RfGJhkBgn66Pb1

Na kolacji u państwa Bobrów

Rysunek przedstawia zielone pagórki, a na nich domki. Z kominów wydobywa się dym. Pagórki przypominają ludzkie twarze – mają oczy, wąsy, a nawet loki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Clive Staples Lewis19631898
R9sCKjIUgS4KO
Zdjęcie Clive'a Staplesa Lewisa [czyt. Klajf Stejpls Luis]
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Clive Staples Lewis

Angielski pisarz, autor znakomitego cyklu 'Opowieści z Narnii', historii o magicznym świecie kryjącym się za drzwiami szafy pewnego profesora. Pierwsza z serii siedmiu opowieści to 'Lew, czarownica i stara szafa'. Clive Staples Lewist8DZw7fbKe_000tp001Clive Staples Lewis przez 29 lat wykładał na uniwersytecie w Oksfordzie literaturę angielską. Tam zaprzyjaźnił się z innym znanym profesorem, Johnem Ronaldem Reuelem TolkienemJohn Ronald Reuel TolkienJohnem Ronaldem Reuelem Tolkienem, i stał się pierwszym czytelnikiem i recenzentem 'Władcy Pierścieni'.

John Ronald Reuel Tolkien
Polecenie 1

Przeczytaj uważnie fragment powieści Clive’a Staplesa Lewisa pt. 'Lew, czarownica i stara szafa' lub wysłuchaj nagrania.

R13CBRCWPot0d
Fragment powieści Lew, czarownica i stara szafa czyta Elżbieta Golińska. Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
Clive Staples Lewis W domu Bobrów

Pośrodku tamy, częściowo w nią wbudowany, wyrastał śmieszny domek przypominający wielki ul. Z dziury w jego szczycie ulatywał wesoły dymek i już sam ten widok (zwłaszcza gdy się było głodnym) przywodził na myśl gotowanie, pieczenie i smażenie, co sprawiało, że czuło się jeszcze większy głód niż przedtem. [...]
– A więc jesteśmy na miejscu – oznajmił pan Bóbr – i wygląda na to, że pani Bobrowa nas oczekuje. Pokażę wam drogę. Uważajcie tylko, aby się nie pośliznąć.
Tama okazała się wystarczająco szeroka, aby po niej iść, chociaż (dla ludzi) nie było to zbyt przyjemne ze względu na lód, który ją pokrywał. [...] Pan Bóbr poprowadził ich gęsiego po szczycie tamy, aż na sam środek, skąd hen, do horyzontu, widać było rzekę z jednej i drugiej strony. Tutaj znajdowały się drzwi do jego domku.
– A więc jesteśmy, żono – powiedział pan Bóbr. – Znalazłem ich. Oto są Synowie i Córki Adama i Ewy.
Pierwszą rzeczą, która zwróciła uwagę Łucji, kiedy weszli do środka, był dziwnie znajomy turkot. Potem zobaczyła puszystą postać siedzącą w kącie przy maszynie do szycia. Była to pani Bobrowa. Na ich widok zatrzymała maszynę, wstała, wyjęła długą nitkę, która zwisała jej z pyska, i spojrzała na nich przyjaźnie.
– A więc wreszcie przybywacie! – powiedziała, wyciągając do nich swoje pomarszczone, stare łapy. – Nareszcie! Pomyśleć tylko, że dożyłam tego dnia! Kartofle już się gotują, czajnik podśpiewuje i mam nadzieję, panie Bobrze, że przyniesiesz nam jakąś rybkę.
– Przyniosę, a jakże – odpowiedział pan Bóbr i chwyciwszy cebrzykt8DZw7fbKe_000tp002cebrzyk, wyszedł z domu (a Piotr z nim). […]
W tym samym czasie dziewczynki pomagały pani Bobrowej napełnić kociołek wodą, nakryć do stołu, pokroić chleb, włożyć talerze do piekarnika, aby się ogrzały, z beczułki stojącej w kącie nalać dla pana Bobra piwa do sporego dzbanka, postawić na ogniu patelnię i rozgrzać tłuszcz. Łucja pomyślała sobie, że dom państwa Bobrów jest bardzo przytulny. [...] Nie było w nim książek ani obrazów, a zamiast łóżek wbudowano w ściany prycze, jak na okręcie. Z sufitu zwieszały się szynki i wieńce cebuli, a na ścianach wisiały gumowe buty, płaszcze nieprzemakalne, siekiery, nożyce, szpadle, rydlet8DZw7fbKe_000tp003rydle, rozmaite narzędzia murarskie, wędki, sieci rybackie i więcierzet8DZw7fbKe_000tp004więcierze. A obrus na stole, choć bardzo czysty, był szorstki w dotyku.
Właśnie kiedy tłuszcz na patelni zaczynał już skwierczeć, Piotr i pan Bóbr powrócili z rybami, które gospodarz uprzednio wypatroszyłwypatroszyćwypatroszył i oczyścił nożem na świeżym powietrzu. Możecie sobie wyobrazić, jak cudownie pachniała smażąca się świeżo złowiona ryba i jak bardzo dzieciom uciekały do niej języki, i jak głód ich wzrastał i wzrastał z każdą chwilą, aż wreszcie pani Bobrowa oznajmiła: 'No, to jesteśmy już prawie gotowi'. Zuzanna odcedziła kartofle i postawiła je jeszcze na kuchni, aby odparowały, a Łucja pomogła pani Bobrowej wyłożyć pstrągi na półmisek. Wreszcie każdy mógł przysunąć sobie jeden ze stołków [...] i przygotować się na bliskie już rozkosze podniebieniarozkosze podniebieniarozkosze podniebienia. Na stole stał dzban kremowego mleka dla dzieci (pan Bóbr wolał zostać przy piwie) i wielka bryła złocistego masła, z której każdy mógł sobie brać do kartofli tyle, ile miał ochotę. Każde z dzieci pomyślało sobie – a ja zgadzam się z nimi – że nie ma nic lepszego nad dobrą rybę ze słodkiej wody, jeżeli je się ją w pół godziny po złowieniu i w pół minuty po zdjęciu z patelni. A kiedy skończyli jeść rybę, pani Bobrowa wyciągnęła niespodziewanie z piekarnika wielką, jeszcze gorącą i polukrowaną na wierzchu struclęt8DZw7fbKe_000tp005struclę z marmoladą i postawiła imbrykt8DZw7fbKe_000tp006imbryk na ogniu, tak że kiedy skończyli struclę, herbata już była gotowa. I kiedy każdy dostał filiżankę herbaty, każdy podsunął swój stołek do ściany, aby się o nią wygodnie oprzeć, i każdy wydał z siebie długie westchnienie pełnego szczęścia.
– A teraz – powiedział pan Bóbr, odstawiając pusty już kufelkufelkufel i przysuwając sobie filiżankę herbaty – jeżeli będziecie tak mili i poczekacie, aż napełnię sobie fajkę, możemy zająć się naszymi sprawami. Widzę, że śnieg znowu pada – dodał, spoglądając w okno. – To najlepsze, co mogło się zdarzyć, bo to znaczy, że nie będziemy mieli nieproszonych gości, a jeśli ktoś próbował was tropić, nie znajdzie żadnych śladów.

01 Źródło: Clive Staples Lewis, W domu Bobrów, [w:] tegoż, Lew, czarownica i stara szafa, tłum. Magdalena Sobolewska, Warszawa 1999, s. 35–37.
wypatroszyć
kufel
rozkosze podniebienia
Polecenie 2

Wyjaśnij niezrozumiałe wyrazy z tekstu. Skorzystaj z przypisów do tekstu i słownika.

R1HcJg3ThJwpF
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 1

Przeczytaj uważnie opis miejsca, w którym znajduje się domek Bobrów. Opisz naturalne zabezpieczenia wokół domu. Czy bobry mogą czuć się w nim bezpiecznie?

RWCqOusADkoo1
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, jak pogoda sprzyja przybyszom.

R1SLGRUscfxcs
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Dopasuj do zdań podane związki frazeologiczne.

R1SYm2OcDreLE
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdań odpowiednimi zwrotami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Zaznacz synonimy wyrazu tropić.

R2CVcxJi5FCz2
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu poprawnych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Przedstaw krótko bohaterów opowiadania.  Określ, kim są goście, a kim gospodarze domu.

RhbW5ul0G8okZ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6
RkY3agJaNzpMD
Zadanie interaktywne polegające na wskazywaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RkkiF51wCpdQP
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu zdań odpowiednimi wyrazami pokrewnymi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4hLrPMXlFLgm1
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polegające na ułożeniu wyrazów z pomieszanych sylab.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1bbJxDUJA4DY
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do siebie wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
R1FJne6IHPmmd
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu obrazka odpowiednimi nazwami przedmiotów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Wyobraź sobie, że wynajmujesz na dwa tygodnie wakacji norkę państwa Bobrów i możesz w pełni korzystać z jej wyposażenia. Napisz, jak spędzisz ten czas.

RTtmWiVyRgE8q
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Zapoznaj się ze zdjęciami lub opisem zdjęć ilustrujących życie bobrów. Szczególną uwagę zwróć na  tamę zbudowaną przez bobry.

Ćwiczenie 11

Poszukaj w encyklopedii lub innym dostępnym źródle informacji na temat bobrowych żeremi. Napisz, jakie cechy wspólne mają żeremie i domek Bobrów opisany we fragmencie powieści.

R1ciGdmX1DsND
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RfHuZHtoeYPV3
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polegające na rozwiązywaniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Wpisz w podanych wyrazach rz lub ż.

RiK8jVtTaiacp
Zadanie interaktywne polegające na wpisywaniu odpowiednich liter w luki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1XIn5h7s3QSI
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polegające na układaniu punktów w odpowiedniej kolejności.
plan wydarzeń
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 14

Napisz streszczenie tekstu 'W domu Bobrów'. Rozwiń każdy z punktów planu z poprzedniego ćwiczenia. Pamiętaj, aby zdania logicznie się łączyły ze sobą.

uzupełnij treść
t8DZw7fbKe_000tp001
t8DZw7fbKe_000tp002
t8DZw7fbKe_000tp003
t8DZw7fbKe_000tp004
t8DZw7fbKe_000tp005
t8DZw7fbKe_000tp006