Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Projekt zajęć zintegrowanych z językiem niemieckim, klasa III

Temat bloku: Na przekór jesiennej słocie.

Temat dnia: Pogoda późną jesienią

Czas: 3h lekcyjne.

Cele dydaktyczne:

  1. poznanie symboli elementów pogody;

  2. dwujęzyczne określanie elementów pogody;

  3. słowne opisywanie pogody;

  4. kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

  5. utrwalenie nazw pór roku w języku niemieckim;

  6. ćwiczenie umiejętności uważnego słuchania tekstów w języku obcym;

  7. utrwalenie piosenki ,,Kastanien‑Blues”;

  8. układanie i rozwiązywanie różnymi metodami zadań tekstowych.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • potrafi umiejętnie wykorzystać wolny czas;

  • umie określić elementy pogody w dwu językach;

  • zna słownictwo związane z pogodą i zmianami zachodzącymi w przyrodzie późną jesienią;

  • opisuje pogodę;

  • potrafi z pamięci zaśpiewać piosenkę ,,Kastanien‑Blues”;

  • potrafi układać i rozwiązywać różnymi metodami zadania tekstowe na dzielenie z resztą;

  • potrafi szybko reagować na sygnały wzrokowe i słuchowe;

  • umie grać w Bilderlotto.

Metody:

  • słowne: rozmowa, praca z tekstem;

  • oglądowe: pokaz, obserwacja;

  • metoda działań praktycznych.

Formy pracy: zbiorowa i indywidualna jednolita, grupowa.

Środki dydaktyczne:

  • podręcznik „Moja Szkoła” do klasy III;

  • podręcznik „Eins, zwei, drei” do klasy III;

  • nagranie piosenki ,,Kastanien‑Blues”;

  • karty pracy dla każdego ucznia;

  • naklejki;

  • nagrody.

Wprowadzenie

Nauczyciel wita uczniów. Sprawdza pracę domową z poprzednich zajęć. Wszyscy śpiewają piosenkę o tematyce jesiennej (jej wybór zależy od nauczyciela i od upodobań uczniów).

Prezentacja

Nauczyciel puszcza z kasety „Eins, zwei, drei” dźwięki charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. Uczniowie mówią, jakie to były pory roku i po czym to poznali.

Następnie nauczyciel pyta:

  • Kiedy rozpoczyna się kalendarzowa jesień?

  • Jaka jest pogoda o tej porze roku?

  • Jaki jest jesienny dzień?

Dzieci odpowiadają, a nauczyciel tworzy na tablicy słowniczek tematyczny.

Faza ćwiczeń

Uczniowie podzieleni na grupy grają w Bilderlotto – dopasowują ilustracje ze zjawiskami atmosferycznymi do odpowiednich napisów („Eins, zwei, drei” ćw. 3, s. 16).. Uczniowie tasują karty z ilustracjami, a następnie układają je na planszy zgodnie z napisem. Kto pierwszy ułoży, wygrywa. Nauczyciel ogłasza przerwę.

Po przerwie uczniowie naśladują ruchem i za pomocą instrumentów perkusyjnych zjawiska przyrodnicze:

  • es ist sonnig;

  • es regnet;

  • es ist windig;

  • es blitzt und donnert.

Semantyzacja

Uczniowie układają i wypowiadają zdania o późnej jesieni z zastosowaniem zgromadzonego słownictwa i własnych obserwacji. Nauczyciel ogłasza przerwę.

Faza ćwiczeń

Uczniowie układają i rozwiązują zadania tekstowe (ćw. 1‑4, s. 87; ćw. 5‑8, s. 88).

Praca domowa

Nauczyciel prosi, by na następną lekcję przynieść kasztany, żołędzie, patyczki i kolec.

UWAGI

Wszystkie zajęcia, które opisuję powyżej są przeznaczone dla klasy III szkoły podstawowej, ale pewne elementy mogą być wykorzystane dla dzieci młodszych lub starszych. Zajęcia te przeprowadziłam w czasie praktyki pedagogicznej w roku szkolnym 2001/2002. Brali w nich udział uczniowie kl. III c Publicznej Szkoły Podstawowej nr 3 w Jelczu‑Laskowicach. Ośrodek tematyczny ,,Na przekór jesiennej słocie” został przygotowany na podstawie książki ,,Moja szkoła” dla klasy III, podręcznika ,,Eins, zwei, drei” dla klasy III oraz przewodników metodycznych do tych podręczników.

Realizacja zagadnień programowych według Programu nauczania języka niemieckiego DKW 4014‑7/99 B. Starczewskiej i M. Szot wymaga minimum jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, a najlepiej dwóch godzin lekcyjnych. Liczebność grupy wynosi do 26 osób (optymalnie – 15 osób). Potrzebne jest tradycyjne wyposażenie szkoły (tablica, magnetofon, kolorowa kreda). Lepsze warunki na pewno wpłyną pozytywnie na efektywność zajęć.

Mając na względzie powyższe uwagi, można przystąpić do realizacji projektu w zaproponowanym przeze mnie kształcie lub wykorzystać ten materiał jako inspirację do własnych działań.

R13H0akC0VKmN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.50 KB w języku polskim