Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Moja podróż do starożytności

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki).

Temat lekcji:

Moja podróż do starożytności

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna rodzaje budowli starożytnych właściwe dla państw starożytnych: Egiptu, Grecji, Rzymu,

  • wymienia układy kompozycyjne stosowane w architekturze,

  • zna przeznaczenie wskazanych budowli,

  • wymienia przykłady zabytków starożytnych.

umiejętności – uczeń:

  • zna cechy konstrukcyjne dla piramidy, świątyni greckiej i łuku,

  • rozpoznaje wskazane budowle starożytne,

  • omawia wpływ wierzeń na powstanie budowli egipskich i greckich,

  • wskazuje akwedukt jako budowlę użyteczności publicznej.

postawy:

  • budzenie zainteresowania sztuką starożytną,

  • szacunek i podziw nad znaczącymi dziełami kultury starożytnej,

  • kształtowanie umiejętności opisu budowli,

  • aktywizowanie i rozwijanie wyobraźni o zabytkach.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

albumy z zabytkami architektury starożytnej

animacja na temat powstawania budowli: egipskiej, greckiej i rzymskiej.

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności).

  2. Nauczyciel prezentuje uczniom mapy historyczne z okresu starożytnego i omawia położenie państw Basenu Morza Śródziemnego: Egiptu, Grecji i Rzymu. Uświadamia uczniów o zmianach terytorialnych, związanych z podbojami Rzymu.

  3. Na polecenie nauczyciela uczniowie, wykorzystując informacje z lekcji historii przypominają o wierzeniach, hierarchii społecznej.

faza wprowadzająca:

(8 min.)

faza realizacyjna:

(7 min.)

  1. Nauczyciel prezentuje kolejną budowlę – grecki Partenon. Mówi, że jest to jedna z wielu świątyń znajdujących się na wzgórzu Akropol. Zapoznaje uczniów z budową świątyni, jej proporcjami. Uczniowie otrzymują skserowany schemat świątyni greckiej, na którym podpisują wskazane przez nauczyciela podstawowe detale architektoniczne.

  2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z cechami architektury rzymskiej. Pokazuje albumy ze zdjęciami, informując o budowlach użytku publicznego: bazylice, amfiteatrze, łaźniach, łukach triumfalnych oraz akweduktach. Podkreśla, że motywem często wykorzystywanym przez Rzymian był łuk i prezentuje uczniom materiał animacyjny.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Nauczyciel przeprowadza krótki quiz z wiadomości zapamiętanych z lekcji. Zadaje pytania, np. Komu poświęcone były piramidy? Jaki kształt maja piramidy? Jaki kształt ma tympanon w świątyni greckiej? Jak nazywa się wzgórze, na którym znajduje się Partenon? Jaki kształt był często stosowany przez starożytnych Rzymian? W jakim celu wznoszono łuk triumfalny?

  2. Nauczyciel nagradza uczniów oceną kształtującą.

RqnrU9RA6idva

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 100.00 KB w języku polskim
R1FB2N6TscNWf

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.76 KB w języku polskim