Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Instalacja i uruchamianie urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych zgodnie z instrukcją obsługi

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Montaż urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych

GRAFIKA INTERAKTYWNA

1

Spis treści

2

Schemat przykładowej infrastruktury IT w placówce medycznej z Działem Diagnostyki Obrazowej

R1epPyhVdq3Ej1
Ilustracja zatytułowana jest Infrastruktura IT w placówce medycznej z Działem Diagnostyki Obrazowej. Przedstawia w schematyczny sposób połączenie sieci LAN działu diagnostyki obrazowej z ogólną siecią LAN szpitala. Z sieci LAN za pomocą systemu HIS wysyłane są do sieci diagnostyki obrazowej zlecenia oraz przyjmowane są dane z badań i obrazy. Sieć LAN działu diagnostyki obrazowej składa się z kilku systemów, które łączą aparaty diagnostyki obrazowej z drukarkami, komputerami i stacjami roboczymi oraz lekarskimi stacjami diagnostycznymi. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio, a w przypadku jednego punktu dodatkowo w ramce umieszczone są zdjęcia.
  1. Infrastruktura IT
    Tekst
    Zespół komponentów potrzebnych do funkcjonowania usług i środowisk informatycznych. Infrastrukturę tworzy zarówno sprzęt informatyczny, jak i jego oprogramowanie.
  2. Sieć LAN
    Tekst
    Sieć LAN, czyli z angielskiego Local Area Network – strukturalna instalacja sieci lokalnej, obejmująca całość lub część budynku szpitala bądź przychodni. Pracują w niej serwery i stacje robocze obsługujące rejestrację, gabinety lekarskie, laboratoria oraz administrację.
  3. System HIS
    Tekst
    Szpitalny System Informacyjny HIS, czyli z angielskiego Hospital Information System – system informatyczny obsługujący procesy produkcyjne i biznesowe w szpitalu lub przychodni. Realizuje funkcje związane z planowaniem terminów i miejsc realizacji usług oraz przyjęciem i rozliczeniem pacjenta. System obsługuje dodatkowo laboratoria analityczne, działy diagnostyki obrazowej oraz gabinety lekarskie, poradnie i szpitale w zakresie świadczenia w nich usług medycznych i tworzenia dokumentacji medycznej. System dysponuje interfejsem wymiany danych z urządzeniami diagnostycznymi oraz innymi systemami dziedzinowymi, zgodnym ze standardem HL7.
  4. Stacja robocza HIS i RIS
    Tekst
    Komputer o wysokiej wydajności, umożliwiający dostęp do systemów RIS i HIS. Jest podstawowym elementem stanowiska roboczego dla technika specjalisty, lekarza, rejestratorki lub pielęgniarki.
  5. System RIS
    Tekst
    Radiologiczny System Informacyjny RIS, czyli z angielskiego Radiology Information System – system informatyczny przeznaczony do obsługi procesów produkcyjnych w Dziale Diagnostyki Obrazowej. Jest zintegrowany z systemem HIS w zakresie przyjmowania zleceń na badania obrazowe oraz przekazywania informacji zwrotnej, czyli danych powstających w efekcie wykonywania badań, istotnych zarówno w kontekście medycznym, jak i biznesowym. Realizuje również funkcje związane z tworzeniem dokumentacji zewnętrznej dla pacjentów, takie jak przygotowywanie i wypalanie płyt CD lub DVD z obrazami i tekstami opisów w wersji elektronicznej.
  6. DICOM
    Tekst
    Obrazowanie cyfrowe i komunikacja w medycynie DICOM, czyli z angielskiego Digital Imaging and Communications in Medicine – globalny standard komunikacji i zarządzania informacjami z obrazowania medycznego oraz powiązanymi z nimi danymi medycznymi. DICOM jest najczęściej używany do przechowywania, wymiany i przesyłania obrazów medycznych, umożliwiając integrację różnych systemów i urządzeń do obrazowania medycznego, takich jak skanery, serwery, stacje robocze, drukarki, sprzęt sieciowy oraz systemy archiwizacji i komunikacji obrazów (PACS) wielu producentów. Standard zawiera definicję formatu pliku i protokół komunikacji sieciowej, który wykorzystuje protokół TCP/IP do komunikacji między systemami.
  7. System PACS
    Tekst
