Muzyka zeszłego stulecia – Wiechowicz, Sikorski, Szeligowski
Ważne daty
1893 – rok urodzenia Stanisława Wiechowicza, Kroszyce koło Kielc
1895 – rok urodzenia Kazimierza Sikorskiego, Zürich
1896 – rok urodzenia Tadeusza Szeligowskiego, Lwów
1908‑11 – studia Stanisława Wiechowicza w klasie organów w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie
1911‑19 – nauka Kazimierza Sikorskiego w Wyższej Szkole Muzycznej przy Warszawskim Towarzystwie Muzycznym – dyplom w klasie kompozycji Felicjana Szopskiego
1912‑13 – studia Stanisława Wiechowicza w klasie teorii muzyki i kompozycji w Instytucie Emila Jaques‑Dalcroze’a w Hellerau koło Drezna
1914‑16 – studia Stanisława Wiechowicza w klasie teorii muzyki i kompozycji w Konserwatorium Carskim Rosyjskiego Towarzystwa Muzycznego w Petersburgu
1925 – stypendium Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego dla Kazimierza Sikorskiego na studia kompozytorskie u Nadii Boulanger w Paryżu
1926‑27 – kontynuacja studiów przez Stanisława Wiechowicza w Schola Cantorum w Paryżu
1928 – Stanisław Wiechowicz laureatem I nagrody na konkursie ogłoszonym z okazji Wszechsłowiańskiego Zjazdu Śpiewaczego za utwór Oj ty wolo na chór mieszany
1928 – założenie Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej przez Kazimierza Sikorskiego oraz Tadeusza Ochlewskiego, Bronisława Rutkowskiego i Teodora Zalewskiego
1929 – studia kompozytorskie Tadeusza Szeligowskiego u Nadii Boulanger w Paryżu jako stypendysta Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego
1930 – wyróżnienie dla Tadeusza Szeligowskiego za utwór Suita archaiczna na orkiestrę na Konkursie Kompozytorskim im. Henryka Melcera w Warszawie
1928‑30 – Kazimierz Sikorski zastępcą prezesa Sekcji Polskiej Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej
1931 – uzyskanie dyplomu z zakresu kompozycji w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie i rozpoczęcie pracy jako wykładowca w Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu przez Stanisława Wiechowicza
1934 – I nagroda za pieśń Regina coeli laetare na chór dla Tadeusza Szeligowskiego na Konkursie Małopolskiego Związku Towarzystw Śpiewaczych i Muzycznych we Lwowie
1935 – Państwowa Nagroda Muzyczna dla Kazimierza Sikorskiego
1939 – Stanisław Wiechowicz laureatem Państwowej Nagrody Muzycznej za całokształt działalności kompozytorskiej
1940‑44 – Kazimierz Sikorski dyrektorem Staatliche Musikschule w Warszawie (pod tą nazwą wznowiona została działalność Państwowego Konserwatorium Muzycznego)
od 1945 – początek pracy pedagogicznej Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, pełnienie funkcji dziekana, a następnie rektora
1948 – I nagroda uzyskana przez Stanisława Wiechowicza na Międzynarodowym Olimpijskim Konkursie Sztuki w Londynie za utwór Kantata żniwna (olimpijska) na 8‑głosowy chór mieszany
1949 – III nagroda dla Tadeusza Szeligowskiego za Sonatę d‑moll na fortepian na Konkursie Kompozytorskim im. Fryderyka Chopina
1951 – Nagroda Związku Kompozytorów Polskich dla Kazimierza Sikorskiego (po raz pierwszy)
od 1951 – początek pracy pedagogicznej Kazimierza Sikorskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, następnie objęcie funkcji rektora
1951‑54 – Tadeusz Szeligowski Prezesem Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich
1953 – Nagroda Związku Kompozytorów Polskich dla Stanisława Wiechowicza za całokształt twórczości
1954‑59 – Kazimierz Sikorski prezesem Związku Kompozytorów Polskich
1956 – Kazimierz Sikorski jednym z organizatorów Festiwalu Warszawska Jesień
1961 – Nagroda Ministra Kultury i Sztuki dla Stanisława Wiechowicza za utwórList do Marc Chagalla na głosy solowe, recytatorów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną
1961 – powołanie Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna przez Tadeusza Szeligowskiego
1963 – rok śmierci Stanisława Wiechowicza, Kraków
1963 – rok śmierci Tadeusza Szeligowskiego, Poznań
1963 – nagroda pośmiertna Związku Kompozytorów Polskich dla Tadeusza Szeligowskiego za całokształt twórczości
1975 – tytuł doktora honoris causa nadany Kazimierzowi Sikorskiemu przez Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie
1986 – rok śmierci Kazimierza Sikorskiego, Warszawa
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Stanisław Wiechowicz, Kazimierz Sikorski oraz Tadeusz Szeligowski.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych.
charakteryzować twórczość utalentowanych polskich kompozytorów XX wieku: Stanisława Wiechowicza, Kazimierza Sikorskiego oraz Tadeusza Szeligowskiego;
dostrzegać piękno i różnorodność muzyki współczesnej;
dostrzegać muzyczny potencjał dźwięków otoczenia i rozwijać wyobraźnię muzyczną;
rozwijać umiejętności pracy samodzielnej oraz pracy w grupie.
Słowo wstępu o wybitnych polskich
To artyści wszechstronni, specjalizujący się nie tylko w dziedzinie kompozycji, ale także w innych, jak m.in. dyrygentura, teoria muzyki, pedagogika czy krytyka muzyczna. Każdy z trojga wymienionych kompozytorów spełniał się także jako doskonały organizator życia muzycznego. Dzięki wybitnym polskim artystom doszło do powołania ważnych instytucji i organizacji muzycznych, jak np. Zjednoczenie Polskich Zespołów Śpiewaczych i Instrumentalnych, czasopisma Muzyka Polska, Towarzystwa Wydawniczego Muzyki Polskiej, Zarządu Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich, Filharmonii Poznańskiej czy Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna. Warto zapoznać się z sylwetkami artystycznymi i opisem twórczości Stanisława Wiechowicza, Kazimierza Sikorskiego oraz Tadeusza Szeligowskiego.

1. W XX wieku w Polsce działało wielu utalentowanych, wielokrotnie nagradzanych kompozytorów, wśród nich należy wskazać trzy nazwiska – Stanisław Wiechowicz, Kazimierz Sikorski oraz Tadeusz Szeligowski.

1.

Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: Stanisław Wiechowicz, „Mazurek” na skrzypce i fortepian. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Wokół życia i twórczości Stanisława Wiechowicza
Stanisław Wiechowicz był wszechstronnym polskim artystą XX wieku. Specjalizował się nie tylko w dziedzinie kompozycji, ale także pedagogiki, organów, teorii muzyki, krytyki muzycznej oraz dyrygentury. Kompozytor, żyjący w latach 1893–1963, początkowo studiował grę na organach w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie (1908‑1911), a następnie teorię muzyki i kompozycję w Instytucie Emila Jacques‑Dalcroze’a w Hellerau koło Drezna (1912‑1913) oraz w Konserwatorium Carskiego Rosyjskiego Towarzystwa Muzycznego w Petersburgu (1914‑1916). W związku z powołaniem do armii rosyjskiej został zmuszony do przerwania studiów. Po demobilizacji w 1918 r., zamieszkał w Charkowie, gdzie pracował jako nauczyciel solfeżu i rytmiki w szkole prowadzonej przez żonę Walentynę Szaposznikow‑Wiechowiczową. Od 1921 r. mieszkał w Poznaniu, gdzie prowadził aktywną działalność artystyczną, realizując się twórczo w różnych dziedzinach: był kierownikiem artystycznym i dyrygentem Koła Śpiewackiego Polskiego (od 1931 r. przekształconego w Poznańskie Towarzystwo Oratoryjne), prowadził także następujące zespoły – Chór im. Fryderyka Chopina (1927‑1930), Chór Męski Echo (1928‑1930) oraz Chór Mieszany im. Stanisława Moniuszki.
Stanisław Wiechowicz zajmował się także pracą jako redaktor i krytyk muzyczny. Był redaktorem naczelnym Przeglądu Muzycznego, recenzentem muzycznym w Kurierze Poznańskim, a także sprawozdawcą muzycznym w kwartalniku Muzyka Polska. Kolejnym obszarem działalności artysty była praca pedagogiczna. Od 1921 r. był nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Państwowej Akademii i Szkole Muzycznej w Poznaniu, z kolei od 1923 r. pracował jako wykładowca teorii muzyki w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu. W latach 1926‑1927 postanowił kontynuować studia jako stypendysta w Schola Cantorum w Paryżu. Stanisław Wiechowicz uzyskał dyplom z zakresu kompozycji w 1931 r. w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie, po czym rozpoczął pracę jako wykładowca kompozycji w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu.
Warto wspomnieć także najważniejsze sukcesy kompozytorskie Stanisława Wiechowicza. Otrzymał: I nagrodę na konkursie ogłoszonym z okazji Wszechsłowiańskiego Zjazdu Śpiewaczego za utwór Oj, ty Wolo na chór mieszany (1928), Państwową Nagrodę Muzyczną za całokształt działalności kompozytorskiej (1939), I nagrodę na Międzynarodowym Olimpijskim Konkursie Sztuki w Londynie za utwór Kantata żniwna (olimpijska) na 8‑głosowy chór mieszany (1948), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za całokształt twórczości (1953) czy Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za utwór List do Marc Chagalla na głosy solowe, recytatorów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1961).
Stanisław Wiechowicz prowadził także aktywną działalność artystyczną w czasie II wojny światowej. Nauczał oraz zbierał materiały do podręczników z zakresu dyrygowania, form wokalnych czy historii muzyki chóralnej (w latach późniejszych opublikował takie podręczniki, jak m.in. Dyrygent chóralny i formy wokalne czy Czytanie partytur). Po wojnie zamieszkał w Krakowie, gdzie spełniał się jako profesor kompozycji i teorii muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Znanymi uczniami Stanisława Wiechowicza byli m.in. następujący kompozytorzy: Krzysztof Penderecki, Juliusz Łuciuk czy Krzysztof Meyer. Warto podkreślić, że Wiechowicz pełnił również funkcję dziekana Wydziału Pedagogicznego oraz prorektora. Utalentowany polski artysta potrafił także łączyć obowiązki profesora z prowadzeniem różnych organizacji – był m.in. honorowym dyrektorem Zjednoczenia Polskich Zespołów Śpiewaczych i Instrumentalnych, współpracował także regularnie z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

1. Twórczość Stanisława Wiechowicza reprezentuje jeden z najbardziej interesujących przykładów stylu narodowego w muzyce polskiej XX w., gdzie główną sferę inspiracji stanowiła polska muzyka ludowa. Stanisław Wiechowicz koncentrował się przede wszystkim na twórczości chóralnej. Co ważne – kompozytor wniósł nową jakość do polskiej muzyki chóralnej, przenosząc do faktury wokalnej cechy charakterystyczne dla faktury instrumentalnej, jak np. dialogowanie. Pierwsze próby kompozytorskie to przede wszystkim opracowania artystyczne oryginalnych pieśni ludowych, ale stopniowo Wiechowicz zaczął tworzyć własne struktury melodyczne inspirowane melodiami ludowymi. Na jego twórczość składa się ponad 165 utworów chóralnych, w tym większość przeznaczonych na chór a cappella. Wśród najbardziej cenionych kompozycji chóralnych należy wymienić następujące: Słowo o Jakubie Szeli, Oj, ty Wolo, Mruczkowe bajki, Na glinianym wazoniku, Kujawiak‑ballada, Kantata żniwna czy Passacaglia i fuga.
Jednym z najważniejszych i pierwszych utworów orkiestrowych, które zapewniły Stanisławowi Wiechowiczowi duże uznanie, jest Chmiel – taniec weselny, który stał się najczęściej grywanym utworem polskiego kompozytora, wielokrotnie prezentowanym na całym świecie. Wśród innych docenianych, nagradzanych na konkursach kompozytorskich utworów orkiestrowych Stanisława Wiechowicza, warto wymienić: Kantatę romantyczną do słów Adama Mickiewicza, uznawany za wybitne polskie dzieło neoklasyczne Koncert staromiejski, List do Marc Chagalla oraz utwór Gołębica.
