Mutyzm wybiórczy w 3 perspektywach (rodzic - specjalista - szkoła), zastosowania w praktyce
Użyteczny, pisany prostym językiem poradnik opracowany przez praktyków specjalizujących się we wspomaganiu i terapii osób z mutyzmem wybiórczym, przede wszystkim dzieci. Broszura (80 stron) zawiera zgromadzone różne użyteczne materiały, np.: opisy zaburzenia, jego skutki funkjconalne w środowisku szkolnym, wskazówki diagnostyczne, narzędzia obserwacyjne użyteczne w diagnozie i śledzeniu postepów terapii, opisy metod, technik oraz najwazniejszych strategii terapeutycznych i edukacyjnych, wskazówki do postępowania z dzieckiem w szkole lub przedszkolu. Większość materiałów na formę wypunktowanych zestawień, syntetycznych opisów, schematów graficznych i zestawień tabelarycznych, co ułatwia praktyczne wykorzystanie materiałów (np. w formie podręcznych wydruków ze wskazówkami dla nauczyciela lub rodzica). Ciekawym elementem są też zestawienia „negatywne”, tj. zestawienia często popełnianych błędów czy przyczyn braku postępów w terapii. Wiele z zestawień i grafik to fragmenty publikacji i wystąpień konferencyjnych Maggie Johnson i Alison Wintgens - specjalistek od mutyzmu o międzynarodowej renomie (przedruki za zgodą autorek). Kultowy podręcznik autorek „Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy” (2019) został już wprawdzie przetłumaczony na język polski, ale opracowana broszura łączy kilka źródeł i jest bardzo poręczna. W praktyce szkolenj warto wykorzystać np. apele dziecka z mutyzmem do rówieśników oraz do nauczycieli, pomocne otoczeniu w zrozumieniu sytuacji dziecka z mutyzmem, także apele rodziców - do nauczycieli i do wszystkich, których zachowanie może ułatwić komunikację bądź pogłębić problemy. W praktyce edukacyjnej szczególnie użyteczne dla nauczyciela mogą być zestawienia ćwiczeń wymagających wypowiadania jednego słowa oraz jednego zdania z opisem kolejno pokonywanych blokad (hierarchia ułatwień), kwestionariusze do obserwacji zachowań komunikacyjnych dziecka w domu i w szkole/przedszkolu oraz szczegółowe arkusze obserwacji postępów.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: Kamila Filak, Anna Strzelecka, Stowarzyszenie „Polskie Towarzystwo Mutyzmu Wybiórczego”; www.mutyzm.org.pl