Ilustracja przedstawia zapis nutowy składający się z kilku pięciolinii, na których umieszczone są zapisy określonych znaków muzycznych. Tytuł lekcji: Muzyczne klucze.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1SqmcCyxjGHc
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja twórcza, doskonalenie umiejętności muzycznych.
1. W zakresie śpiewu. Uczeń:
1) śpiewa ze słuchu lub z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z akompaniamentem) minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym:
a) piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego;
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
a) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
1) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii;
Nauczysz się
opisywać poszczególne klucze muzyczne;
wskazywać obecnie używane klucze muzyczne;
odczytywać zapis muzyczny w poszczególnych kluczach muzycznych;
stosować właściwą terminologię muzyczną.
Co oznacza klucz w muzyce?
Klucz muzyczny jest graficznym znakiem określającym położenie poszczególnych dźwięków na pięcioliniiPięcioliniapięciolinii.
Dawniej - w X wieku - na początku linii używano liter alfabetu, z czasem ich kształt ulegał zmianie, aż do przyjęcia formy, która znana jest dzisiaj.
W zależności od wyznaczonego dźwięku wyróżniamy trzy rodzaje kluczy: G, F, C.
R1AqYQIGiiVXB
Gdy klucz G rozpoczyna się ślimakiem na pierwszej linii nazywa się dyszkantowym, natomiast jeśli na drugiej - wiolinowym.
Obecnie w użyciu pozostał tylko drugi z nich. Jest najpowszechniej stosowanym kluczem w muzyce i służy do zapisu partii większości instrumentów, a także utworów przeznaczonych na głos ludzki: sopran, alt, tenor.
Rk3hHRJcHD3xH
Klucz F rozpoczyna się ślimakiem od trzeciej (klucz barytonowy), czwartej (klucz basowy), bądź piątej (klucz subbasowy) linii.
Obecnie w użyciu pozostał tylko drugi z nich. Służy do zapisu partii instrumentów wykonujących linię basową, np. fortepianu, kontrabasu, organów a także głosu ludzkiego: barytonu, bas‑barytonu, basu.
RI3aE5AFXNXXb
RIJ5x8HmNDnbv
Klucz C składa się z dwóch linii oraz nawiasu przypominającego cyfrę 3. Jego wcięcie, znajdujące się na pierwszej (klucz sopranowy), drugiej (klucz mezzosopranowy), trzeciej (klucz altowy), czwartej (klucz tenorowy) linii, wyznacza dźwięk c.
Dawniej służył do zapisu partii chóralnej, z czasem jednak został wyparty przez klucz wiolinowy i basowy.
Obecnie w użyciu pozostał tylko trzeci i czwarty z nich. Klucz altowy służy do zapisu partii niektórych instrumentów, np. altówki, puzonu, rożka angielskiego. W kluczu tenorowym są zapisane wyższe partie wiolonczeli, fagotu.
Miejsce klucza na pięciolinii
RPcPi8NC4V4h6
Polecenie 1
Wymień poznane klucze muzyczne.
Wymień poznane klucze muzyczne.
Wymień poznane klucze muzyczne.
Zapoznaj się z zapisem melodii Wlazł kotek na płotek w poszczególnych kluczach. Spróbuj zaśpiewać utwór na podstawie zapisu w kluczu altowym.
R12KGSzllS2ue
R8urnSZIS2Bex
RFq1x0KSQZvne
Polecenie 2
Odpowiedz na pytanie: Gdzie położony jest dźwięk g w kluczach: wiolinowym, altowym, basowym?
Odpowiedz na pytanie: Gdzie położony jest dźwięk g w kluczach: wiolinowym, altowym, basowym?
Odpowiedz na pytanie: Gdzie położony jest dźwięk g w kluczach: wiolinowym, altowym, basowym?
Wysłuchaj piosenkę i spróbuj ją zaśpiewać wykorzystując tekst piosenki.
RL1CLkRNpP4Zk
Wlazł kotek na płotek
I mruga.
Ładna to piosenka,
Niedługa.
Niedługa, niekrótka,
A w sam raz.
Zaśpiewaj koteczku jeszcze raz
Zmodyfikowany tekst na podstawie: https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Wlazl_kotek_na_plotek/tekst (dostęp z dnia 31.03.2018)
1
Polecenie 3
Odpowiedz na pytanie: Na której linii rozpoczyna się klucz wiolinowy? Co to oznacza?
Odpowiedz na pytanie: Na której linii rozpoczyna się klucz wiolinowy? Co to oznacza?
Odpowiedz na pytanie: Na której linii rozpoczyna się klucz wiolinowy? Co to oznacza?
Poznałeś znaczenie i miejsce kluczy muzycznych na pięciolinii. Czas na naukę ich rysowania. Narysuj wskazane klucze za pomocą myszki. Możesz także wydrukować pięciolinię i narysować klucz przy pomocy ołówka lub długopisu. Rysuj najpierw po śladzie, następnie samodzielnie na pięciolinii. Zwróć uwagę na odpowiednie umieszczenie klucza na pięciolinii.
R1U2k7bpooVAZ1
R1FrcqMQj2Tc8
RPSRjmpljoeNp
R1N9DVJfYK7hR
Ćwiczenie 1
R1CdvMWT7QjRM
Ćwiczenie 2
R141q4hSPhzvH
Ćwiczenie 3
R1X3fa5aeN5gm
Ćwiczenie 4
RUAW1aupcSdmI
Ćwiczenie 5
R1IjNl2VW3gYJ
Ćwiczenie 6
Wskaż, który z wymienionych kluczy jest kluczem G. Możliwe odpowiedzi: A. klucz altowy, B. klucz tenorowy, C. klucz basowy, D. klucz wiolinowy.
Wskaż, który z wymienionych kluczy jest kluczem G. Możliwe odpowiedzi: A. klucz altowy, B. klucz tenorowy, C. klucz basowy, D. klucz wiolinowy.