R14mBoZbJJakd1

Muzyka rosyjska przełomu wieków – twórczość Aleksandra Skriabina

Ważne daty

6.01.1872 – narodziny Aleksandra Nikołajewicza Skriabina w Moskwie

1884 – pierwsze próby kompozytorskie Skriabina

1904III Symfonia Boski Poemat Skriabina

1908 – powstanie Poematu Ekstazy A. Skriabina

1908–1910 – powstanie Prometeusza – Poematu ognia A. Skriabina

27.04.1915 – śmierć A. Skriabina w Moskwie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

ROc0rycQVJkvb1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Aleksander Skriabin.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się
  • charakteryzować i opisywać muzykę Skriabina w kontekście estetyki epoki;

  • omawiać cechy twórczości Aleksandra Skriabina, a także charakteryzować ją pod względem stylistycznym;

  • omawiać środki wykonawcze charakterystyczne dla muzyki Skriabina, w szczególności wskazywać rolę organów świetlnych;

  • posługiwać się terminami: synestezja, synkretyzm, akord mistyczny, skala prometejska, akord chopinowski.

Biografia Aleksandra Skriabina

Aleksander Skriabin urodził się w czasach, w których dokonywały się olbrzymie zmiany w muzyce. Większość kompozytorów zdawało sobie sprawę, że należy poszukiwać nowych środków i dróg twórczych, które poszerzą lub całkowicie zastąpią dotychczasowe zasady obowiązujące w systemie tonalnym, opartym na relacji akordów i ich związkach w tonacjach durowych i molowych.

R11iewEVFEvUg1
Aleksander Nikołajewicz Skriabin, wikipedia.org, domena publiczna

Skriabin pochodził z moskiewskiej rodziny arystokratycznej. Studiował w Konserwatorium Muzycznym w Moskwie, które ukończył z dyplomem w klasie fortepianu. Podczas studiów pobierał również lekcje kompozycji, m. in. u Sergieja Taniejewa, Antona Areńskiego, ale ostatecznie nie otrzymał dyplomu w tym zakresie. Po okresie studiów rozpoczął karierę jako pianista koncertując w całej Europie. W tym czasie powstawały już pierwsze utwory kompozytora, które często wykonywał podczas swoich recitali. Utwory te pozostawały pod wyraźnym wpływem stylistycznym Fryderyka Chopina i Franciszka Liszta. Wczesna twórczość to głównie miniatury fortepianowe, takie jak: mazurki, etiudy, impromptus, preludia, nokturny czy walce.

Twórczość

R1GYNNsIb8Vc5
Utwór muzyczny: Preludium op. 11 nr 1 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
RfVFpMpP45dD4
Utwór muzyczny: Mazurek Op. 40, No. 2 w wykonaniu kompozytora, Moskwa 1910. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym charakterem.

Oprócz tego Skriabin napisał Koncert fortepianowy fis‑moll oraz Sonaty. Jego pierwsze próby orkiestrowe przynoszą takie dzieła, jak I oraz II Symfonia. W niektórych wczesnych kompozycjach można już dostrzec cechy charakterystyczne dla jego dojrzałej twórczości – dotyczy to przede wszystkim warstwy harmonicznej i związanej z nią kolorystyki brzmieniowej oraz wyraża się w dążeniu do unifikacji formalnej dzieła. Jednymi z najbardziej znanych utworów z jego wczesnego okresu twórczości są Etiudy z op. 8.

R1A5eScorKXCg1
Fragment początkowy „Etiudy dis-moll”, wikipedia.org, domena publiczna
RoIIo3JVxAyKu
Utwór muzyczny: Etiuda dis-moll, op. 8 nr 12. Wykonawca: A. Skriabin. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Mistyczne poglądy Skriabina

Jego dojrzały styl przejawia się już w III Symfonii Boskim Poemacie z 1904 r. Utwór ten w sposób bardzo zaawansowany wykorzystuje zdobycze Skriabina w zakresie instrumentacji i harmonii, a struktura dzieła zmierza już w stronę formy jednoczęściowej dzięki wprowadzeniu podobnego materiału tematycznego we wszystkich częściach. Kolejnym dziełem symfonicznym jest Poemat Ekstazy, który powstawał w czasie fascynacji Skriabina koncepcjami związanymi z teozofiąTeozofiateozofią. Kompozytor dołączył do niego wiersz, który miał towarzyszyć muzycznej akcji, ale nie był przeznaczony do publicznego wykonania. Dzieło to było jednoczęściowe, oparte na zrębach formy sonatowej, z trzema głównym grupami tematycznymi o charakterze programowym (tematy marzenia, wzlotu, woli). Apogeum jego twórczości stanowi Prometeusz Poemat ognia op. 60 na wielką orkiestrę symfoniczną, fortepian, chór i organy świetlne. W utworze tym ostatecznie dochodzi do zerwania z zasadami harmoniki funkcyjnej.

