My apartment
Metadane scenariusza
ID (wypełnia redakcja) | |
Tytuł | My apartment |
Przedmiot nauczania | Język angielski |
Autor (imię i nazwisko) | Aleksandra Kazimierczyk |
Adres (ulica, nr domu) | ul. Omulewska 14/4 |
Kod pocztowy, miejscowość | 04‑128 Warszawa |
Login autora w Scholaris | olakazimierczyk |
Abstrakt | Scenariusz przygotowany do realizacji w trakcie 45‑minutowej lekcji, której celem jest zapoznanie uczniów ze słownictwem |
Wydawca | OSI CompuTrain |
Źródło | |
Odnośniki | karta pracy ucznia, szablon do pracy z uczniem |
Etap edukacyjny | gimnazjum, liceum |
Informacje o prawach (wypełnia redakcja) | |
Słowa kluczowe | opis, pisanie, reading, writing, słownictwo, mieszkanie, my apartment, mieszkanie do wynajęcia |
UDC (wypełnia redakcja) | |
Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) | 45 minut |
Uwagi |
Scenariusz lekcji – My apartment
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów ze słownictwem i zwrotami przydatnymi do umiejętnego opisania wnętrza całego mieszkania. Uczniowie pracują z tekstem, z którego wynotowują wyrażenia przymiotnikowe, określające wygląd i cechy poszczególnych pomieszczeń. Uczą się również, jak ubarwić swój opis i sprawić, by mniej ciekawe elementy opisywanego wnętrza stały się dla czytającego bardziej atrakcyjne. Następnie uczniowie rysują plan swojego mieszkania, nazywając w nim poszczególne pomieszczenia
i najistotniejsze meble. Wreszcie charakteryzują każde pomieszczenie, używając do tego celu wyrażeń przymiotnikowych, zarówno zapożyczonych z przeczytanego wcześniej tekstu, jak i ze słowników. To ostatnie ćwiczenie pełni funkcję wprowadzenia do pracy domowej, którą jest stworzenie krótkiego, przyciągającego uwagę opisu mieszkania, będącego elementem ogłoszenia „mieszkanie do wynajęcia”.
Umiejętności
Uczniowie ćwiczą rozumienie tekstu czytanego (czytanie w celu zrozumienia ogólnej treści eseju, jak i czytanie ze zrozumieniem szczegółów). Podkreślają w tekście wyrażenia przymiotnikowe, przy których pomocy opisane zostały mieszkanie, jego wszystkie pomieszczenia i najbardziej charakterystyczne cechy*.* Przygotowanie planu własnego mieszkania jest wstępem do kolejnego zadania, w którym ćwiczona jest umiejętność pisania – każdy z uczniów charakteryzuje wszystkie pomieszczenia znajdujące się w jego mieszkaniu. Uczniowie korzystają ze zwrotów zawartych we wcześniej przeczytanym tekście, pracują również ze słownikami.
Metoda i forma pracy
W pierwszej części lekcji uczniowie pracują w parach – podkreślają wyrażenia przymiotnikowe
w tekście. Następnie pracują samodzielnie – rysują plan swojego mieszkania oraz tworzą krótkie charakterystyki wszystkich pomieszczeń.
Środki dydaktyczne
Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: tekst do przeczytania – „My apartament” wraz
z omówionymi w scenariuszu ćwiczeniami.
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat. Pyta, jak wyglądają ich mieszkania, jakimi przymiotnikami i zwrotami przymiotnikowymi mogą scharakteryzować poszczególne pomieszczenia, wynotowuje potrzebne słownictwo na tablicy, podkreślając równocześnie rolę różnorodnych i wyszukanych zwrotów.
Faza realizacyjna
READING FOR THE GIST – Uczniowie czytają tekst „My apartment”, a następnie podkreślają w nim wyrażenia przymiotnikowe, przy których pomocy opisane zostały wszystkie pomieszczenia w mieszkaniu.
READING FOR SPECIFIC INFORMATION – Uczniowie starają się odgadnąć znaczenia słów i zwrotów wykorzystanych w tekście. Wynotowują wszystkie nieznane im zwroty.
Następnie uczniowie rysują plan własnego mieszkania – nazywają wszystkie pomieszczenia
i najistotniejsze elementy wystroju wnętrza.
Faza podsumowująca
WRITING – Uczniowie przygotowują się do napisania ogłoszenia do rubryki „mieszkanie do wynajęcia”. Chcąc sprawić, by opisywane przez nich mieszkanie sprawiało wrażenie bardzo interesującego i wyjątkowego, do każdego pomieszczenia dodają krótki, ciekawy opis jego wnętrza. W tej ostatniej fazie lekcji przygotowują takie krótkie opisy. Mogą korzystać z pomocy nauczyciela, słowników i zwrotów zapożyczonych z tekstu przeczytanego na początku lekcji.
Załączniki
a. Karta pracy ucznia
Zawiera ćwiczenie opisane w scenariuszu – tekst „My apartment” wraz z ćwiczeniami*.*
b. Zadanie domowe
Na podstawie notatek sporządzonych w drugiej części lekcji uczniowie tworzą opis mieszkania, odpowiedni do umieszczenia go w rubryce „mieszkanie do wynajęcia”.
c. Szablon do pracy z uczniem
Zawiera tekst „My apartment” wraz z kluczem odpowiedzi.
Aleksandra Kazimierczyk
Nauczyciel języka angielskiego
British School
Warszawa