Wokół życia i twórczości Kazimierza Sikorskiego
Kolejnym wybitnym polskim kompozytorem XX wieku był, żyjący w latach 1895–1986, Kazimierz Sikorski. Początkowo uczył się w Wyższej Szkole Muzycznej przy Warszawskim Towarzystwie Muzycznym (1911‑1919), uzyskując dyplom z zakresu kompozycji w klasie Felicjana Szopskiego. Wszechstronny artysta studiował także inne kierunki – filozofię i prawo na Uniwersytecie Warszawskim oraz muzykologię u Adolfa Chybińskiego na Uniwersytecie Lwowskim. Po zakończeniu studiów Kazimierz Sikorski rozpoczął pracę pedagogiczną – początkowo jako nauczyciel harmonii, kontrapunktu, solfeżu, form muzycznych i instrumentoznawstwa w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej‑Dobkiewiczowej w Łodzi. Uzdolniony kompozytor postanowił kontynuować studia w klasie Nadii Boulanger w Paryżu, co umożliwiło mu otrzymanie stypendium Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w 1925 r. Po powrocie do Polski Sikorski kontynuował pracę pedagogiczną – w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Poznaniu (1926–1927) oraz w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Warszawie (1927‑1939). Na przełomie lat 20. i 30. artysta pełnił wiele różnych funkcji – był współredaktorem Kwartalnika Muzycznego (późniejszego czasopisma Muzyka Polska) wraz z Adolfem Chybińskim, przy współpracy z innymi artystami założył Towarzystwo Wydawnicze Muzyki Polskiej; był członkiem założycielem, a następnie członkiem Zarządu Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich oraz zastępcą prezesa Sekcji Polskiej Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: Kazimierz Sikorski, „Wierzba" na chór mieszany a cappella. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.

1. Kazimierz Sikorski równie intensywną działalność artystyczną prowadził w czasie wojny – był dyrektorem Staatliche Musikschule w Warszawie (pod tą nazwą wznowiona została działalność Państwowego Konserwatorium Muzycznego). Po 1945 r. utalentowany polski kompozytor skoncentrował się na działalności pedagogicznej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi i Warszawie, pełniąc także kolejno funkcje dziekana i rektora. Warto wspomnieć nazwiska wybitnych absolwentów z klasy kompozycji Kazimierza Sikorskiego – Grażyna Bacewicz, Tadeusz Baird, Zygmunt Krauze, Roman Maciejewski, Andrzej Panufnik czy Kazimierz Serocki, ale także z klasy teorii muzyki – Maria Dziewulska, Krystyna Tarnawska‑Kaczorowska czy Franciszek Wesołowski. W jego dorobku odnajdziemy szereg podręczników, m.in. do harmonii, kontrapunktu oraz instrumentoznawstwa.
W kolejnych latach Kazimierz Sikorski pełnił wiele zaszczytnych funkcji: był prezesem Związku Kompozytorów Polskich (1954–1959), przewodniczącym Polskiej Rady Muzycznej (1965), prezesem Zarządu Towarzystwa im. Fryderyka Chopina (1972–1980), a następnie prezesem honorowym. Warto też wspomnieć, że w 1956 r. pomagał w organizacji prestiżowego festiwalu muzyki współczesnej Warszawska Jesień.
Kazimierz Sikorski w ciągu swojej działalności kompozytorskiej wielokrotnie otrzymywał różne nagrody, jak np. Państwową Nagrodę Muzyczną (1935), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1951, 1975) czy tytuł doktora honoris causa nadany artyście przez Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie (1975).
Twórczość Kazimierza Sikorskiego rozwijała się w sposób ewolucyjny. Początkowo była zakorzeniona w stylu późnoromantycznym (I Symfonia, Sekstet smyczkowy), następnie w neoklasycznym (7 koncertów na instrumenty dęte), a także w kręgu nieawangardowej współczesności (m.in. Koncert na fagot i orkiestrę, w którym kompozytor posłużył się techniką dodekafoniczną). Świadectwem talentu kompozytorskiego Kazimierza Sikorskiego jest m.in. III Symfonia, w której twórca zestawił barokowy schemat formalny i melodykę modalną z ekspresją neoromantyczną.
