R1OURoGIJsHLj
Fotografia składająca się z kilku nałożonych na siebie obrazów przedstawia zespół rockowy w czasie koncertu. Od lewej umieszczono następujące grafiki: czerwoną gitarę z żółtymi detalami, której gryf trzymany jest przez muzyka; obraz sceny uchwyconej z perspektywy widza – muzyk grający na gitarze, podniesione ręce widzów, a także intensywne, różowe światła reflektorów oświetlających scenę. Następnie przedstawiono zbliżenie na mikrofon oraz fragment twarzy trzymającego go mężczyzny, a także fotografię perkusji i pałeczek trzymanych przez muzyka.

Muzyka jest wszędzie

Zespół rockowy w czasie koncertu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Zespół rockowy w czasie koncertu, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

Muzyka towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Od kiedy tylko pojawił się człowiek tworzył muzykę i angażował się zarówno w jej słuchanie, tworzenie jak i wspólne przeżywanie tak, jak to dzieje się współcześnie. W dzisiejszym świecie, dobie nowych technologii jesteśmy wręcz osaczeni jej różnymi formami i w każdy inny sposób ją postrzegamy i odbieramy: w samochodzie, autobusie czy w trakcie sprzątania czy robienia zakupów. Muzykę mamy dzisiaj ze sobą w telefonie, w swoich wybranych aplikacjach, w ulubionych plikach i staje się przez to naszym nieodłącznym towarzyszem.

Ludwig van Beethoven [czytaj: ludwik wan betowen]
Ludwig van Beethoven [czytaj: ludwik wan betowen] Kunst und Musik [czytaj: kunst unt muzik]

Muzyka jest większym odkryciem niż cała mądrość i filozofia.

cyt_1 Źródło: Ludwig van Beethoven, Kunst und Musik [czytaj: kunst unt muzik], dostępny w internecie: https://www.beethoven.de/de/g/Kunst-und-Musik [dostęp 20.04.2022].

Muzyka w filmie

Muzyka w filmie stanowi rodzaj nieustannie rozwijającego się medium. Siła tego przekazu jest czasami większa niż literatura lub teatr. Jaką rolę odegrała muzyka w filmie, jakie nowe zrodziła pomysły i kto był ich inspiracją? Na te pytania odpowiedzi uzyskasz w filmie.

RHllemGts2oUe
Film trwający 25 minut i 5 sekund przedstawia między innymi sale kinową oraz wnętrze projektorni kinowej. Film porusza rolę muzyki w filmie. Film prowadzi Artur Beling
Polecenie 1

W 1927 roku miała miejsce premiera pierwszego filmu ze ścieżką dźwiękową. Zapisz poniżej tytuł tego filmu oraz nazwisko reżysera.

R1WaEM2EC4KT1
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Na podstawie informacji zdobytych z filmu wymień przynajmniej trzech polskich kompozytorów muzyki filmowej. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RoKOdkLwcy69s
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Na podstawie informacji zdobytych z filmu wymień przynajmniej dwie imprezy filmowe, na których rozdawane są nagrody za najlepszą ścieżkę dźwiękową. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RfBY4Sy58vrOQ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Tematyka i fabuła samego filmu jak i tych stricte [czytaj: strikte] muzycznych, stanowią niewyczerpane źródło inspiracji twórców, reżyserów i samych kompozytorów. Muzyka w filmie zawsze uduchawia, stwarza nowe przestrzenie, działa i „wgniata” czasami w fotel nawet mocniej niż sama treść.

Filmy, w których muzyka pozostawia niezapomniane wrażenia i artystyczne doznania to między innymi poniższe przykłady. Warto je posłuchać:

Motyw z filmu „Ojciec Chrzestny” (1972 r.)

R1Roc7rSn0vBW
YellowcardusPL [czytaj: jelołkarduspeel] (fotograf), Plakat do filmu „Ojciec Chrzestny”, 1972 r., themoviedb.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: YellowcardusPL, Plakat do filmu „Ojciec Chrzestny”, Plakat, dostępny w internecie: https://www.themoviedb.org/t/p/original/s0kDa592rXmqKwopx0ii1KmBlQC.jpg [dostęp 27.04.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 4

Wysłuchaj motywu muzycznego z filmu „Ojciec Chrzestny” i określ jaki instrument wykonuje główny temat.

R1VUumBQWm8uP
Utwór muzyczny z filmu „Ojciec Chrzestny" w wykonaniu Muzyków z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Prezentowany fragment utworu, trwający 41 sekund, wykonywany przez fortepian oraz skrzypce. Charakteryzuje się przewagą powolnego tempa i melancholijnej melodii. Nagłe zmiany tempa oraz długości dźwięków nadają mu atmosfery grozy.

Motyw z filmu „Gwiezdne Wojny: część IV – Nowa nadzieja” (1974 r.)

RywBrVRn4DnfP
alcheik, Plakat filmu „Gwiezdne Wojny: część IV - Nowa Nadzieja”, 1974 r., themoviedb.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: alcheik, Plakat filmu „Gwiezdne Wojny: część IV - Nowa Nadzieja”, Plakat, dostępny w internecie: https://www.themoviedb.org/t/p/original/9PK6osXKzgCBojJmSsAVZCr3ehD.jpg [dostęp 26.04.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 5

Wysłuchaj motywu z filmu „Gwiezdne Wojny” i wymień cechy, które wskazują, że jest to marsz.

RyYsJXktIPvYf
Utwór muzyczny pod tytułem „Imperial March" [czytaj: imperial marcz] z filmu „Gwiezdne Wojny" w kompozycji Johna Williamsa [czytaj: dżona łiliamsa]. Prezentowany fragment utworu, trwający 39 sekund, charakteryzuje się szybkim tempem oraz melodią nadającą podniosłej atmosfery, zaakcentowanej przez szybkie, intensywne dźwięki.

Motyw z filmu „Rocky III” (1982 r.)

Rlkqs3HXFBp0A
LeRetourDeJeda (fotograf), Plakat do filmu „Rocky III”, 1982 r., themoviedb.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: LeRetourDeJeda, Plakat do filmu „Rocky III” [czytaj: roki], Plakat, dostępny w internecie: https://www.themoviedb.org/t/p/original/suyfUSqshiMYH08rp6KeGpIBZgK.jpg [dostęp 27.04.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 6

Wysłuchaj fragmentu muzyki z filmu „Rocky III” i określ, czy charakter piosenki jest zgodny z jego tematyką.

RurOXAeYmzgNf
Utwór muzyczny pod tytułem „Eye Of The Tiger”[czytaj: aj of de tajger] z filmu „Rocky III" [czytaj: roki] w wykonaniu zespołu Survivor [czytaj: surwiwor]. Prezentowany fragment utworu, trwający 34 sekundy, charakteryzuje się szybkim tempem oraz energiczną, rytmiczną muzyką. Śpiewany jest w języku angielskim, w stałym tempie przez męskiego wokalistę .

Motyw z filmu „Pan Tadeusz” (1999 r.)

RD3godj8rXM44
Zadzior (fotograf), Plakat do filmu „Pan Tadeusz”, 1999 r., themoviedb.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Zadzior, Plakat do filmu „Pan Tadeusz”, Plakat, dostępny w internecie: https://www.themoviedb.org/t/p/original/vMqS1s24U3nxeCbnOgKQBWrsNHH.jpg [dostęp 27.04.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 7

Wysłuchaj poloneza z filmu „Pan Tadeusz” i wymień cechy charakterystyczne dla tego tańca.

R1GG1SkTQaMqa
Utwór muzyczny pod tytułem „Polonez" z filmu „Pan Tadeusz” w wykonaniu China Philharmonic Orchestra [czytaj: czajna filharmonic okistra]. Prezentowany fragment utworu, trwający 37 sekund, charakteryzuje się umiarkowanym tempem oraz melodyjnym, delikatnym brzmieniem.

Motyw z filmu „Piraci z Karaibów – Klątwa Czarnej Perły” (2003 r.)

Rza5AamJs1Nsv
YellowcardusPL (fotograf), Plakat do filmu „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły”, 2003 r., themoviedb.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: YellowcardusPL, Plakat do filmu „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły”, Plakat, dostępny w internecie: https://www.themoviedb.org/t/p/original/uqReraSvOaQXLkFp3TjqQQT2daf.jpg [dostęp 27.04.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 8

Na jakim instrumencie jest wykonywany zamieszczony temat z filmu „Piraci z Karaibów”?

R1RakAWJKB62t
Utwór muzyczny pod tytułem Drink me up Hearties [czytaj: drink mi ap hertis] z filmu „Piraci z Karaibów" w wykonaniu gitarzysty z Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Prezentowany fragment utworu, trwający 18 sekund, charakteryzuje się szybkim tempem, zmieniającym się rytmem i energiczną melodią, składającą się z krótkich dźwięków.

Motyw z filmu animowanego „Kraina Lodu” (2013 r.)

R1cWLlGIYGHCy
mikisoft (fotograf), Plakat do filmu animowanego „Kraina Lodu”, 2013 r., themoviedb.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: mikisoft, Plakat do filmu animowanego „Kraina Lodu”, Plakat, dostępny w internecie: https://www.themoviedb.org/t/p/original/ydbRzsNjAbclgWYHDkZKlgaKZoR.jpg [dostęp 27.04.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 9

Wysłuchaj piosenki „Mam tę moc” i opisz własnymi słowami jej budowę (z jakich elementów się składa?).

R1YLsFpmnUF3N
Utwór muzyczny pod tytułem „Mam tę moc” z bajki „Kraina Lodu" w wykonaniu Katarzyny Łaski. Prezentowany fragment utworu, trwający 32 sekundy, charakteryzuje się szybkim tempem oraz melodyjnym brzmieniem, które zgrywa się z silnym, kobiecym wokalem. Tekst śpiewany jest w języku polskim.
Polecenie 10

Wysłuchaj plików audio zawartych w materiale i wymień tytuł oraz kompozytora tego utworu, w którym melodię i akompaniament wykonują tylko gitary.

RHQ9xroeT3B1U
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Muzyka w reklamie

Reklama jest tą szczególną formą produkcji medialnej, która ma za zadanie przekazywać jak najwięcej treści, w jak najbardziej atrakcyjny sposób, a do tego w bardzo krótkim czasie. Zadaniem muzyki jest wzbogacenie i wyróżnienie jej poszczególnych elementów.

R6uu7RA5ulRRZ
Film trwający 7 minut i 8 sekund przedstawia wiele scen, między innymi chodnik przy ruchliwej ulicy oraz park. Film porusza kwestię roli muzyki w reklamie. Film prowadzi dr hab. Marian Szukalski ze Szkoły Filmowej w Łodzi.
Polecenie 11

Na podstawie wiedzy zdobytej z filmu, odpowiedz, czemu służy muzyka w reklamie? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1aREPCOdKnlq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12

„Muzyka użyta w reklamie działa na widza i słuchacza na wielu różnych poziomach”. Spróbuj rozwinąć myśl. Co miał na myśli głos przewodni w materiale? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RjWhgkmvkcBCE
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13

Wymień jedną reklamę, która zapadła Ci w pamięci. Uzasadnij dlaczego akurat ona. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RcqvCJmYL164n
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Wpływ reklamy na odbiorcę podkreśla muzyka specjalnie skomponowana na tą okazję lub utwór powszechnie znany i ceniony, wpadający w ucho lub taki, który nucimy jadąc samochodem czy wykonując inne codzienne czynności. Mimo, że bronimy się, zewsząd dobiegają do nas jingle [czytaj dżingle] reklam stanowiące nasze codzienne życie.

Muzyka w sztuce

Muzyka jest wyraźnie obecna w myśli o sztuce jako przedmiocie licznych działań twórczych takich jak: literatura, poezja, teatr, film, malarstwo, taniec, gry (komputerowe), media (telewizja, reklama, radio itp.). Jest spoiwem wielu dziedzin i potrafi pogodzić nawet najbardziej skrajne przedmioty (np. muzyka i matematyka).

RyEdDP6Hfr6DJ
Film trwający 12 minut i 29 sekund przedstawia wnętrze pokoju utrzymanego w stylu klasycznym, w którym stoją antyki. Film porusza kwestię roli muzyki w sztuce. Film prowadzi dr hab. Marian Szukalski ze Szkoły Filmowej w Łodzi.
Polecenie 14

Na podstawie wiedzy z materiału filmowego, wymień funkcję muzyki przy projekcji filmu „niemego”. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R18hZkzuqrOpk
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15

Muzyka w grach mobilnych odgrywa znaczącą rolę - tak twierdzi Wiktor Turczyński, osoba występująca w filmie. Czy również zgadzasz się z tym stwierdzeniem? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1OaD5VqLfoZA
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 16

W filmie wymieniono utwór inspirowany twórczością słynnego malarza. Wymień imię i nazwisko tego malarza. Czy znasz inne przykłady takiej twórczości? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R13gFyMtvnSNv
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Muzyka a rozrywka

Świat rozrywki chociaż zmieniał się na przestrzeni historii posiadał jednak tą samą stałą niezmienną cechę jaką jest chęć jej przeżywania i doświadczania jej w różny sposób. Człowiek potrzebuje rozrywki jako wytchnienia od codziennych obowiązków, przeżywania radości czy uniesienia w chwilach szczęścia. Poniżej zamieszczony film opowie o czasach najdawniejszych, gdzie towarzyszenie muzyki w kategorii rozrywki kojarzone było zwłaszcza przy uroczystościach plemiennych, ceremoniach narodzin, „zaślubin”, tańcach związanych z porami roku czy ku czci bogów. Te momenty podkreślone były swoistym ubiorem, specjalnym doborem repertuaru i samego instrumentarium.

Re8g3PFvNQPWZ
Film trwający 15 minut i 56 sekund przedstawia park oraz wnętrze amfiteatru. Film porusza kwestię roli muzyki w świecie rozrywki. Film prowadzi Artur Beling.
Polecenie 17

Na podstawie wiedzy zdobytej z materiału filmowego, wskaż co było pierwszym instrumentem według Curta Sachsa [czytaj: kurta saksa]. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R8W8VWmHpbaRq
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 18

Który z klasyków wiedeńskich został wymieniony w filmie? Jakiego rodzaju muzykę tworzył najczęściej? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1aMj42lyLdwz
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 19

Jakie globalne wydarzenie spowodowało „wybuch” muzyki rozrywkowej? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RRuh3x8Ug7sAd
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Dalsze losy historii powszechnej wskazują i łączą rozrywkę w czasach istnienia wielu nawet starożytnych państw (Mezopotamia, Egipt, Indie, Chiny czy Grecja). Przez kolejne wieki aspekt rozrywki, a w niej znaczenie muzyki zmieniało się również w kierunku psychologicznym i emocjonalnym .

Wraz z popkulturą i rozwinięciem całego przemysłu rozrywkowego powstają trendy, które łączą wiele z pozoru odległych dziedzin naszego życia. Do nich z pewnością należą: architektura, film, radio, taniec czy sama literatura. Dzisiejsze pojmowanie rozrywki, a w niej rola muzyki, często jest jedynym z uzupełniaczy wielu mediów.

Prawdziwa sztuka - ta wysublimowana, nowoczesna, ale tworząca nową jakość form, której część stanowi rozrywka w ogromnym jej natłoku powinna być oddzielona od rodzaju kiczu, który zaspokaja najniższe instynkty człowieka.

Muzyka, jako sztuka jest czymś więcej niż zwykłym odśpiewaniem, zagraniem dźwięków i lepszą lub gorszą formą zabawy pojmowanej w kategorii rozrywki. Muzyczna rozrywka jako rodzaj sztuki ma nieść za sobą nie tylko bogactwo doznań słuchacza, ale również wartości estetyczne i wartość artystyczną. Nawet rodzaj rozrywki ma być doznaniem, dającym sposobność i uczucie, że obcuje się z czymś niezwykłym, z mgłą, z delikatnym puchem, z pięknem i czarem dźwięków. Bo to odróżnia muzykę od innych dziedzin sztuki - jej ulotność i niepowtarzalny charakter.

