Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Myślimy wieloaspektowo. Bajka Malarze Ignacego Krasickiego

RhPNoybSlnbDh
  1. Uczniowie patrzą na obrazek kwiatka i zgodnie z przydziałem nauczyciela, w grupach starają się spojrzeć na niego z różnej perspektywy. [kursywą zaznaczono przewidywane odpowiedzi uczniów – tu wpisane hasłowo]

GRUPA

PERSPEKTYWA

ANALIZA

1

Biologiczna

[opis budowy, warunków życia, encyklopedie, podręczniki, filmy poświęcone kwiatom…]

2

Rolnicza

[sposoby uprawy, encyklopedie, podręczniki, filmy wskazujące, jak pielęgnować kwiaty……]

3

Artystyczna/estetyczna

[temat malarzy, rzeźbiarzy, książek, filmów przyrodniczych…]

4

Społeczna

[prezenty, kwiaty doniczkowe, cięte, ogrodowe, polne, suszone, estetyka wnętrz i ogrodów, układanie kwiatów…]

5

Ekonomiczna/biznesowa

[Kupno, sprzedaż, kwiaciarnie, plantacje, zawód ogrodnika, kwiaciarki….]

6

Lingwistyczna/językowa

[gramatyka, rzeczownik, liczba, odmiana…]

  1. Uczniowie zapoznają się z bajką Ignacego Krasickiego Malarze.

    Dwaj portretów malarze słynęli przed laty:

    Piotr dobry, a ubogi, Jan zły, a bogaty.

    Piotr malował wybornie, a głód go uciskał,

    Jan mało i źle robił, więcej jednak zyskał.

    Dlaczegóż los tak różny mieli ci malarze?

    Piotr malował podobne, Jan piękniejsze twarze.

  2. Uczniowie, pracując w trzech grupach, formułują odpowiedzi na pytania:

  • I grupa: Jaka cecha zadecydowała o tym, że Jan zyskał sławę i pieniądze? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość i sztukę stosował Jan w życiu?

  • II grupa: Jaka cecha zadecydowała o tym, że Piotr żył w biedzie? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość i sztukę stosował Piotr w życiu?

  • III grupa: Jakimi cechami odznaczali się ludzie, którzy przygotowywali portrety? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość i sztukę stosowali w życiu?

Konkluzja sformułowana przez uczniów: [Wyjaśnienie sensu utworu zawiera ostatni wers: „ Piotr malował podobne, Jan piękniejsze twarze”. Wymowa bajki jest taka, że ludzie nie lubią prawdy o sobie, wolą bezkrytycznie przyjmować pochwały. Artyści czasami wykorzystują te słabości ludzkie, by ich sztuka zyskała uznanie].

  1. Jakie cechy gatunkowe bajki można wysnuć z utworu Ignacego Krasickiego?

  • utwór epicki, krótki, wierszowany,

  • często nie ma morału, zamiast niego ma wyjaśnienie,

  • ukazuje pozytywne i negatywne cechy bohaterów, wskazuje właściwe postawy (utwór dydaktyczny),

  • zbudowany jest na zasadzie kontrastu – postaci i ich cech,

  • czas i miejsce nie jest określone,

  • ma uniwersalny charakter, odnosi się do cech i postaw ludzi różnych epok.

  1. Praca samodzielna w klasie lub w domu: Jaką perspektywę patrzenia na życie
    i sztukę można przypisać malarzowi artyście na poniższej fotografii? Uzasadnij swoje zdanie.

    R186xMvi0nSc5