Fotografia przedstawia zbliżenie na klawisze fortepianu. Klawisze maja kolor pomarańczowy, tak, jakby świeciło na nie zachodzące słońce.
Muzyka rosyjska przełomu wieków – twórczość Aleksandra Skriabina
Ważne daty
6.01.1872 – narodziny Aleksandra Nikołajewicza Skriabina w Moskwie
1884 – pierwsze próby kompozytorskie Skriabina
1904 – III Symfonia Boski Poemat Skriabina
1908 – powstanie Poematu Ekstazy A. Skriabina
1908–1910 – powstanie Prometeusza – Poematu ognia A. Skriabina
27.04.1915 – śmierć A. Skriabina w Moskwie
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
ROc0rycQVJkvb1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka. 8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń: 3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Aleksander Skriabin. II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń: 1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych. III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń: 1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
Nauczysz się
charakteryzować i opisywać muzykę Skriabina w kontekście estetyki epoki;
omawiać cechy twórczości Aleksandra Skriabina, a także charakteryzować ją pod względem stylistycznym;
omawiać środki wykonawcze charakterystyczne dla muzyki Skriabina, w szczególności wskazywać rolę organów świetlnych;
Aleksander Skriabin urodził się w czasach, w których dokonywały się olbrzymie zmiany w muzyce. Większość kompozytorów zdawało sobie sprawę, że należy poszukiwać nowych środków i dróg twórczych, które poszerzą lub całkowicie zastąpią dotychczasowe zasady obowiązujące w systemie tonalnym, opartym na relacji akordów i ich związkach w tonacjach durowych i molowych.
R11iewEVFEvUg1
Zdjęcie przedstawia czarno-biały portret Aleksandra Nikołajewicza. Mężczyzna ma wąsy, na zdjęciu trzyma się prawą ręką za prawe ucho. Ma spokojny, przyjazny wyraz twarzy. Ubrany jest w białą koszulę z wysoko postawionym kołnierzem i czarną marynarkę.
Aleksander Nikołajewicz Skriabin, wikipedia.org, domena publiczna
Skriabin pochodził z moskiewskiej rodziny arystokratycznej. Studiował w Konserwatorium Muzycznym w Moskwie, które ukończył z dyplomem w klasie fortepianu. Podczas studiów pobierał również lekcje kompozycji, m. in. u Sergieja Taniejewa, Antona Areńskiego, ale ostatecznie nie otrzymał dyplomu w tym zakresie. Po okresie studiów rozpoczął karierę jako pianista koncertując w całej Europie. W tym czasie powstawały już pierwsze utwory kompozytora, które często wykonywał podczas swoich recitali. Utwory te pozostawały pod wyraźnym wpływem stylistycznym Fryderyka Chopina i Franciszka Liszta. Wczesna twórczość to głównie miniatury fortepianowe, takie jak: mazurki, etiudy, impromptus, preludia, nokturny czy walce.
Twórczość
R1GYNNsIb8Vc5
Utwór muzyczny: Preludium op. 11 nr 1 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór muzyczny: Preludium op. 11 nr 1 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
A. Skriabin, Preludium op. 11 nr 1 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910
A. Skriabin, Preludium op. 11 nr 1 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910
A. Skriabin, Preludium op. 11 nr 1 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910
A. Skriabin, Preludium op. 11 nr 1 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910
Utwór muzyczny: Preludium op. 11 nr 1 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RfVFpMpP45dD4
Utwór muzyczny: Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym charakterem.
Utwór muzyczny: Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym charakterem.
A. Skriabin, Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910
A. Skriabin, Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910
A. Skriabin, Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910
A. Skriabin, Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910
Utwór muzyczny: Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym charakterem.
Oprócz tego Skriabin napisał Koncert fortepianowy fis‑moll oraz Sonaty. Jego pierwsze próby orkiestrowe przynoszą takie dzieła, jak I oraz II Symfonia. W niektórych wczesnych kompozycjach można już dostrzec cechy charakterystyczne dla jego dojrzałej twórczości – dotyczy to przede wszystkim warstwy harmonicznej i związanej z nią kolorystyki brzmieniowej oraz wyraża się w dążeniu do unifikacji formalnej dzieła. Jednymi z najbardziej znanych utworów z jego wczesnego okresu twórczości są Etiudy z op. 8.
R1A5eScorKXCg1
Ilustracja przedstawia pięciolinię z nutami. Jest to fragment początkowy „Etiudy dis-moll”.
