Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Projekt zajęć zintegrowanych z językiem niemieckim, klasa III

Temat bloku: Na przekór jesiennej słocie

Temat dnia: Jesienny nastrój

Czas: 4 godziny lekcyjne.

Cele dydaktyczne:

  • rozwijanie umiejętności formułowania odpowiedzi na pytania w języku polskim i niemieckim;

  • formułowanie wypowiedzi na temat zmian zachodzących jesienią w przyrodzie;

  • kształcenie umiejętności określania nastroju utworu;

  • bogacenie słownictwa polskiego i niemieckiego wokół tematu „Późna jesień”;

  • ćwiczenia ortograficzne;

  • ćwiczenia w określaniu kategorii osoby dla czasownika;

  • ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań przygotowujących do dzielenia z resztą;

  • opanowanie zaimka nieokreślonego ,,es”.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • potrafi wypowiedzieć się na podany temat w języku polskim i niemieckim;

  • potrafi określić osobę dla czasownika;

  • potrafi dzielić z resztą;

  • zna nowy materiał leksykalny: Es ist wolkig. Es ist neblig. Es regnet;

  • podaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym.

Metody:

  • słowne: rozmowa, praca z tekstem;

  • oglądowe: pokaz, obserwacja;

  • metoda działań praktycznych.

Formy pracy: zbiorowa i indywidualna jednolita.

Środki dydaktyczne:

  • podręcznik „Moja szkoła” do klasy III;

  • podręcznik „Eins, zwei, drei” do klasy III;

  • nagrania A. Vivaldiego „Jesień” i F. Chopina „Preludium deszczowe”;

  • arkusz szarego papieru;

  • węgiel;

  • kolorowa kreda;

  • karty pracy dla każdego ucznia;

  • naklejki;

  • nagrody;

  • liście.

Przebieg lekcji:

1) Wprowadzenie

Nauczyciel wita dzieci. Potem wszyscy siadają w kręgu i słuchają utworów F. Chopina „Preludium deszczowe” i A.Vivaldiego „Jesień”. Nauczyciel prosi, aby uczniowie, słuchając, zwrócili uwagę na nastrój, brzmienie instrumentów i tempo wyżej wymienionych utworów. Uczniowie próbują określić te cechy. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę na tematy „Jak jesienna pogoda wpływa na samopoczucie?” i „Co można robić w długie, słotne jesienne wieczory?”

2) Prezentacja i semantyzacja

Nauczyciel rysuje węglem i kolorową kredą na dużym arkuszu papieru. Obraz przedstawia drzewo z mocno pochylonymi gałęziami.

N – Proszę popatrzeć, co dzieje się na tym rysunku.

U – Wieje wiatr.

N – Mówi po niemiecku: Der Wind weht.

U – Powtarzają głośno po niemiecku.

Nauczyciel wraz z dziećmi przyklejają liście do rysunku drzewa.

N – A teraz, co się dzieje ?

U – Spadają liście.

N – Die Blätter fallen.

U – (Powtarzają głośno po niemiecku.)

Nauczyciel rysuje słońce za chmurami.

N – Es ist wolkig.

U – (Powtarzają głośno po niemiecku.)

Nauczyciel rysuje krople deszczu.

N – Es regnet.

U – (Powtarzają głośno po niemiecku.)

Nauczyciel zaprasza do wypowiadania się na temat zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią. Ilustracje mogą być pomocą do tego.

3) Faza ćwiczeń

Nauczyciel prosi któreś z dzieci o odczytanie tekstu (ćw. 1, s. 76). Uczniowie formułują odpowiedzi na podane pytania. Wszyscy wyszukują w tekście wyrazy, których pisownia może sprawiać problemy. Zostają one zapisane na tablicy, a zasady pisowni są objaśnione przez nauczyciela lub ucznia, który się do tego zgłosi.

Potem któreś z dzieci zostaje poproszone o odczytanie wiersza S. Grochowiaka ,,Na słotę” (ćw. 2, s. 76). Następuje wspólna próba zanalizowania utworu. Określenia poetyckie są łączone z ich objaśnieniami. Dzieci starają się też określić nastrój wiersza.

Kolejnym ćwiczeniem będzie dopisywanie wyrazów o znaczeniu przeciwstawnym (ćw. 3, s. 77).

Po wykonaniu tych zadań nadchodzi czas na zabawę muzyczno‑ruchową „Wesoło‑smutno”. Nauczyciel włącza z kasety wesołą muzykę, a uczniowie swobodnie interpretują ją za pomocą ruchu. Później nauczyciel zmienia muzykę na wolniejszą.

Potem nauczyciel przedstawia klasie zasady odmiany czasownika przez osoby i wprowadza dzielenie z resztą. Dzieci wykonują różne ćwiczenia, a także sprawdzenie do nich (Kolorowe liczby: ćw. 1, 2, 3 s. 83 i ćw. 4, 5 s. 84).

Podsumowanie i zadanie pracy domowej

Następuje podsumowanie i utrwalenie wiadomości. Pracą zadaną do domu będą ćw. 6, 7, s. 84.

UWAGI

Wszystkie zajęcia, które opisuję powyżej są przeznaczone dla klasy III szkoły podstawowej, ale pewne elementy mogą być wykorzystane dla dzieci młodszych lub starszych. Zajęcia te przeprowadziłam w czasie praktyki pedagogicznej w roku szkolnym 2001/2002. Brali w nich udział uczniowie kl. III c Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Jelczu‑Laskowicach. Ośrodek tematyczny ,,Na przekór jesiennej słocie” został przygotowany na podstawie książki ,,Moja szkoła” dla klasy III, podręcznika ,,Eins, zwei, drei” dla klasy III oraz przewodników metodycznych do tych podręczników.

Realizacja zagadnień programowych według Programu nauczania języka niemieckiego DKW 4014‑7/99 B. Starczewskiej i M. Szot wymaga minimum jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, a najlepiej dwóch godzin lekcyjnych. Liczebność grupy wynosi do 26 osób (optymalnie – 15 osób). Potrzebne jest tradycyjne wyposażenie szkoły (tablica, magnetofon, kolorowa kreda). Lepsze warunki na pewno wpłyną pozytywnie na efektywność zajęć.

Mając na względzie powyższe uwagi, można przystąpić do realizacji projektu w zaproponowanym przeze mnie kształcie lub wykorzystać ten materiał jako inspirację do własnych działań.

RPBRZO8V6LIA9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.50 KB w języku polskim