Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mowa zależna i niezależna – ćwiczenia

– Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o mowie zależnej i niezależnej.

Umiejętności

Uczeń:

– rozpoznaje i właściwie nazywa mowę zależną i niezależną,

– potrafi przekształcić zdanie mowy zależnej w mowę niezależną i odwrotnie,

– kształci logiczne myślenie,

– rozwija słownictwo i poziom kompetencji komunikacji językowej.

Metoda i forma pracy

Metody: ćwiczenia praktyczne,

Formy pracy: indywidualna i zbiorowa,

Środki dydaktyczne

Ćwiczenia

1. Nauczyciel wita uczniów.

2. Następnie zapoznaje uczniów z tematem dzisiejszych zajęć i celem zajęć.

3. Uczniowie przypominają poznane im już wcześniej informacje na temat mowy zależnej i niezależnej. Forma powtórzenia zależy od nauczyciela.

W trakcie powtórzenia powinny pojawić się następujące informacje:

Mamy dwa sposoby wymieniania między sobą uwag, myśli i spostrzeżeń.

Mowa niezależna:

– Jest to dosłowne przytoczenie czyjejś wypowiedzi, cytowanie kogoś.

– Przytoczona wypowiedź zachowuje własną budowę gramatyczną i jest niezależna składniowo od zdania wprowadzającego.

– Taką wypowiedź wprowadzamy po dwukropku ujmując ją w cudzysłów albo tylko w pauzy dialogowe.

– Zazwyczaj towarzyszy jej zdanie wprowadzające.

Mowa zależna:

– Jest to ujęcie własnymi słowami czyjejś wypowiedzi.

– W mowie zależnej oddajemy sens cudzej wypowiedzi, ale nie przytaczamy cudzych słów dosłownie.

– Przybiera ona często formę zdania złożonego podrzędnie ze spójnikiem, że.

Można dowolnie przekształcać mowę zależną w niezależną i odwrotnie – z niezależnej w zależną. Zdanie wprowadzające staje się wtedy nadrzędnym, a zdanie wprowadzane – podrzędnym dopełnieniowym, połączonym spójnikami: że, żeby, czy. W razie potrzeby zmieniamy osobę zaimka oraz osobę i tryb czasownika.

Generalnie różnica między tymi dwoma sposobami polega na tym, że mowa niezależna ma charakter naturalnej rozmowy, jest żywym dialogiem oddającym emocje towarzyszące mówiącym. W mowie zależnej autor wypowiedzi może łatwiej scharakteryzować mówiącego, może oddać sposób mówienia, opisać jego stan psychiczny i usposobienie.

4. Kolejnym krokiem jest zapisanie tematu lekcji w zeszytach.

5. Następnie uczniowie samodzielnie redagują krótką notatkę.

W notatce powinno się znaleźć:

Mowa niezależna polega na dosłownym przytoczeniu wypowiedzi czyjejś lub własnej.

Mowa zależna polega na przytoczeniu czyjejś lub własnej wypowiedzi w formie zdania podrzędnego dopełnieniowego.

Faza realizacyjna

1. Przejście do części ćwiczeniowej.

Ćwiczenie I

Zamień mowę niezależna na zależną:

  1. Dziś radio podało znajomość: „Do Polski przyjedzie w tym roku Leonard Cohen”.

  2. Nauczyciel poprosił uczniów: „Ustawcie krzesła w Sali gimnastycznej”.

  3. Mama przykazała rodzeństwu: „Nie otwierajcie nikomu drzwi”.

Ćwiczenie II

Zamień mowę zależną w niezależną:

  1. Przeczytałam w ogłoszeniu, że potrzebna jest osoba do pracy na basenie.

  2. Ciocia napisała w liście, że zaprasza nas na wakacje.

  3. Matka poleciła córce, żeby umyła okna.

Ćwiczenie III

Ułóżcie dziesięciozdaniowy tekst na dowolny temat. Zapiszcie go w formie mowy niezależnej.

Następnie zamieńcie się tekstem z kolegą z ławki i otrzymany od niego tekst zamieńcie na mowę zależną.

Ćwiczenie IV

Każdy z uczniów ma za zadanie przedstawić kolegom jedno zdanie za pomocą mowy zależnej i niezależnej.

Faza podsumowująca

1. Podsumowanie przeprowadzonych zajęć. Nauczyciel przypomina cele dzisiejszej lekcji i dokonuje zebrania wiadomości, na temat mowy zależnej i niezależnej.

2. Zadanie pracy domowej.

Czas trwania lekcji:

45 minut.

Bibliografia

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995.

Nasiłkowski S., Metody nauczania, Toruń 1997.

Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.

R1e1cG7UztCqD

Plik DOC o rozmiarze 40.50 KB w języku polskim