Fragment początkowy „Etiudy dis-moll”, wikipedia.org, domena publiczna
RoIIo3JVxAyKu
Utwór muzyczny: Etiuda dis-moll, op. 8 nr 12. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór muzyczny: Etiuda dis-moll, op. 8 nr 12. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Fragment początkowy „Etiudy dis-moll”, op. 8 nr 12
Fragment początkowy „Etiudy dis-moll”, op. 8 nr 12
Fragment początkowy „Etiudy dis-moll”, op. 8 nr 12
Fragment początkowy „Etiudy dis-moll”, op. 8 nr 12
Utwór muzyczny: Etiuda dis-moll, op. 8 nr 12. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Mistyczne poglądy Skriabina
Jego dojrzały styl przejawia się już w III Symfonii Boskim Poemacie z 1904 r. Utwór ten w sposób bardzo zaawansowany wykorzystuje zdobycze Skriabina w zakresie instrumentacji i harmonii, a struktura dzieła zmierza już w stronę formy jednoczęściowej dzięki wprowadzeniu podobnego materiału tematycznego we wszystkich częściach. Kolejnym dziełem symfonicznym jest Poemat Ekstazy, który powstawał w czasie fascynacji Skriabina koncepcjami związanymi z teozofiąTeozofiateozofią. Kompozytor dołączył do niego wiersz, który miał towarzyszyć muzycznej akcji, ale nie był przeznaczony do publicznego wykonania. Dzieło to było jednoczęściowe, oparte na zrębach formy sonatowej, z trzema głównym grupami tematycznymi o charakterze programowym (tematy marzenia, wzlotu, woli). Apogeum jego twórczości stanowi Prometeusz Poemat ognia op. 60 na wielką orkiestrę symfoniczną, fortepian, chór i organy świetlne. W utworze tym ostatecznie dochodzi do zerwania z zasadami harmoniki funkcyjnej.
Skriabin konstruuje swój poemat w oparciu o jeden akord, który określa zarówno harmoniczne, jaki melodyczne właściwości dzieła. Akord ten zwany skriabinowskim, prometejskim lub mistycznymAkord mistycznymistycznym, posiada charakterystyczną kwartową strukturę (od dołu kwarta zwiększona, kwarta zmniejszona, kwarta zwiększona i kwarty czyste). Prawdopodobnie powstał z rozwinięcia akordu chopinowskiegoAkord chopinowskiakordu chopinowskiego – wówczas może być interpretowany jako dominanta undecymowa z sekstą (zamiast kwinty). W Prometeuszu akord ten tworzy swoiste centrum brzmieniowe, które pozwala interpretować ten utwór w oderwaniu od systemu dur‑moll.
RNPWwj8rzWo5b1
Ilustracja przedstawia pięciolinię z nutami akordu mistycznego lub akordu prometejskiego.
Akord mistyczny lub akord prometejski, wikipedia.org, domena publiczna
Z akordu prometejskiego została wywiedziona sześciostopniowa skala.
RwLc19zNYN52W1
Zdjęcie przedstawia czarną pięciolinię ze skalą prometejską.
Skriabin swoją twórczość uważał za misterium, w którym łączyć się powinna muzyka, taniec, zapachy i światła, dlatego próbował włączyć przynajmniej niektóre z tych elementów do dzieła muzycznego. Wiemy też, że planował stworzyć wielkie misterium, będące synkretyzmemSynkretyzmsynkretyzmem wszystkich sztuk. Dzieło to, zaplanowane do wykonania w Himalajach, miało sprowadzić koniec ówczesnego świata i zapowiedzieć narodziny nowego porządku. Z trzech zaplanowanych części ukończone zostały jedynie szkice pierwszej nazwanej L’acte préalable.
RJEsLp8NrqR5L1
Szkic Skriabina przedstawiający świątynię w kształcie kuli, w której miało być wykonane jego nieukończone dzieło „Misterium”.
Szkic Skriabina przedstawiający świątynię w kształcie kuli, w której miało być wykonane jego nieukończone dzieło „Misterium”, wikipedia.org, domena publiczna
R1WsTbj9dTItA1
Utwór przedstawiający skalę mistyczną. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór przedstawiający skalę mistyczną. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór przedstawiający skalę mistyczną. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
W Prometeuszu Skriabin zrealizował również własną koncepcję synestezjiSynestezjasynestezji. Warto zauważyć, że jego stanowisko nie było w tym czasie odosobnione – podobne idee przyświecały kompozytorom i malarzom, m. in. Wasilowi Kandinskiemu oraz Arnoldowi Schoenbergowi. W skriabinowskiej koncepcji inspirowanej teozofią kolejne dźwięki w kole kwintowym przyporządkowane są palecie barw.
RN2CT2tETHwRC1
Ilustracja przedstawia koło kwintowe z nałożonym kołem barw. Koło kwintowe ma 12 kolorowych kół, które opisane są dużymi literami.
Koło kwintowe z nałożonym kołem barw, wikipedia.org, domena publiczna
RTAb5EJWc0Q1B1
Zdjęcie przedstawia sprzęt służący Skriabinowi do eksperymentów z kolorem. Sprzęt wykonany z kolorowych żarówek, który do zdjęcia został ustawiony na stole.
Sprzęt służący Skriabinowi do eksperymentów z kolorem w trakcie pracy nad „Prometeuszem”, wikipedia.org, domena publiczna
Takie przyporządkowanie sugeruje, iż Skriabin w swojej koncepcji opierał się raczej na wyliczeniach i wiedzy, niż na swym osobistym odczuciu i jednocześnie podważał jego zdolności synestetyczne (słyszenie za pomocą barw). Swoją ideę zrealizował w Prometeuszu za pomocą organów świetlnych nazwanych przez niego clavier à lumières. Zapisał ich partię w partyturze i opisał jako LUCE. Odpowiednie współbrzmienia generowały barwy, które miały być projektowane na specjalnym ekranie.
R6sTMqSRxw1oJ1
Ilustracja przedstawia pierwszą stronę partytury „Prometeusza”.
Pierwsza strona partytury „Prometeusza”
R1QDdu78Ksmh61
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunkową postać mężczyzny, który siedzi przy organach świetlnych. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Już Isaac Newton zauważył związek między barwą a dźwiękiem. W swojej Optyce pisał: Czy różne rodzaje promieni nie wykonują drgań różnej wielkości i nie wzbudzają przez to uczucia różnych barw, podobnie do tego jak drgania powietrza stosownie do swej wielkości wzbudzają wrażenie rozmaitych dźwięków? I czy szczególnie najbardziej łamliwe promienie nie wzbudzają drgań najkrótszych wywołujących wrażenie barwy ciemnofioletowej, najmniej łamliwe promienie – drgań największych, dających wrażenie głębokiej czerwieni, a różne promienie pośrednie – drgań pośredniej wielkości powodujących wrażenie różnych barw pośrednich? Relacje barwy i dźwięków pobudzały wyobraźnię wielu twórców i wynalazców. Około 1730 r. Bertrand Castel zbudował optyczny klawesyn, który umożliwiał projekcję kolorów za pomocą świec i barwionych na kolorowo tafli szkła. W 1816 r. David Brewster wykorzystał wynaleziony przez siebie kalejdoskop do odzwierciedlania barwą muzycznych dźwięków. Wysiłki prowadzące do stworzenia instrumentu łączącego fenomen koloru i światła zostały wzmożone na przełomie XIX i XX w. W 1895 r. Alexander Wallace Rimington zgłosił, a następnie opatentował, swój instrument i sposób projekcji barw. Był to ten sam czas, w którym zjawiskami synestezji interesował się Aleksander Skriabin. Istniały projekty, aby nowojorska premiera jego utwór Prometeusz – Poemat ognia, która miała się odbyć w 1914 r., uwzględniała ten właśnie instrument. 2. Rimington ze swoimi organami świetlnymi. 3. Niestety, z powodu wybuchu I wojny światowej plany te nigdy nie zostały zrealizowane. Utwór Skriabina został wykonany w Nowym Jorku dopiero w 1915 r. Na użytek tego koncertu instrument zaprojektował i zbudował Preston S. Miller, przewodniczący Illuminating Engineering Society. 4. Rimington spędził wiele lat projektując organy świetlne. Pierwotnie instrument ten miał możliwość jedynie produkowania kolorów w harmonii z muzyką wykonywaną z innego źródła. Rozwój instrumentu podążał jednak w stronę możliwości wykonywania przez jednego operatora obu elementów. Do wyświetlania kolorów Rimington używał łuku elektrycznego, za pomocą którego otrzymywał wiązkę białego światła. Światło to następnie było przepuszczane przez pryzmat i rozszczepiane na barwne spektrum. Następnie kolory były mieszane i rzucane na ekran. Instrument był kontrolowany za pomocą klawiatury i pedałów. Każdemu dźwiękowi przypisany był odpowiedni kolor wynikający z matematycznych obliczeń wynalazcy. Rimington porównywał swój instrument do palety malarskiej, za pomocą której można tworzyć obrazy. 5. Alexander Wallace RImington napisał w 1912 r. książkę Colour music: the art of mobile colour, w której szczegółowo opisał zasady działania mechanizmu organów świetlnych. Jego wynalazek zwrócił uwagę świata muzycznego, m.in. Ryszarda Wagnera czy Georga Grove’a. 6. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych. 7. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych. 8. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych. 9. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych.