Jak twierdził sam kompozytor: Najważniejszą zasadą, jaka powinna obowiązywać każdego twórcę, bez względu na jego poszanowania nowoczesności, to zasada poszanowania tradycji, bez czego nie ma postępu.
Wśród utworów Kazimierza Sikorskiego odnaleźć można wiele kompozycji chóralnych, w tym opracowania różnych melodii ludowych. W jego twórczości dominuje także nurt utworów pedagogicznych, ponieważ kompozytor był szczególnie zainteresowany wychowaniem muzycznym dzieci i młodzieży. Wśród utworów pedagogicznych znajdują się m.in. koncerty solowe.
Wokół życia i twórczości Tadeusza Szeligowskiego

1. Wśród utalentowanych polskich kompozytorów XX w. należy także wymienić kompozytora urodzonego w 1896 r. we Lwowie, a zmarłego w 1963 r. w Poznaniu – Tadeusza Szeligowskiego.
Początkowo uczył się gry na fortepianie w klasie Viléma Kurza oraz teorii muzyki u Stanisława Niewiadomskiego w Galicyjskim Konserwatorium Muzycznym we Lwowie. Następnie studiował prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim, uzyskując tytuł doktora (1918–1922) oraz muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1921‑1928). Następnie poświęcił się pedagogice muzycznej wykładając historię muzyki w Konserwatorium Muzycznym w Wilnie (1925‑1927). Postanowił jednak rozwijać się także w dziedzinie kompozycji – stąd decyzja o nauce kompozycji u Nadii Boulanger oraz nauce instrumentacji u Paula Dukasa. Dalsze studia artyście umożliwiło otrzymanie stypendium Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Po powrocie do kraju w 1931 r., nauczał teorii muzyki i kompozycji w Poznańskim Konserwatorium Muzycznym, a lata wojny spędził ponownie w Wilnie, gdzie pracował jako organista w kościele św. Kazimierza.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: Tadeusz Szeligowski, „Na łące”, „Suita” na dwa fortepiany, „Pastorale”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Kolejne lata Tadeusz Szeligowski spędził jako dyrektor Państwowej Szkoły Średniej i Umuzykalnienia w Lublinie (1945), a następnie jako organizator Państwowej Wyższej Szkoły Operowej w Poznaniu oraz Filharmonii Poznańskiej (od 1947). Następne lata wiązały się przede wszystkim z pracą pedagogiczną w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie i Poznaniu, sprawowaniem funkcji prezesa Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich (1951‑1954) oraz z powołaniem do życia prestiżowego festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna.
Warto też wspomnieć o licznych sukcesach, które Tadeusz Szeligowski osiągał na konkursach kompozytorskich, m.in. zdobycie wyróżnienia za utwór Suita archaiczna na orkiestrę na Konkursie Kompozytorskim im. Henryka Melcera w Warszawie (1930), I nagrody za pieśń Regina coeli laetare na chór na Konkursie Małopolskiego Związku Towarzystw Śpiewaczych i Muzycznych we Lwowie (1934), III nagrody za Sonatę d‑moll na fortepian na Konkursie Kompozytorskim im. Fryderyka Chopina (1949) czy nagrody pośmiertnej Związku Kompozytorów Polskich za całokształt twórczości (1963).
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: Tadeusz Szeligowski, „Kwintet na instrumenty dęte”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Tadeusz Szeligowski był kompozytorem wszechstronnym, tworzącym liczne utwory w różnych gatunkach muzycznych. W poszczególnych kompozycjach dominują następujące sfery inspiracji: polska muzyka ludowa (Wesele lubelskie), archaizacjaarchaizacja renesansowa (Bunt żaków), wpływ neoklasycyzmuneoklasycyzmu (Koncert na fortepian), ekspresja neoromantyczna (Epitaphium na śmierć Karola Szymanowskiego) czy technika dodekafoniczna (Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian).
Kompozytor tworzył muzykę komunikatywną, doskonałą pod kątem warsztatu twórczego. Interesowały go przede wszystkim wpływy tradycji muzycznej. Wiele utworów powstało z myślą o zespołach amatorskich, ponieważ Szeligowski był propagatorem upowszechniania muzyki.
Wielu krytyków muzycznych uważało Tadeusza Szeligowskiego za kompozytora eklektycznego i konserwatywnego. We wczesnym okresie swej twórczości kompozytor odwoływał się wielokrotnie do tradycyjnych wzorców, ale trzeba jednak zauważyć, że w latach późniejszych poszukiwał nowych i oryginalnych rozwiązań, odwołując się m.in. do techniki dodekafonicznejtechniki dodekafonicznej. Poza tym doprowadził do powstania festiwalu muzyki współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, który odbywa się także obecnie i jest kierowany przez Artura Kroschela.
Filharmonia Poznańska
Filharmonia Poznańska została założona w 1947 r. z inicjatywy wybitnego polskiego kompozytora, Tadeusza Szeligowskiego. Salą koncertową Filharmonii jest Aula Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Przez kolejne lata XX i XXI w. Filharmonią kierowali wybitni artyści, m.in. Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, José Maria Florêncio. Obecnie dyrektorem jest Wojciech Nentwig. Warto podkreślić, iż Filharmonia w Poznaniu od 24 września 1999 r. nosi imię wybitnego polskiego kompozytora – Tadeusza Szeligowskiego.
Zadania
Filharmonia Poznańska nosi imię znakomitego polskiego kompozytora – wskaż którego.
- Kazimierza Sikorskiego
- Stanisława Wiechowicza
- Tadeusza Szeligowskiego
Wyjaśnij pojęcie awangarda.
Przyporządkuj utwory do wybranych polskich kompozytorów, którzy je stworzyli.
opr. Kazimierz Sikorski Wierzba na chór mieszany a cappella, Tadeusz Szeligowski, <i>Kwintet na instrumenty dęte</i>, Stanisław Wiechowicz, <i>Mazurek</i> na skrzypce i fortepian
Utwór 1 | |
Utwór 2 | |
Utwór 3 |
Wyjaśnij pojęcie neoklasycyzm.
Kazimierz Sikorski był nie tylko kompozytorem, ale także autorem wielu ważnych podręczników. Wskaż ich tytuły.
- Harmonia
- Kontrapunkt
- Historia muzyki
Stanisław Wiechowicz jako wszechstronny artysta był studentem różnych specjalności. Wskaż których.
- organy
- teoria muzyki
- kompozycja
W jakim mieście urodził się Tadeusz Szeligowski?
- w Kijowie
- w Poznaniu
- we Lwowie
Zaznacz zdanie prawdziwe.
- W latach 1954-1959 Kazimierz Sikorski był prezesem Związku Kompozytorów Polskich.
- W latach 1954-1959 Kazimierz Sikorski był dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień.
- W latach 1954-1959 Kazimierz Sikorski był prezesem Zarządu Towarzystwa im. Fryderyka Chopina.
Tadeusz Szeligowski był jednym z organizatorów Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Przypomnij sobie najważniejsze informacje dotyczące życia i twórczości Henryka Wieniawskiego. Czy potrafisz wymienić kilku laureatów Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego?
Słownik pojęć
z gr. archaios – dawny; stylizacja mająca na celu nadanie dziełu kolorytu danej epoki.
kierunek w sztuce XX w., charakteryzujący się sprzeciwem wobec tradycji, poszukiwanie elementu novum, eksperymentowanie.
technika komponowania za pomocą dwunastu dźwięków, stworzona przez austriackiego kompozytora Arnolda Schönberga w latach 20. XX w.
kierunek w muzyce XX w., który nawiązuje do klasycyzmu i baroku, przedstawiciele neoklasycyzmu w muzyce polskiej to m.in. G. Bacewicz, M. Spisak, B. Szabelski.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: Stanisław Wiechowicz, „Mazurek” na skrzypce i fortepian. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: Kazimierz Sikorski, „Wierzba" na chór mieszany a cappella. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się wirtuozerskim charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: Tadeusz Szeligowski, „Na łące”, „Suita” na dwa fortepiany, „Pastorale”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Utwór: Tadeusz Szeligowski, „Kwintet na instrumenty dęte”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.