Ilustracja przedstawia kolorową grafikę z kompozycją luźno umieszczonych przedmiotów. Na rysunku widnieje lutnia, miecz, flaga, róg, fragment zwoju, biżuteria oraz monety. Tytuł lekcji: Muzyka w dawnej Polsce.
Ważne daty
Starożytność - VIII w. p.n.e.-V w. n. e.
Średniowiecze - V‑XV w.
Renesans - XV‑XVI w.
Barok - XVI‑XVIII w.
Klasycyzm - XVIII‑XIX w.
Romantyzm - XIX w.
Modernizm - XIX‑XX w.
Muzyka współczesna - XX‑XXI w.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
R1AJ2aBoBnzqp
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna. 4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń: 1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości): A) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności). 3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego. II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania. 6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich. III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń: 1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
wymieniać instrumenty muzyczne okresu średniowiecza;
definiować pojęcia: muzyka świecka i kościelna;
przedstawiać najważniejsze zabytki muzyczne polskiego średniowiecza;
śpiewać pieśni Breve regnum.
Formy muzyki w okresie średniowiecza
Chorał gregoriańskiChorał gregoriańskiChorał gregoriański – jednogłosowy śpiew związanych nierozerwalnie z liturgią i przeznaczonych na wszelkiego typu nabożeństwa całego roku kościelnego.
PieśńPieśńPieśń – utwór wokalnyMuzyka wokalnawokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki.
Pieśń rycerska – utwór wokalny, którego tematyka związana była z polem walki, dworem i kobietami. Śpiewana przez mężczyzn – rycerzy.
Pieśń religijna – utwór wokalny o tematyce religijnej.
Instrumenty muzyczne
RNjPidHMlJJcd
R1ZVGzM0d83VP
RCnJyKndPHFrV
RfjQOfGhqsZLD
Prezentacja Muzyka w dawnej Polsce
Zapoznaj się z prezentacją i zaśpiewaj Breve regnum.
RymmdZPKr5gPo
Film Muzyka w dawnej Polsce
RCfOHlsNPZg45
Rtf8LJ3FhL2AT
Ćwiczenie 1
R1KPy45IXioDl
Ćwiczenie 2
RUTvUL4bJCWDK
Ćwiczenie 3
RzXe07FNU9yW4
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania: 1. Kto jest autorem pieśni: „Bogurodzica”, „Gaude Mater Polonia” i „Breve regnum”? 2. Czy znamy autorów tych utworów? 3. Dlaczego wiele średniowiecznych utworów jest opisanych jako utwory anonimowe?
Odpowiedz na pytania: 1. Kto jest autorem pieśni: „Bogurodzica”, „Gaude Mater Polonia” i „Breve regnum”? 2. Czy znamy autorów tych utworów? 3. Dlaczego wiele średniowiecznych utworów jest opisanych jako utwory anonimowe?
Wysłuchaj fragmentów utworów i przyporządkuj jego kompozytora i poprawny tytuł.
Anonim, Bogurodzica
Wincenty z Kielczy, Gaude Mater Polonia
Anonim, Breve regnum
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
R1QOmVoRrA6Ll
Ćwiczenie 5
RkTf6EJuI50jo
Ćwiczenie 6
RyAwHjjuLch6D
Ćwiczenie 7
Odgadnij hasła do krzyżówki: 1. Imię biskupa męczennika, apostoła Prusów. (8 liter) 2. Okres w historii, trwający od V do XV wieku. (13 liter) 3. Instrument strunowy, szarpany, charakterystyczny dla okresu średniowiecza. (6liter) 4. Papież, który w okresie średniowiecza, uporządkował śpiew liturgiczny w kościele. (8 liter) 5. Imię kompozytora utworu „Gaude Mater Polonia”. (8 liter) 6. Nazwa wsi, w okolicach której rozegrała się bitwa z Krzyżakami w 1410 roku. (8 liter) 7. Pieśń jednogłosowa, uważana za pierwszy hymn Polski. (11 liter) 8. Instrument strunowy smyczkowy, charakterystyczny dla okresu średniowiecza. (5 liter) 9. Wykonywanie przez zespół takiego samego dźwięku (czasem wraz z jego oktawą) lub całej melodii. (7 liter).
Odgadnij hasła do krzyżówki: 1. Imię biskupa męczennika, apostoła Prusów. (8 liter) 2. Okres w historii, trwający od V do XV wieku. (13 liter) 3. Instrument strunowy, szarpany, charakterystyczny dla okresu średniowiecza. (6liter) 4. Papież, który w okresie średniowiecza, uporządkował śpiew liturgiczny w kościele. (8 liter) 5. Imię kompozytora utworu „Gaude Mater Polonia”. (8 liter) 6. Nazwa wsi, w okolicach której rozegrała się bitwa z Krzyżakami w 1410 roku. (8 liter) 7. Pieśń jednogłosowa, uważana za pierwszy hymn Polski. (11 liter) 8. Instrument strunowy smyczkowy, charakterystyczny dla okresu średniowiecza. (5 liter) 9. Wykonywanie przez zespół takiego samego dźwięku (czasem wraz z jego oktawą) lub całej melodii. (7 liter).
Rozwiąż krzyżówkę.
Imię biskupa męczennika, apostoła Prusów.
Okres w historii, trwający od V do XV wieku.
Instrument strunowy, szarpany, charakterystyczny dla okresu średniowiecza.
Papież, który w okresie średniowiecza, uporządkował śpiew liturgiczny w kościele.
Imię kompozytora utworu Gaude Mater Polonia.
Nazwa wsi w okolicach której rozegrała się bitwa z Krzyżakami w 1410 roku.
Pieśń jednogłosowa, uważana za pierwszy hymn Polski.
Instrument strunowy smyczkowy, charakterystyczny dla okresu średniowiecza.
Wykonywanie przez zespół takiego samego dźwięku (czasem wraz z jego oktawą) lub całej melodii.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
R5xxQq3mfTUU5
Ćwiczenie 8
Połącz elementy, dopasowując do formy muzyki w okresie średniowiecza jego wyjaśnienie. HYMN Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewana podczas uroczystości religijnych, 2. utwór wokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki, 3. uroczysta pieśń narodowa, religijna lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę, 4. tematyka związana z polem walki, dworem i kobietami; śpiewana przez mężczyzn – rycerzy PIEŚŃ Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewana podczas uroczystości religijnych, 2. utwór wokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki, 3. uroczysta pieśń narodowa, religijna lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę, 4. tematyka związana z polem walki, dworem i kobietami; śpiewana przez mężczyzn – rycerzy PIEŚŃ RYCERSKA Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewana podczas uroczystości religijnych, 2. utwór wokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki, 3. uroczysta pieśń narodowa, religijna lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę, 4. tematyka związana z polem walki, dworem i kobietami; śpiewana przez mężczyzn – rycerzy PIEŚŃ RELIGIJNA Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewana podczas uroczystości religijnych, 2. utwór wokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki, 3. uroczysta pieśń narodowa, religijna lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę, 4. tematyka związana z polem walki, dworem i kobietami; śpiewana przez mężczyzn – rycerzy
Połącz elementy, dopasowując do formy muzyki w okresie średniowiecza jego wyjaśnienie. HYMN Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewana podczas uroczystości religijnych, 2. utwór wokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki, 3. uroczysta pieśń narodowa, religijna lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę, 4. tematyka związana z polem walki, dworem i kobietami; śpiewana przez mężczyzn – rycerzy PIEŚŃ Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewana podczas uroczystości religijnych, 2. utwór wokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki, 3. uroczysta pieśń narodowa, religijna lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę, 4. tematyka związana z polem walki, dworem i kobietami; śpiewana przez mężczyzn – rycerzy PIEŚŃ RYCERSKA Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewana podczas uroczystości religijnych, 2. utwór wokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki, 3. uroczysta pieśń narodowa, religijna lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę, 4. tematyka związana z polem walki, dworem i kobietami; śpiewana przez mężczyzn – rycerzy PIEŚŃ RELIGIJNA Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewana podczas uroczystości religijnych, 2. utwór wokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki, 3. uroczysta pieśń narodowa, religijna lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę, 4. tematyka związana z polem walki, dworem i kobietami; śpiewana przez mężczyzn – rycerzy
Połącz elementy dopasowując do formy muzyki w okresie średniowiecza jego wyjaśnienie.
uroczysta pieśń narodowa, religijna lub organizacyjna, symbolizująca określoną ideę, śpiewana podczas uroczystości religijnych, utwór wokalny pisany do tekstu poetyckiego (rzadko prozatorskiego), najpowszechniejsza forma w całej historii muzyki, tematyka związana z polem walki, dworem i kobietami; śpiewana przez mężczyzn – rycerzy
HYMN
PIEŚŃ
PIEŚŃ RYCERSKA
PIEŚŃ RELIGIJNA
Słownik pojęć
Anonim
Anonim
termin oznaczający nieznanego autora dzieła, jak również samo niepodpisane działo.
Chorał gregoriański
Chorał gregoriański
chorał rzymski, jednogłosowe śpiewy liturgiczne Kościoła rzymskokatolickiego, ukształtowane na początku VIII w., a przekazane w rękopisach z IX w.
Chorał gregoriański opiera się na skalach modalnych; rozróżnia się dwa rodzaje śpiewów chorału gregoriańskiego: 1) śpiewną recytację, zwaną accentus, na jednym lub kilku dźwiękach, np. psalmów, Ewangelii; 2) śpiew właściwy, zwany concentus, bardziej sylabiczny lub melizmatyczny, np. w częściach stałych i zmiennych mszy, w antyfonach, hymnach; chorał gregoriański może być wykonywany solo lub chóralnie, także w sposób responsorialny (chór i solista na przemian) lub antyfonalny (2 chóry na przemian).
Chór
Chór
zespół śpiewaków wykonujących wspólnie utwór muzyczny, również utwór śpiewany przez zespół.
Fanfara
Fanfara
trąbka bezwentylowa służąca do odgrywania uroczystego sygnału; sygnałówka.
Fidel
Fidel
średniowieczny instrument muzyczny z rodziny smyczkowych.
Głos
Głos
dźwięki wydawane przez człowieka, pojedyncza melodia w utworze wielogłosowym.
Hymn
Hymn
uroczysty i podniosły utwór poetycki lub oparty na nim wokalny utwór muzyczny, sławiący Boga, bohaterów, wielkie idee itp.
Jednogłosowy
Jednogłosowy
śpiewany lub recytowany jednym głosem, mający tylko jedną linię melodyczną.
Kompozytor
Kompozytor
twórca utworów muzycznych.
Lutnia
Lutnia
nazwa odnosząca się do rodziny instrumentów zaliczanych do instrumentów strunowych szarpanych.
Melizmat
Melizmat
melodia śpiewana na jednej sylabie, obejmująca kilka, a nawet kilkanaście dźwięków.
Muzyka instrumentalna
Muzyka instrumentalna
twórczość muzyczna przeznaczona do wykonania na instrumentach.
Muzyka wokalna
Muzyka wokalna
twórczość muzyczna przeznaczona do śpiewania.
Muzyka wokalno‑instrumentalna
Muzyka wokalno‑instrumentalna
muzyka przeznaczona do grania i śpiewania, np. oratorium.
Neuma
Neuma
znak notacji muzycznej używany w średniowieczu do zapisywania śpiewów chorału gregoriańskiego.
Nuta
Nuta
graficzny znak dźwięku określający jego wysokość i wartość rytmiczną.
Oratorium
Oratorium
monumentalny utwór wokalno‑instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej.
Pieśń
Pieśń
krótki utwór wokalny przeznaczony na głos solo, na głos z akompaniamentem lub na zespół wokalny.
Psalterium
Psalterium
instrument muzyczny z grupy chordofonów szarpanych lub uderzanych; psalterium było popularne w średniowiecznej Europie.
Solo
Solo
śpiew lub gra na instrumencie bez towarzyszenia innych głosów.
Średniowiecze
Średniowiecze
okres w historii europejskiej od V do XV wieku.
Trubadur
Trubadur
średniowieczny poeta i śpiewak wędrujący po dworach południowej Francji.
Truwer
Truwer
średniowieczny poeta, muzyk i śpiewak wędrujący w północnej Francji.
Unisono
Unisono
wykonywanie przez zespół takiego samego dźwięku (czasem wraz z jego oktawą) lub całej melodii
Wielogłosowy
Wielogłosowy
śpiewany przez kilka głosów lub grany na kilku instrumentach; śpiewający wieloma głosami.
Źródła:
Encyklopedia Muzyki pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 2001
encyklopedia.pwn.pl
rmfclassic.pl/encyklopedia
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Encyklopedia Muzyki pod red. A. Chodkowskiego, PWN, Warszawa 2001.
M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998.
K. Morawska, Historia muzyki polskiej. Średniowiecze, Warszawa 1998.
D. Gwizdalanka, Historia muzyki 1, Kraków 2005.
M. Kowalska, ABC historii muzyki, Kraków 2001.
P. Orawski, Lekcje muzyki. Średniowiecze i renesans, Warszawa 2010.