R12x4El0ezirc
Kolorowa ilustracja przedstawia fragment kuli ziemskiej, za którą wyłania się słońce. Ziemia jest narysowana na tle czarnej przestrzeni kosmicznej.

Na początku był Chaos

Ziemia
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz definicję mitu,

  • scharakteryzujesz bogów greckich,

  • zredagujesz własny mit o powstaniu świata.

Dzięki mitom ludzie próbowali wyjaśniać zasady funkcjonowania świata. Opowieści o bogach, herosach, niezwykłych wydarzeniach pomagały interpretować rzeczywistość, porządkować świat, pokazywały związki świata ludzkiego i boskiego. Mity opowiadają o powstaniu świata (kosmogonicznekosmogoniakosmogoniczne), człowieka (antropogeniczneantropogenezaantropogeniczne) czy bogów (teogoniczneteogoniateogoniczne).

1
Polecenie 1

Przypomnij sobie treść greckiego mitu o powstaniu świata w opracowaniu Jana Parandowskiego. Dodatkowym źródłem informacji może być e‑materiał Narodziny świata po greckuPEAJObVSLNarodziny świata po grecku.

uzupełnij treść

Jak powstał świat według wierzeń starożytnych Greków?

Obejrzyj animację o  powstaniu świata według  mitologii greckiej, a następnie wykonaj polecenia.

R1CdMw7GbBjQR
Animacja przedstawia grecki mit o stworzeniu świata.
1
Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego starożytni Grecy tak a nie inaczej wyobrażali sobie początek świata.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Oceń, czy Dzeus słusznie wystąpił przeciw ojcu. Ustal, jakie były relacje między bogami.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Rozważ, jakie dźwięki lub utwory muzyczne mogłyby obrazować narodziny świata. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1

Według mitologii greckiej świat powstał z Chaosu. Podaj pięć synonimów wyrazu „chaos”.

uzupełnij treść
R1KxNe7YhFRjD
Ćwiczenie 2
Z podanych liter ułóż wyrazy związane z mitem o stworzeniu świata.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RNd2GsyW2jq8a
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu zdań w kolejności chronologicznej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RgM1MaAzB3XcC
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1I9txagtjCfe
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Połącz imiona bogów ze sprawowanymi przez nich funkcjami i ich atrybutamiatrybutatrybutami.

R1NZumwdVmnLo
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RDgivb5btOYQg
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1RvpcaW0tYc1
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 8

W formie kilkuzdaniowej notatki wyjaśnij, jaki obraz matki i ojca wyłania się z greckiego mitu o powstaniu świata. Uzasadnij swoja odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Wymyśl i napisz własny mit wyjaśniający powstanie świata.

uzupełnij treść

Słownik

antropogeneza
antropogeneza

powstanie i rozwój człowieka jako gatunku

atrybut
atrybut

przedmiot o charakterze symbolicznym, ściśle związany z życiem lub działalnością jakiejś postaci

kosmogonia
kosmogonia

wyobrażenia dotyczące powstania świata

teogonia
teogonia

część poglądów religijnych lub mitologicznych, których przedmiotem jest pochodzenie bóstw

Notatnik

R1awRrbySqIPZ
(Uzupełnij).

Bibliografia

Parandowski J., (1992), Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Londyn: Wydawnictwo Plus.