Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę I, edukacja polonistyczna

Temat: Moja ulubiona książka

Treści kształcenia:

2) w zakresie umiejętności czytania i pisania:

e) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela.

Dodatkowe:

Edukacja polonistyczna

1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:

a) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia,

b) w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno,

c) uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Potrafi swobodnie wypowiadać się na tematy mu bliskie,

  • Wypowiada się na określony temat,

  • Samodzielnie czyta,

  • Rozumie przeczytane treści i potrafi je zrelacjonować,

  • Umie napisać krótką notatkę.

Nabywane umiejętności:

  • Tworzenia ukierunkowanej, tematycznej ekspresji werbalnej,

  • Zabierania głosu w dyskusji,

  • Zadawania pytań związanych z tematem,

  • Odpowiadania na zadane pytanie,

  • Dzielenia się wrażeniami z innymi, relacjonowania przeczytanych, obejrzanych i wysłuchanych treści,

  • Kształtowania nawyków czytelniczych.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Przyniesione przez uczniów ich ulubione książki,

  • Książka z literatury dziecięcej wybrana przez nauczyciela, którą zaprezentuje jako ulubioną lekturę swojego dzieciństwa,

  • Zasoby multimedialne: film „Ulubione książki dzieciństwa”,

  • Sprzęt multimedialny: komputer, rzutnik multimedialny,

  • Kartki z bloku technicznego,

  • Przygotowane przez nauczyciela karty pracy (tekst z lukami) do wydrukowania,

  • Przybory piśmiennicze: ołówek, pióro do pisania.

Metody nauczania:

  • Eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem,

  • Podające: objaśnienia, wyjaśnienia,

  • Aktywizujące: metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna.

Formy pracy:

  • Zbiorowa,

  • Indywidualna zróżnicowana,

  • Indywidualna jednolita.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Dzień przed zajęciami nauczyciel powinien poprosić dzieci, żeby przyniosły na kolejne zajęcia swoją ulubioną książkę, przeczytaną samodzielnie lub z rodzicami/ dziadkami/ rodzeństwem.

Etap wstępny

Nauczyciel wita się z dziećmi i informuje je, że na dzisiejsze zajęcia przyniósł coś, co jest dla niego bardzo cenne. Następnie pokazuje im książkę i w kilku słowach prezentuje ją, opowiada o niej, przedstawiając, że była to jego ulubiona lektura (lub jedna z kilku ulubionych), kiedy był dzieckiem. Przekazuje ją uczniom, pozwala im ją obejrzeć, prosi ich o zadawanie związanych z nią pytań i udziela na nie odpowiedzi.

Następnie informuje uczniów, że wielu ludzi miewało swoje ulubione książki w dzieciństwie, do dziś je chętnie wspominają i powracają do nich. Proponuje uczniom wspólne obejrzenie filmu z zasobu multimedialnego: prosi, by zwrócili uwagę na tytuły książek pojawiających się w wypowiedziach i zastanowili się, czy je znają/czy chcieliby poznać. W nawiązaniu do polecenia, po projekcji zadaje kilka pytań, np.:

  • Jakie książki pojawiły się w tym filmie? Czy dzieci je zapamiętały: tytuły, autorów?

  • Jak bohaterowie filmu opowiadają o swoich ulubionych książkach? Jak się do nich odnoszą?

  • Które z tytułów i wypowiedzi zaprezentowanych w filmie zachęciły dzieci do przeczytania omawianych książek?

Na koniec etapu prowadzący zajęcia wyjaśnia temat i cel zajęć.

Etap realizacji

Nauczyciel zapowiada, że za chwilę każdy będzie mógł również opowiedzieć o swojej ulubionej książce. Uczniowie siadają w kręgu, tak żeby mogli mówić do siebie – na dywanie lub na krzesłach. Przyniesione książki trzymają przed sobą, żeby móc je zaprezentować.

Nauczyciel wyjaśnia, jak będzie przebiegała prezentacja:

  1. Wypowiadamy się po kolei.

  2. Gdy ktoś mówi, to słuchamy go i nie przeszkadzamy.

  3. Jeśli mamy inne zdanie na temat prezentowanej książki, to prosimy o głos i w kulturalny sposób zwracamy się do rozmówcy – mówimy na temat, zadajemy pytania, wyrażamy swoje opinie.

  4. Pamiętamy, że każdy ma prawo do własnych poglądów i należy to szanować.

Uczniowie przedstawiają ulubione książki, tak jak potrafią i czują. Każde dziecko powinno omówić swoją, nawet wtedy, jeśli inny uczeń wcześniej przedstawił tę samą lekturę. Po dokonaniu prezentacji nauczyciel zadaje pytania podsumowujące:

  • Kto przekonał Was do przeczytania swojej ulubionej książki? Dlaczego?

  • Co znaczy określenie „ciekawa książka”?

  • Czy dla każdego ta sama książka jest ciekawa? Od czego to zależy?

Etap końcowy

Na zakończenie zajęć nauczyciel wyjaśnia, że każdy z uczniów wykona teraz tzw. kartę swojej książki. Rozdaje dzieciom arkusze z bloku technicznego. Prosi, aby na karcie książki znalazły się koniecznie jej tytuł oraz imię i nazwisko autora. Wyjaśnia przy tym zasady pisowni wielką literą. Uczniowie tworzą metryczki swoich lektur, nauczyciel im pomaga, kontroluje poprawność zapisów.

Prowadzący zajęcia rozdaje dzieciom przygotowane przez siebie karty pracy (wydruk), na których podstawie uczniowie stworzą swoje własne recenzje prezentowanych książek. Proponowane polecenie na karcie:

Uzupełnij luki w tekście według swojej ulubionej książki.

Autor książki:...................................

Tytuł książki:...................................

Moją ulubioną książką jest:...................................

Książka ta opowiada: O kim? O czym? ….............................................

Bardzo podobała mi się, dlatego:...................................

Co Cię w niej zachwyciło?..............................................................

Na zakończenie nauczyciel prosi dzieci, aby w domu na kartkach z tytułem i nazwiskiem autora książki narysowały ilustrację do fragmentu ulubionej lektury, a potem nakleiły na niej swoje recenzje.

Karty książek, dokończone przez uczniów w domu, powinny być następnie wyeksponowane w miejscu przeznaczonym do czytania – kąciku czytelniczym.

Dodatkowo:

Zaproponowany scenariusz mógłby zapoczątkować długofalowy projekt edukacyjny, którego nadrzędnym celem byłoby „doskonalenie czytania ze zrozumieniem i rozwijanie zainteresowań czytelniczych”.

Wykorzystując proponowany zasób, nauczyciel ma możliwość zaobserwowania, czy uczeń:

  • Ma wyrobiony nawyk czytania;

  • Miał kontakt z książką;

  • Potrafi wypowiadać się na temat książki w mowie wiązanej;

  • Potrafi zilustrować fragment książki;

  • Potrafi napisać samodzielnie kilka krótkich zdań wzajemnie powiązanych;

  • Uzupełnia luki w wyrazach;

  • Słucha ze zrozumieniem;

  • Ma bogaty lub ubogi zasób słów;

  • Chętnie bierze udział w rozmowie;

  • Jest śmiały lub nieśmiały;

  • Zadaje pytania;

  • Odpowiada na pytania;

  • Mówi na temat;

  • Rozumie zasady dialogu.

R1KsQQbUZDXMy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 111.50 KB w języku polskim
R4Q1PQ38Mhnlf

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 87.31 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3