Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Na początku był chaos...” O stworzeniu świata według starożytnych Greków

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wydarzenia opisujące stworzenie świata,

  • zna przyczyny i skutki zdarzeń opowiadających o stworzeniu świata.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wymienić kolejne etapy tworzenia świata,

  • umie podać przyczyny i skutki zdarzeń,

  • wymienia bogów i wskazuje ich wzajemne powiązania.

2. Metoda i forma pracy

  • Kartoniki z imionami bogów, którzy przyczynili się do stworzenia świata.

3. Środki dydaktyczne

  • Tekst mitu,

  • słowniki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na początku zajęć nauczyciel wspólnie z uczniami redaguje plan zdarzeń. Na podstawie tekstu mitu wskazywane są najważniejsze etapy stworzenia świata.

Plan powinien zostać zapisany w zeszycie.

Następnie uczniowie uzupełniają schemat (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdemu zespołowi rozdaje kartoniki

z imionami bogów. Zadanie polega na odpowiednim połączeniu ze sobą bóstw oraz wskazaniu zdarzeń, które miały miejsce w wyniku porozumienia lub kłótni bogów. Proponuję wykorzystanie prostego schematu (załącznik 2). Znajdują się na nim imiona bogów, należy wpisać zdarzenie lub czynność, która miała wpływ na powstanie bohaterów.

Po uzupełnieniu schematu uczniowie przygotowują informacje dotyczące poszczególnych

bogów (załącznik 3).

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie nauczyciel przygotowuje wraz z uczniami charakterystykę greckich bogów.

Oczywiście każda cecha poparta jest przykładem działania.

Następnie nauczyciel omawia pracę domową.

5. Bibliografia

J.

Parandowski, Mitologia grecka, Wydawnictwo PULS, Warszawa 1992.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

CHAOS

URANOS (........................................................) GAJA

KRONOS I REA

(.............................................................................)

HERA POSEJDON DEMETER HADES ZEUS

załącznik 2.

URANOS

GAJA

KRONOS

ZEUS

CYKLOPI

STURĘCY

REA

DEMETER

HERA

POSEJDON

HADES

TYTANI

załącznik 3.

Wypisz z tekstu mitu fragmentu, mówiące o dokonaniach bogów.

Zeus –

Hera –

Demeter –

Posejdon –

Hades –

b) Zadanie domowe

  1. Przygotuj odpowiedź na pytanie:

Który z bogów zasługuje na nasz podziw i dlaczego?

  1. Przeczytać na następną lekcję mit o Prometeuszu.

c) Notatki dla nauczyciela

  • Etapy stworzenia świata. Przykładowy plan:

Chaos, czyli mieszanina żywiołów.

Pojawienie się pary bogów: Uranosa i Gai.

Narodziny rodu Cyklopów i Tytanów.

Walki o władzę.

Odsunięcie Uranosa od władzy.

Objęcie rządów przez Kronosa.

Dyktatura tytana.

Spisek.

Przejęcie władzy przez Zeusa.

Podział rządów między Zeusa o jego rodzeństwo.

  • Charakterystyka bogów greckich:

byli podobni do ludzi – mogli przybierać postacie ludzkie i zachowywali się jak ludzie,

byli niedoskonali – popełniali błędy,

nie byli wszechwiedzący – nie znali poczynań wielu ludzi,

nie byli wszechmocni – nie mogli zmieniać wyroków innych bogów,

rywalizowali ze sobą, kłócili się między sobą – potrafili niszczyć się wzajemnie,

byli mściwi i złośliwi – dokuczali sobie i ludziom,

byli wrażliwi, potrafili bezgranicznie kochać – byli zdolni do największych poświęceń.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz jest przeznaczony do realizacji w klasie 5.

RpEFQiVo91K1p

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.83 KB w języku polskim
R1NZEd6z1GFcH

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 31.50 KB w języku polskim