Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Money – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania oraz poszerzenie zasobu słownictwa dotyczącego pieniędzy.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo związane z pieniędzmi,

  • zna słownictwo dotyczące problemów codziennego życia (zdrowie, praca itp.),

  • wie, jak opisać zdjęcie.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi rozmawiać o ważnych sprawach (pieniądze, praca, zdrowie),

  • rozumie odsłuchiwany tekst,

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z pieniędzmi,

  • ćwiczy sprawności mówienia i słuchania,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń w sytuacji rozmowy o ważnych sprawach,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się wyrażać swoich opinii na temat ważnych dla niego spraw.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, gra językowa, burza mózgów

Forma: praca indywidualna, w parach i zespole

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, płyta i odtwarzacz CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie mówić i słuchać o ważnych sprawach, takich jak pieniądze, zdrowie, praca. Będziecie opisywać zdjęcia i łączyć je z tekstem słuchanym, wykonując związane z tematem ćwiczenia tak, aby przygotować się do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Burza mózgów. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie spraw, które są dla nich ważne oraz słów, które kojarzą im się z pieniędzmi. Uczniowie udzielają ustnych odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje najważniejsze słowa na tablicy, a uczniowie przepisują je do zeszytów.

  2. Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 57. i opisują zdjęcia.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1. – rozmawiają na temat ważnych dla nich spraw. Nauczyciel zadaje pytania i prosi o uzasadnienie udzielanych odpowiedzi. Uczniowie odpowiadają ustnie.

  4. Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 2. i dwukrotnie słuchają nagrania. Łączą tekst słuchany ze zdjęciami. Po wysłuchaniu, podają odpowiedzi, a nauczyciel zadaje dodatkowe, szczegółowe pytania odnoszące się do treści nagrania.

  5. Uczniowie czytają i wyjaśniają słowa kluczowe z ćwiczenia 3, a następnie w parach uzupełniają nimi ćwiczenie. Kiedy są gotowi, czytają i wyjaśniają odpowiedzi.

  6. Gra językowa „bingo”. Uczniowie piszą w zeszytach 8, z 10 dyktowanych przez nauczyciela, wyrazów z ćwiczenia 3. Następnie nauczyciel czyta je po polsku, a uczniowie wykreślają usłyszane słowa. Uczeń, który jako pierwszy wykreśli wszystkie wyrazy, wygrywa.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Pre‑Intermediate, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz 10 zdań, używając wyrazów z ćwiczenia 3.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nacisk powinien zostać położony na ćwiczenia w mówieniu - rozmowę o ważnych dla uczniów sprawach. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo dotyczące pieniędzy i ich wydawania (money, spend, win, important, healthy, etc.), wiedzieć, jak należy opisywać zdjęcie, jak wyrazić i uzasadnić swoją opinię.

Ry9OafML9I8qM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.87 KB w języku polskim
R13qn5mVS1Cmx

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim