| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.1.a) określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i z tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym; uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz. |
| |
| Moja rodzina – tworzenie drzewa genealogicznego |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna pojęcie rodziny,
wie, jakie zachodzą powiązania w rodzinie (wielopokoleniowość),
zna pojęcie i budowę drzewa genealogicznego.
|
| umiejętności – uczeń:
posługuje się pojęciami: rodzina, rodzice, dziecko, brat, siostra, dziadek, babcia itp.,
dokonuje wyboru zdjęć niezbędnych do wykonania pracy plastycznej,
potrafi wykonać drzewo genealogiczne swojej rodziny,
posługuje się narzędziami rysunkowymi,
korzysta z narzędzi plastycznych (nożyczki, klej).
|
| postawy:
szacunek dla tradycji rodzinnych,
świadomość znaczenia rodziny w życiu każdego człowieka,
kształtowanie miłości, szacunku, akceptacji,
rozwijanie poczucia własnej wartości,
kształtowanie wrażliwości estetycznej.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie, wycinanie, wklejanie), aktywizująca (dyskusja) |
| |
| |
| |
| piosenka na temat rodziny (np. Piosenka: „Moja rodzina” z kolekcji „Wesołe przedszkole pięciolatka”), przykładowe drzewa genealogiczne (np. słynnych ludzi) |
w tym zasoby multimedialne: | Interaktywny schemat -zasady tworzenia drzewa genealogicznego (kilka plansz instruktażowych dla dzieci) |
| |
| papier rysunkowy formatu A4, kredki ołówkowe, wycinanki, papier kolorowy, klej, nożyczki |
| |
|
Po wykonaniu czynności organizacyjnych nauczyciel zachęca dzieci do wysłuchania piosenki o rodzinie.
Następnie inicjuje dyskusję na temat rodziny – jej członków, powiązań.
Nauczyciel tworzy z dziećmi definicję rodziny, podkreślając jej wartość.
|
faza wprowadzająca: (7 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel wprowadza pojęcie drzewa genealogicznego i wyjaśnia jego pochodzenie; demonstruje ilustracje przykładowych drzew.
Prezentuje interaktywny schemat – zasady tworzenia drzewa genealogicznego (kilka plansz instruktażowych dla dzieci).
Nauczyciel wyjaśnia temat i sposób wykonania zadania twórczego, polegającego na wykonaniu rysunku drzewa i właściwe rozmieszczenie na nim zdjęć rodzinnych.
Dzieci przygotowują stanowisko pracy i przystępują do zadania: rysują kontur drzewa, kolorują je kredkami, wycinają potrzebne fotografie i naklejają je na drzewo, zamieszczając obok właściwe podpisy.
Nauczyciel na bieżąco kontroluje wykonanie zadania i udziela korekty.
Wykonane prace uczniowie umieszczają na gazetce ściennej.
|
faza podsumowująca: (8 min.) |
Chętni uczniowie krótko omawiają swoje prace
Nauczyciel uświadamia uczniów o osiągnięciu celu, jakim było wykonanie własnego drzewa i przypomina o znaczeniu rodziny w życiu każdego człowieka; angażuje uczniów, którzy odpowiadają na pytania związane z terminami wprowadzonymi podczas lekcji oraz ocenia prace.
|