Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Motyle

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • opisać sposób tworzenia animacji;

  • opisać sposób zmiany postaci żółwia;

  • wyjaśnić pojęcie klatki;

  • opisać działanie narzędzi przybornika;

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • korzystać z Edytora postaci programu Logomocja;

  • ustalać atrybuty obrazu;

  • tworzyć obraz animowany;

  • zmieniać obraz animowany poprzez transformacje;

  • kopiować klatki i ustalać ich kolejność;

  • korzystać z podglądu klatek podczas tworzenia animacji;

  • zmieniać postać żółwia;

  • tworzyć nowe żółwie na stronie;

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • komputery z zainstalowanym programem Logomocja;

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym programem Logomocja;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (3 min)

  • sprawdzenie obecności

  • zalogowanie się do systemu

– wprowadzenie do tematu lekcji

(3 min)

  • podanie tematu lekcji

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią

  • krótka pogadanka na temat filmów animowanych i sposobu tworzenia animacji

  • wyjaśnienie pojęcia „klatka”

Faza realizacyjna

– tworzenie postaci pierwszego motyla

(10 min)

  • uruchomienie pokazu motyle (plik: motyle.imp)

  • omówienie elementów składowych pokazu (statyczne tło oraz animowane obrazy motyli; do tworzenia animowanych motyli wykorzystamy gotowy obrazek zapisany w pliku motyl.lgf)

  • uruchomienie programu Edytor postaci

  • tworzenie postaci pierwszego motyla (zmiana kształtu i koloru skrzydeł)

    • otworzenie pliku motyl.lgf

    • usunięcie drugiej, trzeciej i czwartej klatki (animację mamy stworzyć samodzielnie, więc pozostawiamy tylko pierwszą klatkę z rysunkiem motyla)

    • zmiana kolorów skrzydeł motyla (w celu usprawnienia malowania należy używać narzędzia zastąp kolor)

    • utworzenie kopii obrazka (podczas kopiowania wygodne jest korzystanie z kombinacji klawiszy)

    • zmiana szerokości skrzydeł motyla (za pomocą narzędzia Nowy fragment zaznaczamy lewe skrzydło, chwytamy za środkowy kwadracik zaznaczenia i przeciągamy w prawą stronę; taką samą operację wykonujemy dla skrzydła prawego)

    • tworzenie trzeciej i czwartej klatki (w kolejnych klatkach zmieniamy szerokość skrzydeł tak, aby były one proporcjonalne)

    • kopiowanie klatki drugiej i trzeciej, które będą powtarzane podczas animacji

    • ustawienie właściwej kolejności klatek poprzez ich przeciągania

    • uruchomienie podglądu animacji, regulacja prędkości wyświetlania klatek

    • zapisanie pracy w pliku motyl1.lgf

Program Logomocja

Plik: motyle.imp

Załącznik 8.1 klatki składające się na obraz pierwszego motyla

– tworzenie postaci drugiego motyla

(3 min)

  • tworzenie postaci drugiego motyla (zmiana wielkości motyla1)

    • uruchomienie pliku motyl1.lgf i zapisanie go pod nazwą motyl2.lgf

    • zaznaczenie wszystkich klatek

    • zmiana rozmiaru motyla we wszystkich klatkach (polecenie Transformacje menu Opcje; należy zwrócić uwagę na zaznaczenie opcji Proporcjonalny)

    • uruchomienie podglądu (ewentualna zmiana prędkości)

    • zapisanie zmian w pliku motyl2.lgf

– tworzenie postaci trzeciego motyla

(10 min)

  • tworzenie postaci trzeciego motyla (zmiana położenia motyla w poszczególnych klatkach)

    • otworzenie pliku motyl.lgf

    • zmiana atrybutów obrazu we wszystkich klatkach (szerokość i wysokość zwiększamy do 300, aby powiększyć pole obszaru, w którym będziemy przesuwać obraz)

