Monografia liczby 3

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna liczbę i cyfrę 3,

  • zna różne aspekty liczby 3,

  • zna „kolorowe liczby” od 1do 3.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi pisać cyfrę 3,

  • potrafi porównywać liczebność zbiorów,

  • potrafi posługiwać się biegle „kolorowymi liczbami” ,

  • potrafi przeliczać przedmioty w zakresie 3 ,

  • potrafi pracować samodzielnie,

  • potrafi logicznie myśleć.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna,

  1. Środki dydaktyczne

Kolorowe liczby, kolorowa kreda, emblematy grzybków, jabłek , gruszek , cyfry: 1, 2 , 3, podręcznik z ćwiczeniami, zeszyty, zagadki.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Nauczyciel wraz z uczniami przypomina wiadomości o zbiorach. Uczniowie podają przykłady zbiorów o liczebności 1 i 2 z otoczenia. Następnie rysują na tablicy zbiory o liczebności 1 i 2. Zadanie kolejne polega na dorysowywaniu brakujących elementów do podanych zbiorów, aby były w nich po dwa elementy (załącznik 1).

  1. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel umieszcza na tablicy magnetycznej jeden emblemat gruszki i otacza go pętlą za pomocą kolorowej kredy. Obok tworzy w ten sam sposób zbiór złożony z dwóch jabłek oraz zbiór złożony z trzech grzybków. Uczniowie podchodzą do tablicy i umieszczają pod dwoma pierwszymi zbiorami liczby: 1 i 2. Następnie porównują różnicowo zbiór jabłek i grzybków. Dochodzą do wniosku, że grzybków jest o jeden więcej i pod trzecim zbiorem zapisują: 2+1. Nauczyciel mówi, że liczba większa o jeden od 2, to jest 3 i umieszcza ją pod odpowiednim zbiorem (załącznik 2).

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy cyfrę 3. Uczniowie przyglądają się i piszą cyfrę 3 palcem w powietrzu, gumką na ławce.

  3. Uczniowie otwierają zeszyty i malują zbiór grzybków, a pod nim piszą cyfrę 3.

  4. Przerwa śródlekcyjna – dzieci maszerują między ławkami, udają, że są w lesie. Nasłuchują odgłosów dochodzących z lasu. Zabierają koszyki i zbierają grzyby. Schylają się, wrzucają grzyby do koszyka. Od czasu do czasu podskakują i próbują zerwać z drzewa liść.

  5. Uczniowie na polecenie nauczyciela otwierają ćwiczenia i wykonują zadania na stronie 33 i 34 ( praca samodzielna pod okiem nauczyciela ). Nauczyciel czyta i tłumaczy kolejne polecenia, w razie potrzeby pomaga uczniom w wykonaniu poszczególnych poleceń.

  1. Faza podsumowująca

Uczniowie rozkładają na ławkach kolorowe liczby. Na polecenie nauczyciela pokazują klocek 1, potem 2. Następnie łączą obydwa klocki ze sobą i szukają klocka odpowiadającego ich łącznej długości, czyli klocka 3. Teraz nauczyciel podaje na przemian liczby: 1, 2, 3, w różnej kolejności a uczniowie podnoszą do góry odpowiadające im klocki. Potem z klocków 1,2 i 3 układają kolorowy dywanik. Na zakończenie prowadzący czyta zagadki (załącznik 3), a uczniowie rozwiązują je.

  1. Bibliografia

  1. Faliszewska J., Ja i moja szkoła. Podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego dla klasy pierwszej, cz. 2, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2003.

  2. Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna Wydawnicza PW „MAC” S.A., Kielce 1997.

  1. Załączniki

  1. Zbiory utworzone na tablicy

załącznik 1.

RICA2FXuWY4uV
  1. Zbiór 3 – elementowy

załącznik 2.

RdIGHTBFScwGc
  1. Zagadki

załącznik 3.

1. Jaka to jest cyfra ?

Ptaki ją rysują,

Gdy do ciepłych krajów

Od nas odlatują. (3)

2. My wszystkiego mamy trzy

Ach, jak wesoło mieć trzy boki i trzy kąty.

Trzy wierzchołki także mamy

I pracując na trzy fronty,

Każdej pracy radę damy. (trójkąty)

  1. Nie wszystkie dzieci mnie lubią

I spotyka mnie krytyka,

Chociaż uczę myśleć, liczyć.

Kłaniam się ………

(matematyka)

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

R17GTzpx1qJen

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 122.37 KB w języku polskim
R1Xaa5j0j3opz

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 32.50 KB w języku polskim