Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RqXKynEJOFBVC
Zdjęcie przedstawia zniszczony fragment zwoju tory, na którym w kolumnach, drobną czcionką zapisano tekst po hebrajsku. Karty są niemal w połowie uszkodzone - spalone, ocalała ich część jest pożółkła, fragmentami sczerniała.

„Na początku było Słowo...”

Fragment zwoju Tory znaleziony w synagodze kairskiej (zawiera tekst Księgi Rodzaju 32:6‑36:12)
Źródło: a. nn., Bodleian Library, domena publiczna.

Kiedy powstał świat? Współcześnie, poszukiwaniem odpowiedzi na to pytanie zajmują się przede wszystkim fizycy. Zanim jednak fizyka narodziła się jako dyscyplina nauki, próbowano wyjaśnić, jak powstał kosmos. Czyniono to przede wszystkim w ramach rozważań religijnych.

Jednym z najważniejszych źródeł kultury europejskiej jest Biblia – zbiór ksiąg religijnych uznawanych przez chrześcijan za święte. W rozpoczynającej ją Księdze Rodzaju (Genesisj00000000RB1v50_000tp001Genesis), której autorstwo przypisuje się Mojżeszowi, znajduje się opis stworzenia świata i człowieka.

Mojżesz
Już wiesz

Poszukaj w podręczniku do fizyki (albo w innym źródle) obowiązującej dziś teorii
na temat powstania świata. Sporządź atrakcyjną notatkę graficzną na ten temat.

R15BU0HaxcBc5
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000000RB1v50_000tp001
j00000000RB1v50_0000000G
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Biblijny opis stworzenia świata i człowieka

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RKHAedCS4ybMF1
Zdjęcie przedstawia leżącą na białym obrusie księgę w formie zwoju – nawiniętą na dwie drewniane rolki. Tekst należy czytać odwijając lewą rolkę, a po przeczytaniu strony nawinąć ją na prawą. Rolki na zdjęciu są rozsunięte, nad księgą stoi człowiek – widoczna jest jego prawa dłoń, w której trzyma mały, złoty wskaźnik o kształcie przypominającym rękę z wyprostowanym palcem wskazującym. Wodzi nim po stronie księgi.
Zwój Tory, czyli zapisanych językiem hebrajskim pierwszych pięć ksiąg Biblii opisujących między innymi stworzenie świata
Źródło: meghamama, fotografia barwna, licencja: CC BY-NC 2.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

W pierwszych rozdziałach Księgi Rodzaju znajdują się dwa (niezależne od siebie) opisy stworzenia świata. Oto pierwszy z nich (wcześniejszy o kilkaset lat od drugiego):

Świat stworzony przez Boga. Księga Rodzaju, rozdz. 1, w. 1‑31; rozdz. 2, w. 1‑4
Świat stworzony przez Boga. Księga Rodzaju, rozdz. 1, w. 1‑31; rozdz. 2, w. 1‑4

Rozdział I

(1) Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię. (2) Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem: ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Duch Boży unosił się nad wodami. (3) Wtedy Bóg rzekł: «Niechaj się stanie światłość!» I stała się światłość. (4) Bóg widząc, że światłość jest dobra, oddzielił ją od ciemności. (5) I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą. I tak upłynął wieczór i poranek – dzień pierwszy.

(6) A potem Bóg rzekł: «Niechaj powstanie sklepienie w środku wód i niechaj ono oddzieli jedne wody od drugich!» (7) Uczyniwszy to sklepienie, Bóg oddzielił wody pod sklepieniem od wód ponad sklepieniem; a gdy tak się stało, (8) Bóg nazwał to sklepienie niebem. I tak upłynął wieczór i poranek – dzień drugi.