    • zmiana położenia motyla w pierwszej klatce (zaznaczenie obrazu narzędziem Nowy fragment i przeciągnięcie do lewej krawędzi klatki)

    • zmiana położenia motyla w drugiej klatce (podwójne kliknięcie zaznaczonego obszaru umożliwia jego obrót o dowolny kąt)

    • tworzenie kolejnych klatek przez kopiowanie i zmianę położenia obrazu w kopiowanych klatkach (warto zastosować podgląd klatek, korzystając z menu Widok)

    • uruchomienie podglądu i regulacja prędkości

    • zapisanie pracy w pliku motyl3.lgf

Załącznik 8.2 klatki składające się na obraz trzeciego motyla

– tworzenie postaci czwartego motyla

(3 min)

  • tworzenie postaci czwartego motyla (zmiana rozmiaru trzeciego motyla)

    • wykonanie czynności takich jak przy tworzeniu drugiego motyla

    • zapisanie pracy w pliku motyl4.lgf

– tworzenie postaci piątego motyla

(3 min)

  • tworzenie postaci piątego motyla (zmiana kierunku obrotu motyla)

    • uruchomienie pliku motyl4.lgf

    • zapisanie pliku pod nazwą motyl5.lgf

    • utworzenie lustrzanego odbicia wszystkich klatek (wykorzystanie polecenia Odbij poziomo znajdującego się w oknie Transformacje, po uprzednim zaznaczeniu wszystkich klatek)

    • podgląd animacji

    • zapisanie zmian w pliku motyl5.lgf

– ustawienie motyli na stronie pokazu

(7 min)

  • otworzenie nowego projektu Logomocji

  • umieszczenie gotowego tła poleceniem Ładuj tło… znajdującym się w menu Strona

  • ustawienie nowych żółwi na stronie

  • zmiana wyglądu poszczególnych żółwi przez przypisanie im postaci motyli (kolejno dla każdego żółwia należy uruchomić menu podręczne i w oknie zmiany żółwia wyłączyć opcję Opuść pisak oraz ustalić postać żółwia, wykorzystując pliki z obrazami motyli)

  • napisanie procedury „lot” (wykonanie procedury spowoduje, że żółwie będą nie tylko kreśliły koła, ale też przemieszczały się po całym ekranie; należy zwrócić uwagę na umieszczenie w procedurze właściwych nazw żółwi)

  • wykonanie procedury „lot” i obserwacja zmiany ruchu motyli

  • zapisanie projektu na dysku

Załącznik 8.3. – treść procedury lot

Faza podsumowująca

– podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji (3 min)

  • utrwalenie treści lekcji (rozmowa na temat animowanych obrazów, sposobu ich tworzenia przez przekształcanie gotowych rysunków oraz wykorzystanie poleceń transformacji)

  • zwrócenie uwagi na szerokie możliwości Edytora postaci Logomocji

Bibliografia

[1] A. Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.

[2] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, A. Samulska, W. Kranas, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, WSiP, Warszawa 2004.

[3] A. Borowiecka, Edytor postaci Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.

Załączniki

Klatki składające się na obraz pierwszego motyla

R1NGQilxNyqeq

Klatki składające się na obraz trzeciego motyla

RkWPCXO3LkrmC
R1BkC4nP4kNsE
RLWP4myhoRW4P
RUWQI5lWWUX0c
RZvlMk7iKDs3T
RYsNNtD3WPeSm
R15dWe3hwHEqY
RbcEZ7QJGwCTw

Treść procedury „lot”

oto lot

ż3’co 50 [pw losowa 360 np losowa 10]

ż4’co 50 [pw losowa 360 np losowa 10]

ż5’co 50 [pw losowa 360 np losowa 10]

już

Czas trwania lekcji:

45 minut

RzfnOowJcY1S6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 256.96 KB w języku polskim
RdjRN0ppikJZs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 204.50 KB w języku polskim