Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Na ludowo… jestem garncarzem

Etap

II etap edukacyjny, uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(1.1) określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w swoim środowisku lokalnym i regionalnym, a także uczestniczy w życiu kulturalnym tego środowiska (zna placówki kultury działające na jego rzecz)

Temat lekcji

Na ludowo… jestem garncarzem

Czas na realizację

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna terminy sztuka ludowa, rzemiosło ludowe, kultura lokalna,

  • dostrzega związek między regionem a wytworami sztuki ludowej,

  • rozumie pojęcie dziedzictwo kulturowe,

  • zna zabytki najbliższej okolicy oraz placówki kultury,

  • wymienia przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej.

umiejętności – uczeń:

  • ocenia wartość sztuki przodków,

  • zna przeznaczenie przedmiotów wytwarzanych jako ludowe,

  • wykonuje pracę twórczą inspirowaną sztuką ludową.

postawy:

  • poszanowanie dla tradycji regionu,

  • uczestniczenie w wydarzeniach kulturowych.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (lepienie z plasteliny)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

mapa interaktywna – podział etnograficzny Polski na regiony z możliwością wskazania docelowych środowisk lokalnych.

Materiały plastyczne:

plastelina, podkłady z tektury, wykałaczki (rylec)

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z terminami sztuka ludowa, kultura lokalna, kultura regionu, rzemiosło ludowe.

faza wprowadzająca:

(5 min.)

faza realizacyjna:

(28 min.)

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom zasób multimedialny w postaci mapy interaktywnej różnych środowisk lokalnych.

  2. Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób uczniowie mogą na mapie interaktywnej odnaleźć kultury poszczególnych regionów w Polsce z postaciami we właściwych dla nich strojach.

  3. Nauczyciel opowiada o wytworach charakterystycznych dla poszczególnych regionów; wskazuje na związek ich strojów z dekoracja przedmiotów użytkowych. Jako przykład zajęcia artysty ludowego podaje garncarstwo.

  4. Nauczyciel zapoznaje uczniów z zadaniem plastycznym, podczas którego będą wykonywać przedmiot z plasteliny.

  5. Uczniowie tworzą naczynie codziennego użytku, które następnie będą ozdabiać za pomocą wykałaczki, wykonując ryty.

  6. Podczas zdobienie nauczyciel udziela wskazówek, jak można zróżnicować ryt poprzez grubość narzędzia.

faza podsumowująca:

(12 min.)

  1. Gotowe prace uczniowie stawiają jako ekspozycję na regale klasowym; porównują swoje prace. Nauczyciel wskazuje mocne strony wykonanych prac.

  2. Porządkowanie stanowisk pracy.

  3. Nauczyciel ponownie uruchamia narzędzie, by uczniowie samodzielnie je obsługując utrwalili zdobyte na początku lekcji wiadomości.

ReCMWWr0SGaiI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 80.50 KB w języku polskim
RaUW0MujpO99T

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.91 KB w języku polskim