Myślimy wieloaspektowo. Bajka "Malarze" Ignacego Krasickiego
Myślimy wieloaspektowo. Bajka Malarze Ignacego Krasickiego
Uczniowie patrzą na obrazek kwiatka i zgodnie z przydziałem nauczyciela, w grupach starają się spojrzeć na niego z różnej perspektywy. [kursywą zaznaczono przewidywane odpowiedzi uczniów – tu wpisane hasłowo]
GRUPA | PERSPEKTYWA | ANALIZA |
1 | Biologiczna | [opis budowy, warunków życia, encyklopedie, podręczniki, filmy poświęcone kwiatom…] |
2 | Rolnicza | [sposoby uprawy, encyklopedie, podręczniki, filmy wskazujące, jak pielęgnować kwiaty……] |
3 | Artystyczna/estetyczna | [temat malarzy, rzeźbiarzy, książek, filmów przyrodniczych…] |
4 | Społeczna | [prezenty, kwiaty doniczkowe, cięte, ogrodowe, polne, suszone, estetyka wnętrz i ogrodów, układanie kwiatów…] |
5 | Ekonomiczna/biznesowa | [Kupno, sprzedaż, kwiaciarnie, plantacje, zawód ogrodnika, kwiaciarki….] |
6 | Lingwistyczna/językowa | [gramatyka, rzeczownik, liczba, odmiana…] |
Uczniowie zapoznają się z bajką Ignacego Krasickiego Malarze.
Dwaj portretów malarze słynęli przed laty:
Piotr dobry, a ubogi, Jan zły, a bogaty.
Piotr malował wybornie, a głód go uciskał,
Jan mało i źle robił, więcej jednak zyskał.
Dlaczegóż los tak różny mieli ci malarze?
Piotr malował podobne, Jan piękniejsze twarze.
Uczniowie, pracując w trzech grupach, formułują odpowiedzi na pytania:
I grupa: Jaka cecha zadecydowała o tym, że Jan zyskał sławę i pieniądze? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość i sztukę stosował Jan w życiu?
II grupa: Jaka cecha zadecydowała o tym, że Piotr żył w biedzie? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość i sztukę stosował Piotr w życiu?
III grupa: Jakimi cechami odznaczali się ludzie, którzy przygotowywali portrety? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość i sztukę stosowali w życiu?
Konkluzja sformułowana przez uczniów: [Wyjaśnienie sensu utworu zawiera ostatni wers: „ Piotr malował podobne, Jan piękniejsze twarze”. Wymowa bajki jest taka, że ludzie nie lubią prawdy o sobie, wolą bezkrytycznie przyjmować pochwały. Artyści czasami wykorzystują te słabości ludzkie, by ich sztuka zyskała uznanie].
Jakie cechy gatunkowe bajki można wysnuć z utworu Ignacego Krasickiego?
utwór epicki, krótki, wierszowany,
często nie ma morału, zamiast niego ma wyjaśnienie,
ukazuje pozytywne i negatywne cechy bohaterów, wskazuje właściwe postawy (utwór dydaktyczny),
zbudowany jest na zasadzie kontrastu – postaci i ich cech,
czas i miejsce nie jest określone,
ma uniwersalny charakter, odnosi się do cech i postaw ludzi różnych epok.
Praca samodzielna w klasie lub w domu: Jaką perspektywę patrzenia na życie
i sztukę można przypisać malarzowi artyście na poniższej fotografii? Uzasadnij swoje zdanie.R186xMvi0nSc5