Muzyka a edukacja

Edukacja muzyczna rozpoczyna się już w łonie matki. Najpierw maluch słucha jej rytmicznego bicia serca, potem zapamiętuje jej brzmienie głosu, wie kiedy się śmieje, a kiedy płacze. Słyszy pierwsze dźwięki dochodzące z zewnątrz: muzykę w radio, szum przejeżdżających samochodów, szczekanie psa czy przyjemny świergot ptaków w parku. Zapamiętuje je i potrafi rozpoznawać.

Te prenatalne przeżycia dźwiękowo - rytmiczne można nazwać pierwszą lekcją muzyki. Jeszcze najbardziej nieświadomą, ale każdy z Nas - bez wyjątku - z nią przychodzi na świat.

Poprzez różne środowiska związane z muzyką, od drużyny harcerskiej, żeglarskiej, poprzez szkołę muzyczną, baletową, dom kultury, lekcje prywatne, filharmonie, muzea, świetlice aż do… akademii muzycznej - kształtują nam się wzorce, ideały i doskonalą się dalsze umiejętności związane z warsztatem młodego artysty. Najlepszym sposobem pokazania czym jest muzyka i jaki ma związek z kolejnym etapem nauki będzie film, przedstawiający główne nurty edukacji muzycznej.

Muzyka dla specjalnych potrzeb edukacyjnych i tych w każdym wieku jest bazą, która wzbogaca osobowość na tyle, by pobudzać wyobraźnię, ekspresję i dyspozycyjność w granicach własnych twórczych i fizycznych możliwości i to bez względu na wiek.

Jak bardzo muzyka potrafi przełamywać bariery i łączyć pokolenia świadczą o tym liczne działania w orkiestrach, chórach, zespołach młodzieżowych. Prowadzone tam zajęcia edukacyjne sprzyjają rozwijaniu wielu kompetencji, które w przyszłości mają ogromne znaczenie w całym życiu.

R1QI7BR4Cl0c4
Film trwający 16 minut i 42 sekund przedstawia między innymi studio nagraniowe. Film porusza rolę muzyki w edukacji. Film prowadzi Marcin Krychowski.
Polecenie 20

Wymień przynajmniej dwóch pedagogów i propagatorów edukacji muzycznej. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RtrYH8dFBpNTy
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 21

Wymień instrumenty wchodzące w skład instrumentarium Orffa. Konstruując odpowiedz możesz się posiłkować informacjami z Internetu. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1UWwadyJorIw
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 22

W filmie padło zdanie: „Nauczyciel muzyki, to kreator wartości”. Kto był autorem tych słów? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RfkTKYKSHlUik
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Przekrój muzycznej edukacji każdego dziecka od najmłodszych lat do wybitnych jednostek, działających jako indywidualności w świecie muzyki, uzależniony jest od wielu względów. Mają na to wpływ przede wszystkim rodzina potem środowisko szkolne i osoby, jak nauczyciel, pasjonat, tutor które na swojej muzycznej drodze rozwoju każdy z nas spotyka.

Czasami to również od nas samych zależy ukierunkowanie naszych zdolności i rozwijanie pasji związanych z muzyką. Ale zdarzyć się może również taki moment jak koncert, spotkanie lidera grupy, przeczytana książka czy wysłuchana nowa interpretacja znanego utworu muzycznego, które mogą w jednej chwili zmienić całe nasze dotychczasowe życie. Idea „uczenia przez całe życie” wymaga również od edukacji muzycznej by nie poprzestawać na tym, co już potrafię lub w co zostałem wyposażony. Warto się przyglądać nowym trendom w szerokim spektrum wydarzeń i czerpać jak najwięcej poprzez najróżniejsze sposoby od tych najbardziej znanych i lubianych form umuzykalniających, poprzez amatorskie działania, aż do perfekcjonistów gry na instrumentach i śpiewie.

Muzyka a religia

Cztery największe religie rządzą światem, również tym muzycznym. Ich historie, choć odmienne, scalone są muzyką, bez której żadna z uroczystości nie miałaby znaczącego wyrazu i głębi przeżyć religijnych. Jakie elementy muzyczne w muzyce chrześcijańskiej, judaizmie, religii islamu czy buddyzmie są warte podkreślenia?

R1C5NTbDGN162
Film trwający 28 minut i 52 sekund przedstawia między innymi wnętrze konkatedry św. Jadwigi Śląskiej w Zielonej Górze. Film porusza kwestię roli muzyki w religii. Film prowadzi Artur Beling.
Polecenie 23

Wymień przynajmniej dwa przykłady skali wąskozakresowej. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RfHl2D7umnBnC
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 24

Czym jest tak zwany śpiew antyfonalny? Krótko go scharakteryzuj. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RYJXWot2vdFDP
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 25

Scharakteryzuj krótko śpiew chorałowy. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R12aQNSEMq0SM
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Religia w ujęciu muzycznym jest tematem bardzo obszernym. Najbliższa nam, europejczykom, kultura muzyki chrześcijańskiej, daje świadomość liczącej ponad 2000 lat tradycji, która wywarła ogromne piętno na rozwoju całej muzyki. Jej współczesne dzieła stanowią część sztuki i zarazem zbliżają człowieka do Boga jako Absolutu. Wartością nadrzędna w tym wszystkim jest fakt, że mimo różnych wyznań, muzyka jest siłą łączącą i konsolidującą społeczeństwa na całym świecie.

Muzykoterapia

Leczniczy wpływ muzyki znany był już od wieków. MuzykoterapiaMuzykoterapiaMuzykoterapia, bo tak nazywana jest metoda, która stanowi rodzaj terapii, bazuje na leczniczym wpływie dźwięku i muzyki na człowieka.

Wiele aspektów muzykoterapii posiada zastosowania w różnych miejscach. Należy się również przypatrzeć efektom tej pracy oraz zasobom muzycznym, które są niezbędne do uzyskania wysokich wyników form rehabilitacji. W dzisiejszym świecie, zdominowanym technologią i multimediami, muzyka a wraz z nią formy terapeutyczne, odgrywają pomocna rolę w codziennym życiu, nawet jeśli nie zdajemy sobie czasami z tego sprawy. Praca podczas zajęć muzykoterapeutycznych powoduje umiarkowaną, a nawet silną redukcję lęków (różnego rodzaju), w niektórych wypadkach wyraźnie łagodzi ból, w innych powoduje odczuwanie mniejszego zmęczenia. Powinno się zatem mieć pod ręką - czy chociażby we własnym telefonie - listę ulubionych utworów, które zanim sięgniemy po standardowe leki, warto potraktować jako „apteczkę muzykoterapeuty”.

R1G0JK4qV0B6P
Film trwający 14 minut i 34 sekund przedstawia między innymi wnętrze pokoju wyłożonego dywanami, wnętrze teatru oraz ogród. Film porusza kwestię muzykoterapii. Film prowadzi Artur Beling.
Polecenie 26

To powiedzenie padło na początku filmu: „Muzyka łagodzi obyczaje” wskaż czyjego jest autorstwa. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R14tlMnxHQcoH
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 27

Wskaż różnice pomiędzy muzykoterapią aktywną a receptywną. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RL7sLu5hQkTO6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 28

Muzykoterapia jako technika wspomagająca rozwój dzieci i osób w podeszłym wieku. Wyjaśnij w czym pomaga muzyka dzieciom oraz osobom starszym. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rv0pJEY7uEHfJ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Musical

Współczesna wiedza pozwala poznać musicalMusicalmusical [czytaj: mjuzikal] jako formę eklektyczną i wielowarstwową pod względem muzycznym. Poszukiwacze filmowych wzruszeń, przemieszania najliczniejszych gatunków muzycznych, od klasyki po balet, stepowanie i taniec współczesny, znajdą tutaj cos dla siebie. Żadna produkcja musicalowa [czytaj: mjuzikalowa] nie powstanie już dzisiaj bez efektownych dekoracji, multimediów i pełnego nagłośnienia akustycznego.

RmfcSqR0kLTMh
Film trwający 11 minut i 46 sekund przedstawia między innymi wnętrze pokoju oraz wnętrze teatru. Film opowiada o Musicalu [czytaj: muzikalu]. Film prowadzi Anna Korzon‑Wnukowska i Piotr Płuska.
Polecenie 29

Odpowiedz na pytanie. Kiedy powstał musical [czytaj: mjuzikal]? Podaj tytuł pierwszego musicalu [czytaj: mjuzikalu]. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1KXFQzZCd9G0
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 30

Wymień przynajmniej dwa tytuły, które uważane są za najważniejsze dzieła musicalowe [czytaj: mjuzikalowe]. Swoją odpowiedź zapisz poniżej

RQ2UGhH12vzmv
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 31

Wskaż dzieła filmowe, które przywróciły musical [czytaj: mjuzikal] do mainstreamu [czytaj: mejnstrimu] (zyskał na popularności). Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RKTYLzt9js4Ba
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Popularyzowanie sztuki, a w tym muzyki, przy jej obecnym ogromie i kolorystyce nie jest rzeczą łatwą, ale wystawianie i promocja musicali [czytaj: muzikali] należy do jednej z najbardziej skutecznych metod jej popularyzacji. Czy to forma teatralno‑muzyczna, czy też adaptacja filmowa treści, fabuła i liczne piosenkowe hity przechodzą z dnia na dzień do kultury masowej. Jest to dowód na żywy charakter samej formy i jej przeobrażenia, które dokonują się wraz z połączeniem samej widowni teatrów, odbiorców treści kanonu literackiego i postępującej cyfryzacji mediów.

Operetka

Kiedy poszukujemy muzycznej jedności, pokazania jak „muzyka jest wszędzie”, warto przyglądnąć się – chociaż na chwilę - jednej z bardziej klasycznych form muzycznych jaką jest operetka.

R1cvpRaMdXLmk
Film trwający 12 minut i 37 sekund przedstawia między innymi wnętrze pokoju oraz wnętrze teatru. Film opowiada o Operetce. Film prowadzi Anna Korzon‑Wnukowska i Piotr Płuska.
Polecenie 32

Odpowiedz na pytanie. Kiedy powstała operetka i z czego się wywodzi? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RJoDZtWCckuVf
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 33

Wymień przynajmniej trzy najważniejsze dzieła operetkowe. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1GcavOVY27gK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 34

Na podstawie informacji z filmu, dokonaj porównania operetki i opery. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RmThJJmMMSMlD
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Media zawładnęły nie tylko muzyką. Teraz to film, kabaret, telewizja i programy rozrywkowe przejęły funkcję operetki, która kiedyś potrafiła bawić publiczność swoją świetną muzyką, piękną fikcją, doskonałym librettemLibrettolibrettem, pełnym satyrycznych połajanek. Zanim zatracimy zupełnie zdolność zauważenia chociaż tego gatunku i zupełnie stracimy go z naszego horyzontu, odkryjmy raz jeszcze w tej lekcji tajemnicę operetki.

Opera

Nie chcesz pomylić nazwy przeglądarki internetowej z „operą” jako formą muzyki? Zastawiasz się, w jakim miejscu jeszcze najbardziej można pokazać otaczającą Cię zewsząd muzykę? To wejdź w świat opery i zobacz jego magię. Tam ludzie mówią i śpiewają, tańczą, cieszą się i przeżywają prawdziwe rozterki. Kiedy na scenie pojawia się tłum, masa dźwięków, sceneria i emocje potrafią przyprawić o zawrót głowy.

R1GgosBrH5q7K
Film trwający 13 minut i 59 sekund przedstawia między innymi wnętrze pokoju oraz wnętrze teatru. Film opowiada o Operze. Film prowadzony jest przez cztery osoby: Dariusza Sztachurę, Michała Kocimskiego, Arkadiusza Jakusa, Patryka Wilka
Polecenie 35

Wyjaśnij pojęcie „fosy orkiestrowej”. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RuYQbHIQN2FSJ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 36

Odpowiedz na pytanie. Czym zajmuje się inspicjent? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1A4t6qoZZUwD
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 37

Odpowiedz na pytanie. Do którego przedstawienia będzie tworzona scenografia na podstawie prac Wojciecha Siudmaka? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1dVYIP8Mvr03
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Kolory dźwięku

Kiedy chcesz odkryć barwy świata, rozpoznajesz i nazywasz kolory otaczającej Cię przestrzeni. Doceniasz ich barwę i światłocienie. Wśród Twoich znajomych może być ktoś, kto w ten sposób odbiera muzykę? Świat dźwięków zamknięty w kolorze barw. To synestezjaSynestezjasynestezja.

R1Pcr8kXkECQX
Film trwający 10 minut i 42 sekund przedstawia między innymi czerwoną fasadę budynku i park. Film opowiada o kolorach dźwięku. Film prowadzi dr hab. Jacek Szerszenowicz.
Polecenie 38

Wskaż imię i nazwisko amerykańskiego kompozytora, który tworzy tak zwane „utwory kolorowe”. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1bdpDebvA4a4
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 39

Wymień nazwiska dwóch kompozytorów ukazanych w filmie, którzy tworzyli utwory na podstawie dzieł wybitnych malarzy. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RGpuaV5QfT9Ij
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 40

W poemacie symfonicznym został użyty tak zwany fortepian świetlny. Krótko opisz czym był ten instrument i kto był pomysłodawcą jego użycia. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1ISsTlVvWOvi
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Choć historia sztuki dowodzi, że synestezja to przypadłość wielu artystów, do których zaliczyć należy między innymi F. Liszta, N. Rimskiego‑Korsakowa, O. Messiaena czy polską kompozytorkę Martę Ptaszyńską, to bez względu czy traktowana jest ta przypadłość jako choroba czy dar, daje poczucie ulotności samej muzyki i wielu płaszczyzn jej odbioru.

Eksperyment w muzyce

Przełomy w muzyce, które zburzyły nieco porządek systemu tonalnego i pojęcia muzyki, nie tylko w kategoriach tonacji dur‑moll, dokonywały się na przestrzeni dziejów.

RljAvw9Xju3aN
Film trwający 11 minut i 32 sekundy przedstawia między innymi wnętrze sali, w której stoi fortepian. Film opowiada o eksperymentach muzycznych. Film prowadzi Antonina Wiatr.
Polecenie 41

W 1913 roku miała miejsce premiera baletu Igora Strawińskiego, który wywołał skandal. Określ tytuł baletu oraz temat jaki on poruszał. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RxOPM3zDGqm0l
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 42

Opisz krótko pojęcie punktualizmu. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RBlnVmnXnldOf
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 43

Opis krótko utwór 4'33. Na czym polega jego wyjątkowość? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1Td5BkhOBfP7
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Muzyka to ciągła zmienność i jeden wielki eksperyment, którego jesteśmy dzisiaj świadkami. Stanowi nieprzebrane bogactwo gatunków oraz stylów. Czasami nas różni i dzieli, a czasem stanowi najlepsze spoiwo. Ważne, by każdy miał prawo do wyboru tej, która przynosi mu radość i chęć wytwarzania dobrej energii do dalszego twórczego działania.

Emocje w muzyce

Muzykę filmową, rockową balladę, koncert brandenburski Bacha i piosenki Kaczmarskiego dzieli prawie wszystko. Ale łączy je jedna rzecz: emocje.