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunkową postać mężczyzny, który siedzi przy organach świetlnych. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Już Isaac Newton zauważył związek między barwą a dźwiękiem. W swojej Optyce pisał: Czy różne rodzaje promieni nie wykonują drgań różnej wielkości i nie wzbudzają przez to uczucia różnych barw, podobnie do tego jak drgania powietrza stosownie do swej wielkości wzbudzają wrażenie rozmaitych dźwięków? I czy szczególnie najbardziej łamliwe promienie nie wzbudzają drgań najkrótszych wywołujących wrażenie barwy ciemnofioletowej, najmniej łamliwe promienie – drgań największych, dających wrażenie głębokiej czerwieni, a różne promienie pośrednie – drgań pośredniej wielkości powodujących wrażenie różnych barw pośrednich? Relacje barwy i dźwięków pobudzały wyobraźnię wielu twórców i wynalazców. Około 1730 r. Bertrand Castel zbudował optyczny klawesyn, który umożliwiał projekcję kolorów za pomocą świec i barwionych na kolorowo tafli szkła. W 1816 r. David Brewster wykorzystał wynaleziony przez siebie kalejdoskop do odzwierciedlania barwą muzycznych dźwięków. Wysiłki prowadzące do stworzenia instrumentu łączącego fenomen koloru i światła zostały wzmożone na przełomie XIX i XX w. W 1895 r. Alexander Wallace Rimington zgłosił, a następnie opatentował, swój instrument i sposób projekcji barw. Był to ten sam czas, w którym zjawiskami synestezji interesował się Aleksander Skriabin. Istniały projekty, aby nowojorska premiera jego utwór Prometeusz – Poemat ognia, która miała się odbyć w 1914 r., uwzględniała ten właśnie instrument. 2. Rimington ze swoimi organami świetlnymi. 3. Niestety, z powodu wybuchu I wojny światowej plany te nigdy nie zostały zrealizowane. Utwór Skriabina został wykonany w Nowym Jorku dopiero w 1915 r. Na użytek tego koncertu instrument zaprojektował i zbudował Preston S. Miller, przewodniczący Illuminating Engineering Society. 4. Rimington spędził wiele lat projektując organy świetlne. Pierwotnie instrument ten miał możliwość jedynie produkowania kolorów w harmonii z muzyką wykonywaną z innego źródła. Rozwój instrumentu podążał jednak w stronę możliwości wykonywania przez jednego operatora obu elementów. Do wyświetlania kolorów Rimington używał łuku elektrycznego, za pomocą którego otrzymywał wiązkę białego światła. Światło to następnie było przepuszczane przez pryzmat i rozszczepiane na barwne spektrum. Następnie kolory były mieszane i rzucane na ekran. Instrument był kontrolowany za pomocą klawiatury i pedałów. Każdemu dźwiękowi przypisany był odpowiedni kolor wynikający z matematycznych obliczeń wynalazcy. Rimington porównywał swój instrument do palety malarskiej, za pomocą której można tworzyć obrazy. 5. Alexander Wallace RImington napisał w 1912 r. książkę Colour music: the art of mobile colour, w której szczegółowo opisał zasady działania mechanizmu organów świetlnych. Jego wynalazek zwrócił uwagę świata muzycznego, m.in. Ryszarda Wagnera czy Georga Grove’a. 6. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych. 7. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych. 8. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych. 9. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych.
Organy świetlne
Podsumowanie
Muzyka Skriabina skłaniała do wychodzenia poza ówczesne ramy przeżycia muzycznego, była odpowiednikiem religii czy filozofii, dzięki której możliwe jest obcowanie ze światem pozaziemskim. Z racji swojego eksperymentalnego charakteru oraz wysoce zindywidualizowanej postawy kompozytora, jego twórczość nie była zrozumiana przez słuchaczy z początku XX w. Jednocześnie zaplanowane projekty muzyczne, których realizację uniemożliwiła śmierć Skriabina, stały się inspiracją dla kolejnych pokoleń kompozytorów. Idea muzyki jako misterium została zrealizowana m. in. przez Karlheinza Stockhausena w cyklu Licht.