    System archiwizacji obrazu i komunikacji PACS, czyli z angielskiego Picture Archiving and Communication System – system informatyczny przeznaczony do archiwizowania i udostępniania danych obrazowych z badań wykonywanych za pomocą urządzeń diagnostycznych. Zapewnia dostęp do wszystkich obrazów zapisanych w trakcie badań. Współpracuje z cyfrowymi urządzeniami wyposażonymi w interfejs wymiany danych zgodny ze standardem DICOM. System współpracuje z przeglądarkami DICOM umożliwiając przeglądanie obrazów w sieci poprzez serwer pośredniczący oraz umożliwia integrację modułu z systemem HIS.
    System IntraPACS optymalizuje wykorzystanie zasobów sprzętowych poprzez przeniesienie części najstarszych danych z archiwów online do archiwów długoterminowych. Dostęp do obu typów archiwów powinien być automatyczny.
    Główne funkcje systemu:
    • automatyczna archiwizacja obrazów badań i ich opisów,
    • obsługa zewnętrznych macierzy NAS,
    • wykonywanie kopii bezpieczeństwa,
    • autorouting – funkcja automatycznego przesyłania obrazów na wybrane stacje lekarskie,
    • system uprawnień – ograniczenie dostępu do danych określonym stacjom roboczym,
    • obsługa duplikatorów CD/DVD – umożliwienie podłączenia odpowiednich robotów nagrywających płyty CD/DVD,
    • skalowalność – możliwość rozłożenia systemu na kilku serwerach w celu dostosowania się do zwiększonego obciążenia generowanego przez transmisję obrazów z urządzeń.
  8. Serwer PACS pośredniczący
    Tekst
    Serwer PACS pośredniczący – serwerowa warstwa pośrednicząca pomiędzy webowymi aplikacjami przeglądarek DICOM a urządzeniami diagnostycznymi.
  9. Urządzenia do obrazowania zgodne ze standardem DICOM
    Ilustracja
    Składa się z pięciu zdjęć, przedstawiających obrazowanie za pomocą różnych urządzeń. Pierwsze zdjęcie to rentgen dłoni. Na czarnym tle widać biały zarys dłoni i wyraźnie zobrazowane kości. Drugie zdjęcie przedstawia pierś prześwietloną za pomocą mammografu. Kolejne zdjęcie przedstawia obraz z ultrasonografu, na którym widoczny jest płód. Na czwartym zdjęciu są obrazy głowy wykonane za pomocą tomografu komputerowego. Ostatnie zdjęcie przedstawia kolorowy przekrój głowy wykonany za pomocą rezonansu magnetycznego.
    Tekst
    • Aparat RTG – urządzenie wykorzystujące promieniowanie rentgenowskie, stosowane do prześwietlania tkanek. Zdjęcie rentgenowskie prawej ręki.
    • Mammograf – urządzenie stosowane do badania piersi u kobiet, wykorzystujące promieniowanie rentgenowskie. Zdjęcie kobiecej piersi wykonane mammografem.
    • Aparat USG – urządzenie wykorzystujące ultradźwięki do nieinwazyjnej metody diagnostyki obrazowej. Zdjęcie USG.
    • Tomograf komputerowy – urządzenie wykorzystujące technologie komputerowe i promieniowanie rentgenowskie do tworzenia przekrojowych obrazów ciała. Tomograf mózgu.
    • Rezonans magnetyczny – aparat do nieinwazyjnej metody uzyskiwania obrazów wnętrza ciała, wykorzystujący silne pole magnetyczne, fale radiowe oraz techniki komputerowe. Rezonans magnetyczny mózgu.
  10. Komputer sterujący robotem
    Tekst
    Komputer, na którym zainstalowane jest oprogramowanie sterujące specjalistycznym sprzętem do:
    • wypalania i drukowania płyt;
    • drukowania etykiet;
    • automatycznego wstrzykiwania kontrastu.
  11. Stacja robocza HIS i RIS
    Tekst
    Komputer o wysokiej wydajności, umożliwiający dostęp do systemów RIS i HIS. Jest podstawowym elementem stanowiska roboczego dla technika specjalisty, lekarza, rejestratorki lub pielęgniarki.
  12. Lekarska stacja diagnostyczna
    Tekst
    Komputer o zasobach sprzętowych wystarczających do oceny badań specjalistycznych i ogólnodiagnostycznych, posiadający co najmniej dwa monitory diagnostyczne o dużej rozdzielczości oraz oddzielny monitor dialogowy. Jest na nim zainstalowane oprogramowanie klienckie systemu RIS, zintegrowane z systemem pośredniczącym – wybranie badania w systemie RIS umożliwia automatyczne otwarcie obrazów diagnostycznych.
Wykonywanie robót montażowych urządzeń medycznych pracujących w sieciowych systemach informatycznych
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Komputerowa spirometria

