Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Morza i oceany

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna powierzchnię wód morskich i oceanicznych na kuli ziemskiej,

  • zna podział wszechoceanu,

  • zna pojęcie „morze”,

  • zna podział mórz ze względu na sposób połączenia z wodami wszechoceanu i umie wymienić po dwa przykłady tych mórz oraz wskazać je na mapie,

  • zna pojęcie „zatoka” i potrafi wymienić co najmniej cztery zatoki i pokazać je na mapie,

  • zna pojęcie „cieśnina” i potrafi wymienić co najmniej cztery zatoki i pokazać je na mapie,

  • wymienia trzy rodzaje ruchów wód wszechoceanu,

  • wie od czego zależy wielkość fali,

  • zna podział pływów,

  • wie od czego zależy wielkość pływów,

  • zna podział prądów morskich w zależności od temperatury,

  • rozumie rolę prądów morskich jako czynnika klimatotwórczego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić, w jaki sposób wyznaczono granicę między oceanami,

  • wskazać na mapie fizycznej świata cztery oceany,

  • wyjaśnić jak powstaje proces falowania,

  • wyjaśnić jak powstaje proces pływów,

  • wskazać możliwości wykorzystania pływów i wyjaśnić ich znaczenie dla przemysłu energetycznego,

  • wyjaśnić proces powstawania prądów morskich,

  • wskazać na mapie fizycznej świata prądy ciepłe i zimne.

2. Metoda i forma pracy

Praca z podręcznikiem, praca z mapą.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, atlas, mapa ścienna świata.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne – sprawdzenie listy obecności, zapisanie tematu lekcji na tablicy.

  2. Podanie celu lekcji i omówienie sposobu jej przeprowadzenia.

b) Faza realizacyjna

  1. Pytanie do uczniów – jaką powierzchnię ma Ziemia? Jaką jej część zajmują lądy a jaką wody?

  2. Nauczyciel wprowadza pojecie wszechocean. Wyjaśnia podział wszechoceanu.

  3. Jeden z uczniów podchodzi do tablicy i wskazuje wszystkie oceany na mapie fizycznej świata.

  4. Nauczyciel tłumaczy uczniom podział wszechoceanu i sposób ustalenia granic między oceanami.

  5. Nauczyciel wprowadza pojęcie „morze”.

  6. Pytanie do uczniów – w jaki sposób morza mogą być połączone z oceanami?

  7. Nauczyciel podaje podział mórz w zależności od sposobu ich połączenia z wodami wszechoceanu

  8. Jeden z uczniów podchodzi do tablicy i pokazuje na mapie fizycznej świata po dwa przykłady mórz przybrzeżnych, śródziemnych i zamkniętych.

  9. Nauczyciel wprowadza pojęcie „zatoka”.

  10. Jeden z uczniów podchodzi do tablicy i pokazuje na mapie fizycznej świata cztery zatoki.

  11. Nauczyciel wprowadza pojęcie „cieśnina”.

  12. Jeden z uczniów podchodzi do tablicy i pokazuje na mapie fizycznej świata cztery cieśniny.

  13. Pytanie do uczniów- jakie cieśniny oddzielają następujące kontynenty: Europę od Afryki, Amerykę południową od Antarktydy, Azję od Ameryki Północnej?

  14. Pytanie do uczniów – czy woda oceaniczna jest w ruchu? Jakie znasz rodzaje ruchów wody?

  15. Polecenie dla uczniów – na podstawie podręcznika opisz proces powstawania fali. Powiedz, od czego zależy wielkość fal? Gdzie fale są większe przy brzegu, czy na otwartym morzu ? Dlaczego tak się dzieje?

  16. Polecenie dla uczniów – na podstawie podręcznika powiedz, co to są pływy? Dlaczego powstają?

  17. Polecenie dla uczniów- na podstawie podręcznika powiedz jakie wyróżniamy rodzaje pływów. Z jaką częstotliwością one występują i od czego to zależy?

  18. Pytanie dla uczniów – czy pływy występują wszędzie? Gdzie są one największe?

  19. Pytanie dla uczniów – czy wiesz w jaki sposób człowiek wykorzystuje pływy?

  20. Nauczyciel wskazuje uczniom dwa przykłady elektrowni pływowych, a jeden z uczniów pokazuje je na mapie ściennej świata.

  21. Polecenie dla uczniów – na podstawie podręcznika opisz proces powstawania prądów morskich.

  22. Polecenie dla uczniów – na podstawie podręcznika dokonaj podziału prądów morskich w zależności od temperatury.

  23. Polecenie dla uczniów – w jaki sposób prądy morskie wpływają na klimat? Pytania pomocnicze:

    • Otwórz atlas na mapie klimatycznej świata oraz na mapie prądów morskich. Powiedz, jaki klimat panuje na wybrzeżach wzdłuż których płyną prądy zimne.

    • Przeprowadź analizę granicy klimatu umiarkowanego na północy Wielkiej Brytanii i Rosji. Dlaczego nie przebiega ona wzdłuż jednego równoleżnika?
      Porównaj opady w części wschodniej i zachodniej Ameryki Południowej. Co zauważyłeś?

    • Z czego wynika zróżnicowanie opadów? Sprawdź na mapie prądów morskich, jaki prąd opływa zachodnia część tego kontynentu.

  24. Jeden z uczniów podchodzi do tablicy i na mapie fizycznej świta pokazuje prądy zimne wraz z ich nazwami, zaś drugi uczeń pokazuje prądy ciepłe.

c) Faza podsumowująca

Pytania do uczniów:

  • Czy rybacy zapuszczający się na Morze Bałtyckie są zagrożeni wysokimi falami? Uzasadnij.

  • Czemu pływy występują z regularnością co 12 godzin i 27 minut?

  • Jak zmieniłby się klimat w południowo‑zachodniej części Afryki, gdyby zamiast zimnego prądu, płynął tam prąd ciepły?

5. Bibliografia

J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Geografia część 1, PWN , Warszawa 2005.

Geograficzny Atlas Świata, Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, Warszawa – Wrocław 1997.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RU7npMD5lzxVW

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.88 KB w języku polskim
Rk9PyOBdx0bX0

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim