Mówią twarze

Kiedyś ludzie śmiali się z dowcipu: 'Pokaż mi swój dowód osobisty, a powiem ci, kim jesteś'. Dziś, patrząc na rysunki ukazujące twarze, można by sparafrazowaćsparafrazować ów żart: 'Pokaż mi swoją twarz, a powiem ci, co czujesz'. Tak, nasze oblicze bardzo wiele o nas mówi. Dlaczego tak się dzieje? Może za sprawą oczu, o których mówi się, że są zwierciadłem duszy, a to przecież właśnie w niej kryją się emocje i uczucia? A może
to usta, które mówią, nie tylko wypowiadając słowa, ale też poprzez grymas, uniesienie lub opuszczenie kącików? Grymas twarzy lubi się utrwalać. Kiedy chodzimy ulicami zadumani, refleksyjni, twarz staje się poważna, a czasem wręcz ponura. Gdy często dopadają nas kłopoty, twarz staje się smutna i przygnębiona. Optymista ma zawsze pogodne oblicze, a melancholikmelancholik – zadumane. To właśnie twarz staje się odbiciem naszego wnętrza i najważniejszą częścią ciała, bo spotykając się z ludźmi, patrzymy im w oczy, obserwujemy ich usta i reagujemy na przykład, gdy się rumienią. Trudno przecież rozmawiałoby się z człowiekiem, który ma twarz zakrytą maską.
Czy głos też podpowiada jakie emocje ma człowiek? Opisz różnicę między głosem rozgniewanym, a wesołym.
Naucz się czytać twarze
Napisz własnymi słowami definicję wyrazu 'twarz'.
Podaj wyrazy pokrewne do wyrazu 'śmiech'.
Podaj trzy synonimy do słowa 'kobieta'.
Podaj trzy antonimy do wyrazu 'smutny'.
Przyjrzyj się uważnie powyższym rysunkom, które przedstawiają Marilyn Monroe, Madonne, Kurta Cobaina. Następnie wyszukaj w dostępnych źródłach informacje o tych osobach. Ustal, dzięki czemu zyskały rozgłos i sławę.
Poszukaj w dostępnych źródłach informacji o następujących osobach: Marilyn Monroe, Madonna, Kurt Cobain. Ustal, dzięki czemu zyskały rozgłos i sławę.
Wykorzystując tylko rzeczowniki, nazwij uczucia, jakie może wyrażać twarz.
Opisz co może zdradzać nakrycie głowy?
Jakie elementy ubioru mogą nam podpowiedzieć coś o osobie, która je nosi?
Opisz krótko, w jakim celu używany jest makijaż twarzy.
Określ, co, twoim zdaniem, mogą wyrażać ludzkie usta?
Poszukaj w dostępnych źródłach portretu swojego idola i opisz go.
Wypisz charakterystyczne cechy muzyki swojego ulubionego zespołu muzycznego lub muzyka.
Opisz każdą z osób, przedstawiając kolejno: kim jest zaprezentowana postać; jaką ma twarz – zwróć uwagę na jej kształt; jakie ma oczy, usta, nos oraz włosy.
Opisz głos swojego kolegi lub swojej koleżanki.
Przyjrzyj się rysunkom „Piękna" i „Koleżanka". Co mówią te twarze? Dopasujcie określenia do rysunków.
Jestem pewna siebie., Nie wiem, nie znam odpowiedzi., Dzisiaj spotkam się z ukochanym., Zadajesz trudne pytania., Jestem zdenerwowana., Jestem zadowolona z życia., Muszę to przemyśleć., Złoszczę się., Dostałam świetną pracę., Jestem doskonała.
| PIĘKNA | |
|---|---|
| KOLEŻANKA |
Określ, po czym poznajesz zdenerwowanie rozmówcy?
Wykorzystując tylko rzeczowniki, nazwij uczucia sportretowanych dziewcząt.
Określ, z jakich części składa się twarz i co może nam zdradzić?
Przyjrzyj się dokładnie kształtowi brwi, podkreśleniom oczu oraz ustom Pięknej. Czy, twoim zdaniem, rysunek mógłby służyć do nauki sztuki makijażu? Odpowiedź uzasadnij.
Wyjaśnij, w jaki sposób odczytujesz strach drugiej osoby?
W jaki sposób autorka Pięknej, Mariola Posacka, rysuje światło?
Podaj, jakie elementy na głowie strażaka mogą zdradzać, że jest strażakiem?
W jaki sposób młody artysta, Dawid Laszewicz, oddaje emocje dziewczyny przedstawionej na rysunku?
Znajdź informacje, dlaczego policjanci z oddziałów specjalnych noszą kominiarki.
Napisz krótkie historie, które mogłyby dotyczyć obu prezentowanych postaci. Skorzystaj z poniższych propozycji.
Cześć, nazywam się ……………………………. . Mieszkam w …………………………… . Zajmuję się …………………………… . Najbardziej lubię ……………………………, a złości mnie …………………………… . Chciałabym ……………………………. .
Marzę o …………………………… .
Wyjaśnij, co, oprócz łez, może zdradzać nastrój człowieka?
Zastanów się, w jaki sposób można połączyć historie obu dziewcząt. Co jedna może mówić bądź myśleć o drugiej?
Wymień jeden przykład połączenia gestów i wyrazu twarzy, które mogą zdradzać emocje lub nastrój.
Nadaj obu rysunkom inne tytuły.
Wymyśl określenia jakimi możesz nazwać twarz.
Zadaniowo
Napisz ogłoszenie do szkolnej gazetki o mającym się odbyć w twojej szkole konkursie na najpiękniejszą nastolatkę i nastolatka pt. 'Twarze Roku'.
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa klucze: portret, mimika, rysy, emocje.