4

Przepływomierz (pneumotachograf)

R1SCAU6ZvPe5M1
Ilustracja zatytułowana jest Przepływomierz, czyli inaczej pneumotachograf. Przedstawia spirometr. Jest to urządzenie złożone z rączki i niewielkiej tuby w górnej części. Pod tubą znajduje się przycisk. Na końcu rączki podłączony jest przewód, służący do połączenia urządzenia z komputerem. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Spirometr
    Tekst
    Spirometr służy do wykonywania nieinwazyjnych badań pojemności płuc. Spirometria może być prowadzona z użyciem np. oprogramowania BTL CardioPoint-Spiro. Jest to system do badań spirometrycznych. W jego skład wchodzi oprogramowanie oraz nowoczesny przepływomierz podłączany bezpośrednio do komputera. Oprogramowanie daje możliwość porównania badań, konfiguracji raportu końcowego oraz możliwości wymiany danych pomiędzy komputerami w sieci.
Przepływomierz (pneumotachograf)
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Połączenie przepływomierza (pneumotachograf) BTL Spiro z komputerem

RlmTSUM3S5ZaL1
Ilustracja zatytułowana jest Połączenie przepływomierza, czyli inaczej pneumotachografu BTL Spiro z komputerem. Składa się z dwóch zjęć. Pierwsze przedstawia spirometr. Jest to urządzenie złożone z rączki i niewielkiej tuby w górnej części. Pod tubą znajduje się przycisk. Na końcu rączki podłączony jest przewód, służący do połączenia urządzenia z komputerem. Na drugim zdjęciu spirometr połączony jest z jednostką centralną komputera stacjonarnego. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio, a w jednym przypadku z dodatkowym zdjęciem.
  1. Komputer
    Tekst
    Komputer, do którego będzie podłączony przepływomierz musi mieć zainstalowane odpowiednie oprogramowanie, na przykład BTL CARDIOPOINT-SPIRO oraz być podłączony i skonfigurowany z siecią wewnętrzną LAN placówki medycznej.
  2. Przepływomierz
    Ilustracja
    Zdjęcie przedstawia przewód, który z jednej strony zakończony jest końcówką USB, a z drugiej złączem RS232.
    Tekst
    Pneumotachograf nie jest zakończony końcówką USB, więc potrzebna jest przejściówka z RS232.
  3. <Tekst
    Tekst Przed oddaniem urządzenia do użytku serwisant powinien:
    • połączyć przepływomierz z komputerem,
    • wykonać badanie DEMO,
    • przypisać numer ID pacjenta DEMO,
    • sprawdzić, czy wyniki badania są prawidłowo eksportowane do systemu informatyki medycznej w placówce i czy są dostępne z innego komputera, na przykład lekarza lub rejestracji,
    • przeszkolić personel placówki medycznej,
    • przekazać dokumenty urządzenia, to jest Instrukcję obsługi, Protokół przekazania, kartę gwarancyjną, Paszport Techniczny.
  4. Konfiguracja ustawień parametrów pracy BTL‑spiro
    Tekst
    Przed pierwszym użyciem przepływomierza konieczne jest przeprowadzenie pierwszej kalibracji. Kolejne kroki postępowania przy kalibracji opisane są szczegółowo w instrukcji obsługi. Pierwszą kalibrację wykonuje się w trybie demonstracyjnym.
    Wyniki kontroli kalibracji można zapisać, wydrukować je lub skopiować do schowka i wkleić je do dowolnego programu archiwizacyjnego, jako tekst.
Połączenie przepływomierza (pneumotachograf) BTL Spiro z komputerem
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Bezprzewodowe EKG

7

BTL FLEXI - bezprzewodowe EKG

RBxoyYjioCS6f1
Ilustracja zatytułowana jest BTL Flexi - bezprzewodowe EKG. Przedstawia BTL Flexi, czyli mobilne urządzenie do badania elekrokardiograficznego. Do urządzenia przyłączone są dwie wiązki przewodów zakończonych elektrodami oznaczonymi literami i różnymi kolorami. Na wyświetlaczu urządzenia znajdują się informacje dotyczące rytmu pracy serca w formie wykresów oraz informacja o pulsie i menu. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. BTL Flexi
    Tekst
    BTL Flexi jest mobilnym aparatem EKG, BTL Flexi wysyła wykonane badania bezprzewodowo przy użyciu sieci WIFI do platformy kardiologicznej BTL CardioPoint, która umożliwia integrację ze szpitalnymi systemami informatycznymi, czyli HIS, gdzie wszystkie dane mogą być udostępniane innym użytkownikom w sieci. BTL Flexi można skonfigurować w dwóch trybach: Hotspot oraz WiFi.
BTL FLEXI - bezprzewodowe EKG
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

BTL Flexi - konfiguracja w trybie Hotspot

RrKZYNt0VFYoI1
Ilustracja zatytułowana jest BTL Flexi - konfiguracja w trybie Hotspot. Przedstawia zbliżenie na ekran elektrokardiografu BTL Flexi. Na ekranie znajdują się informacje dotyczące konfiguracji połączenia w trybie Hotspot. Po prawej stronie widoczny jest fragment laptopa. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Komputer musi być podłączony i skonfigurowany z siecią wewnętrzną LAN lub siecią WiFi placówki medycznej.
  2. Hotspot – bezpośrednie połączenie z komputerem, inaczej jednostką centralną:
    1. uruchomienie urządzeń,
    2. odnalezienie na liście dostępnych/wykrytych sieci WiFi tę o nazwie Flexi z numerem seryjnym,
    3. wybranie i połączenie z tą siecią za pomocą domyślnego hasła 12345678
    Urządzenie będzie połączone i gotowe do pracy z programem BTL CardioPoint.
BTL Flexi - konfiguracja w trybie Hotspot
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