(9) A potem Bóg rzekł: «Niechaj zbiorą się wody spod nieba w jedno miejsce i niech się ukaże powierzchnia sucha!» A gdy tak się stało, (10) Bóg nazwał tę suchą powierzchnię ziemią, a zbiorowisko wód nazwał morzem. Bóg widząc, że były dobre, (11) rzekł: «Niechaj ziemia wyda rośliny zielone: trawy dające nasiona, drzewa owocowe rodzące na ziemi według swego gatunku owoce, w których są nasiona». I stało się tak. (12) Ziemia wydała rośliny zielone: trawę dającą nasienie według swego gatunku i drzewa rodzące owoce, w których było nasienie według ich gatunków. A Bóg widział, że były dobre. (13) I tak upłynął wieczór i poranek – dzień trzeci.

(14) A potem Bóg rzekł: «Niechaj powstaną ciała niebieskie, świecące na sklepieniu nieba, aby oddzielały dzień od nocy, aby wyznaczały pory roku, dni i lata; (15) aby były ciałami jaśniejącymi na sklepieniu nieba i aby świeciły nad ziemią». I stało się tak. (16) Bóg uczynił dwa duże ciała jaśniejące: większe, aby rządziło dniem, i mniejsze, aby rządziło nocą, oraz gwiazdy. (17) I umieścił je Bóg na sklepieniu nieba, aby świeciły nad ziemią; (18) aby rządziły dniem i nocą i oddzielały światłość od ciemności. A widział Bóg, że były dobre. (19) I tak upłynął wieczór i poranek – dzień czwarty.

(20) Potem Bóg rzekł: «Niechaj się zaroją wody od roju istot żywych, a ptactwo niechaj lata nad ziemią, pod sklepieniem nieba!» (21) Tak stworzył Bóg wielkie potwory morskie i wszelkiego rodzaju pływające istoty żywe, którymi zaroiły się wody, oraz wszelkie ptactwo skrzydlate różnego rodzaju. Bóg widząc, że były dobre, (22) Pobłogosławił je tymi słowami: «Bądźcie płodne i mnóżcie się, abyście zapełniały wody morskie, a ptactwo niechaj się rozmnaża na ziemi». (23) I tak upłynął wieczór i poranek – dzień piąty. 

(24) Potem Bóg rzekł: «Niechaj ziemia wyda istoty żywe różnego rodzaju: bydło, zwierzęta pełzające i dzikie zwierzęta według ich rodzajów!» I stało się tak. (25) Bóg uczynił różne rodzaje dzikich zwierząt, bydła i wszelkich zwierząt pełzających po ziemi. I widział Bóg, że były dobre. (26) A wreszcie rzekł Bóg: «Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi!» (27) Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę. (28) Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: «Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną; abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi». (29) I rzekł Bóg: «Oto wam daję wszelką roślinę przynoszącą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie nasienie: dla was będą one pokarmem. (30) A dla wszelkiego zwierzęcia polnego i dla wszelkiego ptactwa w powietrzu, i dla wszystkiego, co się porusza po ziemi i ma w sobie pierwiastek życia, będzie pokarmem wszelka trawa zielona». I stało się tak. (31) A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre. I tak upłynął wieczór i poranek – dzień szósty.

Rozdział II

(1) W ten sposób zostały ukończone niebo i ziemia oraz wszystkie jej zastępy [stworzeń]. (2) A gdy Bóg ukończył w dniu szóstym swe dzieło, nad którym pracował, odpoczął dnia siódmego po całym swym trudzie, jaki podjął. (3) Wtedy Bóg pobłogosławił ów siódmy dzień i uczynił go świętym; w tym bowiem dniu odpoczął po całej swej pracy, którą wykonał, stwarzając. (4) Oto są dzieje początków po stworzeniu nieba i ziemi. 