Skriabin konstruuje swój poemat w oparciu o jeden akord, który określa zarówno harmoniczne, jaki melodyczne właściwości dzieła. Akord ten zwany skriabinowskim, prometejskim lub mistycznymAkord mistycznymistycznym, posiada charakterystyczną kwartową strukturę (od dołu kwarta zwiększona, kwarta zmniejszona, kwarta zwiększona i kwarty czyste). Prawdopodobnie powstał z rozwinięcia akordu chopinowskiegoAkord chopinowskiakordu chopinowskiego – wówczas może być interpretowany jako dominanta undecymowa z sekstą (zamiast kwinty). W Prometeuszu akord ten tworzy swoiste centrum brzmieniowe, które pozwala interpretować ten utwór w oderwaniu od systemu dur‑moll.

RNPWwj8rzWo5b1
Akord mistyczny lub akord prometejski, wikipedia.org, domena publiczna

Z akordu prometejskiego została wywiedziona sześciostopniowa skala.

RwLc19zNYN52W1
Skala prometejska, wikipedia.org, domena publiczna

Misterium Skriabina

Skriabin swoją twórczość uważał za misterium, w którym łączyć się powinna muzyka, taniec, zapachy i światła, dlatego próbował włączyć przynajmniej niektóre z tych elementów do dzieła muzycznego. Wiemy też, że planował stworzyć wielkie misterium, będące synkretyzmemSynkretyzmsynkretyzmem wszystkich sztuk. Dzieło to, zaplanowane do wykonania w Himalajach, miało sprowadzić koniec ówczesnego świata i zapowiedzieć narodziny nowego porządku. Z trzech zaplanowanych części ukończone zostały jedynie szkice pierwszej nazwanej L’acte préalable.

RJEsLp8NrqR5L1
Szkic Skriabina przedstawiający świątynię w kształcie kuli, w której miało być wykonane jego nieukończone dzieło „Misterium”, wikipedia.org, domena publiczna
R1WsTbj9dTItA1
Utwór przedstawiający skalę mistyczną. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Prometeuszu Skriabin zrealizował również własną koncepcję synestezjiSynestezjasynestezji. Warto zauważyć, że jego stanowisko nie było w tym czasie odosobnione – podobne idee przyświecały kompozytorom i malarzom, m. in. Wasilowi Kandinskiemu oraz Arnoldowi Schoenbergowi. W skriabinowskiej koncepcji inspirowanej teozofią kolejne dźwięki w kole kwintowym przyporządkowane są palecie barw.

Takie przyporządkowanie sugeruje, iż Skriabin w swojej koncepcji opierał się raczej na wyliczeniach i wiedzy, niż na swym osobistym odczuciu i jednocześnie podważał jego zdolności synestetyczne (słyszenie za pomocą barw). Swoją ideę zrealizował w Prometeuszu za pomocą organów świetlnych nazwanych przez niego clavier à lumières. Zapisał ich partię w partyturze i opisał jako LUCE. Odpowiednie współbrzmienia generowały barwy, które miały być projektowane na specjalnym ekranie.

R6sTMqSRxw1oJ1
Pierwsza strona partytury „Prometeusza”
R1QDdu78Ksmh61
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunkową postać mężczyzny, który siedzi przy organach świetlnych. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Już Isaac Newton zauważył związek między barwą a dźwiękiem. W swojej Optyce pisał: Czy różne rodzaje promieni nie wykonują drgań różnej wielkości i nie wzbudzają przez to uczucia różnych barw, podobnie do tego jak drgania powietrza stosownie do swej wielkości wzbudzają wrażenie rozmaitych dźwięków? I czy szczególnie najbardziej łamliwe promienie nie wzbudzają drgań najkrótszych wywołujących wrażenie barwy ciemnofioletowej, najmniej łamliwe promienie – drgań największych, dających wrażenie głębokiej czerwieni, a różne promienie pośrednie – drgań pośredniej wielkości powodujących wrażenie różnych barw pośrednich? Relacje barwy i dźwięków pobudzały wyobraźnię wielu twórców i wynalazców. Około 1730 r. Bertrand Castel zbudował optyczny klawesyn, który umożliwiał projekcję kolorów za pomocą świec i barwionych na kolorowo tafli szkła. W 1816 r. David Brewster wykorzystał wynaleziony przez siebie kalejdoskop do odzwierciedlania barwą muzycznych dźwięków. Wysiłki prowadzące do stworzenia instrumentu łączącego fenomen koloru i światła zostały wzmożone na przełomie XIX i XX w. W 1895 r. Alexander Wallace Rimington zgłosił, a następnie opatentował, swój instrument i sposób projekcji barw. Był to ten sam czas, w którym zjawiskami synestezji interesował się Aleksander Skriabin. Istniały projekty, aby nowojorska premiera jego utwór Prometeusz – Poemat ognia, która miała się odbyć w 1914 r., uwzględniała ten właśnie instrument. 2. Rimington ze swoimi organami świetlnymi. 3. Niestety, z powodu wybuchu I wojny światowej plany te nigdy nie zostały zrealizowane. Utwór Skriabina został wykonany w Nowym Jorku dopiero w 1915 r. Na użytek tego koncertu instrument zaprojektował i zbudował Preston S. Miller, przewodniczący Illuminating Engineering Society. 4. Rimington spędził wiele lat projektując organy świetlne. Pierwotnie instrument ten miał możliwość jedynie produkowania kolorów w harmonii z muzyką wykonywaną z innego źródła. Rozwój instrumentu podążał jednak w stronę możliwości wykonywania przez jednego operatora obu elementów. Do wyświetlania kolorów Rimington używał łuku elektrycznego, za pomocą którego otrzymywał wiązkę białego światła. Światło to następnie było przepuszczane przez pryzmat i rozszczepiane na barwne spektrum. Następnie kolory były mieszane i rzucane na ekran. Instrument był kontrolowany za pomocą klawiatury i pedałów. Każdemu dźwiękowi przypisany był odpowiedni kolor wynikający z matematycznych obliczeń wynalazcy. Rimington porównywał swój instrument do palety malarskiej, za pomocą której można tworzyć obrazy. 5. Alexander Wallace RImington napisał w 1912 r. książkę Colour music: the art of mobile colour, w której szczegółowo opisał zasady działania mechanizmu organów świetlnych. Jego wynalazek zwrócił uwagę świata muzycznego, m.in. Ryszarda Wagnera czy Georga Grove’a. 6. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych. 7. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych. 8. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych. 9. Rysunek przedstawiający konstrukcję organów świetlnych.
Organy świetlne

