Na przedstawieniu baletowym
Na przedstawieniu baletowym
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna wybrane pojęcia związane z baletem.
Uczeń zna obraz Edgara Degasa „Próba tańca we foyer Opery przy ulicy Le Peletier”.
b) Umiejętności
Uczeń opisuje obraz Edgara Degasa „Próba tańca we foyer Opery przy ulicy Le Peletier”.
Uczeń definiuje wybrane pojęcia związane z baletem na podstawie tekstu Jerzego Waldorffa „Na przedstawieniu baletowym”.
Uczeń ocenia dowolne przedstawienie baletowe.
Uczeń opisuje tancerza, zwracając uwagę na jego wygląd i cechy charakteru.
Uczeń znajduje powiązania pomiędzy tekstem Jerzego Waldorffa a obrazem Edgara Dogasa.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem
Pokaz
Wykład
Rozmowa
Praca indywidualna i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, kserokopia reprodukcji obrazu Edgara Degasa „Próba tańca we foyer Opery przy ulicy Le Peletier”.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo „balet”. Uczniowie odpowiadają, czy byli kiedyś na przedstawieniu baletowym w teatrze, czy może widzieli balet w telewizji. Uczniowie opowiadają o swoich wrażeniach z takiego przedstawienia, oceniają je, mówiąc, czy balet podobał im się, dlaczego, czy mogliby polecić obejrzenie takiego przedstawienia innym.
Uczniowie wymieniają główne wady i zalety baletu, np.
Zalety baletu | Wady baletu |
piękny delikatny dynamiczny … | nudny niezrozumiały przedstawienie bez słów … |
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają w podręczniku tekst Jerzego Waldorffa „Za kulisami baletu” i indywidualnie odpowiadają na pytania:
Co to jest balet klasyczny?
Co dzieje się za kulisami przed rozpoczęciem przedstawienia baletowego?
Co to za tańce: adagio i wariacja klasyczna?
Jakie elementy sztuki baletowej zostają wyeksponowane w tych dwóch rodzajach tańca?
Co to jest pas de deux?
Czym różni się pas de deux od pas de trois?
Jak można zdefiniować corps de balet?
Jaka jest historia baletek?
W jakim celu autor przywołał fragment utworu Puszkina?
Na jakie cechy dobrego tancerza zwraca szczególną uwagę autor tekstu?
Uczniowie odpowiadają, czy przeczytany tekst zachęcił ich do obejrzenia spektaklu baletowego.
Uczniowie zastanawiają się, jakimi cechami charakteru powinien być obdarzony tancerz. Indywidualnie dokonują krótkiego opisu dobrego tancerza, zwracając uwagę zarówno na wygląd zewnętrzny, jak i na cechy charakteru.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą obraz E. Dogasa, który był jednym z przedstawicieli impresjonizmu i który w swoim malarstwie korzystał z fotografii, które bardzo dobrze pozwoliły oddać mu ruch na obrazie. Głównym tematem jego prac był balet.
Uczniowie oglądają obraz Edgara Degasa „Próba tańca we foyer Opery przy ulicy Le Peletier” i odpowiadają, w jaki sposób obraz mógłby być komentarzem do tekstu Jerzego Waldorffa. Uczniowie opisują obraz, odpowiadając na pytania: co przedstawia obraz?, gdzie rozgrywa się jego akcja?, kto jest bohaterem tego obrazu?, ile tancerek znajduje się na obrazie?, co znajduje się na pierwszym planie?, jakich barw użył malarz?, jak przedstawiony jest ruch w obrazie?, w jakim celu malarz umieścił lustro na płótnie? Uczniowie wyjaśniają, jakie cechy obrazu mogą wskazywać na to, że Degas posłużył się fotografiami do namalowania tego obrazu.
5. Bibliografia
M. Nagajowa, Świat w słowach i obrazach. Podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego dla klasy pierwszej gimnazjum, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.
6. Załączniki
brak
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Napisz opowiadanie zainspirowane obrazem Edgara Degasa „Próba tańca we foyer Opery przy ulicy Le Peletier” lub innym obrazem tego malarza przedstawiającym tancerki. W swoim opowiadaniu postaraj się wykorzystać słownictwo baletowe poznane na lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcję można przeprowadzić po wspólnym wyjściu na dowolne przedstawienie baletowe.