BTL Flexi - konfiguracja w trybie WiFi

RLxsTUSUrvHrC1
Ilustracja zatytułowana jest BTL Flexi - konfiguracja w trybie WiFi. Przedstawia zbliżenie na ekran laptopa. Na ekranie widoczny jest pulpit komputera z otwartym menu sieci bezprzewodowej. Komputer połączony jest z zabezpieczoną siecią poradnia. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Komputer, czyli inaczej jednostka centralna, na której zainstalowane jest oprogramowanie BTL CardioPoint musi mieć dostęp do sieci WiFi lub sieci LAN w placówce, mówiąc inaczej musi być w niej „widoczny”, ponieważ pełni rolę serwera dla BTL Flexi, które będzie szukało go w sieci.
    Pod opisem znajduje się zdjęcie przedstawiające schemat połączenia urządzenia BTL Flexi z siecią WiFi i komputerem. Za pomocą routera oba urządzenia mogą połączyć się z tą samą siecią.
  2. Konfiguracja na początku wygląda podobnie jak w trybie Hotspot, a następnie: uruchamiane jest oprogramowanie BTL CardioPoint, a w nim konfigurator połączenie BTL Flexi; uzupełnienie wymaganego pola – nazwy sieci WiFi, typ zabezpieczeń, hasło do sieci oraz wprowadzenie adresu IP komputera bądź jego nazwy; zatwierdzenie konfiguracji. Urządzenie uruchomi się ponownie z nowymi ustawieniami w trybie WiFi i będzie gotowe do pracy.
BTL Flexi - konfiguracja w trybie WiFi
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Aktywowanie aparatu EKG w programie BTL

RvKIqe87oo0Sg1
Ilustracja zatytułowana jest Aktywowanie aparatu EKG w programie BTL. Przedstawia zrzut ekranu okna programu BTL. W górnej części okna znajduje się rozwijane menu służące do wyświetlania i konfigurowania różnych ustawień oprogramowania. Po lewej stronie znajduje się menu nawigacyjne. W centralnej części jest tabela, w której mogą wyświetlać się dane zapisanych w programie pacjentów. W centralnej części otwarte jest dodatkowe okno z listą połączonych z komputerem aparatów EKG. W dolnej części okna znajdują się ikony służące do tworzenia nowych wpisów w programie. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. W obu przypadkach konfiguracji - Hotspot i WiFi - konieczne jest aktywowanie aparatu EKG w programie BTL CardioPoint poprzez cyfrową licencję w pliku XML, który zawiera numer seryjny aparatu oraz wybraną wersję oprogramowania, komputerowego spoczynkowego EKG.
    Na początku należy uruchomić komputer i oprogramowanie BTL CardioPoint.
  2. BTL Flexi konfigurowane jest bezpośrednio z poziomu oprogramowania BTL CardioPoint. Nie potrzeba innych dodatkowych programów.
    W przypadku połączenia hot spot i WIFI nie ma możliwości przypisania adresu IP do urządzenia. Uzyskuje ono adres IP automatycznie.
Aktywowanie aparatu EKG w programie BTL
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

11

Przed oddaniem urządzenia do użytku

R1RLzoSyyt39y1
Ilustracja zatytułowana jest Przed oddaniem urządzenia do użytku. Przedstawia zbliżenie na ekran elektrokardiografu BTL Flexi. Na wyświetlaczu urządzenia znajdują się informacje dotyczące rytmu pracy serca w formie wykresów oraz informacja o pulsie i menu. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Przed oddaniem urządzenia do użytku należy:
    • połączyć bezprzewodowe EKG z komputerem,
    • wykonać badanie DEMO,
    • przypisać numer ID pacjenta DEMO,
    • sprawdzić, czy wyniki badania są prawidłowo eksportowane do systemu informatyki medycznej w placówce i czy są dostępne z innego komputera, na przykład lekarza lub rejestracji,
    • przeszkolić personel placówki medycznej,
    • przekazać dokumenty urządzenia, to jest Instrukcję obsługi, Protokół przekazania, kartę gwarancyjną, Paszport Techniczny.
Przed oddaniem urządzenia do użytku
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

12

Aparat USG

13

Instalacja aparatu USG do diagnostyki obrazowej

R1bkKWw0ef3bB1
Ilustracja zatytułowana jest Instalacja aparatu USG do diagnostyki obrazowej. Przedstawia aparat USG, który składa się z jednostki centralnej urządzenia, panelu sterującego z pokrętłami i małym ekranem. Powyżej znajduje się ekran, który służy do wyświetlania obrazu badanej części ciała. W tle widoczna jest kozetka. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Aparat USG
    Aparat USG, czyli z angielskiego Ultrasonography, to aparat diagnostyczny, dzięki któremu możliwa jest szybka bezbolesna diagnostyka zmian w narządach wewnętrznych w nieinwazyjny sposób. W aparatach USG nośnikiem informacji są ultradźwięki, emitowane przez przetwornik w głowicy ultrasonograficznej.
    Za pomocą USG możemy szybko znaleźć zmiany patologiczne. Aparaty USG wykorzystywane są także w monitorowaniu przebiegu ciąży.
Aparat USG
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Instalacja aparatury USG

