Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Muzyka rozrywkowa – jazz

Zapoznanie uczniów z rodzajem muzyki rozrywkowej – jazzem. Przedstawienie historii i pochodzenia jazzu. Wskazanie najważniejszych etapów w rozwoju muzyki jazzowej. Omówienie gatunków i rodzajów rozwijających się wraz etapami historycznymi jazzu. Rozróżnianie specyficznie murzyńskich rytmów zawartych w muzyce jazzowej oraz przedstawienie skal muzycznych dających nowy charakter muzyce rozrywkowej. Wskazanie przejawów rozwoju muzyki jazzowej i powiązanie jej z elementami pracy codziennej. Przedstawienie znanych postaci sceny jazzowej oraz wysłuchanie i percepcja wybranych standardów.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Przedstawić definicję muzyki jazzowej.

  2. Wskazać cechy charakterystyczne i stylistyczne muzyki jazzowej.

  3. Omówić poszczególne fazy rozwoju muzyki jazzowej.

  4. Wyjaśnić, czym jest nowy folklor Murzynów amerykańskich i w czym się objawia. Jaki związek jest między nim a muzyką jazzową.

  5. Wyjaśnić pojęcie blues.

  6. Wskazać przedstawicieli sceny jazzowej.

  7. W oparciu o wysłuchane standardy jazzowe wskazać cechy charakterystyczne omawianej muzyki.

Metoda i forma pracy

Metoda pogadanki z elementami opisu. Aktywna praca z książką. Percepcja muzyki z pogadanka na temat cech charakterystycznych muzyki jazzowej.

    1. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    2. Nagrania: wybrane standardy jazzowe.

    3. Karta pracy ucznia.

      1. Sprawdzenie obecności.

      2. Metoda pogadanki – przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z tematem poprzedniej lekcji.

      3. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min.)

    1. Zapoznanie uczniów (metodą opisu) z tematem lekcji. Wprowadzenie poprzez wysłuchanie standardu jazzowego. Metodą pogadanki wskazanie przez uczniów rodzaju słuchanej muzyki. Omówienie najważniejszych cech stylistycznych i charakterystycznych dla muzyki jazzowej. Na poznanym przykładzie muzycznym wyjaśnienie zastosowania elementów: improwizacji, folkloru wiejskiego, specyfiki melodyki i harmonii jazzu a także metryki języka angielskiego w utworach wokalnych. Wskazanie najważniejszych cech muzyki murzyńskiej, w której dominują takie elementy jak:

  1. Swing - czyli stosunek do czasu, rytmiczna intensywność sprawiająca wrażenie kołysania, z charakterystycznym dla jazzu synkopowaniem, czyli przesuwaniem akcentu z mocnej części taktu na słabą.

  2. Kształtowanie dźwięku wywodzące się z murzyńskiej praktyki wykonawczej miejskiego proletariatu oraz frazowanie, mające źródło w wiejskim folklorze Murzynów amerykańskich.

  3. Spontaniczność, żywiołowość, żarliwość jazzowej improwizacji.

    1. Zapisanie powyższych elementów w zeszycie.

    2. Metoda opisu – przedstawienie hipotez dotyczących powstania muzyki jazzowej.

  1. Jazz wywodzi się z muzyki afrykańskiej.

  2. Pieśni pracy ( work songs) Murzynów amerykańskich stały się podstawą powstania jazzu. Połączenie elementów bluesa, z nowymi elementami ściśle określonymi z czasem trwania muzyki i związanymi z pracą i jej odpoczynkiem.

    1. Zapisanie notatki dotyczącej hipotez pochodzenia muzyki jazzowej w oparciu o wyżej wymienione elementy.

    2. Na podstawie podręcznika i metodą pracy z książką przedstawienie etapów historii jazzu. Wspólne przeczytanie punktów zawartych w książce i po krótce omówienie najważniejszych elementów muzyki jazzowej. Przedstawienie ośrodków, w których rozwijała się muzyka jazzowa i przedstawicieli sceny muzycznej jazzowej.

    3. Metoda pogadanki – wskazanie znanych osobistości światowej sceny jazzowej oraz przedstawienie najbardziej znanych standardów jazzowych.

    4. Wysłuchanie standardu jazzowego wykonanego przez Milesa Davisa oraz świadome wskazanie elementów muzyki jazzowej w tym utworze.

(30 min.)

Faza podsumowująca

Zapisanie kolejnego punktu notatki do zeszytu:

  • Notatka:

Jazz – to muzyka powstała w USA na przełomie XIX i XX wieku. Narodziła się w wyniku połączenia elementów wiejskiego i miejskiego folkloru Murzynów amerykańskich z europejską tradycją muzyczną, z której wywodzi się instrumentarium, melodyka i harmonia jazzu, a także metryka języka angielskiego w utworach wokalnych.

(5 min.)

Bibliografia

  1. J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

  2. W. Panek, Mały słownik muzyki rozrywkowej, ZAKR, Warszawa 1986.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Muzyka rozrywkowa – jazz.

Zadanie domowe

R1eYQvIhxIYlm

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim