Myślimy wieloaspektowo. Bajka "Ptaszki w klatce" Ignacego Krasickiego
Myślimy wieloaspektowo.
Ptaszki w klatce. Bajka Ignacego Krasickiego
Tak wygląda czyżyk
Uczniowie zapoznają się z bajką Ignacego Krasickiego Ptaszki w klatce.
„Czegóż płaczesz? - staremu mówił czyżyk młody -
Masz teraz lepsze w klatce niż w polu wygody”.
„Tyś w niej zrodzon - rzekł stary - przeto ci wybaczę;
Jam był wolny, dziś w klatce - i dlatego płaczę”.
Uczniowie, pracując w czterech grupach, formułują odpowiedzi na pytania:
I grupa: Jakimi cechami odznaczają się ptaki, o których mowa w utworze?
Zajrzyj np. na stronę https://www.werandacountry.pl/zwierzeta/zwierzeta‑w-naturze/14547‑czyz‑wiercipietaII grupa: Co spowodowało, że stary czyżyk płacze? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość stosuje w życiu?
III grupa: Co spowodowało, że młody czyżyk jest zadowolony ze swojego losu? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość stosuje w życiu?
IV grupa: Tekst został opublikowany po I rozbiorze Polski. Co wiesz na temat porozbiorowej sytuacji Polski. Skorzystaj z podręczników historii lub poszukaj informacji w internecie.
Konkluzja sformułowana przez uczniów: [Wyjaśnienie sensu utworu zawiera ostatni wers: „ Tyś w niej zrodzon - rzekł stary - przeto ci wybaczę; Jam był wolny, dziś w klatce - i dlatego płaczę”. Wymowa bajki jest taka, że wolność jest wartością, którą poznaje się przez doświadczenie; ludzie nie są szczęśliwi, gdy żyją w niewoli. Wolność jest wartością większą niż zabezpieczenie jedzenia i ochrona przed drapieżnikami].
Jakie cechy gatunkowe bajki można wysnuć z utworu Ignacego Krasickiego?
utwór epicki, krótki, wierszowany,
często nie ma morału, zamiast niego ma wyjaśnienie,
zbudowany jest na zasadzie kontrastu – postaci i ich cech,
wskazuje właściwe postawy (utwór dydaktyczny),
czas i miejsce nie jest określone,
ma uniwersalny charakter, odnosi się do cech i postaw ludzi różnych epok.
Quiz, który uczniowie wypełnią na tej lekcji lub w domu. Mogą wybrać z proponowanych sformułowań więcej niż jedną odpowiedź. Warto podsumować odpowiedzi uczniów i wyniki omówić na tej czy następnej lekcji.
Dla mnie wolność to:
Odwaga bycia niezależnym od opinii innych, oczekiwań, z zachowaniem odpowiedzialności za swoje myśli, uczucia, decyzje, zachowania
Wewnętrzne odczucie, niezależne od sytuacji zewnętrznej
Spokój, dobrobyt, niemartwienie się o rzeczy zewnętrzne
Niezależność polityczna kraju, w którym mieszkam
Możliwość robienia tego, co chcę
Inne, jakie.......................