RCMF0HoGTVVq51
Ilustracja zatytułowana jest Instalacja aparatu USG. Składa się z czterech zdjęć, na których przedstawione jest miejsce i sposób podłączenia głowic do specjalnych gniazd w aparacie USG. Głowice składają się z metalowej wtyczki, którą instaluje się w gnieździe oraz z obudowy z tworzywa sztucznego, do której podłączony jest przewód. W górnej części obudowy znajduje się pokrętło, które służy do zablokowania głowicy w gnieździe. Na ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu którego pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Instalacja aparatu USG polega na podłączeniu do urządzenia odpowiednich sond, czyli inaczej głowic i ustawieniu dedykowanych do określonych badań programów, inaczej presetów.
Instalacja aparatury USG
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

15

Instalacja aparatury USG w sieci komputerowej

Rovnf5R8udrrc1
Ilustracja zatytułowana jest instalacja aparatury USG w sieci komputerowej. Składa się z trzech zdjęć. Na pierwszym zdjęciu przedstawiony jest widok ogólny na połączenie aparatu USG z siecią komputerową. Do tylnej części obudowy aparatu podłączony jest przewód, którego drugi koniec podłączony jest z gniazdkiem internetowym w ścianie. W tle widoczna jest kozetka. Drugie zdjęcie to zbliżenie na miejsce w obudowie aparatu USG, w którym znajduje się gniazdo służące do podłączenia przewodu internetowego. Widoczne jest także gniazdo mikrofonowe i gniazdo do podłączenia ekranu. Na ostatnim zdjęciu jest zbliżenie na gniazdko sieci internetowej. Obok niego są dwa gniazdka elektryczne. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem oraz z tożsamym z nim nagraniem audio.
  1. Aparat USG można podłączyć do wewnętrznej sieci komputerowej. Aparaty USG pracują na statycznie ustalanych adresacjach.
    Nie występuje w nich automatyczna adresacja DHCP. Łączymy aparat USG z siecią wewnętrzną przy pomocy patchcordu wyposażone w standardowe końcówki RJ45 (8P8C).
  2. Po podłączeniu aparatu USG do sieci przypisujemy go do szpitalnego systemu informatycznego RIS. Administrator systemu HIS/RIS często musi udzielić odpowiednich licencji dla podłączonych urządzeń. Dzięki takiemu zastosowaniu osoba rejestrująca wpisuje dane pacjenta do bazy programu HIS, jednocześnie przekazuje żądanie do konkretnego urządzenia poprzez system RIS. Przekazywane są informacje o identyfikatorze pacjenta, którym najczęściej jest PESEL, lekarzu, rodzaju badania i dodatkowych parametrach badania, na przykład ilość kontrastu. Lekarz, który wykonuje badanie na USG zwrotnie przesyła wyniki i raport do centralnego serwera PACS lub RIS. Logując się do systemu HIS lub RIS możemy z dowolnego komputera zobaczyć opis i zdjęcia wykonanego badania. Lekarze mają dostęp do bieżących i archiwalnych zdjęć zmagazynowanych na systemach CAPS poprzez specjalne serwery pośredniczące za pomocą przeglądarek DICOM. Aparaty USG potrafią wysyłać automatycznie badania i ich opis do systemów RIS lub CAPS. Dostęp do poszczególnych urządzeń z sieci może być blokowany.
Instalacja aparatury USG w sieci komputerowej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

RjJVu95PSDGl0
Miejsce na notatki (Uzupełnij).