Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Moja rodzina – tworzenie drzewa genealogicznego

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.1.a) określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz.

Temat lekcji:

Moja rodzina – tworzenie drzewa genealogicznego

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcie rodziny,

  • wie, jakie zachodzą powiązania w rodzinie (wielopokoleniowość),

  • zna pojęcie i budowę drzewa genealogicznego.

umiejętności – uczeń:

  • posługuje się pojęciami: rodzina, rodzice, dziecko, brat, siostra, dziadek, babcia itp.,

  • dokonuje wyboru zdjęć niezbędnych do wykonania pracy plastycznej,

  • potrafi wykonać drzewo genealogiczne swojej rodziny,

  • posługuje się narzędziami rysunkowymi,

  • korzysta z narzędzi plastycznych (nożyczki, klej).

postawy:

  • szacunek dla tradycji rodzinnych,

  • świadomość znaczenia rodziny w życiu każdego człowieka,

  • kształtowanie miłości, szacunku, akceptacji,

  • rozwijanie poczucia własnej wartości,

  • kształtowanie wrażliwości estetycznej.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie, wycinanie, wklejanie), aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

piosenka na temat rodziny (np. Piosenka: „Moja rodzina” z kolekcji „Wesołe przedszkole pięciolatka”), przykładowe drzewa genealogiczne (np. słynnych ludzi)

w tym zasoby multimedialne:

Interaktywny schemat -zasady tworzenia drzewa genealogicznego (kilka plansz instruktażowych dla dzieci)

Materiały plastyczne:

papier rysunkowy formatu A4, kredki ołówkowe, wycinanki, papier kolorowy, klej, nożyczki

Przebieg lekcji

  1. Po wykonaniu czynności organizacyjnych nauczyciel zachęca dzieci do wysłuchania piosenki o rodzinie.

  2. Następnie inicjuje dyskusję na temat rodziny – jej członków, powiązań.

  3. Nauczyciel tworzy z dziećmi definicję rodziny, podkreślając jej wartość.

faza wprowadzająca:

(7 min.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel wprowadza pojęcie drzewa genealogicznego i wyjaśnia jego pochodzenie; demonstruje ilustracje przykładowych drzew.

  2. Prezentuje interaktywny schemat – zasady tworzenia drzewa genealogicznego (kilka plansz instruktażowych dla dzieci).

  3. Nauczyciel wyjaśnia temat i sposób wykonania zadania twórczego, polegającego na wykonaniu rysunku drzewa i właściwe rozmieszczenie na nim zdjęć rodzinnych.

  4. Dzieci przygotowują stanowisko pracy i przystępują do zadania: rysują kontur drzewa, kolorują je kredkami, wycinają potrzebne fotografie i naklejają je na drzewo, zamieszczając obok właściwe podpisy.

  5. Nauczyciel na bieżąco kontroluje wykonanie zadania i udziela korekty.

  6. Wykonane prace uczniowie umieszczają na gazetce ściennej.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Chętni uczniowie krótko omawiają swoje prace

  2. Nauczyciel uświadamia uczniów o osiągnięciu celu, jakim było wykonanie własnego drzewa i przypomina o znaczeniu rodziny w życiu każdego człowieka; angażuje uczniów, którzy odpowiadają na pytania związane z terminami wprowadzonymi podczas lekcji oraz ocenia prace.

R1X1TSG0ma27E

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 80.50 KB w języku polskim
RHcSF3ocG48uI

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.53 KB w języku polskim