Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Moje inicjały w płaskorzeźbie

Zakres

III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego:

(2.1) podejmuje działalność́ twórczą, posługując się̨ środkami wyrazu sztuk plastycznych, innych dziedzin sztuki (fotografika, film) i elementami formy przekazów medialnych, w kompozycji na płaszczyźnie oraz w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki i przekazów medialnych);

Temat lekcji:

Moje inicjały w płaskorzeźbie

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia techniki plastyczne,

  • wymienia narzędzia właściwe dla danych technik,

  • zna podłoża charakterystyczne dla poznanych technik,

  • zna dzieła wykonane różnymi technikami plastycznymi.

umiejętności – uczeń:

  • rozpoznaje techniki plastyczne we wskazanych przykładach,

  • wyjaśnia, czym różni się rzeźba od płaskorzeźby,

  • stosuje narzędzia właściwe dla techniki rzeźbiarskiej,

  • wykonuje pracę twórczą.

postawy:

  • kształtowanie wrażliwości artystycznej,

  • rozwijanie wyobraźni w rozwijaniu problemów plastycznych,

  • kształtowanie postawy odbiorcy i twórcy sztuki.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

Schemat - mapa myśli na temat rodzajów technik plastycznych.

Prezentacja multimedialna – pokaz przykładowych dzieł wykonanych w różnych technikach plastycznych

w tym zasoby multimedialne:

Materiały plastyczne:

przygotowane wcześniej płytki gipsowe (mogą być przygotowane na jednej z wcześniejszych lekcji lub w domu, po dokładnym instruktażu nauczyciela), narzędzia rzeźbiarskie, cienka kartka papieru (może być zeszytowy), kalka techniczna, ołówek.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(8 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel na podstawie schematu w formie mapy myśli przypomina uczniom informacje na temat rodzajów technik plastycznych.

  3. Uczniowie utrwalają wiadomości śledząc i rozpoznając zastosowanie technik plastycznych ukazanych w dziełach podczas wyświetlania prezentacji multimedialnej.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel wyjaśnia zadanie twórcze, polegające na zaprojektowaniu i wykonaniu płaskorzeźby w płytce gipsowej.

  2. Uczniowie wykonują na kartce papieru projekt swoich inicjałów. Następnie przenoszą projekt przy użyciu kalki technicznej na płytkę gipsową odlaną wcześniej, np. w pudelku po lodach.

  3. Poprawiają kontury inicjałów ołówkiem i zaznaczają poprzez zakreskowanie fragmentów, które mają być wyżłobione, usunięte, aby powstała płaskorzeźba.

  4. Po wykonaniu powyższych czynności uczniowie przystępują do wykonania rytów, usuwania zbędnych fragmentów z płytki. Nauczyciel zwraca uwagę na szczególną ostrożność podczas używania narzędzi rzeźbiarskich.

faza podsumowująca:

(7 min.)

  1. Sprzątanie stanowisk pracy przez uczniów.

  2. Zorganizowanie ekspozycji i omówienie prac przez nauczyciela i ocena wyrażona stopniem za wykonane zadanie.

R1UJV8sW7RJ4n

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 90.00 KB w języku polskim
RCLvukpkF919Q

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.66 KB w języku polskim