Molowa interpretacja przemian chemicznych
Molowa interpretacja przemian chemicznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcie molowej interpretacji obliczania produktu i substratu.
b) Umiejętności
Uczeń wykorzystuje molową interpretację do obliczeń chemicznych.
2. Metoda i forma pracy
Pokaz, ćwiczenie, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Przypomnienie, co to jest mol i objętość molowa.
Nawiązanie do tematu lekcji poprzez pogadankę na temat: Czy przy pomocy równania możemy obliczyć ilość produktu?
b) Faza realizacyjna
Wprowadzenie pojęcia molowej interpretacji przemian chemicznych. Zapisanie przez uczniów pojęcia molowej interpretacji przemian chemicznych.
Molowa interpretacja przemian chemicznych jest to interpretacja reakcji przeprowadzonej na skalę makroskopową, czyli kiedy mamy do czynienia z dużą ilością substancji, możliwą do zważenia.
Oto przykład:
1 mol HIndeks dolny 22 + 1 mol ClIndeks dolny 22 = 2 mole HCl
Podstawiając masy molowe otrzymujemy:
2g wodoru + 71 g chloru = 2 * 36,5g chlorowodoru
Jest to więc ilość mierzalna.
Praktyczne wykorzystanie molowej interpretacji przemian chemicznych. Rozwiązywanie przez uczniów na tablicy zadań związanych z molową interpretacją przemian chemicznych.
a) Oblicz ile tlenku miedzi (II) powstanie z 1 kg Cu(OH)Indeks dolny 22.
Rozwiązanie:
Cu(OH)Indeks dolny 22 = CuO + HIndeks dolny 22O
97,5g= 79,5 + 18g
97,5 g - 79,5 g
1000g – x
x = (79,5*1000)/ 97,5 = 815,4 g CuO
b) Oblicz ile należy wziąć CuSOIndeks dolny 44*5 HIndeks dolny 22O, aby otrzymać 100g CuO.
Rozwiązanie:
CuSOIndeks dolny 44 *5 HIndeks dolny 22O + 2 NaOH = CuO + HIndeks dolny 22O + NaIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44
249,6g 79,5g
249,5 – 79,5g
x - 100g
x = 249,5*100/ 79,5 = 314g CuSOIndeks dolny 44 *5 HIndeks dolny 22O
Wprowadzenie pojęcia objętości molowej gazu. Podanie przez uczniów pojęcia molowej objętości gazu.
Objętość molowa jest to stosunek masy molowej danej substancji do jej gęstości. Jednostką jest cmIndeks górny 33/mol. Zapisujemy to wzorem:
V = M/d
Wprowadzenie pojęcia gazu doskonałego i rzeczywistego. Podanie przez uczniów na podstawie lektury podręcznika pojęcia gazu doskonałego i rzeczywistego.
W warunkach normalnych (temperatura 0 Indeks górny 00C, ciśnienie 1 atm) objętość molowa gazu, zbliżonego właściwościami do gazu doskonałego, wynosi 22,4 dmIndeks górny 33.
Gaz doskonały to hipotetyczny gaz, w którym nie uwzględnia się objętości własnej cząsteczek oraz oddziaływań między nimi. Cząsteczki traktuje się jako punkty materialne. Przeciwieństwem gazu doskonałego jest gaz rzeczywisty.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie zagadnienia, na czym polega molowa interpretacja przemian chemicznych.
5. Bibliografia
Z. Kluz, M. M. Pomniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Można wprowadzić więcej zadań z dowolnego zbioru zadań do chemii, wtedy zajęcia mogą trwać 2 x 45 min.