| II etap edukacyjny, uczeń kończący klasę VI |
| |
| |
| |
| (1.1) określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w swoim środowisku lokalnym i regionalnym, a także uczestniczy w życiu kulturalnym tego środowiska (zna placówki kultury działające na jego rzecz) |
| |
| Na ludowo… jestem garncarzem |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna terminy sztuka ludowa, rzemiosło ludowe, kultura lokalna,
dostrzega związek między regionem a wytworami sztuki ludowej,
rozumie pojęcie dziedzictwo kulturowe,
zna zabytki najbliższej okolicy oraz placówki kultury,
wymienia przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej.
|
| umiejętności – uczeń:
ocenia wartość sztuki przodków,
zna przeznaczenie przedmiotów wytwarzanych jako ludowe,
wykonuje pracę twórczą inspirowaną sztuką ludową.
|
| |
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (lepienie z plasteliny) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | mapa interaktywna – podział etnograficzny Polski na regiony z możliwością wskazania docelowych środowisk lokalnych. |
| |
| plastelina, podkłady z tektury, wykałaczki (rylec) |
| |
|
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).
Nauczyciel zapoznaje uczniów z terminami sztuka ludowa, kultura lokalna, kultura regionu, rzemiosło ludowe.
|
faza wprowadzająca: (5 min.) | |
faza realizacyjna: (28 min.) |
Nauczyciel prezentuje uczniom zasób multimedialny w postaci mapy interaktywnej różnych środowisk lokalnych.
Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób uczniowie mogą na mapie interaktywnej odnaleźć kultury poszczególnych regionów w Polsce z postaciami we właściwych dla nich strojach.
Nauczyciel opowiada o wytworach charakterystycznych dla poszczególnych regionów; wskazuje na związek ich strojów z dekoracja przedmiotów użytkowych. Jako przykład zajęcia artysty ludowego podaje garncarstwo.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z zadaniem plastycznym, podczas którego będą wykonywać przedmiot z plasteliny.
Uczniowie tworzą naczynie codziennego użytku, które następnie będą ozdabiać za pomocą wykałaczki, wykonując ryty.
Podczas zdobienie nauczyciel udziela wskazówek, jak można zróżnicować ryt poprzez grubość narzędzia.
|
faza podsumowująca: (12 min.) |
Gotowe prace uczniowie stawiają jako ekspozycję na regale klasowym; porównują swoje prace. Nauczyciel wskazuje mocne strony wykonanych prac.
Porządkowanie stanowisk pracy.
Nauczyciel ponownie uruchamia narzędzie, by uczniowie samodzielnie je obsługując utrwalili zdobyte na początku lekcji wiadomości.
|