Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID

przyszła_praca_scenariusz_technika_gimnazjum

Tytuł

Moja przyszła praca

Przedmiot

Technika

Autor (imię i nazwisko)

Beata Sanakiewicz

Autor (ulica, nr domu)

Autor (kod, miejscowość)

Autor (login w Scholaris)

beasan2006

Abstrakt

Scenariusz lekcji, w trakcie której uczniowie poznają grupy zawodów związane z techniką. W tym celu przeprowadzają wywiady z przedstawicielami wybranej grupy zawodowej.

Wydawca

Źródło

Z. K. Dembek, Technika wokól nas, Wydawnictwo Temat. Łysomice 2002 r.

Odnośniki

Opisywany materiał jest wymagany przez materiał powiązany: Karta pracy

Etap edukacyjny

gimnazjum

Informacje o prawach

Słowa kluczowe

Praca zawodowa, technika, wywiad, zawód, wykształcenie, oferta pracy

UDC

Czas trwania lekcji

2 jednostki lekcyjne

Uwagi

Scenariusz lekcji – Moja przyszła praca

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. Zdobywa ogólną orientację na temat zawodów związanych z techniką.

  2. Rozumie konieczność zdobywania wiedzy.

  3. Poznaje siebie i swoje predyspozycje zawodowe, co umożliwi mu optymalny rozwój oraz poprowadzi do racjonalnego wyboru dalszego etapu kształcenia i przyszłej pracy zawodowej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  1. Umie analizować ogłoszenia z ofertami pracy.

  2. Potrafi przeprowadzić wywiad z przedstawicielem dowolnego zawodu w swoim otoczeniu.

  3. Ocenia własne możliwości w stosunku do wymagań wstępnie wybranego przez siebie zawodu.

  4. Prezentuje wyniki badań.

c) Postawy

  1. Ujawnia własne zainteresowania i umiejętności.

  2. Prezentuje wyniki badań.

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, wywiad, analiza, prezentacja, korzystanie z różnych źródeł

3. Środki dydaktyczne

  1. Karta pracy

  2. Foliogram (załącznik, str.1)

4. Przebieg lekcji

a) Etap przygotowawczy

  1. Nauczyciel podaje temat oraz cele lekcji, z których głównym będzie zdobycie przez uczniów ogólnej orientacji na temat zawodów związanych z techniką.

  2. Nauczyciel przy wykorzystaniu foliogramu (załącznik, str.1 karty pracy), prezentuje wybrane grupy zawodów oraz dokonuje krótkiej charakterystyki każdej z grup. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie do każdej grupy zawodu związanego z techniką.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane wcześniej (wydrukowane z Internetu) oferty pracy. Powinno być ich odpowiednio dużo, aby każdy uczeń mógł wybrać interesujący go zawód.

  4. Uczniowie analizują ofertę pod kontem stawianych w niej wymagań, takich jak: wykształcenie, umiejętności, stan zdrowia, i inne. Zapisują na estetycznych kartkach, które zachowują dla siebie.

  5. Nauczyciel rozdaje karty pracy (załącznik, str. 2) i przystępuje do wyjaśnienia zadania domowego. Zadaniem będzie przeprowadzenie wywiadu z przedstawicielem wybranego zawodu, związanego z techniką. Pytania do wywiadu zawiera karta pracy.

  1. Posiadanie wykształcenie.

  2. Na czym polega Pani/Pana praca?

  3. Jakie cechy charakteru są pożądane na tym stanowisku?

  4. Jakie umiejętności potrzebne są do świadczenia tej pracy?

  5. Czy wykonywana praca Panią/Pana satysfakcjonuje?

  6. W jakich godzinach Pani/Pan pracuje?

  7. Czy praca wymaga specjalnych predyspozycji?

  8. Czy w wykonywaniu tej pracy odgrywa rolę wiek i kondycja fizyczna?

  1. Można również pozostawić uczniom większą swobodę w doborze pytań, zwracając jednak uwagę na konieczność uzyskania podstawowych informacji (zawartych w p. nr 4 ).

b) Etap realizacji

  1. Lekcja realizująca to prezentacje zawodów, które były tematem wywiadów.

  2. Uczniowie dzielą się na grupy czteroosobowe. Kryterium doboru do grupy są zbliżone profile zawodów.

  3. Pracując w grupach, uczniowie analizują wywiady i ustalają wspólne wnioski dotyczące wymagań w danym zawodzie. Oceniają też własne możliwości sprostania wymaganiom wstępnie wybranego zawodu

  4. Wnioski prezentowane są na forum klasy.

c) Etap podsumowujący

  1. Nauczyciel, dokonując podsumowania lekcji, podkreśla, iż uczniowie już teraz powinni pracować nad swoim wykształceniem, umiejętnościami, aby w przyszłości odnaleźć się na rynku pracy.

5. Bibliografia

  1. Z. K. Dembek, Technika wokól nas, Wydawnictwo Temat, Łysomice 2002 r.

  2. http://pracuj.pl/?adwords

  3. http://praca.gazeta.pl/gazetapraca/0,0.html

  4. http://www.wakaty.com.pl/

  5. http://www.twoja‑praca.pl/technika_przemysl/

6. Załączniki

a) Karta pracy

Karta pracy zawiera materiał z grupami zawodów, który przeznaczony jest do wykonania foliogramu oraz kartę dla ucznia która ułatwia przeprowadzenie wywiadu.

b) Zadanie domowe

Przeprowadź wywiad z przedstawicielem zawodu związanego z techniką.

R13tJxAFu3Dmn

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 77.00 KB w języku polskim