Muzyka rozrywkowa – jazz. Scenariusz lekcji
Muzyka rozrywkowa – jazz
Zapoznanie uczniów z rodzajem muzyki rozrywkowej – jazzem. Przedstawienie historii i pochodzenia jazzu. Wskazanie najważniejszych etapów w rozwoju muzyki jazzowej. Omówienie gatunków i rodzajów rozwijających się wraz etapami historycznymi jazzu. Rozróżnianie specyficznie murzyńskich rytmów zawartych w muzyce jazzowej oraz przedstawienie skal muzycznych dających nowy charakter muzyce rozrywkowej. Wskazanie przejawów rozwoju muzyki jazzowej i powiązanie jej z elementami pracy codziennej. Przedstawienie znanych postaci sceny jazzowej oraz wysłuchanie i percepcja wybranych standardów.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Przedstawić definicję muzyki jazzowej.
Wskazać cechy charakterystyczne i stylistyczne muzyki jazzowej.
Omówić poszczególne fazy rozwoju muzyki jazzowej.
Wyjaśnić, czym jest nowy folklor Murzynów amerykańskich i w czym się objawia. Jaki związek jest między nim a muzyką jazzową.
Wyjaśnić pojęcie blues.
Wskazać przedstawicieli sceny jazzowej.
W oparciu o wysłuchane standardy jazzowe wskazać cechy charakterystyczne omawianej muzyki.
Metoda i forma pracy
Metoda pogadanki z elementami opisu. Aktywna praca z książką. Percepcja muzyki z pogadanka na temat cech charakterystycznych muzyki jazzowej.
Stanowisko do odtwarzania muzyki.
Nagrania: wybrane standardy jazzowe.
Karta pracy ucznia.
Sprawdzenie obecności.
Metoda pogadanki – przypomnienie najważniejszych zagadnień związanych z tematem poprzedniej lekcji.
Podanie tematu do zeszytu.
(10 min.)
Zapoznanie uczniów (metodą opisu) z tematem lekcji. Wprowadzenie poprzez wysłuchanie standardu jazzowego. Metodą pogadanki wskazanie przez uczniów rodzaju słuchanej muzyki. Omówienie najważniejszych cech stylistycznych i charakterystycznych dla muzyki jazzowej. Na poznanym przykładzie muzycznym wyjaśnienie zastosowania elementów: improwizacji, folkloru wiejskiego, specyfiki melodyki i harmonii jazzu a także metryki języka angielskiego w utworach wokalnych. Wskazanie najważniejszych cech muzyki murzyńskiej, w której dominują takie elementy jak:
Swing - czyli stosunek do czasu, rytmiczna intensywność sprawiająca wrażenie kołysania, z charakterystycznym dla jazzu synkopowaniem, czyli przesuwaniem akcentu z mocnej części taktu na słabą.
Kształtowanie dźwięku wywodzące się z murzyńskiej praktyki wykonawczej miejskiego proletariatu oraz frazowanie, mające źródło w wiejskim folklorze Murzynów amerykańskich.
Spontaniczność, żywiołowość, żarliwość jazzowej improwizacji.
Zapisanie powyższych elementów w zeszycie.
Metoda opisu – przedstawienie hipotez dotyczących powstania muzyki jazzowej.
Jazz wywodzi się z muzyki afrykańskiej.
Pieśni pracy ( work songs) Murzynów amerykańskich stały się podstawą powstania jazzu. Połączenie elementów bluesa, z nowymi elementami ściśle określonymi z czasem trwania muzyki i związanymi z pracą i jej odpoczynkiem.
Zapisanie notatki dotyczącej hipotez pochodzenia muzyki jazzowej w oparciu o wyżej wymienione elementy.
Na podstawie podręcznika i metodą pracy z książką przedstawienie etapów historii jazzu. Wspólne przeczytanie punktów zawartych w książce i po krótce omówienie najważniejszych elementów muzyki jazzowej. Przedstawienie ośrodków, w których rozwijała się muzyka jazzowa i przedstawicieli sceny muzycznej jazzowej.
Metoda pogadanki – wskazanie znanych osobistości światowej sceny jazzowej oraz przedstawienie najbardziej znanych standardów jazzowych.
Wysłuchanie standardu jazzowego wykonanego przez Milesa Davisa oraz świadome wskazanie elementów muzyki jazzowej w tym utworze.
(30 min.)
Faza podsumowująca
Zapisanie kolejnego punktu notatki do zeszytu:
Notatka:
Jazz – to muzyka powstała w USA na przełomie XIX i XX wieku. Narodziła się w wyniku połączenia elementów wiejskiego i miejskiego folkloru Murzynów amerykańskich z europejską tradycją muzyczną, z której wywodzi się instrumentarium, melodyka i harmonia jazzu, a także metryka języka angielskiego w utworach wokalnych.
(5 min.)
Bibliografia
J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.
W. Panek, Mały słownik muzyki rozrywkowej, ZAKR, Warszawa 1986.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Muzyka rozrywkowa – jazz.