My i Świat
Od powitania do Pozdrowienia K. Przerwy – Tetmajera.
**
Kazimierz Przerwa –Tetmajer POZDROWIENIE
Sponad wiślanych leci fal
wiosenny, chłodny wiatr,
leci ku mojej ziemi w dal,
ku śnieżnym szczytom Tatr.
Wichrze! Nad wzgórza, pola nieś
me pozdrowienie stąd,
rodzinną moją pozdrów wieś
i dunajcowy prąd.
Przydrożne wierzby, smreków las,
w ogródkach każdy kwiat
i wszystkie łąki pozdrów wraz,
i ludzi z wszystkich chat.
I do tych śnieżnych skał się zwróć,
ku stawom, halom gnaj,
i pozdrów mi po tysiąckroć
mój cały górski kraj...
Praca indywidualna.
Wykonaj wizytówkę. Przedstaw na niej to, co pmogłoby Ci poczuć się dzisiaj lepiej, radośniej.
Praca indywidualna/zespołowa.
Uczniowie siedzą w kręgu. Każdy uczeń dostaje kwadratową kartkę. Zadaniem każdego jest w jednym z rogów kartki zapisać słowo‑skojarzenie ze słowem tęsknota, zagiąć róg i położyć kartkę wewnątrz kręgu. Następnie należy wziąć inną kartkę i znów zapisać słowo‑skojarzenie, najlepiej inne. Postępujemy tak, aż wszystkie kartki będą miały zagięte rogi. Każdy uczeń wybiera jedną kartkę i wykorzystując zapisane na niej słowa układa logiczny tekst.
Praca w grupach.
Dwie grupy gromadzą wyrazy bliskoznaczne do słowa pozdrowienie, dwie kolejen tworzą związki wyrazowe z tym wyrazem. Uczniowie wykorzystują słownik wyrazów bliskonacznych i języka polskiego.
Praca w grupach.
Nauczyciel głośno czyta tekst. Wspólnie z uczniami wyjśnia niezrozumiałe słowa. Następnie uczniowie w grupach układają pytania związane z tekstem zaczynające się od słów, na przykład: Kto?, Z kim?, Co?, Kiedy?, Jak?, Dlaczego?, Gdzie?. Kolejnym etapem jest wzajemne zadawnie ułożonych przez grupy pytań. W wyniku wspólnej pracy na tablicy powstaje notatka wg schematu:
MOJA ZIEMIA
-śnieżne szczyty Tatr
-wzgórza
-pola
-rodzinna moja wieś
-dunajcowy prąd
-ogródki
-każdy kwiat
-wszystkie łąki WRAZ
-ludzie z wszystkich chat
-śnieżne skały
-stawy, hale
MÓJ CAŁY GÓRSKI KRAJ
Praca w grupach.
Uczniowie dzielą sie na nowe grupy, losując cząstki puzzli przygotowanych z widokówek. przedstawiających polskie krajobrazy. Na odwrocie kartek są zapisane polecenia:
Opisz przedstawiny widok z punktu widzenia poety, dziennikarza, przedstawiciela biura podróży, turysty. (W grupie sprawniejszej językowo można uściślić zadanie, wskazując na formę wypowiedzi, np. wiersz dla poety, tekst do informatora turystycznego, opis z pamiętnika, freagment reportażu)
Praca w grupach
Za pomocą kredek, wycinków z gazet zróbcie plakat zatytułowany: MOJA ZIEMIA. Na podstawie plakatu dokończcie zdania. Uzasadnijcie swoje opinie.