Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Projekt zajęć zintegrowanych z językiem niemieckim, klasa III

Temat bloku: Na przekór jesiennej słocie

Temat dnia: Zabawy na jesienne wieczory

Czas: 4h lekcyjne.

1. Cele dydaktyczne:

  • formułowanie wypowiedzi na podany temat;

  • ćwiczenia w czytaniu tekstu z podziałem na role;

  • ćwiczenia w dzieleniu z reszt i sprawdzaniu wyniku za pomocą mnożenia i dodawania;

  • zapoznanie z piosnką ,,Kastanien‑Blues”.

Cele szczegółowe

Uczeń:

  • zna sposoby aktywnego spędzania wolnego czasu;

  • potrafi wypowiedzieć się na podany temat;

  • potrafi czytać tekst z podziałem na role;

  • potrafi dzielić z resztą i sprawdzać wynik za pomocą mnożenia i dzielenia;

  • rozumie tekst piosenki ,,Kastanien‑Blues” i potrafi ją zaśpiewać (ewentualnie z kasetą);

  • zna słowa: die Kastanien, die Kastanienmänchen.

Metody:

  • słowne: rozmowa, praca z tekstem;

  • oglądowe: pokaz, obserwacja;

  • metoda działań praktycznych.

2. Formy pracy: zbiorowa i indywidualna jednolita.

3. Środki dydaktyczne:

  • podręcznik III „Moja Szkoła” do klasy III;

  • Podręcznik „Eins, zwei, drei”;

  • nagranie piosenki ,,Kastanien‑Blues”,

  • karty pracy dla każdego ucznia,

  • naklejki,

  • nagrody.

4. Przebieg lekcji

Wprowadzenie

Na powitanie można zaśpiewać z dziećmi piosenkę „Guten Morgen, good morning, dzień dobry”. Następnie nauczyciel pyta dzieci, czym można się zajmować w czasie długich jesiennych wieczorów. Nakłania do tego, by odpowiadać pełnymi zdaniami.

Prezentacja

Nauczyciel prosi któregoś z uczniów o odczytanie tekstu „Z konikiem szachowym” (s. 78). Wszyscy próbują analizować tekst i odpowiadają na pytania ze strony 80.

Nauczyciel wyjaśnia znaczenie terminu „wyobraźnia”. Dzieci podają przykłady, w co mogą zmienić się przedmioty w klasie.

Faza ćwiczeń

Uczniowie samodzielnie piszą, w co Sławek zamienił zwykłe przedmioty dzięki swojej wyobraźni (ćw. 7, s.80). Po zakończeniu pracy odczytują uzupełnione ćwiczenie.

Kolejnym zadaniem będzie odczytanie tekstu „Z konikiem szachowym” z podziałem na role. Najpierw będzie trzeba wyodrębnić postaci, przydzielić role uczniom i przypomnieć cechy pięknego czytania. Nauczyciel nie powinien robić tego sam, ale we współpracy z uczniami. Po tym ćwiczeniu nauczyciel ogłasza przerwę.

Prezentacja

Nauczyciel zapoznaje uczniów z piosenką „Kastanien‑Blues” i wyjaśnia pojęcie „blues”. Po wysłuchaniu utworu, należy wytłumaczyć nowe słowa. Stopień zrozumienia tekstu można sprawdzić, prosząc dzieci o narysowanie tego, o czym ich zdaniem mówi piosenka. Dzieci powinny poznać słowa „die Kastanien“, „die Kastanienmänchen“. Aby uczniowie mogli lepiej przyswoić tekst piosenki, można wykonać następujące ćwiczenie. Nauczyciel bierze do rąk rekwizyty lub obrazki, mówi tekst, umieszcza ilustracje na tablicy i jeszcze raz wskazuje na nie, powtarzając przy tym tekst pierwszej zwrotki piosenki. Uczniowie powtarzają chórem. Następnie nauczyciel wymienia występujące w piosence wyrażenia, a chętni uczniowie podchodzą do tablicy i wskazują odpowiedni element.

Semantyzacja

Wszyscy śpiewają piosenkę – najpierw z kasetą, potem bez. Chętni uczniowie śpiewają indywidualnie. Potem wszyscy bawią się w „Ruchome wyrazy”. Tekst piosenki jest napisany na dużych arkuszach i pocięty na fragmenty. Każdy z uczniów dostaje jakąś jego część. Zadanie polega na ustawieniu się tak, aby zyskać cały tekst. Można też wykonać ćwiczenie z wstawianiem do tekstu brakujących słów (ćw. 4, s. 17). Nauczyciel ogłasza przerwę.

Po przerwie uczniowie rozwiązują zadania złożone na dzielenie z resztą (ćw. 1‑3, s. 85;

ćw. 4‑6, s. 86). Część z tych zadań może stanowić pracę domową.

UWAGI

Wszystkie zajęcia, które opisuję powyżej są przeznaczone dla klasy III szkoły podstawowej, ale pewne elementy mogą być wykorzystane dla dzieci młodszych lub starszych. Zajęcia te przeprowadziłam w czasie praktyki pedagogicznej w roku szkolnym 2001/2002. Brali w nich udział uczniowie kl. III c Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Jelczu‑Laskowicach. Ośrodek tematyczny ,,Na przekór jesiennej słocie” został przygotowany na podstawie książki ,,Moja szkoła” dla klasy III, podręcznika ,,Eins, zwei, drei” dla klasy III oraz przewodników metodycznych do tych podręczników.

Realizacja zagadnień programowych według Programu nauczania języka niemieckiego DKW 4014‑7/99 B. Starczewskiej i M. Szot wymaga minimum jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, a najlepiej dwóch godzin lekcyjnych. Liczebność grupy wynosi do 26 osób (optymalnie – 15 osób). Potrzebne jest tradycyjne wyposażenie szkoły (tablica, magnetofon, kolorowa kreda). Lepsze warunki na pewno wpłyną pozytywnie na efektywność zajęć.

Mając na względzie powyższe uwagi, można przystąpić do realizacji projektu w zaproponowanym przeze mnie kształcie lub wykorzystać ten materiał jako inspirację do własnych działań.

R1S0QtdVdCBqv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.50 KB w języku polskim