Money – ćwiczenia w mówieniu
Money – ćwiczenia w mówieniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania oraz poszerzenie zasobu słownictwa dotyczącego pieniędzy.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo związane z pieniędzmi,
zna słownictwo dotyczące problemów codziennego życia (zdrowie, praca itp.),
wie, jak opisać zdjęcie.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozmawiać o ważnych sprawach (pieniądze, praca, zdrowie),
rozumie odsłuchiwany tekst,
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z pieniędzmi,
ćwiczy sprawności mówienia i słuchania,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń w sytuacji rozmowy o ważnych sprawach,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się wyrażać swoich opinii na temat ważnych dla niego spraw.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, gra językowa, burza mózgów
Forma: praca indywidualna, w parach i zespole
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, płyta i odtwarzacz CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie mówić i słuchać o ważnych sprawach, takich jak pieniądze, zdrowie, praca. Będziecie opisywać zdjęcia i łączyć je z tekstem słuchanym, wykonując związane z tematem ćwiczenia tak, aby przygotować się do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Burza mózgów. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie spraw, które są dla nich ważne oraz słów, które kojarzą im się z pieniędzmi. Uczniowie udzielają ustnych odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje najważniejsze słowa na tablicy, a uczniowie przepisują je do zeszytów.
Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 57. i opisują zdjęcia.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1. – rozmawiają na temat ważnych dla nich spraw. Nauczyciel zadaje pytania i prosi o uzasadnienie udzielanych odpowiedzi. Uczniowie odpowiadają ustnie.
Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 2. i dwukrotnie słuchają nagrania. Łączą tekst słuchany ze zdjęciami. Po wysłuchaniu, podają odpowiedzi, a nauczyciel zadaje dodatkowe, szczegółowe pytania odnoszące się do treści nagrania.
Uczniowie czytają i wyjaśniają słowa kluczowe z ćwiczenia 3, a następnie w parach uzupełniają nimi ćwiczenie. Kiedy są gotowi, czytają i wyjaśniają odpowiedzi.
Gra językowa „bingo”. Uczniowie piszą w zeszytach 8, z 10 dyktowanych przez nauczyciela, wyrazów z ćwiczenia 3. Następnie nauczyciel czyta je po polsku, a uczniowie wykreślają usłyszane słowa. Uczeń, który jako pierwszy wykreśli wszystkie wyrazy, wygrywa.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz 10 zdań, używając wyrazów z ćwiczenia 3.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Nacisk powinien zostać położony na ćwiczenia w mówieniu - rozmowę o ważnych dla uczniów sprawach. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo dotyczące pieniędzy i ich wydawania (money, spend, win, important, healthy, etc.), wiedzieć, jak należy opisywać zdjęcie, jak wyrazić i uzasadnić swoją opinię.