j00000000RB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Świat stworzony przez Boga. Księga Rodzaju, [w:] Biblia Tysiąclecia, Poznań 1983, s. 11–12.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R13T7epfACT4S1
Obraz przedstawia biblijną scenę stworzenia pierwszego człowieka. W prawej, górnej części malowidła znajduje się postać mężczyzny o siwych włosach i brodzie, odzianego w zwiewną tunikę. W półleżącej pozie unosi się w powietrzu, wraz z towarzyszącymi mu kilkoma nagimi postaciami kobiet i mężczyzn. Za nimi namalowano udrapowany owalnie materiał. Siwobrody mężczyzna lewą ręką obejmuje jedną z kobiet, prawą zaś wyciąga w kierunku postaci znajdującej się w lewym dolnym rogu. Jest nim nagi, jasnowłosy, mężczyzna, który leży na ziemi spoglądając ku górze. Prawą ręką podpiera się, a lewą wyciąga w kierunku dłoni starszego mężczyzny. Ich palce wskazujące niemal się stykają. Za nimi widać niebo. Kompozycja sceny podzielona jest po przekątnej. Znajdujące się w przeciwległych narożnikach postaci są zwrócone do siebie.
Stworzenie Adama
Źródło: Michał Anioł, Stworzenie Adama, 1508, fresk, Kaplica Sykstyńska, Watykan, Rzym, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Przeczytaj przywołany fragment Biblii, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

1
Ćwiczenie 1.1

Wyjaśnij, dlaczego w biblijnym opisie stworzenia świata wyraz Bóg został zapisany wielką literą.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.2

Wyjaśnij, jak rozumiesz stwierdzenie – „Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem...”.

uzupełnij treść
R1PdxOM83vuM81
Ćwiczenie 1.3
Zadanie interaktywne polega na przeciągnięciu do komórek tabeli prawidłowych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RP01XIO2tSbW81
Ćwiczenie 1.4
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 1.5

Zauważ, że biblijny opis stworzenia świata można podzielić na dwie główne części. Ustal, który fragment tekstu stanowi granicę oddzielającą te części.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.6

Wyszukaj w cytowanym fragmencie Biblii, na czyj wzór został stworzony człowiek.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.7

Wyjaśnij, w jaki sposób można interpretować fakt, że człowiek był ostatnim dziełem Boga.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.8

Wymień zadania, jakie Stwórca przeznaczył do wykonania ludziom.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1.9
Rq0JdFGl3sMKg1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1.10

Wyszukaj w cytowanym fragmencie Biblii epitet, którym Bóg określa kolejne etapy stworzenia. Podaj jego antonim.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1.11
R12jI4XRtvUGe1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1.12
R8nsTtTgzQGx71
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu odpowiednim wyrazem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RbZIAuTLzCdF51
Ćwiczenie 1.13
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RAcWjv1XTBiGC1
Ćwiczenie 1.14
Zadanie interaktywne polega na przeciągnięciu w wolne miejsca tekstu odpowiednich wyrazów i fragmentów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 1.15

Opisz, jaka wizja świata i człowieka została przedstawiona w Księdze Rodzaju.

uzupełnij treść
j00000000RB1v50_0000003H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kosmogonia biblijna

Zawarty w Biblii opis stworzenia świata jest charakterystyczny dla kultury żydowskiej, z której wyrósł Stary TestamentStary TestamentStary Testament (sam tę kulturę współtworzący). Biblijny opis stworzenia nie jest jednak jedyną próbą ukazania genezygenezagenezy kosmosu i człowieka. Warto pamiętać o tym, że niemal każda z religii przedstawiała swoją wersję dotyczącą początku istnienia świata (kosmogonia).

geneza
Stary Testament
kosmogonia
Definicja: kosmogonia

z gr.: kósmosj00000000RB1v50_000tp002kósmos („wszechświat”, a także ‘”ład”) oraz gónosj00000000RB1v50_000tp003gónos („pochodzenie”) – mitologiczne, religijne albo filozoficzne wyobrażenie o pochodzeniu i porządku świata

Całe Pismo ŚwiętePismo ŚwiętePismo Święte jest podzielone nie tylko na księgi i rozdziały, lecz także na wersety.

werset
Definicja: werset

odcinek tekstu, fragment prozy biblijnej składającej się z jednego lub kilku zdań, które stanowią logiczną i rytmiczną całość; z wersetów zbudowana jest nie tylko Biblia, lecz także święta księga islamu, czyli Koran oraz te dzieła literackie, w których zastosowano stylizację biblijną

Pismo Święte
j00000000RB1v50_000tp002
j00000000RB1v50_000tp003
j00000000RB1v50_000tp004
j00000000RB1v50_000tp005
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R85WRkqFHNdyQ1
Rysunek przedstawia mężczyznę o długich, lekko kręconych włosach, wąsach i długiej, sięgającej klatki piersiowej brodzie. Postać jest ubrana w sięgającą kostek obszerną szatę z długim rękawem. Dodatkowo spowija ją przerzucony przez prawe ramię materiał, który falując unosi się w powietrzu. Mężczyzna unosi się w powietrzu, przechylając się lekko na lewo. Jego prawa dłoń jest wyciągnięta ku dołowi, lewa zaś uniesiona ku górze – lewa dłoń znajduje się nad głową mężczyzny. Jego oczy spoglądają w górę. Poniżej postaci widoczny jest fragment kulistego obiektu. Tło jest jednolite.
Bóg Ojciec tworzący świat
Źródło: Carl Ferdinand Sohn [czyt. karl ferdinand san], Bóg Ojciec tworzący świat, 1851, rysunek piórem i atrament na papierze, Walters Art Museum [czyt. łolters art mjuzeum], USA, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
j00000000RB1v50_0000003H
Ciekawostka

Kosmogonia biblijna została zapisana w księdze zatytułowanej po grecku Genesis. Od tego słowa wywodzi się określenie genezyjski, czyli dotyczący pochodzenia, powstania (świata i człowieka).

j00000000RB1v50_0000003H
R1G4pHPJA3YqB
Stworzenie świata
Źródło: William Blake [czyt. łiliam blejk], Stworzenie świata, 1794, akwaforta kolorowana akwarelą, British Museum [czyt. britisz mjuzeum], Londyn, domena publiczna.

Przyjrzyj się obrazowi Stworzenie świata autorstwa Williama Blake’aj00000000RB1v50_000tp006Williama Blake’a, a następnie wykonaj ćwiczenia.

William Blakej00000000RB1v50_000tp006William Blake obraz Stworzenie świata:

Obraz przedstawia mężczyznę o rozwianych przez wiatr długich, siwych włosach, wąsach i brodzie, który znajduje się w centrum płótna. Postać pochyla się klęcząc na jednym kolanie. Mężczyzna ubrany jest tylko w przepaskę, jego stopy są bose, widać jego młode ciało, umięśniony bark i ramię. W lewej, wyciągniętej w dół dłoni, trzyma wielki, rozwarty cyrkiel. Prawa dłoń jest niewidoczna. Postać otacza świetlista kula, kontrastująca z ciemnym, jednolitym tłem.

Zapoznaj się z opisem obrazu, a następnie wykonaj polecenia:

j00000000RB1v50_0000003H
RYluz6y4lyFf11
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ImrZ840zIen1
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dobraniu w pary sformułowań o przeciwnym znaczeniu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RB5F46sFwtGHR
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ReGjpaVPtGZKD1
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 6

Określ, który moment tworzenia świata został symbolicznie przedstawiony
przez malarza.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Określ, który moment tworzenia świata został symbolicznie przedstawiony przez artystę.

Rx1qeCb6XjjqZ
Miejsce na notatkę ucznia.
RIB76ne4chVZy1
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu zdania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R17jbHZjhy0Nu
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu właściwych informacji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1M6P8gtA450B
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000000RB1v50_000tp006
j00000000RB1v50_0000004Y
JPOL_E3_E4_Konteksty

Różne wersje stworzenia świata

JPOL_E3_E4_Konteksty
Rodp2d1e0ChrU1
Obraz przedstawia pagórkowaty krajobraz. W centrum znajduje się postać mężczyzny o siwych włosach i długiej, siwej brodzie. Jest on odziany w długą, obszerną szatę i narzucony na nią udrapowany materiał. Lewą rękę unosi ku niebu, a prawą trzyma wzdłuż ciała. Stoi bokiem wpatrując się w dal. Wokół mężczyzny, wśród pagórków widnieją pary różnych gatunków zwierząt, po lewej stronie na gałęziach drzewa siedzą różne ptaki m.in. papugi, obok stoją: konie, wielbłądy, kozy, krowy, niedźwiedzie; po prawej stronie: indyki, lwy, tygrysy, pawie, kury, króliki, kaczki oraz inne ptaki. Za nimi, przy brzegu znajdują się różne gatunki zwierząt wodnych np. ryb. W oddali widnieją wzniesienia porośnięte drzewami. Po lewej stronie, z wody wystaje mała wysepka, a na niej skała i kilka drzew. Wysoko na niebie latają ptaki.
Bóg tworzący zwierzęta
Źródło: Izaak van Oosten [czyt. izaak osztyn], Bóg tworzący zwierzęta, olej na miedzi, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
R1M3cX5QzIK2I1
Konstanty Ildefons Gałczyński
Źródło: Henryk Hermanowicz, 1947, fotografia archiwalna, domena publiczna.
Osiem dni stworzeniaKonstanty Ildefons Gałczyński
Konstanty Ildefons Gałczyński Osiem dni stworzenia

Teatrzyk Zielona Gęś
ma zaszczyt przedstawić:

Osiem dni stworzenia

Dzień pierwszy oddzielenie wody od ziemi

Dzień drugi stworzenie nieba i gwiazd

Dzień trzeci ryby i gady

Dzień czwarty stworzenie roślin

Dzień piąty stworzenie zwierząt, m.in. Psa Fafika i Osiołka Porfiriona

Dzień szósty stworzenie pierwszych ludzi

Dzień siódmy przerwa

Dzień ósmy stworzenie teatru, premiera polskiej sztuki, kosmiczny deficytdeficytdeficyt, nuda, trąby i koniec świata

KURTYNA

j00000000RB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Osiem dni stworzenia, [w:] Konstanty Ildefons Gałczyński, Teatrzyk Zielona Gęś, Warszawa 2009, s. 111.
R1IPgeQ6KuT9k
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza napisem: Konstanty Ildefons Gałczyński "Osiem dni stworzenia". Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
deficyt

Po przeczytaniu utworu Osiem dni stworzenia Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiegoj00000000RB1v50_000tp007Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego wykonaj ćwiczenia.

RREvKI9k0PQYG1
Ćwiczenie 9.1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RfgBaEWrFAq04
Ćwiczenie 9.2
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RmZQdI0tuysSQ
Ćwiczenie 9.3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RsjaIvEICbhFn1
Ćwiczenie 9.4
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000000RB1v50_000tp007
j00000000RB1v50_00000061
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Polecenie 1

Obejrzyj zamieszczone w powyższej galerii dwa dzieła inspirowane kosmogonią biblijną: fresk Stworzenie świata Giusta de’ Menabuoij00000000RB1v50_000tp004Giusta de’ Menabuoi i fresk Stworzenie Adama Michała Aniołaj00000000RB1v50_000tp005Michała Anioła. Wybierz jeden z przywołanych tekstów kultury i dokładnie go opisz. Przywołaj właściwe fragmenty Księgi Rodzaju.

uzupełnij treść
Polecenie 1

W dostępnych źródłach odszukaj informacje o twórczości Michała Anioła. Sporządź krótką notatkę.

R5bMlJ2aN2Dd3
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 2

Wybierz jedną z poniższych tez, a następnie podaj do niej trzy argumenty, a następnie sformułuj trzy argumenty potwierdzające słuszność wybranego stwierdzenia.

a) „Człowiek to najwspanialsze dzieło Boga”.
lub
b) „Człowiek to najgorsze z boskich stworzeń”.

W swojej wypowiedzi możesz odwołać się do przywołanych powyżej tekstów kultury.

uzupełnij treść
j00000000RB1v50_00000061
R1SaDe8jjFeBz1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: Biblia, werset, kosmogonia.

RBcSY8zCFFsVR
Miejsce na notatkę ucznia.