Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Myślimy wieloaspektowo.

Ptaszki w klatce. Bajka Ignacego Krasickiego

R13iyk3NVbYka

Tak wygląda czyżyk

  1. Uczniowie zapoznają się z bajką Ignacego Krasickiego Ptaszki w klatce.

    „Czegóż płaczesz? - staremu mówił czyżyk młody -

    Masz teraz lepsze w klatce niż w polu wygody”.

    „Tyś w niej zrodzon - rzekł stary - przeto ci wybaczę;

    Jam był wolny, dziś w klatce - i dlatego płaczę”.

  2. Uczniowie, pracując w czterech grupach, formułują odpowiedzi na pytania:

  • I grupa: Jakimi cechami odznaczają się ptaki, o których mowa w utworze?
    Zajrzyj np. na stronę https://www.werandacountry.pl/zwierzeta/zwierzeta‑w-naturze/14547‑czyz‑wiercipieta

  • II grupa: Co spowodowało, że stary czyżyk płacze? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość stosuje w życiu?

  • III grupa: Co spowodowało, że młody czyżyk jest zadowolony ze swojego losu? Jaką perspektywę patrzenia na rzeczywistość stosuje w życiu?

  • IV grupa: Tekst został opublikowany po I rozbiorze Polski. Co wiesz na temat porozbiorowej sytuacji Polski. Skorzystaj z podręczników historii lub poszukaj informacji w internecie.

Konkluzja sformułowana przez uczniów: [Wyjaśnienie sensu utworu zawiera ostatni wers: „ Tyś w niej zrodzon - rzekł stary - przeto ci wybaczę; Jam był wolny, dziś w klatce - i dlatego płaczę”. Wymowa bajki jest taka, że wolność jest wartością, którą poznaje się przez doświadczenie; ludzie nie są szczęśliwi, gdy żyją w niewoli. Wolność jest wartością większą niż zabezpieczenie jedzenia i ochrona przed drapieżnikami].

  1. Jakie cechy gatunkowe bajki można wysnuć z utworu Ignacego Krasickiego?

    • utwór epicki, krótki, wierszowany,

    • często nie ma morału, zamiast niego ma wyjaśnienie,

    • zbudowany jest na zasadzie kontrastu – postaci i ich cech,

    • wskazuje właściwe postawy (utwór dydaktyczny),

    • czas i miejsce nie jest określone,

    • ma uniwersalny charakter, odnosi się do cech i postaw ludzi różnych epok.

  2. Quiz, który uczniowie wypełnią na tej lekcji lub w domu. Mogą wybrać z proponowanych sformułowań więcej niż jedną odpowiedź. Warto podsumować odpowiedzi uczniów i wyniki omówić na tej czy następnej lekcji.

    Dla mnie wolność to:

    • Odwaga bycia niezależnym od opinii innych, oczekiwań, z zachowaniem odpowiedzialności za swoje myśli, uczucia, decyzje, zachowania

    • Wewnętrzne odczucie, niezależne od sytuacji zewnętrznej

    • Spokój, dobrobyt, niemartwienie się o rzeczy zewnętrzne

    • Niezależność polityczna kraju, w którym mieszkam

    • Możliwość robienia tego, co chcę

    • Inne, jakie.......................