Zadania
R16t3i91I3Yww
Ćwiczenie 1
Jak nazywał się utwór Skriabina, w którym zastosował organy świetlne?
Poemat Ekstazy
Prometeusz
Misterium
RfQpIFLnOC8aQ
Ćwiczenie 2
Dopasuj utwór do prawidłowej kategorii: dzieło orkiestrowe lub utwór fortepianowy. Utwory fortepianowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Poemat Ekstazy, 2. Preludium op. 11 nr 1, 3. Mazurek Op. 40, No. 2, 4. Prometeusz – Poemat ognia, 5. Boski Poemat, 6. Etiuda op. 8 nr 12. Utwory orkiestrowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Poemat Ekstazy, 2. Preludium op. 11 nr 1, 3. Mazurek Op. 40, No. 2, 4. Prometeusz – Poemat ognia, 5. Boski Poemat, 6. Etiuda op. 8 nr 12.
Dopasuj utwór do prawidłowej kategorii: dzieło orkiestrowe lub utwór fortepianowy. Utwory fortepianowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Poemat Ekstazy, 2. Preludium op. 11 nr 1, 3. Mazurek Op. 40, No. 2, 4. Prometeusz – Poemat ognia, 5. Boski Poemat, 6. Etiuda op. 8 nr 12. Utwory orkiestrowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Poemat Ekstazy, 2. Preludium op. 11 nr 1, 3. Mazurek Op. 40, No. 2, 4. Prometeusz – Poemat ognia, 5. Boski Poemat, 6. Etiuda op. 8 nr 12.
Dopasuj utwór do prawidłowej kategorii: dzieło orkiestrowe lub utwór fortepianowy.
W pierwszym okresie twórczości pisał głównie muzykę fortepianową
Organy świetlne Alexandra Wallace’a Rimingtona były pierwszym instrumentem, który posiadał barwy przypisane konkretnym dźwiękom.
Utwór Prometeusz został napisany specjalnie na organy świetlne Rimingtona
RUYIBbyBCnqdL
Ćwiczenie 4
Na twórczości jakich kompozytorów wzorowane są wczesne utwory Skriabina?
Fryderyka Chopina
Karola Szymanowskiego
Franciszka Liszta
RPz9t7RkTJlcK
Ćwiczenie 5
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicję. Akord chopinowski Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Akord mistyczny. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Synestezja. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Synkretyzm. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Teozofia. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu.
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicję. Akord chopinowski Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Akord mistyczny. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Synestezja. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Synkretyzm. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Teozofia. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu.
Przeciagając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicję.
zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu, nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts
Akord chopinowski
Akord mistyczny
Synestezja
Synkretyzm
Teozofia
Rlf5tXDMXSfDE
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij pojęcie synkretyzm.
Wyjaśnij pojęcie synkretyzm.
Partia jakiego instrumentu została oznaczona w ten sposób w Prometeuszu Skriabina?
syntezatora
organów świetlnych
mima
RtVeB1bRAB2WD
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij pojęcie teozofia.
Wyjaśnij pojęcie teozofia.
Wysłuchaj i połącz tytuł kompozycji z odpowiednim przykładem dźwiękowym:
A. Skriabin, Etiuda dis-moll, op. 8 nr 12
A. Skriabin, Preludium op. 11 nr 1
A. Skriabin, Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Słownik pojęć
Akord chopinowski
Akord chopinowski
współbrzmienie charakterystyczne dla twórczości Fryderyka Chopina, rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym.
Akord mistyczny
Akord mistyczny
inaczej akord prometejski lub skriabinowski, struktura akordowa charakterystyczna dla muzyki Aleksandra Skriabina, o budowie kwartowej.
Synestezja
Synestezja
zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu.
Synkretyzm
Synkretyzm
połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts.
Teozofia
Teozofia
nurt filozoficzno‑religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
R1GYNNsIb8Vc5
Utwór muzyczny: Preludium op. 11 nr 1 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RfVFpMpP45dD4
Utwór muzyczny: Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym charakterem.
RoIIo3JVxAyKu
Utwór muzyczny: Etiuda dis-moll, op. 8 nr 12. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1MByv5r3GVwc1
Utwór przedstawiający akord prometejski. W celu wysłuchania należy w dolnym lewym rogu nacisnąć szary trójkąt, służący do odtworzenia.
R1WsTbj9dTItA1
Utwór przedstawiający skalę mistyczną. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.