Podsumowanie

Muzyka Skriabina skłaniała do wychodzenia poza ówczesne ramy przeżycia muzycznego, była odpowiednikiem religii czy filozofii, dzięki której możliwe jest obcowanie ze światem pozaziemskim. Z racji swojego eksperymentalnego charakteru oraz wysoce zindywidualizowanej postawy kompozytora, jego twórczość nie była zrozumiana przez słuchaczy z początku XX w. Jednocześnie zaplanowane projekty muzyczne, których realizację uniemożliwiła śmierć Skriabina, stały się inspiracją dla kolejnych pokoleń kompozytorów. Idea muzyki jako misterium została zrealizowana m. in. przez Karlheinza Stockhausena w cyklu Licht.

Zadania

R16t3i91I3Yww
Ćwiczenie 1
RfQpIFLnOC8aQ
Ćwiczenie 2
Dopasuj utwór do prawidłowej kategorii: dzieło orkiestrowe lub utwór fortepianowy. Utwory fortepianowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Poemat Ekstazy, 2. Preludium op. 11 nr 1, 3. Mazurek Op. 40, No. 2, 4. Prometeusz – Poemat ognia, 5. Boski Poemat, 6. Etiuda op. 8 nr 12. Utwory orkiestrowe. Możliwe odpowiedzi: 1. Poemat Ekstazy, 2. Preludium op. 11 nr 1, 3. Mazurek Op. 40, No. 2, 4. Prometeusz – Poemat ognia, 5. Boski Poemat, 6. Etiuda op. 8 nr 12.
RBr15hrNJDerP
Ćwiczenie 3
RUYIBbyBCnqdL
Ćwiczenie 4
RPz9t7RkTJlcK
Ćwiczenie 5
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicję. Akord chopinowski Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Akord mistyczny. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Synestezja. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Synkretyzm. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu. Teozofia. Możliwe odpowiedzi: 1. nurt filozoficzno-religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie, 2. rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym, 3. inaczej akord prometejski, struktura akordowa o budowie kwartowej, 4. połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk – correspondance des arts, 5. zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu.
Rlf5tXDMXSfDE
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij pojęcie synkretyzm.
RtVeB1bRAB2WD
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij pojęcie teozofia.

Słownik pojęć

Akord chopinowski
Akord chopinowski

współbrzmienie charakterystyczne dla twórczości Fryderyka Chopina, rodzaj dominanty septymowej, w której kwinta opóźniona jest przez sekstę w głosie najwyższym.

Akord mistyczny
Akord mistyczny

inaczej akord prometejski lub skriabinowski, struktura akordowa charakterystyczna dla muzyki Aleksandra Skriabina, o budowie kwartowej.

Synestezja
Synestezja

zjawisko umożliwiające odbieranie doświadczeń jednego zmysłu za pomocą innego zmysłu.

Synkretyzm
Synkretyzm

połączenie w ramach jednorodnej całości elementów o różnym pochodzeniu, może przejawiać się także jako synteza sztuk –  correspondance des arts.

Teozofia
Teozofia

nurt filozoficzno‑religijny powstały na przełomie XIX i XX w., który głosił, iż możliwe jest uzyskanie kontaktu ze światem nadprzyrodzonym, jak również poznanie jego tajemnic poprzez mistyczne objawienie.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna