korzystać z podglądu klatek podczas tworzenia animacji;
zmieniać postać żółwia;
tworzyć nowe żółwie na stronie;
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym programem Logomocja;
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym programem Logomocja;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap
Zadanie
Przebieg realizacji
Uwagi do realizacji
Faza przygotowawcza
– czynności organizacyjne (3 min)
sprawdzenie obecności
zalogowanie się do systemu
– wprowadzenie do tematu lekcji
(3 min)
podanie tematu lekcji
przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią
krótka pogadanka na temat filmów animowanych i sposobu tworzenia animacji
wyjaśnienie pojęcia „klatka”
Faza realizacyjna
– tworzenie postaci pierwszego motyla
(10 min)
uruchomienie pokazu motyle (plik: motyle.imp)
omówienie elementów składowych pokazu (statyczne tło oraz animowane obrazy motyli; do tworzenia animowanych motyli wykorzystamy gotowy obrazek zapisany w pliku motyl.lgf)
uruchomienie programu Edytor postaci
tworzenie postaci pierwszego motyla (zmiana kształtu i koloru skrzydeł)
otworzenie pliku motyl.lgf
usunięcie drugiej, trzeciej i czwartej klatki (animację mamy stworzyć samodzielnie, więc pozostawiamy tylko pierwszą klatkę z rysunkiem motyla)
zmiana kolorów skrzydeł motyla (w celu usprawnienia malowania należy używać narzędzia zastąp kolor)
utworzenie kopii obrazka (podczas kopiowania wygodne jest korzystanie z kombinacji klawiszy)
zmiana szerokości skrzydeł motyla (za pomocą narzędzia Nowy fragment zaznaczamy lewe skrzydło, chwytamy za środkowy kwadracik zaznaczenia i przeciągamy w prawą stronę; taką samą operację wykonujemy dla skrzydła prawego)
tworzenie trzeciej i czwartej klatki (w kolejnych klatkach zmieniamy szerokość skrzydeł tak, aby były one proporcjonalne)
kopiowanie klatki drugiej i trzeciej, które będą powtarzane podczas animacji
ustawienie właściwej kolejności klatek poprzez ich przeciągania
uruchomienie podglądu animacji, regulacja prędkości wyświetlania klatek
zapisanie pracy w pliku motyl1.lgf
Program Logomocja
Plik: motyle.imp
Załącznik 8.1 klatki składające się na obraz pierwszego motyla
– tworzenie postaci drugiego motyla
(3 min)
tworzenie postaci drugiego motyla (zmiana wielkości motyla1)
uruchomienie pliku motyl1.lgf i zapisanie go pod nazwą motyl2.lgf
zaznaczenie wszystkich klatek
zmiana rozmiaru motyla we wszystkich klatkach (polecenie Transformacje menu Opcje; należy zwrócić uwagę na zaznaczenie opcji Proporcjonalny)
uruchomienie podglądu (ewentualna zmiana prędkości)
zapisanie zmian w pliku motyl2.lgf
– tworzenie postaci trzeciego motyla
(10 min)
tworzenie postaci trzeciego motyla (zmiana położenia motyla w poszczególnych klatkach)
otworzenie pliku motyl.lgf
zmiana atrybutów obrazu we wszystkich klatkach (szerokość i wysokość zwiększamy do 300, aby powiększyć pole obszaru, w którym będziemy przesuwać obraz)
zmiana położenia motyla w pierwszej klatce (zaznaczenie obrazu narzędziem Nowy fragment i przeciągnięcie do lewej krawędzi klatki)
zmiana położenia motyla w drugiej klatce (podwójne kliknięcie zaznaczonego obszaru umożliwia jego obrót o dowolny kąt)
tworzenie kolejnych klatek przez kopiowanie i zmianę położenia obrazu w kopiowanych klatkach (warto zastosować podgląd klatek, korzystając z menu Widok)
uruchomienie podglądu i regulacja prędkości
zapisanie pracy w pliku motyl3.lgf
Załącznik 8.2 klatki składające się na obraz trzeciego motyla
– tworzenie postaci czwartego motyla
(3 min)
tworzenie postaci czwartego motyla (zmiana rozmiaru trzeciego motyla)
wykonanie czynności takich jak przy tworzeniu drugiego motyla
zapisanie pracy w pliku motyl4.lgf
– tworzenie postaci piątego motyla
(3 min)
tworzenie postaci piątego motyla (zmiana kierunku obrotu motyla)
uruchomienie pliku motyl4.lgf
zapisanie pliku pod nazwą motyl5.lgf
utworzenie lustrzanego odbicia wszystkich klatek (wykorzystanie polecenia Odbij poziomo znajdującego się w oknie Transformacje, po uprzednim zaznaczeniu wszystkich klatek)
podgląd animacji
zapisanie zmian w pliku motyl5.lgf
– ustawienie motyli na stronie pokazu
(7min)
otworzenie nowego projektu Logomocji
umieszczenie gotowego tła poleceniem Ładuj tło… znajdującym się w menu Strona
ustawienie nowych żółwi na stronie
zmiana wyglądu poszczególnych żółwi przez przypisanie im postaci motyli (kolejno dla każdego żółwia należy uruchomić menu podręczne i w oknie zmiany żółwia wyłączyć opcję Opuść pisak oraz ustalić postać żółwia, wykorzystując pliki z obrazami motyli)
napisanie procedury „lot” (wykonanie procedury spowoduje, że żółwie będą nie tylko kreśliły koła, ale też przemieszczały się po całym ekranie; należy zwrócić uwagę na umieszczenie w procedurze właściwych nazw żółwi)
wykonanie procedury „lot” i obserwacja zmiany ruchu motyli
zapisanie projektu na dysku
Załącznik 8.3. – treść procedury lot
Faza podsumowująca
– podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji (3 min)
utrwalenie treści lekcji (rozmowa na temat animowanych obrazów, sposobu ich tworzenia przez przekształcanie gotowych rysunków oraz wykorzystanie poleceń transformacji)
zwrócenie uwagi na szerokie możliwości Edytora postaci Logomocji
Bibliografia
[1] A. Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.
[2] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, A. Samulska, W. Kranas, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, WSiP, Warszawa 2004.
[3] A. Borowiecka, Edytor postaci Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.