Mol i masa molowa

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcie mol,

  • pojęcie masa molowa,

  • sposób obliczania masy molowej,

  • liczbą Avogadro.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • odróżnia masę atomową od masy molowej,

  • oblicza ilości moli

  • oblicza masę molową.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, wykład, ćwiczenie, praca zbiorowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Przypomnienie, czym jest jednostka masy atomowej.

Jednostka masy atomowej, unit (z języka angielskiego jednostka), u, oznaczana także jako amu (z języka angielskiego atomic mass unit) jest to jednostka masy używana przez chemików, która w przybliżeniu jest równa masie atomu wodoru, ale ze względów praktycznych została zdefiniowana jako 1/12 masy atomu węgla 12C. Jednostkę tę przyjęło się także nazywać daltonem (Da) na cześć twórcy teorii atomowej J. Daltona.

  1. Nawiązanie do tematu lekcji poprzez pogadankę na temat pojęcia mol..

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie pojęcia mola i zapisanie przez uczniów w zeszytach definicji:

Mol jest to jednostka ilości substancji, która zawiera tyle atomów, jonów, cząsteczek, ile zawartych jest w 0,012 kg izotopu węgla 12 C.

  1. Wprowadzenie definicji i wartości liczby Avogadro:

Liczba Avogadro jest to liczba, która oznacza liczbę atomów zawartych w 0,012 kg węgla, wynosi ona 6,022*10Indeks górny 23 molIndeks górny -1. Oznaczamy ją symbolem NIndeks dolny A

  1. Wprowadzenie definicji masy molowej

Masa molowa jest to masa atomów, cząsteczek, jonów wyrażona w gramach na mol. Liczbowo jest równa masie atomowej bądź cząsteczkowej wyrażonej w gramach.

  1. Praktyczne wykorzystanie poznanych na lekcji pojęć mola, liczby Avogadro i masy molowej.

Rozwiązywanie przez uczniów ochotników na tablicy przykładowych zadań związanych z tematem lekcji.

Pierwsze zadanie:

  1. Oblicz masę 30 moli cząsteczek wody.

Obliczenie:

MIndeks dolny wody = 18g/mol

M = 18g/mol *30 = 520 g

Drugie zadanie:

  1. Oblicz, ile moli wody znajduje się w 1000 g wody.

Obliczenie:

N = 1000/18 = 55,55 moli

Trzecie zadanie:

  1. Oblicz jaki ułamek mola stanowi 3 g cząsteczek tlenu

Obliczenie:

n= m/M. = 3/32 = 0,09 mola

Czwarte zadanie

  1. Oblicz ile atomów znajduje się w 20 g żelaza

Obliczenie:

n= m/M. = (20/55,8 ) * 6,022*10Indeks górny 23 = 2,16*10Indeks górny 23 atomów

  1. Masa molowa złota wynosi 197 g/mol. Ile waży jeden atom złota

Obliczenie:

m. = M/NIndeks dolny A = 197 / 6,022*10Indeks górny 23 = 32,7*10Indeks górny 23g

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Pomniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Oblicz, ile potrzeba siarki, aby zawierała ona tyle samo atomów, co dwadzieścia gram sodu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RQb6OF68DVX1Z

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.50 KB w języku polskim
RApnn9VgTm01v

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim