Nauczysz się
klasyfikować barwy w sztukach plastycznych;
wyjaśnić pojęcia: monochromatyzm, gama barwna, achromatyzm;
odróżniać dzieła monochromatyczne od wielobarwnych;
opisać malowidło grisaille i rozpoznać je na podstawie reprodukcji;
określić źródła inspiracji prac;
tworzyć prace malarskie na zadany temat.
mbf29ddda9aca27f9_0000000000081 Monochromatyzm a wąska gama barwna Zdarza się, że artysta, tworząc dzieło, operuje tylko jedną barwą, używając kilku jej odcieni. W rezultacie uzyskuje jednolity ton całego dzieła. Mówimy wówczas o monochromatyzmie Monochromatyzm monochromatyzmie .
Monochromatyzm występował już w sztuce średniowiecza i renesansu. Poniżej ukazano dzieło malarskie Paola Uccella Bitwa pod San Romano , które może być tego dobrym przykładem. Zafascynowany geometrią i perspektywą Uccello nie dbał o odzwierciedlenie rzeczywistości, miał skłonność do geometryzowania kształtów i postaci. Jego dzieło to bardziej rezultat teoretycznych dociekań i matematycznych obliczeń niż wyobraźni lub obserwacji. Dotyczyło to także barw ograniczonych do gamy brązów.
R15Ymi6v3qAtf 1 Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia fragment obrazu Paola Uccella „Bitwa pod San Romano”. Ukazuje scenę walki wojsk, znajdujących się na koniach. W dłoniach trzymają lance. W tle znajdują się myśliwi polujący na zwierzęta. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: Monochromatycznie – co to znaczy?
Paolo Uccello, „Bitwa pod San Romano”, ok. 1435-1446, Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
R1CIMnYRJoOJH 1 Ilustracja interaktywna przedstawia "Autoportret w aksamitnym berecie" Rembranta. Artysta siedzi bokiem, z twarzą zwróconą do widza. Ubrany jest w ciemny płaszcz, na głowie ma czarny beret. Ma długie, kręcone włosy, niebieskie oczy, podkręcone do góry wąsy. Skierowany jest w stronę widza. Jego szyję zdobi apaszka. Portret wykonany jest w odcieniach brązów i brunatnych zieleni oraz złocieni. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Rembrandt Harmenszoon van Rijn, „Autoportret w aksamitnym berecie”, 1643, Gemäldegalerie, Berlin, Niemcy, wikimedia.org
RhhXwjIt6EKjM 1 Ilustracja przedstawia obraz Jean-Honoré Fragonarda pt. „Dziewczyna czytająca książkę”. Główna postać siedzi na łóżku, opiera się o różową poduszkę, przyłożoną do żółtej ściany. Widzimy ją z profilu. W ręku trzyma książkę i czyta. Ma żółtą suknię, włosy upięte w kok.
Jean-Honoré Fragonard, „Dziewczyna czytająca książkę”, ok. 1770-1772, National Gallery of Art., Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org
Rr9RmowS9jSDV 1 Ilustracja przedstawia obraz Claude'a Moneta pt. „Kobieta z parasolem”. Obraz utrzymany jest w jasnych barwach. Widzimy kobietę w białej sukni, stoi bokiem, w prawej ręce trzyma rozłożoną, zieloną parasolkę. Stoi na łące, pełnej kolorowych kwiatów. Tło stanowi niebieskie niebo z białymi chmurami. Obraz jest rozmyty, bez ostrych konturów, nie widać dokładnie twarzy kobiety.
Claude Monet, „Kobieta z parasolem”, 1875, National Gallery of Art., Waszyngton, Stany Zjednoczone , wikimedia.org
R1DENZYYgJRvd 1 Ilustracja przedstawia obraz Angeliki Kauffmann „Portret kobiety”. Ukazuje portret uroczej damy o nieco melancholijnym nastroju. Obrócona w lewo kobieta, głowę odwraca w stronę przeciwną. Na głowie ma biały welon, a suknie jest mocno udrapowana. W jednej ręce trzyma lampę naftową, a w drugiej welon. Obraz utrzymany jest w tonacjach brązów, żółcieni i bieli.
Angelika Kauffmann, „Portret kobiety”, 1781-1782, Galeria Drezdeńska, Dresden, Niemcy, wikimedia.org
R4s6CNVyFGup7 1 Ilustracja przedstawia obraz Gustawa Klimta pt. „Portret Fritzy Riedler”. W białym, pokrytym ażurowym wzorem fotelu, siedzi wyprostowana kobieta, ubrana w białą, koronkową, z falbanami suknie. Ma czarne, krótkie włosy, patrzy na widza. Postać jej jest trochę oddalona. Tło stanowi pomarańczowa ściana z namalowanymi małymi, niebieskimi kwadracikami. Koniec ściany, z lewej strony ma kolor od góry żółty, poniżej brązowy. Podłoga jest niebiesko – szara.
Gustaw Klimt, „Portret Fritzy Riedler”, 1906, Belvedere Museum, Wiedeń, Austria, wikimedia.org
classicmobile Ćwiczenie 1
RAir0O4AFDOsY 1 Wyjaśnij termin monochromatyzm/monochromatyczny.
Wyjaśnij termin monochromatyzm/monochromatyczny.
Źródło: online-skills.
static Ćwiczenie 1
Pokaż rozwiązanie Monochromatyzm należy odróżnić od użycia wąskiej gamy barwnej gama barwna Gama barwna gama barwna , która występuje wówczas, gdy artyści w swoich dziełach celowo stosują tylko 2‑3 barwy w różnych odcieniach.
Niżej zamieszczona reprodukcja przedstawia obraz Claude’a Moneta „Most Waterloo w Londynie”. To jeden z obrazów z cyklu Cykl cyklu . Autor do jego namalowania użył wąskiej gamy barwnej. Kliknij w reprodukcję, a zobaczysz ten sam motyw na innym obrazie z cyklu – tym razem namalowanym z użyciem tylko jednej barwy w kilku odcieniach.
R1OAEEr1vl16r 1 Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Claude’a Moneta „Most Waterloo w Londynie”. Ukazuje połyskujący od żółtych świateł most na Tamizie w gęstej mgle. odbijający się w tafli wody. Za nim widok przedstawia kominy fabryk. Obraz jest rozmyty, niewyraźny. Całe dzieło utrzymane jest w fioletowej tonacji. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt zawierający ten sam widok, namalowany w innych kolorach. Most na ilustracji utrzymany jest w tonacji szaro-błękitnej. Do dzieła dołączony jest podpis: Claude Monet, "Most Waterloo w Londynie”, 1903, olej na płótnie, Ermitaż, Petersburg, Rosja, Wikimedia, CC by 3.0.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Claude’a Moneta „Most Waterloo w Londynie”. Ukazuje połyskujący od żółtych świateł most na Tamizie w gęstej mgle. odbijający się w tafli wody. Za nim widok przedstawia kominy fabryk. Obraz jest rozmyty, niewyraźny. Całe dzieło utrzymane jest w fioletowej tonacji. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt zawierający ten sam widok, namalowany w innych kolorach. Most na ilustracji utrzymany jest w tonacji szaro-błękitnej. Do dzieła dołączony jest podpis: Claude Monet, "Most Waterloo w Londynie”, 1903, olej na płótnie, Ermitaż, Petersburg, Rosja, Wikimedia, CC by 3.0.
Claude Monet, „Most Waterloo w Londynie”, 1903, Memorial Art Gallery, Rochester, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
Rd0iStpYeF8hW 1 Ilustracja przedstawia obraz Claude’a Moneta „Impresja. Wschód słońca”. Ukazuje zatokę portową ze statkami w tle. Na niebie znajduje się czerwono-pomarańczowe wschodzące słońce, odbijające się w tafli wody. Obraz utrzymany jest w niebiesko-szarej, mglistej tonacji z pomarańczowym niebem w górnej partii dzieła. Szerokie pociągnięcia pędzla rozcieńczonej, pomarańczowej farby, przez która prześwituje biały grunt dają efekt blasku odbijającego się od tafli wody światła wschodzącego słońca.
Claude Monet, „Impresja, wschód słońca”, 1872, Musée Marmottan Monet, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
RWFI5WWfamTwh 1 Ilustracja przedstawia "Budynek Parlamentu w Londynie" - obraz namalowany przez Claude’a Moneta. Ukazuje wyłaniający się zza Charing Cross Bridge się tytułowy budynek. Tamiza jest przysłonięta gęstą mgłą. Niebo, woda i budynki są malowane w tej samej tonacji, zdominowanej przez fiołkoworóżowy i niebieski kolor. Z obrazu tchnie atmosfera spokoju. Nieznaczne światło pojawia się za wieżą i budynkami po prawej stronie.
Źródło: online skills.
R1BoW007Dz7kT 1 Ilustracja przedstawia obraz Claude’a Moneta „Grand Canal”. Ukazuje widok na Grand Canal w Wenecji i kościół Santa Maria della Salute. Kościół i budynki w jego obrębie oświetlone są promieniami słońca. Fasady połyskują żółcieniami i pomarańczami. Maszty po lewej stronie równoważą kompozycję. Tafla wody mieni się zieleniami, fioletami i żółcieniami. Fiolety pojawiają się także w dachach budynków. Niebo jaśnieje rozbielonymi błękitami i różami.
Claude Monet, „Grand Canal”, 1908, Museum of Fine Arts, Boston, United States of America, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile Ćwiczenie 2
R1M4S5v5gJuJe 1 Odpowiedz na pytanie. Który z opisanych powyżej obrazów Moneta jest monochromatyczny? Możliwe odpowiedzi: 1. Impresja, wschód słońca. 2. Grand Canal, 3. Budynek Parlamentu w Londynie.
Odpowiedz na pytanie. Który z opisanych powyżej obrazów Moneta jest monochromatyczny? Możliwe odpowiedzi: 1. Impresja, wschód słońca. 2. Grand Canal, 3. Budynek Parlamentu w Londynie.
Źródło: online-skills.
static Ćwiczenie 2
Pokaż rozwiązanie mbf29ddda9aca27f9_0000000000096 Grisaille En camaïeu En camaïeu En camaïeu to francuski termin określający malowidło, w którym używa się tylko jednego koloru w różnych odcieniach. Odmianą takiego malarstwa jest grisaille Grisaille grisaille [wym. grizaj], mające za zadanie naśladować płaskorzeźbę Płaskorzeźba płaskorzeźbę , rzeźbę lub sztukaterię Sztukateria sztukaterię . Grisaille wykonane były w różnych odcieniach koloru szarego, do białego włącznie.
Poniżej przedstawiono pomieszczenie, którego ściany i sufit zostały ozdobione malarstwem wykonanym techniką grisaille.
R1KMCemomsDY5 1 Ilustracja przedstawia malarstwo ścienne w Château de Tanlay. Ukazuje wnętrze francuskiego zamku. Widoczna jest sala, w której ozdobienie sufitu naśladuje płaskorzeźbę. W szarym odcieniu przedstawione zostały elementy dekoracyjne. Ściana i sufit mają szary kolor. Sufit jest zdobiony namalowanymi ornamentami oraz przedstawieniami figuralnymi/ Na ścianach są namalowane wnęki z postaciami, a pomiędzy mini, w czworokątnych polach znajdują się malunki rycerskich zbroi.
Château de Tanlay, XVII w., Tanlay, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0
classicmobile Ćwiczenie 3
R1EQkovOTJQuf 1 Odpowiedz na pytanie. Czym charakteryzuje się technika malarska grisaille?
Odpowiedz na pytanie. Czym charakteryzuje się technika malarska grisaille?
Źródło: online-skills.
static Ćwiczenie 3
Pokaż rozwiązanie Zapewne wiesz, że kupując farbę, można skorzystać z próbników kolorów. Takich jak te poniżej.
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
RSGEQuLJboryZ 1 Ilustracja przedstawia próbnik kolorów. Ukazuje połączone paski, na których zamieszczone zostały kolory, tworzące zestawy monochromatyczne, pochodzące od koloru brązowego, który jest rozjaśniany, aż do jasnego beżu.
Próbnik kolorów, online-skills, CC BY 3.0
RUSQqnwvyc54f 1 Ilustracja przedstawia próbnik kolorów. Ukazuje połączone paski, na których zamieszczone zostały kolory, tworzące zestawy monochromatyczne, pochodzące od koloru ciemnofioletowego, który jest rozjaśniany aż do prawie bieli o fioletowym odcieniu.
Próbnik kolorów, online-skills, CC BY 3.0
R15EcDYtdyS2x 1 Ilustracja przedstawia próbnik kolorów. Ukazuje połączone paski, na których zamieszczone zostały kolory, tworzące zestawy monochromatyczne, pochodzące od koloru pomarańczowego, który jest rozjaśniany, aż do prawie bieli o pomarańczowym odcieniu.
Próbnik kolorów, online-skills, CC BY 3.0
R1IA4A8aqoRLU 1 Ilustracja przedstawia próbnik kolorów. Ukazuje połączone paski, na których zamieszczone zostały kolory, tworzące zestawy monochromatyczne, pochodzące od koloru ciemnoszarego, który jest rozjaśniany, aż do bardzo jasnej szarości.
Próbnik kolorów, online-skills, CC BY 3.0
mbf29ddda9aca27f9_0000000000142 Budowanie nastroju sceny Monochromatyzm był szczególnie popularny w XVII w. w malarstwie holenderskim. Użycie przez artystę ograniczonej gamy barwnej pozwalało mu oddać pożądany nastrój wyobrażanej sceny.
classicmobile Ćwiczenie 4
R1PNlQpBeSluH 1 Odpowiedz na pytanie. Jaki nastrój wywołuje Twoim zdaniem zestawienie kolorów: czerni, ciemnego brązu, jasnego brązu? Możliwe odpowiedzi: 1, szczęścia i radości, 2. powagi i wyciszenia, 3. pogody ducha.
Odpowiedz na pytanie. Jaki nastrój wywołuje Twoim zdaniem zestawienie kolorów: czerni, ciemnego brązu, jasnego brązu? Możliwe odpowiedzi: 1, szczęścia i radości, 2. powagi i wyciszenia, 3. pogody ducha.
Źródło: online-skills.
static Ćwiczenie 4
Pokaż rozwiązanie Po podobną technikę obrazowania sięgnął żyjący w XIX wieku inny holenderski malarz – Vincent van Gogh. Również chodziło mu o odtworzenie określonej atmosfery przedstawianej sceny. Jej bohaterami byli spożywający posiłek chłopi. Kliknij na poniższą ilustrację i dowiedz się, jaką atmosferę chciał przekazać w swoim dziele artysta.
R1XO2M2ofqPpw 1 Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Vincenta van Gogha „Jedzący kartofle”. Ukazuje pięć osób siedzących przy stole i jedzących kartofle z jednego talerza. Postacie rozmawiają z sobą. Ich twarze są zdeformowane, pojawiają się na nich bruzdy, zmarszczki. Kobieta po prawej stronie jest smutna, ma pochyloną głowę. Nalewa do filiżanek kawę. Obraz utrzymany jest w ciemnej tonacji barwnej. Jedynym źródłem światła dla sceny jest niewielka lampa zawieszona nad stołem. Ściany wnętrza są brudne, krzywe, okna niewielkie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Vincent van Gogh w liście do swojego brata tak pisał o tym obrazie: Otóż bardzo się starałem wzbudzić w oglądającym myśl, że ci ludzie, którzy tu, przy swojej lampie jedzą ziemniaki, tymi samymi rękami, które sięgają do miski, również sami orali ziemię; obraz mówi więc o pracy ich rąk i o tym, że uczciwie zasłużyli na swe jedzenie... Ale kto woli sielankowych chłopów, może pozostać przy swoich poglądach.Źródło: Wiesław Juszczak, „Postimpresjoniści”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Vincenta van Gogha „Jedzący kartofle”. Ukazuje pięć osób siedzących przy stole i jedzących kartofle z jednego talerza. Postacie rozmawiają z sobą. Ich twarze są zdeformowane, pojawiają się na nich bruzdy, zmarszczki. Kobieta po prawej stronie jest smutna, ma pochyloną głowę. Nalewa do filiżanek kawę. Obraz utrzymany jest w ciemnej tonacji barwnej. Jedynym źródłem światła dla sceny jest niewielka lampa zawieszona nad stołem. Ściany wnętrza są brudne, krzywe, okna niewielkie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Vincent van Gogh w liście do swojego brata tak pisał o tym obrazie: Otóż bardzo się starałem wzbudzić w oglądającym myśl, że ci ludzie, którzy tu, przy swojej lampie jedzą ziemniaki, tymi samymi rękami, które sięgają do miski, również sami orali ziemię; obraz mówi więc o pracy ich rąk i o tym, że uczciwie zasłużyli na swe jedzenie... Ale kto woli sielankowych chłopów, może pozostać przy swoich poglądach.Źródło: Wiesław Juszczak, „Postimpresjoniści”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985.
Vincent van Gogh, „Jedzący kartofle”, 1885, Muzeum van Gogha, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
Przyjmuje się, że obraz Jedzący kartofle to ukłon van Gogha w stronę Rembrandta. Porównaj nastroje wywołane dzięki zastosowaniu techniki monochromatycznej w obrazach obu mistrzów.
R1TgNMGWRBfJW 1 Ilustracja przedstawia obraz Rembrandta „Wieczerza w Emaus”. Ukazuje scenę we wnętrzu. zaczerpniętą z Ewangelii św. Łukasza, w której dwóch uczniów idących do miasta Emaus w pobliżu Jerozolimy spotyka się z Jezusem na wieczerzy, podczas której rozpoznaje Go. Jezus i uczniowie ukazani są w dolnej części obrazu. Siedzą przy stole, Jezus pośrodku z uduchowionym wyrazem twarzy. Do stołu podchodzi kobieta z tacą, na której niesie pożywienie. Stół pokryty jest białym obrusem. Pomieszczenie jest ciemne, masywne, kamienne ściany dekoruje łuk, znajdujący się za plecami Jezusa. W obrazie dominują czernie, ciemne brązy, brunatne zielenie oraz ciemne żółcienie.
Rembrandt Harmenszoon van Rijn, „Wieczerza w Emaus”, 1648, Louvre Museum, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Monochromatyzm spotykany jest w malarstwie o różnej tematyce: w scenach rodzajowych Scena rodzajowa scenach rodzajowych , religijnych Scena religijna religijnych , w pejzażu Pejzaż pejzażu , portrecie Portret portrecie , martwej naturze Martwa natura martwej naturze . Przyjrzyj się dziełom prezentowanym w galerii, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.
Tematyka dzieł monochromatycznych
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
RhyhMF7KUIuF6 1 Ilustracja przedstawia obraz Pietera Bruegela Starszego „Trzech żołnierzy”. Ukazuje trzech żołnierzy, stojących w kręgu - każdy z nich zwrócony jest w inną stronę. Żołnierze są ubrani jak najemnicy, do zdobionych strojów mają doczepione u boku miecze. Odwrócony tyłem niesie duży bęben, przedstawiony frontalnie do widza gra na flecie, a zwrócony bokiem, spogląda do góry na trzymaną flagę. Kolorystyka obrazu utrzymana jest w jasnych brązach, beżach oraz czerni w tle.
Pieter Bruegel Starszy, „Trzech żołnierzy”, 1568, Frick Collection, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RGjsPy5RgVVXS 1 Ilustracja przedstawia obraz Willema Ukazuje martwą naturę ustawioną na stole we wnęce. Szklany, dekorowany kielich napełniony jest winem, na białym talerzu ułożone są oliwki. Na metalowej tacy leży plaster cytryny, obok leży nadkrojony jej owoc ze zwiniętą skórką., a spod niej wystaje rękojeść noża. Pomiędzy cytryna a kielichem leży przewrócona, złota patera. W obrazie dominują złote, brązowe i żółte barwy oraz czarne tło.
Willem Claesz Heda, „Śniadanie w kamiennej niszy”, National Gallery of Denmark, Kopenhaga, Dania, wikimedia.org, domena publiczna
RqQtMhWhaePji 1 Ilustracja przedstawia obraz „Zwiastowanie” nieznanego autora. Ukazuje klęczącą Marię, której modlitwę przerywa Archanioł Gabriel, przybyły z nowiną o poczęciu Chrystusa. Znajdująca się w arkadzie przedsionka Maria odwraca się w stronę zawieszonego w powietrzu Gabriela. On błogosławi ją prawą ręką, a w lewej trzyma szarfę z napisem. W tle, za murem znajduje się widok na górzysty pejzaż. Nad głową Gabriela unosi się mały aniołem z krzyżem. W lewym rogu rosną lilie, za nimi niezapominajki. Obraz utrzymany jest w szarościach.
Autor nieznany, „Zwiastowanie”, XVI w., Bergen Kunstmuseum, Bergen, Norwegia, wikimedia.org, domena publiczna
RzP7gSA3TIDHX 1 Ilustracja przedstawia „Autoportret” Rafaela Santiego. Ukazuje postać została bokiem, z półprofilu, kierującą wzrok w kierunku patrzącego. Ubrany jest w ciemny strój, na głowie ma także ciemny beret. Rafael ma długie włosy, owalna twarz jest poważna. Wraz z szyją odcina się od ciemnej plamy włosów i również dość ciemnego tła koloru brązowego.
Rafael Santi, „Autoportret”, ok. 1506, Galleria degli Uffizi, Florencja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
R1eKPNM349X4O 1 Ilustracja przedstawia obraz Ernesta Lawsona pt. „Zima nad rzeką". Na obrazie widzimy łąkę nad rzeką. Na łące stoją dwie łódki, trawa pokryta jest śniegiem. Za rzeką widać w oddali budynki. Rzeka i budynki są przedstawione niewyraźnie, jakby za mgłą.
Ernest Lawson, „Zima nad rzeką”, 1907, Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RH3ZzKVf1Ra4Y 1 lustracja przedstawia obraz Willema Claesza Hedy „Martwa natura z ostrygami, kielichem, cytryną i srebrną misą”. Ukazuje stół nakryty zielonym obrusem z ustawioną na nim martwą naturą. Po lewej stronie na talerzu lezą ostrygi, za nim potłuczony przezroczysty kielich. Pośrodku, w dekoracyjnym kielichu znajduje się wino. Na brzegu stołu na talerzu leży obrana cytryna ze zwisającą skórką i orzechem oraz opiera się przewrócona, czara ze srebra. . Zza czary wyłania się szklanka napełniona piwem. Kompozycję uzupełniają rozrzucone na stole orzechy włoskie. Tło jest utrzymane w odcieniach zieleni.
Willem Claesz Heda, „Martwa natura z ostrygami, kielichem, cytryną i srebrną misą”, 1634, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile Ćwiczenie 5
R1dTObfeChUNA 1 Odpowiedz na pytanie. Jaką tematykę uprawiał Willem Claesz Heda? Możliwe odpowiedzi. 1. Portret, 2. Pejzaż, 3. Martwa natura, 4. Sceny rodzajowe
Odpowiedz na pytanie. Jaką tematykę uprawiał Willem Claesz Heda? Możliwe odpowiedzi. 1. Portret, 2. Pejzaż, 3. Martwa natura, 4. Sceny rodzajowe
Źródło: online-skills.
static Ćwiczenie 5
Pokaż rozwiązanie Po malarstwo monochromatyczne sięgali twórcy martwych natur, którzy w swoich dziełach chcieli przekazać określone treści religijne lub moralizatorskie. Jednym z nich był Holender Willem Claesz Heda. Był on mistrzem operowania szarościami w malarstwie. Prezentowana poniżej martwa natura to prawdziwa „uczta monochromatyczna” z niezliczonymi odcieniami szarej zieleni. Obraz ten, oprócz tego, że ukazywał piękno rzeczy i potraw, przede wszystkim opowiadał o nieuchronności przemijania.
Japońska sztuka malowania tuszem Dzieła monochromatyczne powstawały nie tylko w Europie. Tworzono je także w Japonii, w okresie Muromachi (lata 1333‑1573). Japońskim artystom chodziło o przełożenie całego bogactwa barw na wąską gamę czerni i szarych odcieni.
Rj3GvJ4UGtQEy 1 Ilustracja przedstawia obraz Sesshû Touyou „Widok na Ama-no-Hashidate”. Wykonane tuszem dzieło ukazuje pejzaż ujęty z góry. W centrum pracy znajdują się charakterystyczny biały piaskowiec i sosny oraz budynki świątyni Chion-ji, nimi znajduje się Morze Aso, na którego dalekim brzegu stoi miasto Fuchû z zatłoczonymi świątyniami. Nad tą rozległą scenerią góruje potężna góra, w której znajduje się Świątynia Nariai-ji z zabudowaniami. Na pierwszym planie znajduje się zatoka Miyazu. Monochromatyczne dzieło utrzymane jest w brunatnych szarościach.
Sesshû Touyou, „Widok na Ama-no-Hashidate”, ok. 1501-1506, Muzeum Narodowe w Kioto, Kioto, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
Kunszt japońskich malarzy polegał na tym, że mając do dyspozycji skromne środki: tusz, wodę, pędzle i papier lub jedwab potrafili stworzyć wyrafinowane plastycznie dzieła sztuki. Takim artystą był Sesshû Touyou. Poniżej przedstawiono dwie jego prace z cyklu ukazującego pory roku.
RagTY97DyXVh9 1 Ilustracja przedstawia obraz Sesshû Touyou „Pejzaż zimowy”. Ukazuje krajobraz górski w okresie zimy. U podnóża gór stoją charty i świątynia. Strzeliste góry oddane są łamaną linią. Większość linii konturowych - wzgórz, świątyni, drzew i postaci ludzkiej - jest ciężka i ciemna, nierówna i postrzępiona. Malarz buduje drzewa, wzgórza i góry prawie wyłącznie z krótkich, prostych linii o różnej grubości. Ponadto linie wzgórz prawie wszystkie mają kąt czterdziestu pięciu stopni. W całej kompozycji dominuje jedna gruba, ciemna linia, która biegnie pionowo w dół obrazu, na lewo od środka. Przestrzeń po jej prawej stronie jest wypełniona kolczastą siatką złożoną z krótkich linii, które są w większości poziome i pionowe, wzmacniając krystaliczny ton lodowatej zimy.
Sesshû Touyou, „Pejzaż zimowy”, koniec XV w. - początek XVI w., Muzeum Narodowe w Tokio, Tokio, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
R14J3ePT7iZ6v 1 Ilustracja przedstawia obraz Sesshû Touyou „Pejzaż jesienny”. Ukazuje krajobraz górski w okresie jesieni. U podnóża gór znajduje się świątynia. Większość linii konturowych - wzgórz, świątyni, drzew jest ciężka i ciemna. Malarz buduje drzewa, wzgórza i góry prawie wyłącznie z krótkich, prostych linii o różnej grubości. Po prawej stronie sterczą namalowane krótkimi liniami iglaste drzewa. Za nimi bardziej płynna linia wyznacza krawędzie zamku z dużą ilością okien, zaznaczonych pionowymi muśnięciami pędzla. Jednolite, szare niebo oddaje nastrój jesieni.
Sesshû Touyou, „Pejzaż jesienny”, koniec XV w. - początek XVI w., Muzeum Narodowe w Tokio, Tokio, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
Taka estetyka miała swoje źródło w filozofii zen, czyli japońskiej odmianie buddyzmu. Artyści kierowali się zasadą mówiącą, że zanim malarz chwyci za pędzel, dzieło ma być już gotowe w jego duszy. Praca polegała więc na długim kontemplowaniu natury, by w pewnym momencie – w sposób intuicyjny i za pomocą kilku szybkich pociągnięć pędzla oddać moment wewnętrznej harmonii twórcy z otaczającym go światem. Japońscy twórcy wyrażali swoją filozofię sztuki i życia nie tylko za pomocą malarstwa, lecz także poezji oraz mądrych sentencji. Kliknij na ilustrację i zapoznaj się z jedną z takich sentencji.
R1IEWI6hT3cW1 1 Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Sesshû Touyou „Haboku-Sansui”. Jest to abstrakcyjne dzieło, ukazujące pejzaż. Z niezdefiniowanych form wyłania się sugestia mglistych gór w tle. Na pierwszym planie są klify i krzewy oraz trójkątna linia dachu z pionowymi liniami tworzącymi ogrodzenie. Poniżej dzieło zawiera płaską powierzchnię akwenu, z dwoma osobami po prawej w łodzi wiosłowej. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Kto chce podziwiać księżyc, nie może zatrzymywać wzroku na wskazującym palcu.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Sesshû Touyou „Haboku-Sansui”. Jest to abstrakcyjne dzieło, ukazujące pejzaż. Z niezdefiniowanych form wyłania się sugestia mglistych gór w tle. Na pierwszym planie są klify i krzewy oraz trójkątna linia dachu z pionowymi liniami tworzącymi ogrodzenie. Poniżej dzieło zawiera płaską powierzchnię akwenu, z dwoma osobami po prawej w łodzi wiosłowej. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Kto chce podziwiać księżyc, nie może zatrzymywać wzroku na wskazującym palcu.
Sesshû Touyou, „Haboku-Sansui”, 1495, Muzeum Narodowe w Tokio, Tokio, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
Monochromatyzm w różnych dziedzinach sztuki Monochromatyzm dotyczy także innych dyscyplin sztuki, nie tylko malarstwa, ale również rzeźby, witrażu, grafiki, rysunku, fotografii.
Rzeźby, które zostały pokryte dekoracją malarską, nazywamy polichromowanymi. Polichromia zazwyczaj jest wielobarwna, ale może być także monochromatyczna.
Rmww2R3M855E3 1 Ilustracja przedstawia płaskorzeźbę polichromowaną wielobarwną. Jest to fragment ściany kościóła Joannitów. Składa się z trzech scen. Pierwsza przedstawia zabudowę miasta, druga mężczyzn i rycerzy, jeden z nich trzyma latarnię, trzecia przedstawia rycerzy i zakonnika z sakiewką.
Grupa rzeźbiarska, kościół Joannitów, Kłodzko, Polska, wikimedia.org, CC BY 3.0
R4ZZvHuNXMCvK 1 lustracja przedstawia pracę Louise'a Nevelsona „Big Black”. Ukazuje ułożone pod ścianą pudełka, wypełnione drewnianymi odpadkami: listwami, kołkami, wrzecionami i częściami mebli. Całość pokryta jest czarną farbą. Całość tworzy jednolitą, geometryczną konstrukcję, na którą składają się liczne proste linie i krzywizny.
Louise Nevelson, „Big Black”, 1963, MoMa, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, CC BY 2.0
Monochromatyzmem posługują się w swojej pracy także witrażyści.
RKXJVnZbxNrS8 1 Ilustracja przedstawia witraż Anny Koli. Ukazuje akt mężczyzny z pochyloną głową i skrzydłami. W tle znajdują się abstrakcyjne, nieregularne kształty. Witraż wykonany jest w szarościach i jasnych brązach.
Anna Kola, „Bez tytułu”, 1999, witraż, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1a3EDJ0hw78C 1 Ilustracja przedstawia pracę Andrzeja Kałuckiego „Opętanie”. Ukazuje pomarańczową głowę mężczyzny zamontowaną pomiędzy dwiema taflami czerwonego szkła. Za głową znajdują się paski z blachy, które są zamieszczone również z prawej strony tafli szkła, a także pod postacią.
Andrzej Kałucki, „Opętanie”, 2006, szkło termoformowane, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
Rq5Hmu3aZAYDP 1 Ilustracja przedstawia witraż „Szachista”. Ukazuje mężczyznę grającego w szachy. Naprzeciwko niego znajduje się kobieta w dworskim stroju. Ma na sobie długą, wysoko przewiązaną suknię, wysokie nakrycie głowy. Mężczyzna ma na sobie dekoracyjną czapkę i luźny żakiet. Wnętrze pomieszczenie ujęte jest perspektywicznie. Po obu stronach znajdują się okna. Na brzegach boazerii siedzą figurki małpek. Całość utrzymana jest w ugrach i ochrach.
Autor nieznany, „Szachista”, XV w., Musée de Cluny, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 2.0
Tworzenie monochromatycznych prac typowe jest dla grafik, uzyskiwanych z matryc. Grafika w swej klasycznej postaci jest czarno‑biała (czarna farba na białym podłożu). Spotykane są też grafiki, które drukowane są na innym podłożu niż biały, a czerń farby zostaje zastąpiona jednym kolorem. Nadal są to grafiki monochromatyczne.
Kiedy artyści do stworzenia swoich dzieł użyją tylko koloru białego i czarnego oraz odcieni szarości mówimy o achromatyzmie. Zapoznaj się z przykładami achromatycznych grafik.
RaTmxRaK7cmtW 1 Ilustracja przedstawia druk cyfrowy Izabelli Retkowskiej pt. „Interferencje_16_d0”. Na fotografii znajdują się poziome czarno-szare paski.
Izabella Retkowska, „Interferencje_16_d0”, 2016, druk cyfrowy, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
Rs2g6rDwpLRDW 1 Ilustracja przedstawia linoryt Jakuba Jaszewskiego „Stacja Solaris”. Ukazuje abstrakcję o skomplikowanych układach czarnych, białych i szarych, falujących w różnych kierunkach linii. Na ilustracji po lewej stronie znajduje się czarna plama o nieregularnym kształcie.
Jakub Jaszewski, „Stacja Solaris”, 2017, linoryt, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1QCx9QOodDDt 1 Ilustracja przedstawia suchoryt Marka Zajki „Rozkład pana Staszka gwałtownie postępuje”. Ukazuje czarne linie o nieregularnych układach, nachodzące na siebie i wzajemnie się przenikające pod różnymi kierunkami. W centrum pracy i w górnej części linie zagęszczają się. Na linorycie znajdują się także białe i obwiedzione czarnym konturem: napisy, znaki interpunkcyjne, ukośny nawias oraz strzałka.
Marek Zajko, „Rozkład pana Staszka gwałtownie postępuje”, z cyklu „Studium Pewnej Choroby”, 2009, online-skills, CC BY 3.0
Grafiki bywają także odbijane z kilku matryc Matryca matryc – wówczas dla każdej farby przygotowywana jest inna matryca. Przyjrzyj się niżej zamieszczonym grafikom z jednego cyklu. Pierwsza z nich jest monochromatyczna, druga wielobarwna.
R1WwwOGiUlmbO 1 Ilustracja przedstawia grafikę Marka Zajki „C orange”. Ukazuje pomarańczowo-czerwone plamy, zamieszczone po lewej i prawej stronie.Pomiędzy nimi znajduje się biała część, wypełniona poziomymi, łukowatymi liniami, odchodzącymi od plamy po lewej stronie. Linie urywają się pośrodku.
Marek Zajko, „C orange”, 2016, wklęsłodruk, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RD1bk9npEqDbV 1 Ilustracja przedstawia grafikę wielobarwną Marka Zajko pt. „A dust”. Na fotografii znajduje się jasnopomarańczowe tło z różowymi plamami.
Marek Zajko, „A dust”, 2016, wklęsłodruk, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
mbf29ddda9aca27f9_0000000000246 W przypadku technik rysunkowych narzędziem może być wszystko, co pozostawia ślad na płaszczyźnie. Do najbardziej popularnych narzędzi rysunkowych należą: ołówek, węgiel, tusz, kreda, piórko.
Przyjrzyj się niżej zamieszczonym reprodukcjom rysunków Vincenta van Gogha. Po kliknięciu w każdą z nich możesz zapoznać się z nazwą narzędzi użytych do wykonania monochromatycznych prac.
RSNhmzHUUPXu9 1 Ilustracja interaktywna przedstawia Vincenta van Gogha „Pole z dwoma postaciami”. Jest to rysunek wykonany węglem. Ukazuje ogrodzone pola. Na pierwszym planie stoi mężczyzna. Po prawej stronie znajduje się budynek, przez którym pracuje kobieta. W tle rozciąga się panorama miejscowości z widoczną wieżą kościoła. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: węgiel
Ilustracja interaktywna przedstawia Vincenta van Gogha „Pole z dwoma postaciami”. Jest to rysunek wykonany węglem. Ukazuje ogrodzone pola. Na pierwszym planie stoi mężczyzna. Po prawej stronie znajduje się budynek, przez którym pracuje kobieta. W tle rozciąga się panorama miejscowości z widoczną wieżą kościoła. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: węgiel
Vincent van Gogh, „Pole z dwoma postaciami”, 1882, kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna
R1BrL8EbYdLEY 1 Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret starego mężczyzny w cylindrze” Vincenta van Gogha. Ukazuje starszego mężczyznę w cylindrze. Postać ma na sobie płaszcz. Spogląda w lewą stronę. Na jego twarzy widoczne są zmarszczki. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: ołówek, kreda, piórko, tusz
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret starego mężczyzny w cylindrze” Vincenta van Gogha. Ukazuje starszego mężczyznę w cylindrze. Postać ma na sobie płaszcz. Spogląda w lewą stronę. Na jego twarzy widoczne są zmarszczki. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: ołówek, kreda, piórko, tusz
Vincent van Gogh, „Portret starego mężczyzny w cylindrze”, 1881, Van Gogh Museum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
RgK23vFRvpnfz 1 Ilustracja interaktywna przedstawia „Trzy ręce, dwie trzymające widelec” Vincenta van Gogha. Jest to szkic dłoni w kilku układach i wykonujących różne czynności. Dłonie u góry trzymają widelec. Trzecie studium ukazuje ułożoną pięść.
Punkt 1: ołówek
Ilustracja interaktywna przedstawia „Trzy ręce, dwie trzymające widelec” Vincenta van Gogha. Jest to szkic dłoni w kilku układach i wykonujących różne czynności. Dłonie u góry trzymają widelec. Trzecie studium ukazuje ułożoną pięść.
Punkt 1: ołówek
Vincent van Gogh, „Trzy ręce, dwie trzymające widelec”, 1883, Stedelijk Museum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
mbf29ddda9aca27f9_0000000000248 Monochromatyzm w różnych dziedzinach sztuki W sztuce możemy spotkać także monochromatyczne fotografie. To rodzaj fotografii polegający na utrwalaniu obrazu za pomocą jednego koloru – najczęściej jest to fotografia czarno‑biała lub w sepii Sepia sepii .
mbf29ddda9aca27f9_0000000000257 Rzv6JQIT1v0bs 1 Ilustracja przedstawia czarno-białą fotografię Jakuba Wawrzaka. Ukazuje widok na miasto z lotu ptaka. Fotografia wykonana jest pod niewielkim kątem, dlatego widoczne są i dachy, i fasady budowli.
Jakub Wawrzak, fotografia, 2015, online-skills, CC BY 3.0
RHxGFqivyJ0q6 1 Ilustracja przedstawia fotografię Hansa Schneidera wykonaną w sepii. Ukazuje widok na rzekę oraz budynki znajdujące się u jej brzegu. Po wodzie łódkami płyną ludzie. Przy brzegu zacumowane są inne łodzie. Rzekę od budynków oddziela kamienny mur.
Hans Schneider, fotografia, 1958, wikimedia.org, CC BY 3.0
mbf29ddda9aca27f9_0000000000289 Wyobraźnię i fantazję utożsamia się w sztuce z barwą. Jednak fotografie Anny Koli świadczą o tym, że do rozwoju wyobraźni mogą służyć również dzieła monochromatyczne. Przyjrzyj się fotografiom prezentowanym w galerii, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
RqsFOqc4YPD4A 1 Ilustracja przedstawia fotografię Anny Koli "Ćma". Ukazuje fragment oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem łopatkami.
Anna Kola, „Ćma”, 2017, online-skills, CC BY 3.0
RXvtaDtbISiEb 1 Ilustracja przedstawia fragment fotografię Anny Koli "Nietoperz ". Ukazuje fragment oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem łopatkami.
Anna Kola, „Nietoperz”, 2017, online-skills, CC BY 3.0
R1Brg3aX5iXUt 1 Ilustracja przedstawia fotografię Anny Koli "Ptak". Ukazuje fragment delikatnie oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem łopatkami.
Anna Kola, „Ptak”, 2017, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile Ćwiczenie 6
ROR63OuWiiaBa 1 Wymień dwie techniki fotograficzne o charakterze monochromatycznym.
Wymień dwie techniki fotograficzne o charakterze monochromatycznym.
Źródło: online-skills.
static Ćwiczenie 6
Pokaż rozwiązanie REgv4VktwFsiM 1 Ilustracja przedstawia fotografię Anny Koli "Nietoperz ". Ukazuje fragment oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem łopatkami. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Artystka fotografowała plecy modela.
Ilustracja przedstawia fotografię Anny Koli "Nietoperz ". Ukazuje fragment oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem łopatkami. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Artystka fotografowała plecy modela.
Anna Kola, „Nietoperz”, 2017, online-skills, CC BY 3.0
Monochromatyzm w komiksie
Monochromatyzm stosowany jest także przez artystów komiksowych, chcących wywołać u widza określony nastrój.
W komiksie Western Grzegorz Rosiński zastosował monochromatyczne odcienie barwy brązowej po to, aby zasugerować, że akcja komiksu rozgrywa się ponad sto lat temu. Użyta kolorystyka miała przywodzić na myśl barwę dawnych fotografii – sepii.
R1ChgVXv3zm9V 1 Ilustracja przedstawia komiks Grzegorza Rosińskiego oraz Jeana Van Hamme pt. „Western”. Przez las wędruje bryczka z końmi, którą jadą dwie postacie. Po lewej stronie, przed polaną stoi chata. Osoby w powozie rozmawiają, co sugerują dymki z tekstem. Komiks wykonany jest akwarelą z podkreślonymi na czarno liniami konturowymi. Na ilustracji dominują brązy, zielenie i beże.
Grzegorz Rosiński (rys.), Jean Van Hamme (scen.), „Western”, Warszawa 2001, Wydawnictwo Egmont Polska, s. 7, online-skills, CC BY 3.0
Kliknij na postać na ilustracji, żeby dowiedzieć się, jaki nastrój chciał wywołać Herman, używając w swoim komiksie monochromatycznych odcieni barwy zielonej.
RGIJYxvwp86Mr 1 Ilustracja interaktywna przedstawia komiks Hermana „Jeremiah. Noc na bagnach”. Ukazuje stojącego w centrum W centrum stoi młody mężczyzna z bronią w ręku, ubrany w moro. Skierowany jest w lewą stronę. Za nim pejzaż spowity jest mgłą. Na pierwszym planie znajduje się bagienna roślinność oraz pień drzewa. Na ilustracji dominują zielenie - od jasnej, do bardzo ciemnych, prawie czarnych.
Punkt 1:
Ilustracja interaktywna przedstawia komiks Hermana „Jeremiah. Noc na bagnach”. Ukazuje stojącego w centrum W centrum stoi młody mężczyzna z bronią w ręku, ubrany w moro. Skierowany jest w lewą stronę. Za nim pejzaż spowity jest mgłą. Na pierwszym planie znajduje się bagienna roślinność oraz pień drzewa. Na ilustracji dominują zielenie - od jasnej, do bardzo ciemnych, prawie czarnych.
Punkt 1:
Herman, „Jeremiah. Noc na bagnach”, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2002, s. 41, online-skills, CC BY 3.0
mbf29ddda9aca27f9_0000000000324 Podsumowanie Polecenie 1
Przyjrzyj się dziełom współczesnych artystów wykonanych różnymi technikami, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
RHrWyPXIlpd48 1 Ilustracja przedstawia obraz Andrzeja Kałuckiego pt. „Metamorfozy”. Na obrazie znajduje się zarys trzech postaci. Widoczne są od popiersia w górę. Tło jest siwe, postacie są czarne z czerwonymi punktami.
Andrzej Kałucki, „Metamorfozy”, 2005, szkło termoformowane, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1KciXkGuKI6w 1 Ilustracja przedstawia obraz Ireneusza Kopacza pt. „Ogród”. Na jasnobrązowym tle znajduje się kilka siwych kropek, fragment zapisanej kartki, siwa plama, srebrna plama i małe kółko z niebieskim środkiem, czerwoną obramówką i czerwonym samolocikiem.
Ireneusz Kopacz, „Ogród”, 2005, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R11MXvcLZ8IqN 1 Ilustracja przedstawia obraz Witolda Pochylskiego pt. „Notatnik Portretowy – zamyślenie – pozytyw – negatyw”. Na obrazie znajduje się osiem profili twarzy mężczyzny, w odcieniach zieleni.
Witold Pochylski, „Notatnik Portretowy – zamyślenie – pozytyw – negatyw”, 2000, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RPtlYpmickcg6 1 Ilustracja przedstawia obraz Joanny Chołaścińskiej pt. „Żywioły – Słońce 2”. Na obrazie znajduje się duże koło - Słońce w kolorze zgaszonej pomarańczy, na którym występują siwe plamy. Dookoła jest kremowo-brązowe tło.
Joanna Chołaścińska, „Żywioły – Słońce 2”, 2015, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RmXhJo5Lnp9iI 1 Ilustracja przedstawia obraz Piotra Gojowego pt. „Brama II”. Tło obrazu stanowią różnokolorowe kratki, tworzące bramę.
Piotr Gojowy, „Brama II”, 1990, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RAX9xy5HIMaZO 1 Ilustracja przedstawia obraz Witolda Pochylskiego pt. „Moja ulica”. Na kolorowym obrazie znajduje się fragment ulicy. Widoczne są niebieskie, fioletowe, zielone drzewa, żółte, niebieskie, brązowe, fioletowe samochody oraz pomarańczowe, brązowe budynki.
Witold Pochylski, „Moja ulica”, 2012, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1aFMF8JflR6T 1 Przedstaw problem monochromatyzmu jako terminu plastycznego. Podaj przykłady dzieł reprezentujących różne dziedziny sztuki.
Michał Rygielski, „Tang-Cha Beach”, 2003, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile Ćwiczenie 7
RFxiC7DWTTIDZ 1 Do dzieł dobierz autorów. Dzieła: „Most Waterloo w Londynie”. Możliwe odpowiedzi: 1. Pieter Bruegel Starszy. 2. Willem Claesz Heda, 3. Ernest Lawson, 4. Claude Monet; „Trzech żołnierzy”. Możliwe odpowiedzi: 1. Pieter Bruegel Starszy. 2. Willem Claesz Heda, 3. Ernest Lawson, 4. Claude Monet; „Zima nad rzeką". Możliwe odpowiedzi: 1. Pieter Bruegel Starszy. 2. Willem Claesz Heda, 3. Ernest Lawson, 4. Claude Monet; „Śniadanie w kamiennej niszy”. Możliwe odpowiedzi: 1. Pieter Bruegel Starszy. 2. Willem Claesz Heda, 3. Ernest Lawson, 4. Claude Monet.
Do dzieł dobierz autorów. Dzieła: „Most Waterloo w Londynie”. Możliwe odpowiedzi: 1. Pieter Bruegel Starszy. 2. Willem Claesz Heda, 3. Ernest Lawson, 4. Claude Monet; „Trzech żołnierzy”. Możliwe odpowiedzi: 1. Pieter Bruegel Starszy. 2. Willem Claesz Heda, 3. Ernest Lawson, 4. Claude Monet; „Zima nad rzeką". Możliwe odpowiedzi: 1. Pieter Bruegel Starszy. 2. Willem Claesz Heda, 3. Ernest Lawson, 4. Claude Monet; „Śniadanie w kamiennej niszy”. Możliwe odpowiedzi: 1. Pieter Bruegel Starszy. 2. Willem Claesz Heda, 3. Ernest Lawson, 4. Claude Monet.
Przyporządkuj reprodukcje dzieł do odpowiednich kategorii.
z szeroką gamą barwną, Ilustracja 2, z wąską gamą barwną, Ilustracja 5, Ilustracja 7, Ilustracja 1, Ilustracja 4, Ilustracja 6, monochromatyczne, Ilustracja 3
Źródło: online-skills.
static Ćwiczenie 7
Pokaż rozwiązanie Polecenie 2
Potrzebne będą: dwie kartki, farby plakatowe, pędzle
R1UqIZuMFTMyB 1 Korzystając z informacji uzyskanych podczas lekcji, opowiedz, w jaki sposób artyści wykorzystywali w swoich dziełach monochromatyzm.
Przybory, online-skills, CC by 3.0
Namaluj dwa razy ten sam motyw martwej natury. Pierwsza martwa natura powinna być pracą monochromatyczną. Wybierz jedną tonację kolorów, np. niebieską. Do malowania wprowadź również kolor czarny i biały. Mieszając wybrane kolory ze sobą, pokaż „paletę barw” w ujęciu monochromatycznym.
Druga martwa natura niech będzie pracą wielobarwną. Za pomocą całej dostępnej kolorystyki farb namaluj ten sam motyw martwej natury co poprzednio. Zwracaj szczególną uwagę na barwność nie tylko samych przedmiotów, lecz także na relacje barwne między nimi, jak również na cień. Ogranicz tu do minimum kolor czarny i biały.
mbf29ddda9aca27f9_0000000000373 Słownik pojęć Cykl Cykl
zespół dzieł, z których każdy stanowi samodzielną jednostkę, ale łączy się z innymi w nadrzędną całość kompozycyjną. encyklopedia.pwn.pl
Gama barwna Gama barwna
użycie do stworzenia dzieła wybranych kolorów z koła barw. Może być wąska lub szeroka. Wąska gama barwna to użycie sąsiadujących kolorów z fragmentu koła barw. Szeroka gama barwna to użycie kolorów z całego koła barw.
Pejzaż Pejzaż
w sztuce to dzieło, którego głównym tematem są rzeczywiste lub wyobrażone przez artystę widoki krajobrazu.
Płaskorzeźba Płaskorzeźba
inaczej relief, kompozycja rzeźbiarska wykonana na płycie kamiennej, drewnianej lub metalowej z pozostawieniem w niej tła.
Portret Portret
przedstawienie malarskie, rzeźbiarskie, graficzne lub rysunkowe wyglądu człowieka (modela). encyklopedia.pwn.pl
Scena religijna Scena religijna
przedstawienie, którego tematem jest scena związana z namysłem nad bóstwami, bogami (Bogiem) i życiem pośmiertnym, a także wydarzeń z historii i życia Kościołów.
Scena rodzajowa Scena rodzajowa
w malarstwie, grafice, rzeźbie wszelkie przedstawienie, którego tematem jest scena z życia codziennego, również sceny związane ze zwyczajami lub obrzędami [...].
Sepia Sepia
fotografia czarno‑biała zabarwiona ciemnobrunatnym barwnikiem. Obecnie także fotografia o charakterystycznym brązowym zabarwieniu, uzyskana przy użyciu programów komputerowych.
Sztukateria Sztukateria
dekoracja architektoniczna (figuralna lub ornamentalna) wykonana w stiuku, nakładana na ściany i elementy architektoniczne wnętrz, rzadziej elewacji. encyklopedia.pwn.pl
Martwa natura Martwa natura
kompozycja, głównie malarska lub rysunkowa, w której najczęściej ukazywane są nieożywione przedmioty dobrane ze względów kompozycyjno‑estetycznych lub symbolicznych.
Matryca Matryca
forma służąca do powielania odbitek, przykładowo może to być klocek drzeworytniczy czy płyta miedziorytnicza.
Monochromatyzm Monochromatyzm
stosowanie w malarstwie jednej barwy w różnych odcieniach. sjp.pwn.pl
En camaïeu En camaïeu
odmiana malarstwa monochromatycznego polegająca na stosowaniu kilku odcieni jednego koloru (imituje płaskorzeźbę na kamei). encyklopedia.pwn.pl
Grisaille Grisaille
malowidło jednobarwne naśladujące płaskorzeźbę.
Polichromia Polichromia
wielobarwne malowidła zdobiące powierzchnie rzeźb, ścian, sklepień.
Achromatyzm Achromatyzm
cecha, właściwość achromatycznych układów optycznych, polegająca na tym, że załamując światło nie rozkładają go na części składowe.
Źródło:
sjp.pwn.pl
mbf29ddda9aca27f9_0000000000450 Galeria dzieł sztuki
Przejdź do poprzedniej ilustracji
Przejdź do następnej ilustracji
R15Ymi6v3qAtf 1 Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia fragment obrazu Paola Uccella „Bitwa pod San Romano”. Ukazuje scenę walki wojsk, znajdujących się na koniach. W dłoniach trzymają lance. W tle znajdują się myśliwi polujący na zwierzęta. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: Monochromatycznie – co to znaczy?
Paolo Uccello, „Bitwa pod San Romano”, ok. 1435-1446, Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RxyQpZBxlMFmL 1 Ilustracja przedstawia obraz Claude’a Moneta „Most Waterloo w Londynie”. Ukazuje połyskujący od żółtych świateł most na Tamizie w gęstej mgle. odbijający się w tafli wody. Za nim widok przedstawia kominy fabryk. Obraz jest rozmyty, niewyraźny. Całe dzieło utrzymane jest w fioletowej tonacji.
Claude Monet, „Most Waterloo w Londynie”, 1903, Memorial Art Gallery, Rochester, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RnFt5yPgZd6Hn 1 Ilustracja przedstawia obraz Claude’a Moneta „Most Waterloo w Londynie”. Ukazuje most na Tamizie w gęstej mgle. odbijający się w tafli wody. Za nim widok przedstawia kominy fabryk. Obraz jest rozmyty, niewyraźny. Całe dzieło utrzymane jest w szarobłękitnej tonacji.
Claude Monet, „Most Waterloo w Londynie”, 1903, Ermitaż, Petersburg, Rosja, wikimedia.org, domena publiczna
R1KMCemomsDY5 1 Ilustracja przedstawia malarstwo ścienne w Château de Tanlay. Ukazuje wnętrze francuskiego zamku. Widoczna jest sala, w której ozdobienie sufitu naśladuje płaskorzeźbę. W szarym odcieniu przedstawione zostały elementy dekoracyjne. Ściana i sufit mają szary kolor. Sufit jest zdobiony namalowanymi ornamentami oraz przedstawieniami figuralnymi/ Na ścianach są namalowane wnęki z postaciami, a pomiędzy mini, w czworokątnych polach znajdują się malunki rycerskich zbroi.
Château de Tanlay, XVII w., Tanlay, Francja, wikimedia.org, CC BY 3.0
RbMFu3nFhSGJp 1 Ilustracja przedstawia obraz Salomona Konincka pt. „Uczony w swoim gabinecie”. Na obrazie znajduje się starszy mężczyzna w czarnym ubraniu. Siedzi on na krześle przy stole. Głowę opiera na dłoni.
Salomon Koninck, „Uczony w swoim gabinecie”, między 1635 a 1656, Rijksmuseum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
RoqvBe0nlc2yc 1 Ilustracja przedstawia obraz Vincenta van Gogha „Jedzący kartofle”. Ukazuje pięć osób siedzących przy stole i jedzących kartofle z jednego talerza. Postacie rozmawiają z sobą. Ich twarze są zdeformowane, pojawiają się na nich bruzdy, zmarszczki. Kobieta po prawej stronie jest smutna, ma pochyloną głowę. Nalewa do filiżanek kawę. Obraz utrzymany jest w ciemnej tonacji barwnej. Jedynym źródłem światła dla sceny jest niewielka lampa zawieszona nad stołem. Ściany wnętrza są brudne, krzywe, okna niewielkie.
Vincent van Gogh, „Jedzący kartofle”, 1885, olej na płótnie, Muzeum van Gogha, Amsterdam, Holandia wikimedia.org, domena publiczna
R1TgNMGWRBfJW 1 Ilustracja przedstawia obraz Rembrandta „Wieczerza w Emaus”. Ukazuje scenę we wnętrzu. zaczerpniętą z Ewangelii św. Łukasza, w której dwóch uczniów idących do miasta Emaus w pobliżu Jerozolimy spotyka się z Jezusem na wieczerzy, podczas której rozpoznaje Go. Jezus i uczniowie ukazani są w dolnej części obrazu. Siedzą przy stole, Jezus pośrodku z uduchowionym wyrazem twarzy. Do stołu podchodzi kobieta z tacą, na której niesie pożywienie. Stół pokryty jest białym obrusem. Pomieszczenie jest ciemne, masywne, kamienne ściany dekoruje łuk, znajdujący się za plecami Jezusa. W obrazie dominują czernie, ciemne brązy, brunatne zielenie oraz ciemne żółcienie.
Rembrandt Harmenszoon van Rijn, „Wieczerza w Emaus”, 1648, Louvre Museum, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
RhyhMF7KUIuF6 1 Ilustracja przedstawia obraz Pietera Bruegela Starszego „Trzech żołnierzy”. Ukazuje trzech żołnierzy, stojących w kręgu - każdy z nich zwrócony jest w inną stronę. Żołnierze są ubrani jak najemnicy, do zdobionych strojów mają doczepione u boku miecze. Odwrócony tyłem niesie duży bęben, przedstawiony frontalnie do widza gra na flecie, a zwrócony bokiem, spogląda do góry na trzymaną flagę. Kolorystyka obrazu utrzymana jest w jasnych brązach, beżach oraz czerni w tle.
Pieter Bruegel Starszy, „Trzech żołnierzy”, 1568, Frick Collection, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RGjsPy5RgVVXS 1 Ilustracja przedstawia obraz Willema Ukazuje martwą naturę ustawioną na stole we wnęce. Szklany, dekorowany kielich napełniony jest winem, na białym talerzu ułożone są oliwki. Na metalowej tacy leży plaster cytryny, obok leży nadkrojony jej owoc ze zwiniętą skórką., a spod niej wystaje rękojeść noża. Pomiędzy cytryna a kielichem leży przewrócona, złota patera. W obrazie dominują złote, brązowe i żółte barwy oraz czarne tło.
Willem Claesz Heda, „Śniadanie w kamiennej niszy”, National Gallery of Denmark, Kopenhaga, Dania, wikimedia.org, domena publiczna
RqQtMhWhaePji 1 Ilustracja przedstawia obraz „Zwiastowanie” nieznanego autora. Ukazuje klęczącą Marię, której modlitwę przerywa Archanioł Gabriel, przybyły z nowiną o poczęciu Chrystusa. Znajdująca się w arkadzie przedsionka Maria odwraca się w stronę zawieszonego w powietrzu Gabriela. On błogosławi ją prawą ręką, a w lewej trzyma szarfę z napisem. W tle, za murem znajduje się widok na górzysty pejzaż. Nad głową Gabriela unosi się mały aniołem z krzyżem. W lewym rogu rosną lilie, za nimi niezapominajki. Obraz utrzymany jest w szarościach.
Autor nieznany, „Zwiastowanie”, XVI w., Bergen Kunstmuseum, Bergen, Norwegia, wikimedia.org, domena publiczna
RzP7gSA3TIDHX 1 Ilustracja przedstawia „Autoportret” Rafaela Santiego. Ukazuje postać została bokiem, z półprofilu, kierującą wzrok w kierunku patrzącego. Ubrany jest w ciemny strój, na głowie ma także ciemny beret. Rafael ma długie włosy, owalna twarz jest poważna. Wraz z szyją odcina się od ciemnej plamy włosów i również dość ciemnego tła koloru brązowego.
Rafael Santi, „Autoportret”, ok. 1506, Galleria degli Uffizi, Florencja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
R1eKPNM349X4O 1 Ilustracja przedstawia obraz Ernesta Lawsona pt. „Zima nad rzeką". Na obrazie widzimy łąkę nad rzeką. Na łące stoją dwie łódki, trawa pokryta jest śniegiem. Za rzeką widać w oddali budynki. Rzeka i budynki są przedstawione niewyraźnie, jakby za mgłą.
Ernest Lawson, „Zima nad rzeką”, 1907, Whitney Museum of American Art, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RH3ZzKVf1Ra4Y 1 lustracja przedstawia obraz Willema Claesza Hedy „Martwa natura z ostrygami, kielichem, cytryną i srebrną misą”. Ukazuje stół nakryty zielonym obrusem z ustawioną na nim martwą naturą. Po lewej stronie na talerzu lezą ostrygi, za nim potłuczony przezroczysty kielich. Pośrodku, w dekoracyjnym kielichu znajduje się wino. Na brzegu stołu na talerzu leży obrana cytryna ze zwisającą skórką i orzechem oraz opiera się przewrócona, czara ze srebra. . Zza czary wyłania się szklanka napełniona piwem. Kompozycję uzupełniają rozrzucone na stole orzechy włoskie. Tło jest utrzymane w odcieniach zieleni.
Willem Claesz Heda, „Martwa natura z ostrygami, kielichem, cytryną i srebrną misą”, 1634, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
Rj3GvJ4UGtQEy 1 Ilustracja przedstawia obraz Sesshû Touyou „Widok na Ama-no-Hashidate”. Wykonane tuszem dzieło ukazuje pejzaż ujęty z góry. W centrum pracy znajdują się charakterystyczny biały piaskowiec i sosny oraz budynki świątyni Chion-ji, nimi znajduje się Morze Aso, na którego dalekim brzegu stoi miasto Fuchû z zatłoczonymi świątyniami. Nad tą rozległą scenerią góruje potężna góra, w której znajduje się Świątynia Nariai-ji z zabudowaniami. Na pierwszym planie znajduje się zatoka Miyazu. Monochromatyczne dzieło utrzymane jest w brunatnych szarościach.
Sesshû Touyou, „Widok na Ama-no-Hashidate”, ok. 1501-1506, Muzeum Narodowe w Kioto, Kioto, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
RagTY97DyXVh9 1 Ilustracja przedstawia obraz Sesshû Touyou „Pejzaż zimowy”. Ukazuje krajobraz górski w okresie zimy. U podnóża gór stoją charty i świątynia. Strzeliste góry oddane są łamaną linią. Większość linii konturowych - wzgórz, świątyni, drzew i postaci ludzkiej - jest ciężka i ciemna, nierówna i postrzępiona. Malarz buduje drzewa, wzgórza i góry prawie wyłącznie z krótkich, prostych linii o różnej grubości. Ponadto linie wzgórz prawie wszystkie mają kąt czterdziestu pięciu stopni. W całej kompozycji dominuje jedna gruba, ciemna linia, która biegnie pionowo w dół obrazu, na lewo od środka. Przestrzeń po jej prawej stronie jest wypełniona kolczastą siatką złożoną z krótkich linii, które są w większości poziome i pionowe, wzmacniając krystaliczny ton lodowatej zimy.
Sesshû Touyou, „Pejzaż zimowy”, koniec XV w. - początek XVI w., Muzeum Narodowe w Tokio, Tokio, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
R14J3ePT7iZ6v 1 Ilustracja przedstawia obraz Sesshû Touyou „Pejzaż jesienny”. Ukazuje krajobraz górski w okresie jesieni. U podnóża gór znajduje się świątynia. Większość linii konturowych - wzgórz, świątyni, drzew jest ciężka i ciemna. Malarz buduje drzewa, wzgórza i góry prawie wyłącznie z krótkich, prostych linii o różnej grubości. Po prawej stronie sterczą namalowane krótkimi liniami iglaste drzewa. Za nimi bardziej płynna linia wyznacza krawędzie zamku z dużą ilością okien, zaznaczonych pionowymi muśnięciami pędzla. Jednolite, szare niebo oddaje nastrój jesieni.
Sesshû Touyou, „Pejzaż jesienny”, koniec XV w. - początek XVI w., Muzeum Narodowe w Tokio, Tokio, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
R102SZGiREOWA 1 Ilustracja przedstawia obraz Sesshû Touyou „Haboku-Sansui”. Jest to abstrakcyjne dzieło, ukazujące pejzaż. Z niezdefiniowanych form wyłania się sugestia mglistych gór w tle. Na pierwszym planie są klify i krzewy oraz trójkątna linia dachu z pionowymi liniami tworzącymi ogrodzenie. Poniżej dzieło zawiera płaską powierzchnię akwenu, z dwoma osobami po prawej w łodzi wiosłowej.
Sesshû Touyou, „Haboku-Sansui”, 1495, Muzeum Narodowe w Tokio, Tokio, Japonia, wikimedia.org, domena publiczna
Rmww2R3M855E3 1 Ilustracja przedstawia płaskorzeźbę polichromowaną wielobarwną. Jest to fragment ściany kościóła Joannitów. Składa się z trzech scen. Pierwsza przedstawia zabudowę miasta, druga mężczyzn i rycerzy, jeden z nich trzyma latarnię, trzecia przedstawia rycerzy i zakonnika z sakiewką.
Grupa rzeźbiarska, kościół Joannitów, Kłodzko, Polska, wikimedia.org, CC BY 3.0
R4ZZvHuNXMCvK 1 lustracja przedstawia pracę Louise'a Nevelsona „Big Black”. Ukazuje ułożone pod ścianą pudełka, wypełnione drewnianymi odpadkami: listwami, kołkami, wrzecionami i częściami mebli. Całość pokryta jest czarną farbą. Całość tworzy jednolitą, geometryczną konstrukcję, na którą składają się liczne proste linie i krzywizny.
Louise Nevelson, „Big Black”, 1963, MoMa, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, CC BY 2.0
RKXJVnZbxNrS8 1 Ilustracja przedstawia witraż Anny Koli. Ukazuje akt mężczyzny z pochyloną głową i skrzydłami. W tle znajdują się abstrakcyjne, nieregularne kształty. Witraż wykonany jest w szarościach i jasnych brązach.
Anna Kola, „Bez tytułu”, 1999, witraż, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1a3EDJ0hw78C 1 Ilustracja przedstawia pracę Andrzeja Kałuckiego „Opętanie”. Ukazuje pomarańczową głowę mężczyzny zamontowaną pomiędzy dwiema taflami czerwonego szkła. Za głową znajdują się paski z blachy, które są zamieszczone również z prawej strony tafli szkła, a także pod postacią.
Andrzej Kałucki, „Opętanie”, 2006, szkło termoformowane, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
Rq5Hmu3aZAYDP 1 Ilustracja przedstawia witraż „Szachista”. Ukazuje mężczyznę grającego w szachy. Naprzeciwko niego znajduje się kobieta w dworskim stroju. Ma na sobie długą, wysoko przewiązaną suknię, wysokie nakrycie głowy. Mężczyzna ma na sobie dekoracyjną czapkę i luźny żakiet. Wnętrze pomieszczenie ujęte jest perspektywicznie. Po obu stronach znajdują się okna. Na brzegach boazerii siedzą figurki małpek. Całość utrzymana jest w ugrach i ochrach.
Autor nieznany, „Szachista”, XV w., Musée de Cluny, Paryż, Francja, wikimedia.org, CC BY 2.0
RaTmxRaK7cmtW 1 Ilustracja przedstawia druk cyfrowy Izabelli Retkowskiej pt. „Interferencje_16_d0”. Na fotografii znajdują się poziome czarno-szare paski.
Izabella Retkowska, „Interferencje_16_d0”, 2016, druk cyfrowy, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
Rs2g6rDwpLRDW 1 Ilustracja przedstawia linoryt Jakuba Jaszewskiego „Stacja Solaris”. Ukazuje abstrakcję o skomplikowanych układach czarnych, białych i szarych, falujących w różnych kierunkach linii. Na ilustracji po lewej stronie znajduje się czarna plama o nieregularnym kształcie.
Jakub Jaszewski, „Stacja Solaris”, 2017, linoryt, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
R1QCx9QOodDDt 1 Ilustracja przedstawia suchoryt Marka Zajki „Rozkład pana Staszka gwałtownie postępuje”. Ukazuje czarne linie o nieregularnych układach, nachodzące na siebie i wzajemnie się przenikające pod różnymi kierunkami. W centrum pracy i w górnej części linie zagęszczają się. Na linorycie znajdują się także białe i obwiedzione czarnym konturem: napisy, znaki interpunkcyjne, ukośny nawias oraz strzałka.
Marek Zajko, „Rozkład pana Staszka gwałtownie postępuje”, z cyklu „Studium Pewnej Choroby”, 2009, online-skills, CC BY 3.0
R1WwwOGiUlmbO 1 Ilustracja przedstawia grafikę Marka Zajki „C orange”. Ukazuje pomarańczowo-czerwone plamy, zamieszczone po lewej i prawej stronie.Pomiędzy nimi znajduje się biała część, wypełniona poziomymi, łukowatymi liniami, odchodzącymi od plamy po lewej stronie. Linie urywają się pośrodku.
Marek Zajko, „C orange”, 2016, wklęsłodruk, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RD1bk9npEqDbV 1 Ilustracja przedstawia grafikę wielobarwną Marka Zajko pt. „A dust”. Na fotografii znajduje się jasnopomarańczowe tło z różowymi plamami.
Marek Zajko, „A dust”, 2016, wklęsłodruk, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
RPlxjJKnsaaJc 1 Ilustracja przedstawia obraz Vincenta van Gogha pt. „Pole z dwoma postaciami”. Na obrazie znajduje się fragment pola. Na polu są kobieta oraz mężczyzna. Obraz jest czarno-biały.
Vincent van Gogh, „Pole z dwoma postaciami”, 1882, kolekcja prywatna, wikimedia.org, domena publiczna
Rq4p0K4g8bgDL 1 Ilustracja przedstawia obraz Vincenta van Gogha pt. „Portret starego mężczyzny w cylindrze”. Na obrazie znajduje się starszy mężczyzna w ciemnym ubrniu i cilindrze na głowie.
Vincent van Gogh, „Portret starego mężczyzny w cylindrze”, 1881, Van Gogh Museum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
RziQjymytSGQQ 1 Ilustracja przedstawia obraz Vincenta van Gogha pt. „Trzy ręce, dwie trzymające widelec”. Na obrazie znajdują się trzy męskie dłonie. W dwóch z nich znajdują się widelce.
Vincent van Gogh, „Trzy ręce, dwie trzymające widelec”, 1883, Stedelijk Museum, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
Rzv6JQIT1v0bs 1 Ilustracja przedstawia czarno-białą fotografię Jakuba Wawrzaka. Ukazuje widok na miasto z lotu ptaka. Fotografia wykonana jest pod niewielkim kątem, dlatego widoczne są i dachy, i fasady budowli.
Jakub Wawrzak, fotografia, 2015, online-skills, CC BY 3.0
RHxGFqivyJ0q6 1 Ilustracja przedstawia fotografię Hansa Schneidera wykonaną w sepii. Ukazuje widok na rzekę oraz budynki znajdujące się u jej brzegu. Po wodzie łódkami płyną ludzie. Przy brzegu zacumowane są inne łodzie. Rzekę od budynków oddziela kamienny mur.
Hans Schneider, fotografia, 1958, wikimedia.org, CC BY 3.0
RqsFOqc4YPD4A 1 Ilustracja przedstawia fotografię Anny Koli "Ćma". Ukazuje fragment oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem łopatkami.
Anna Kola, „Ćma”, 2017, online-skills, CC BY 3.0
RXvtaDtbISiEb 1 Ilustracja przedstawia fragment fotografię Anny Koli "Nietoperz ". Ukazuje fragment oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem łopatkami.
Anna Kola, „Nietoperz”, 2017, online-skills, CC BY 3.0
R1Brg3aX5iXUt 1 Ilustracja przedstawia fotografię Anny Koli "Ptak". Ukazuje fragment delikatnie oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem łopatkami.
Anna Kola, „Ptak”, 2017, online-skills, CC BY 3.0
R1ChgVXv3zm9V 1 Ilustracja przedstawia komiks Grzegorza Rosińskiego oraz Jeana Van Hamme pt. „Western”. Przez las wędruje bryczka z końmi, którą jadą dwie postacie. Po lewej stronie, przed polaną stoi chata. Osoby w powozie rozmawiają, co sugerują dymki z tekstem. Komiks wykonany jest akwarelą z podkreślonymi na czarno liniami konturowymi. Na ilustracji dominują brązy, zielenie i beże.
Grzegorz Rosiński (rys.), Jean Van Hamme (scen.), „Western”, Warszawa 2001, Wydawnictwo Egmont Polska, s. 7, online-skills, CC BY 3.0
RWjfqggtSeCFC 1 Ilustracja przedstawia obraz Hermana pt. „Jeremiah. Noc na bagnach”. Na obrazie znajduje się mężczyzna na bagnach. W ręku trzyma broń.
Herman, „Jeremiah. Noc na bagnach”, Warszawa 2002, Wydawnictwo Amber, s. 41, online-skills, CC BY 3.0