R19jofgwU2Vhn
Film trwający 9 minut i 23 sekund przedstawia między innymi wnętrze pokoju o surowym wykończeniu ścian z płyty wiórowej. Film opowiada o emocjach w muzyce. Film prowadzi Patrycja Surus.
Polecenie 44

W filmie padło stwierdzenie, że dla ludzi mieszkających w Indiach (w rejonach z ograniczonym dostępem do Internetu i telewizji) współczesne oraz klasyczne utwory kompozytorów europejskich są kakofonią. Opisz krótko pojęcie kakofonii.  Przy udzielaniu odpowiedzi możesz posiłkować się źródłami internetowymi.  Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RJYqUNpuGsNOa
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 45

Wyjaśnij czym się różni muzyka autonomiczna od programowej. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RS6FtHccF8CNP
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 46

Na podstawie informacji zdobytych z filmu, wytłumacz w jaki sposób dyrygent odpowiada za emocje w muzyce. Odpowiedź zapisz poniżej.

RDzAWnqGtI8sh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Wysyłamy wiele komunikatów emocjonalnych. Jednym z nich jest „nasza muzyka”. Przypisujemy ją sobie, uzurpujemy często do niej prawo, jest „moja” i „dla mnie”, strzeżemy jej, a potem okazuje się, że są inni którzy „też tak mają”. Jeden utwór będzie wesoły, kolejne powodować będą przygnębienie czy wywoływać smutek. A to są nasze emocje. Ich towarzyszką – na dobre i na złe – jest zazwyczaj otaczająca nas muzyka.

Ćwiczenia

R1CtdkADDZjot1
Ćwiczenie 1
Wskaż, który z gatunków muzycznych uchodzi za typowo religijny? Możliwe odpowiedzi: 1. Gospel, 2. Ska, 3. Reggae [czytaj: rege], 4. Blues [czytaj: blus], 5. Country [czytaj: kantry]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RoAQz8RAsL7l22
Ćwiczenie 1
Możliwe odpowiedzi: 1. Piosenka z filmu Kraina lodu reż. Ch. Buck muz. R. Lopez, 2. Temat z filmu Rocky reż. J. G. Avildsen muz. B. Conti i główna ścieżka dźwiękowa, 3. Polonez z Pana Tadeusza reż. A. Wajda; muz. Wojciech Kilar, 4. Marsz Imperialny z filmu „Gwiezdne wojny” reż. G. Lucas muz. J. Williams, 5. Temat z filmu Piraci z Karaibów reż. G. Verbinski muz. H. Zimmer, M. Kamen, 6. Temat z filmu Ojciec Chrzestny, reż. Francis Ford Coppola, muz. Nino Rota. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RjFcEcoPS0NlX2
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Autor Krzesanego i muzyki filmowej do Pana Tadeusza., 2. Twórca układu ruchowego na scenie., 3. Forma teatralna, łącząca muzykę, piosenki, dialogi i taniec., 4. Krótka próbka dźwiękowa nagranych wcześniej utworów., 5. Jest nią Halka, TraviataRigoletto., 6. Osoba pisząca scenariusz do filmu, serialu, gry komputerowej lub audycji radiowej., 7. Nuty dla dyrygenta., 8. Opera Verdiego, z niej pochodzi utwór La donna è mobile., 9. Lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami, tańcami i pantomimą., 10. Sceniczny utwór muzyczny z dialogami mówionymi, zbliżony do opery, charakteryzujący się lekką, melodyjną muzyką i komediową akcją. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1PA28LKgqd7w3
Ćwiczenie 3
Wskaż, które z zamieszczonych tytułów dzieł to operetki. Możliwe odpowiedzi: 1. Franz Lehar, Giuditta, 2. Franz Lehar, Kraina uśmiechu, 3. Paul Abraham, Wiktoria i jej huzar, 4. Giuseppe Verdi, Don Carlos
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1WpWroeTwkze1
Ćwiczenie 3
Dopasuj utwór do nastroju/uczucia. Możliwe odpowiedzi: 1. Radość, 2. Żałoba, 3. Gniew, 4. Smutek, 5. Ukojenie. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RVPRw94EqwTdg1
Ćwiczenie 4
Do pojęcia dopasuj odpowiedni opis. Jingiel Możliwe odpowiedzi: 1. lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami, tańcami i pantomimą., 2. przerywnik transmisji, krótki dźwięk, łatwo zapamiętywany slogan lub melodyjka, 3. forma teatralna używająca w ograniczonym zakresie muzyki – głównie recitativo i pieśni., 4. przerywnik transmisji, krótki dźwięk, łatwo zapamiętywany slogan lub melodyjka Musical Możliwe odpowiedzi: 1. lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami, tańcami i pantomimą., 2. przerywnik transmisji, krótki dźwięk, łatwo zapamiętywany slogan lub melodyjka, 3. forma teatralna używająca w ograniczonym zakresie muzyki – głównie recitativo i pieśni., 4. przerywnik transmisji, krótki dźwięk, łatwo zapamiętywany slogan lub melodyjka Opera wodewilowa Możliwe odpowiedzi: 1. lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami, tańcami i pantomimą., 2. przerywnik transmisji, krótki dźwięk, łatwo zapamiętywany slogan lub melodyjka, 3. forma teatralna używająca w ograniczonym zakresie muzyki – głównie recitativo i pieśni., 4. przerywnik transmisji, krótki dźwięk, łatwo zapamiętywany slogan lub melodyjka Burleska Możliwe odpowiedzi: 1. lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami, tańcami i pantomimą., 2. przerywnik transmisji, krótki dźwięk, łatwo zapamiętywany slogan lub melodyjka, 3. forma teatralna używająca w ograniczonym zakresie muzyki – głównie recitativo i pieśni., 4. przerywnik transmisji, krótki dźwięk, łatwo zapamiętywany slogan lub melodyjka. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Na podstawie krótkiego fragmentu filmu, określ charakter utworu i opisz jego skład instrumentalny.

R1F7gKy6kbolV
Materiał filmowy do ćwiczenia numer 4 prezentujący fragment utworu Amadeusza Wolfganga Mozarta - Divertimeto D‑Dur.
RU5h4po1GHQ1q
Uzupełnij zdanie o brakujące słowa. Divertimeto D-dur KV. 136 jest przykładem muzyki Tu uzupełnij epoki Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RJWxPXLqary5w
Wskaż skład instrumentalny zaprezentowanego utworu. Możliwe odpowiedzi: 1. Altówka, 2. Wiolonczela, 3. Kontrabas, 4. Skrzypce, 5. Fagot, 6. Klarnet, 7. Waltornia, 8. Rożek angielski
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ROuLoKXe0wBmN1
Ćwiczenie 5
Wskaż, który ze starożytnych filozofów twierdził, że Muzyka kształtuje charakter, właściwe postawy życiowe i stanowi o wychowaniu. Możliwe odpowiedzi: 1. Platon, 2. Arystoteles, 3. Diogenes, 4. Tales z Miletu, 5. Pitagoras
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RH3q9WH0V8M0D1
Ćwiczenie 5
Jaki to rodzaj muzyki? Możliwe odpowiedzi: 1. Muzyka filmowa, 2. Muzyka operowa, 3. Musical
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R3QD2R77iWmPm1
Ćwiczenie 6
Dopasuj wyrazy do zdania. W orkiestrze symfonicznej zazwyczaj pierwszy instrumentalista w danej sekcji instrumentów smyczkowych –1. Koncertmistrz, 2. Recital.

Forma koncertu solisty wykonywanego „na żywo”, często z akompaniamentem. Autorem tej formy jest Franciszek Liszt – 1. Koncertmistrz, 2. Recital
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Znajdź wszystkie wyrazy związane z muzyką.

R1Uag5hFZdc9W
Znajdź wszystkie wyrazy związane z muzyką.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Wymień jakie są różnice pomiędzy operą a operetką.

R3wID9MuIi8Dt
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Wytłumacz słowo synestezja w muzyce na podstawie obejrzanego filmu.

RXIQ89i5mntPH
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Burleska
Burleska

forma teatralna używająca w ograniczonym zakresie muzyki – głównie recitativo i pieśni. Powstała w XVIII wieku jako parodia poważnych tematów, często dzieł operowych lub operetkowych. W formie plebejska, nierzadko wulgarna.

Instrumentarium Orffa
Instrumentarium Orffa

zestaw wielu prostych instrumentów perkusyjnych wykorzystywanych w metodzie nauczania muzyki, zwłaszcza najmłodszych dzieci.

Jingiel
Jingiel

[czytaj: dżingiel]

przerywnik transmisji, krótki dźwięk, łatwo zapamiętywany slogan lub melodyjka, używana przede wszystkim w programach radiowych jak również niektórych programach telewizyjnych. Rodzaj spotu reklamującego trwający program lub aktualną rozgłośnię.

Libretto
Libretto

tekst stanowiący podstawę dzieł sceniczno‑muzycznych, takich jak opera, operetka, kantata, musical [czytaj: mjuzikal] czy balet.

Musical
Musical

[czytaj: mjuzikal]

forma teatralna, łącząca muzykę, piosenki, dialogi i taniec. Ładunek emocjonalny dzieła – humor, patos, miłość, gniew – podobnie jak sama opowieść, jest wyrażany poprzez słowa, muzykę, ruch i aspekty techniczne przedstawienia, tworząc jedną, spójną całość.

Muzykoterapia
Muzykoterapia

dziedzina posługująca się muzyką lub jej elementami w celu przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania osób z różnorodnymi problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej.

Opera wodewilowa
Opera wodewilowa

lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami, tańcami i pantomimą.

Synestezja
Synestezja

to inaczej zdolność, w której doświadczenia jednego zmysłu (np. wzroku) wywołują również doświadczenia charakterystyczne dla innych zmysłów, na przykład odbieranie niskich dźwięków wywołuje wrażenie miękkości, barwa niebieska odczuwana jest jako chłodna, obraz litery lub cyfry budzi skojarzenia kolorystyczne.

Tutorial
Tutorial

(z angielskiego: „korepetycje, samouczek”) – metoda przekazywania wiedzy typu „krok po kroku”, pozwalająca łatwo nauczyć się obsługi różnych urządzeń, programowania czy tworzenia np. filmów. Tutorial jest bardziej interaktywny i dokładniejszy niż instrukcje, nastawiony na naukę poprzez przykład. Tutorial dostarcza wszelkich informacji potrzebnych do wykonania danego zadania.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Encyklopedia PWN – wydanie internetowe.

  • Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 2015.

  • Słownik Języka Polskiego – wydanie internetowe.

Notatki ucznia

R1aO9qTo6QCCp
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Biblioteka audio

Bibliografia

  • Gąsienica‑Szostak A., Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, PZWL, Warszawa 2014.

  • Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 2015.

  • Pomostowski P., Muzyka w filmie, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2019.

  • Staszowski K., Muzyka w służbie Bogu, https://magazynkontakt.pl/muzyka-w-sluzbie-bogu/ [dostęp: 05.06.2021]