Multimedialny komiks - duszek nadaje i odbiera komunikaty.
Autor/autorka
Barbara Hajdo
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Multimedialny komiks - duszek nadaje i odbiera komunikaty.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Uczniowie chętnie czytają komiksy i oglądają filmy animowane. Nadszedł czas, aby sami przygotowali animowany komiks.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uczniowie wcześniej wykonali komiks w edytorze tekstowym z wykorzystaniem narzędzi Kształty. Przygotowanie multimedialnego komiksu w środowisku Scratch daje więcej możliwości, takich jak: animowane komunikaty nadawane przez duszka.
7. Cel ogólny zajęć
Uczniowie poznają zasady tworzenia animowanego komiksu z wykorzystaniem komunikatów nadawanych i odbieranych przez duszka. Będą doskonalić umiejętności w zakresie programowania, tworzenia skryptów oraz wyboru odpowiednich bloków w środowisku Scratch.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera.
Uczeń wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć Internet) do pracy w wirtualnym środowisku (na platformie, w chmurze), stosując się do sposobów i zasad pracy w takim środowisku.
Uczeń posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
9. Metody i formy pracy
pogadanka,
pokaz z objaśnieniem,
ćwiczenia praktyczne - praca w środowisku Scratch.
praca indywidualna uczniów w środowisku Scratch,
praca indywidualna uczniów na zdalnej platformie Office 365,
10. Środki dydaktyczne
zestaw komputerowy lub laptop z dostępem do Internetu,
środowisko Scratch: https://scratch.mit.edu/
zdalna platforma Office 365: Teams, One Drive, Forms,
Zintegrowana Platforma Edukacyjna, publikacja instrukcji wykonania multimedialnego komiksu: https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/65300100
przykład animowanego komiksu multimedialnego w środowisku Scratch: https://scratch.mit.edu/projects/611289052/editor/
podręcznik: Informatyka klasa 5, wydawnictwo WSiP, autorzy: W. Jachemczyk, I. Krajewska - Kranas, W. Kranas, A. Samulska, M. Wyczółkowski
11. Wymagania w zakresie technologii
zestaw komputerowy lub laptop z dostępem do Internetu,
lekcja online na platformie Office 365,
konto na paltformie zdanej Office 365,
konto na stronie https://scratch.mit.edu/
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie - Uczniowie oglądają animację przygotowaną przez nauczyciela w programie Scratch
Czas trwania: 3 minuty
Opis aktywności:
Pogadanka na temat komiksów wykonanych przez uczniów na wcześniejszej lekcji w edytorze tekstowym z wykorzystaniem narzędzia Kształty.
Pokaz animacji multimedialnego komiksu przygotowanego przez nauczyciela w programie Scratch: https://scratch.mit.edu/projects/611289052/editor/
Aktywność 2
Temat: Refleksja - Analizowanie skryptów animowanego komiksu
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące różnic w odbiorze komiksu statycznego i animowanego.
Uczniowie analizyją skrypty wykorzystane do wykonania multimedialnego komisku. Zastanawiją się, jakie umiejętności już kształcili na wcześniejszych zajęciach, np. wstawianie tła, duszków, zmiana nazwy duszka.
Uczniowie odpowiadają na pytanie:, jakie nowe bloki zauważyli w skryptach.
Aktywność 3
Temat: Teoria - Prezentacja instrukcji wykonania multimedialnego komiksu
Czas trwania: 12 minut
Opis aktywności:
Uczniowie uruchamiają link w programie Teams do instrukcji wykonania mulltimedialnego komiksu. Zintegrowana Platforma Edukacyjna: https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/65300100
Nauczyciel w oparciu o instrukcję wyjaśnia uczniom zastosowanie nowych bloków.
Uczniowie poznają w teorii, jak zaprojektować rozmowę dwóch duszków z wykorzystaniem nadawanych i otrzymywanych komunikatów. Poznają nowe bloki: nadaj komunikat, kiedy otrzymam wiadomość oraz powiedz Cześć.
Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób obrócić wstawionego duszka.
Aktywność 4
Temat: Praktyka - Tworzenie multimedialnego komiksu przez uczniów
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Uczniowie logują się na platformie Scratch: https://scratch.mit.edu/
Uczniowie wykonują multimedialny komiks w oparciu o temat zadania: W programie Scratch zaprojetuj rozmowę dwóch koleżanek.
Uczniowie pracują nad projektem, w razie problemów udostępniają ekran, aby wraz z nauczycielem rozwiązać pojawiający się problem. Na bieżąco zapisują projekt na platformie Scratch.
Po wykonaniu projektu chętni uczniowie pokazują efekty swojej pracy.
Czas na przesłanie wykonanych prac. Uczniowie pobierają plik z platformy Scratch przez Zapisz na swoim komputerze, przekazują na dysk wirtualny One drive i udostępniają nauczycycielowi. (Tę umiejętność poznali podczas poprzednich zajęć zdalnych).
Nauczyciel zadaje do wykonania zadanie dodatkowe: Korzystając z podręcznika do informatyki wykonaj multimedialny komiks będący rozmową Wilka i Czerwonego Kapturka., Str. 90 - 94.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta ewaluacyjna dla uczniów przygotowana na platformie Office 365 w programie Forms: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=C3A8O-pRj0qhQ5gnhk98yV_SGYxZ3uJBpW7S-FUNYVRUQVJXQjE2VVY1T01HNFYxQ1YwUDA5UTRJSS4u
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
W przypadku przeprowadzenia lekcji w klasie informatycznej podczas zajęć stacjonarnych wskazane jest użycie projektora multimedialnego w celu wyświetlenia kolejnych etapów tworzenia komiksu. Ułatwi to rkmunikację z uczniami i wspólną pracę.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna