Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Molowa interpretacja przemian chemicznych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna pojęcie molowej interpretacji obliczania produktu i substratu.

b) Umiejętności

Uczeń wykorzystuje molową interpretację do obliczeń chemicznych.

2. Metoda i forma pracy

Pokaz, ćwiczenie, praca zbiorowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Przypomnienie, co to jest mol i objętość molowa.

  3. Nawiązanie do tematu lekcji poprzez pogadankę na temat: Czy przy pomocy równania możemy obliczyć ilość produktu?

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie pojęcia molowej interpretacji przemian chemicznych. Zapisanie przez uczniów pojęcia molowej interpretacji przemian chemicznych.

Molowa interpretacja przemian chemicznych jest to interpretacja reakcji przeprowadzonej na skalę makroskopową, czyli kiedy mamy do czynienia z dużą ilością substancji, możliwą do zważenia.

Oto przykład:

1 mol HIndeks dolny 2 + 1 mol ClIndeks dolny 2 = 2 mole HCl

Podstawiając masy molowe otrzymujemy:

2g wodoru + 71 g chloru = 2 * 36,5g chlorowodoru

Jest to więc ilość mierzalna.

  1. Praktyczne wykorzystanie molowej interpretacji przemian chemicznych. Rozwiązywanie przez uczniów na tablicy zadań związanych z molową interpretacją przemian chemicznych.

a) Oblicz ile tlenku miedzi (II) powstanie z 1 kg Cu(OH)Indeks dolny 2.

Rozwiązanie:

Cu(OH)Indeks dolny 2 = CuO + HIndeks dolny 2O

97,5g= 79,5 + 18g

97,5 g - 79,5 g

1000g – x

x = (79,5*1000)/ 97,5 = 815,4 g CuO

b) Oblicz ile należy wziąć CuSOIndeks dolny 4*5 HIndeks dolny 2O, aby otrzymać 100g CuO.

Rozwiązanie:

CuSOIndeks dolny 4 *5 HIndeks dolny 2O + 2 NaOH = CuO + HIndeks dolny 2O + NaIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4

249,6g 79,5g

249,5 – 79,5g

x - 100g

x = 249,5*100/ 79,5 = 314g CuSOIndeks dolny 4 *5 HIndeks dolny 2O

  1. Wprowadzenie pojęcia objętości molowej gazu. Podanie przez uczniów pojęcia molowej objętości gazu.

Objętość molowa jest to stosunek masy molowej danej substancji do jej gęstości. Jednostką jest cmIndeks górny 3/mol. Zapisujemy to wzorem:

V = M/d

  1. Wprowadzenie pojęcia gazu doskonałego i rzeczywistego. Podanie przez uczniów na podstawie lektury podręcznika pojęcia gazu doskonałego i rzeczywistego.

W warunkach normalnych (temperatura 0 Indeks górny 0C, ciśnienie 1 atm) objętość molowa gazu, zbliżonego właściwościami do gazu doskonałego, wynosi 22,4 dmIndeks górny 3.

Gaz doskonały to hipotetyczny gaz, w którym nie uwzględnia się objętości własnej cząsteczek oraz oddziaływań między nimi. Cząsteczki traktuje się jako punkty materialne. Przeciwieństwem gazu doskonałego jest gaz rzeczywisty.

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie zagadnienia, na czym polega molowa interpretacja przemian chemicznych.

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Pomniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można wprowadzić więcej zadań z dowolnego zbioru zadań do chemii, wtedy zajęcia mogą trwać 2 x 45 min.

RPoo03uaCteAM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.59 KB w języku polskim
RGvcJGRxPTWd3

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.50 KB w języku polskim