycyjne stosowane w architekturze,

  • zna przeznaczenie wskazanych budowli,

  • wymienia przykłady zabytków starożytnych.

umiejętności – uczeń:

  • zna cechy konstrukcyjne dla piramidy, świątyni greckiej i łuku,

  • rozpoznaje wskazane budowle starożytne,

  • omawia wpływ wierzeń na powstanie budowli egipskich i greckich,

  • wskazuje akwedukt jako budowlę użyteczności publicznej.

postawy:

  • budzenie zainteresowania sztuką starożytną,

  • szacunek i podziw nad znaczącymi dziełami kultury starożytnej,

  • kształtowanie umiejętności opisu budowli,

  • aktywizowanie i rozwijanie wyobraźni o zabytkach.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

albumy z zabytkami architektury starożytnej

animacja na temat powstawania budowli: egipskiej, greckiej i rzymskiej.

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).

  2. Nauczyciel prezentuje uczniom mapy historyczne z okresu starożytnego i omawia położenie państw Basenu Morza Śródziemnego: Egiptu, Grecji i Rzymu. Uświadamia uczniów o zmianach terytorialnych, związanych z podbojami Rzymu.

  3. Na polecenie nauczyciela uczniowie, wykorzystując informacje z lekcji historii przypominają o wierzeniach, hierarchii społecznej.

faza wprowadzająca:

(8 min.)

faza realizacyjna:

(7 min.)

  1. Nauczyciel prezentuje kolejną budowlę – grecki Partenon. Mówi, że jest to jedna z wielu świątyń znajdujących się na wzgórzu Akropol. Zapoznaje uczniów z budową świątyni, jej proporcjami. Uczniowie otrzymują skserowany schemat świątyni greckiej, na którym podpisują wskazane przez nauczyciela podstawowe detale architektoniczne.

  2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z cechami architektury rzymskiej. Pokazuje albumy ze zdjęciami, informując o budowlach użytku publicznego: bazylice, amfiteatrze, łaźniach, łukach triumfalnych oraz akweduktach. Podkreśla, że motywem często wykorzystywanym przez Rzymian był łuk i prezentuje uczniom materiał animacyjny.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Nauczyciel przeprowadza krótki quiz z wiadomości zapamiętanych z lekcji. Zadaje pytania, np. Komu poświęcone były piramidy? Jaki kształt maja piramidy? Jaki kształt ma tympanon w świątyni greckiej? Jak nazywa się wzgórze, na którym znajduje się Partenon? Jaki kształt był często stosowany przez starożytnych Rzymian? W jakim celu wznoszono łuk triumfalny?

  2. Nauczyciel nagradza uczniów oceną kształtującą.

RqnrU9RA6idva

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 100.00 KB w języku polskim
R1FB2N6TscNWf

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.76 KB w języku polskim